Revell Fan

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Luc Biemans, 20 okt 2009.

  1. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    En natuurlijk verder gewerkt met de alle aanwijzingen en tips (waarvoor nogmaals dank) in het hoofd.
    Zoals gezegd, inderdaad in elke velugel een servo waar ik ook weer bij wil kunnen.
    Dus :
    [​IMG]

    Het dekseltje gaat heel dun in de epoxy voor de stevigheid en om de vleugelvorm vast te houden. Vervolgens moertje in elk van de 4 ingelijmde blokjes etc.
    Heb overigens ook nog een stukje balsa aan de tegen de zijkant van de dragers geplakt om de het deksel meer steun te geven maar dat staat nog niet op de foto.
    Hele vleugel ziet er nu zo uit :
    [​IMG]

    Luc
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  3. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Een hoop gedaan

    Tot de conclusie gekomen dat het met de motorkappen helemaal fout zit. Als ik een brushless motor inbouw is de uitsparing in de motorkap helemaal niet nodig. Dus zagen maar en de boven- en onderkap opnieuw gemaakt. Deze komen straks netjes met boutjes en moertjes aan de motorsteun vast te zitten zodat je er later nog bij kan.
    [​IMG]

    De kappen worden met epoxy behandeld, geplamuurd en verder uigehold zodat er een heel lichte en sterke constructie blijft bestaan.
    Van de zijkant gezien :
    [​IMG]

    Ook de uitsparing voor de vleugel is volgens tekening nu gemaakt.
    De vleugel zelf is nu gereed voor de folie. In de beide vleugelhelft zie je de afneembare dekseltjes die ik gemaakt heb om later bij de 2 servo's te kunnen.
    [​IMG]

    Aan de onderzijde een ribje aangebracht in de vorm van het vleugelprofiel zodat de dekseltjes netjes meelopen. Van boven en van onderen gezien :
    [​IMG]
    Deze worden nog netjes geschuurd en in met epoxy behandeld. Het is tenslotte 1 mm dik balsahout en daar blijven de boutjes niet in vast zitten.

    En het geheel ziet er nu dan zo uit :
    [​IMG]

    In de vleugel moet nog bedrading worden gemaakt en van de rol-, richtings- en hoogteroeren moeten de aansluiting nog verder worden voorbereid.
    Daarna verder met het aanbrengen van de folie. Ga nog maar eens goed alle tips en trucen op het forum na lezen want ook dit is voor mij de
    1e keer.
    De staartvlakken en hoogte- en richtingsroer worden met folie behandeld.
    De romp ga ik, eigenwijs als ik ben, toch verven dat geeft meer vrijheid met het ontwerp.
    O ja, en de kleur van de folie is zilver.

    wordt vervolgd.
     
  4. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Schiet lekker op zo :) Lees dat je verschillende stukken wil versterken met epoxy, alleen epoxy geeft helaas bijna alleen gewichtstoename. Wil je het toch verstevigen neem dan dunne glasdoek met zo weinig mogelijk epoxy. De doek zorgt dan voor de sterkte.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Luc,
    Je bent mooi op dreef zie ik. Het ziet er gelikt uit hoor!
    Wat Berto al schreef. Houd hem licht! Dat kistje mag absoluut geen 2,5 kg wegen. Bij voorkeur 1,5? max 1.8? Vlieg klaar. Ik hoop dat dat haalbaar is?
    Gelukkig is de RC erg licht. Lipo motor en regelaar... en de koperen kabels. Dan telt het toch weer een beetje door.
    Houd rekening dat je ergens nog je lipo moet bergen, eventueel een ontvangeraccuutje, tenzij je een BEC regelaar gebruikt.

    Als je nog niet 100% zeker bent over de aandrijflijn, vraag dan om advies op het forum.
    Er is rete veel know-how aanwezig. Soms kan je beter 3 lichte accus hebben dan 1x een hele zware. Kortere vlucht maar zo weer omgewisseld voor een vers geladen.

    Epoxy geeft alleen ultra sterkte met glasvezel. En dan moet je het ook nog eens zeer vernuftig en spaarzaam (tactisch) aanbrengen. Epoxy heeft massa en dat wordt bij het indrogen niet minder. Daar waar slechts de grootste krachten in de verbindingen te verwachten zijn, gebruik je Epoxy. De rest CA, PU bruislijm UHU-Hart of witte houlijm.

    Oracover is licht en sterk en duurzaam.
    Verven kan... dan moet je kijken bij vrije vlucht of control-line... daar zitten een paar specialisten met hele slimme truckjes. Doch een deukje scheurtje of stootje en je kan weer helemaal overnieuw bginnen. Met Oracover is het in een handomdraai vrijwel onzichtbaar te herstellen.

    Maar zolang je je de kist niet als de Sixtijnse Kapel wil beschilderen, kan je met Oracover en Ora Lite prachtige resultaten boeken.

    Voor je ailleronservokastjes heb ik ook nog wel een tipje.. weegt niet veel... sterk zat... ook zonder epoxy :D
    Moet alleen nog even een voorbeeldplaatje voor je schieten.
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2009
  6. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    een weer hele hele stap verder

    Hoi,

    Afgelopen rustig verder gewerkt en het resultaat is ernaar al zeg ik het zelf.
    De vleugel is af met alles erin verwerkt :
    [​IMG]

    De bediening voor de rolroeren moet nog worden bevestigd maar dat volgt.
    bovenzijde vleugel :
    [​IMG]

    en tot slot de romp :
    [​IMG]

    Het richtings- en hoogteroer is nu volgend de regelen der kunst bevestigd zodat er geen zorgen meer zijn over de stevigheid ervan. (bij mij in ieder geval).
    Nu nog even de rest met folie bekleden en dan zit het erop.
    Overigens vind ik het wel een &(@#$%^!!!... klus, dat foliën. Zal wel aan mij liggen maar als rechtgeaarde botenbouwer hou ik nu eenmaal van wat stevigheid. Dus de volgende wordt 100% balsa bekleed met 25 grams glasvezel.

    Overigens zit ik nu totaal op 810 gram. Dat is de vleugel incl. landingsgesteld en de romp.
    Dus zonder de electronica maar dat is makkelijk binnen de 700 gram te houden.
     
  7. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    KLAAR !!!

    Dit is m dan :
    [​IMG]

    en van boven :
    [​IMG]

    Toch wel leuk geworden al zeg ik het zelf.
    En dan nu weer verder met het serieuze werk : De Hr. Ms. Tromp, want die ligt al weer veel te lang in het dok.

    O ja , en nog even leren vliegen maar dat komt wel als het weer wat beter is én ik een kistje heb wat tegen wat fouten kan.
    En voor mijn zwager : dat is dus niet dit model !
     
  8. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Leuk toestel geworden :thumbsup:
     
  9. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    "En voor mijn zwager : dat is dus niet dit model"
    Watje !;-)
    Maar . . . 't moet gezegd, 't ziet er wel sjiek uit.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2010

Deel Deze Pagina