"Retro" Rafale, 2de hands opkappertje...18-07-07 i

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Gerald Rutten, 6 mrt 2007.

1. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi, tnx allemaal, ben nog steeds in m'n nopjes!

Nou ja, jij nogmaals bedankt! Die aanbieding kon ik niet laten liggen en nu vliegt hij eindelijk.:D

Ja, hij vliegt wat "lichtvoetiger" (term ooit geleerd van Ger) maar da's logisch vanwege het lage gewicht. Desondanks vliegt hij absoluut niet nerveus, hij lijkt zelfs stabieler te vliegen. Maar dat is eerste indruk in een hele stabliele buitenlucht.

Hoi Berto, dat weet ik wel zeker! ;)

Hoi Erik, ja weet ik. Paar weken geleden zat er helemaal niets in en keek je zó de romp in. Heb nog een dekje gemaakt en een schietstoel met abs in elkaar gepeuterd, nu nog een geschikt mannekke (..óf vrouwtje) voor hem vinden.

Groetjes,
    Gerald

2. Hanzl

Hanzl

Lid geworden:
    21 aug 2008
    Hmm, jullie hebben allemaal te mooie banen om op te vliegen! :D

3. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi Hans, ja gelukkig wel maar ik weet ook dat ik één van de weinige gelukkigen ben.... Helaas wordt jetvliegen nederland steeds meer in een hoekje gedrukt (op enkele locaties na..) terwijl we wél bovenaan de lijst staan voor een demo te vliegen! De locaties waar ik vlieg zijn zéér restrictief waarbij nieuwe leden absoluut uit de boze zijn. Dat is ontstaan uit zelfbescherming maar ik vindt ze een beetje té ver getrokken. Je kunt ook andere regels daarvoor maken om prutsers uit de club te weren en dat vraag ik ook iedere keer weer bij de plaatselijke club jaar vergaderingen. (ik denk wel aan jullie...;)) Het mag alleen helaas nog niet baten. Voor een fastoenlijk jetvluchtje moet ik minimaal een dik uur rijden.....

Grt,
    Gerald

4. Hanzl

Hanzl

Lid geworden:
    21 aug 2008
    Hey Gerald,

ik ben ook nog steeds op zoek naar een leuk stukje betonbaan in de buurt. 't veld bij ons is 'maar' zo'n 120meter gras, das niet altijd fijn..

Dr moest iets gedaan kunnen worden met militaire vliegvelden in 't weekend ;)

5. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Een stukkie betonbaan is zeker mooi maar jammer genoeg voor velen niet haalbaar.

Deelen zou voor mij ok wel een leuke optie zijn maar zoals Gerald al zegt is daar niet tussen te komen.
    Je moet je kruiwagens kennen en dan nog duurt het tijden voordat je misschien eens aan de beurt komt.

Ik heb momenteel 2 clubs waar ik wel mag vliegen, de club (100 bij 100mtr gras) op 5min afstand heeft het zojuist toegestaan om jet te vliegen echter worden er geen nieuwe leden meer aangenomen die ook willen jetten.
    Deze moeten eerst 3 jaar lid zijn, dit om te voorkomen dat er alleen jetters lid gaan worden die verder geen binding hebben met de club.

En m`n echte thuisclub (100 by 80 mtr kort gras) heeft momenteel toegestaan dat wij daar nu ook mogen jetten met in achtneming van een aantal (veiligheids)regels.

Mij zul je niet horen, ben allang blij dat ik mag jetten op het thuisveld, het 2de veld is puur een back-up.

Maar ik vindt ook dat er af en toe te streng wordt gekeken naar ons, maar dat komt ook vaak door onwetendheid (en veel jaloezie heb ik ook al wel gemerkt :roll: )

6. SCRT Pilot

SCRT Pilot Guest

Hoi Gerald,

Kun je beter schaal Beaver vliegen!

Is hij al gerepareerd?

mvg

Leo

7. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Niets evenaard het geluid van een straalturbine.....!! :cool:
    Ik geloof dat hij weer gereed is maar heb hem effe niet meer gesproken.

Vandaag weer lekker rond gevlogen, het is werkelijk een heerlijke bak om mee te vliegen. Heb voor het eerst met fadec gevlogen van Gaspar Espiel. Tot nu toe vloog ik altijd met een ecu van Orbit waar ik goed tevreden over ben. Het enige wat op mijn verlanglijstje stond was dat ik de spool up/down tijd kan afstellen, dat gaat met orbit niet. Had deze fadec ecu al een poos in huis en op de testbank voor mijn GR180 maar vandaag dus de eerste vlucht. Gisteren eerst wat afstellingen gedaan om de fadec te calibreren en acceleratie/deceleratie zo snel mogelijk te doen, eerst Martin eens gemaild voor wat basic settings en daarna verder afstellen. Het scheelt nu ontzettend veel met orbit. Spool-up in ongeveer 2 seconden! (niet slecht voor mijn eerste KJ66 uit 1997 met oude verbrandingskamer en rvs sticks :D) Vooral op kleine baantjes kan dat erg handig zijn zodat je een doorstart makkelijker kan besluiten. Wél vandaag 2 x flame-out gehad tijdens vliegen maar dat bleek uiteindelijk door een onhandige kill-switch setup. Gelukkig in beide gevallen mooi de baan weer gehaald, niets aan de hand.

Hier ga ik nog veel plezier aan beleven!

Groetjes,
    Gerald

8. G J Broekhuizen

G J Broekhuizen

Lid geworden:
    12 jul 2004
    accu voor orbit

Gerald.
    Wat voor accu gebruik je voor je orbit ik heb er 7.2 v 3300 in zitten
    gr Gerrit jan

9. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi Gerrit jan, ik heb er een 7.2v 550mAh in mijn F15 en in deze Rafale dezelfde pack, alleen is deze 1100mAh. (let wel, dit is de manual ecu van orbit, ik gebruik geen autostart. Daarnaast heb ik bewust gekozen voor deze kleine accu's voor het lage gewicht maar dat houd wél in dat ik na iedere vlucht effe moet snel laden.

Groetjes,
    Gerald

10. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Ik gebruik ook Orbit... Zowel met gas start, dan is 2s 2200 voldoende (zit je rond de 8 voilt)
    Bij de Orbit kero start versie gebruik ik 3s 3500 (dus rond de 12 Volt).

Ik gebruik dus Lion of Lipo.. (maakt hiervoor niets uit.)

groet,
    Jacques

11. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    waarom kan je er op deelen bijna niet tussen komen dan....

12. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Turbine vliegen ligt om een één of andere reden zeer gevoelig bij de basis commando. Derhalve heefd het club bestuur besloten uit zelfbesscherming om voorlopig geen nieuwe leden toe te laten die jetvliegen, alleen bestaande leden mogen nog jet activiteiten beginnen. Ben het daar ook niet helemaal mee eens maar that's the way....

Grtz,
    Gerald

13. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    hmmm ex-collega van mij is/was daar commandant....

14. Frank Hartog

Frank Hartog

Lid geworden:
    25 sep 2006
    Nog geprobeerd om gisteren Gerald én de Rafale op één foto te krijgen, maar dat valt nog niet mee: (zoals hij rondrost met die kist :D )

gr.

Frank

15. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

Airmacchi 339

Heeeee.

Is de 339 van Richard ingevlogen?
    Gerald ja, de Rafale zou zijn roskist worden zei hij, maar eh toch nog gelukt om hem samen met de Rafale te kieken.
    Frank moet jij niet een beetje schuren en plamuren of zo :wink:

Ger.

16. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Jazker dat die MB339 van Richard al airborne is geweest :yes:

17. Frank Hartog

Frank Hartog

Lid geworden:
    25 sep 2006
    Yep,
    gisteren vlucht 3 en 4 geloof ik, erg imposante kist, (zeker met Nav. en Pos. lights aan)
    hier nog een paar off topic foto's van gisteren,
    en nu snel weer aan het plamuren......:D

gr.

Frank

18. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

10 mei

@Richard ik hoop dat je naar Rozenburg komt 10 Mei met de Airmacchi, enne heb heb je er zelf ook nog even mee gestuurd?

Ger.

19. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Nou ja zeg! De laatste twee vluchten waren toch aardig slow flight....;)
    Ja, ik ben er snel aan gewend, leuke kist!

Inderdaad erg imposante kist die 339, vliegt zéér strak en stabiel ondanks de ruige wind van gisteren. Richard heefd zelf ook nog gevlogen en geland, is wel wat gewenning maar dat komt goed Richard kennende.

Hoi Pieter, het is eigenlijk een jaar of drie geleden mis gegaan, de plaatselijke basis commandant had jets helemaal verboden om voor mij onduidelijke reden. Sinds die tijd is het bestuur héél voorzichtig met invoeren jet vliegen (ook wel begrijpelijk, beter iets dan niets). Echter is er qua commando best wel wat verranderd, er is geen plaatselijke commando meer, dat was voor een poos Soesterberg, nu staat eea onder command van basis Gilze-Rijen zoals ik het begrepen heb.

Ik zie je wel weer in de wandelgangen.

Groetjes,
    Gerald

20. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Richard was er trouwens wel op gekleed zeg, kan begrijpen dat ie veel in Espanje zit ;-)

Deel Deze Pagina