Weer een stukje verder 2.5 mm verenstaal as is binnen, kleurtje gegeven. Ben nu bezig met de gewichtsverldeling. Bij de oude riggers was dat ongeveer 40/60 maar hoe zit dat als je bv geen achterste ski gebruikt maar een kleintje naast de strut voor het voorkomen dat de prop te ver wegzakt in een bocht?? Weet iemand dat? Nog tips?
Wat houdt 40/60 in? 40% op de prop, 60% op de drijvers tezamen? Wat wil je bereiken? Je wilt dat de prop niet een volle hap water te verwerken krijgt. Een ski is een bewezen middel om dit doel te realiseren. De prop-as kun je zo uitrichten (tikkie omhoog) dat er zelden/ nooit een volle hap water in de buurt van de prop komt. De ridepad naast de strut heeft natuurlijk ook effect in een rechterbocht, maar wat te doen op het rechte stuk? Al mijn riggers hebben een ski op één na... die heeft een soort vleugels die hetzelfde moeten bewerkstelligen. Een ski is sneller gemaakt en geplaatst . Heb je de as er al in zitten, uitgelijnd met de motor en wel? Leuk en tijdrovend klusje, tenminste zo ervaar ik het ...
Yep 40% op de prop en 60% op de achterkant drijvers. tnx voor de tips. Een ski is inderdaad bewezen en het makkelijkste te maken maar ik zie ook riggers met 1 ski aan 1 kant en vroeg me af of je dan een andere gewichtsverdeling moet hebben. Zwaartepunt net achter de turnfin werkt ook goed had ik begrepen. Ik heb de as nog niet uitgelijnd dat is ind lastig . De ski ga ik met dubbelzijdig plakband vastmaken dus kan nog wat experimenteren en dat is nou zo leuk aan een riggertje experimenteren
Ik heb een Predator rigger gebouwd jaren terug. Daar hield ik het zwaartepunt 10% achter de sponsons aan. Die was uitgevoerd met 2 ski's achter.
Ja, een prachtig gebouwde 'Predator' idd (geel, rood neusje, groene siliconen-slang). Twee sidepads, aan weerszijden van de 'tub' één, vangen lucht onder de 'tub' en bewerkstelligen op die manier hetzelfde als een ski. Mits... bijvoorbeeld lang genoeg, etc.
Weer wat verder met bouwen: - ski gemaakt en komt met dubbelzijdig Plakband vast zodat er nog wat geëxperimenteerd kan worden . - Demontabele spray pickup - Titanium turnfin. - Titanium roerblad in naca vorm Bijna alle onderdelen zijn binnen om hem af te maken.
Vraagje over de spray pickup deze schijn lastig af te stellen te zijn zeker als men met prop grote gaat variëren. Ik kan ook een water pickup in de ski maken heeft iemand daar ervaring mee ? In een drijver werkt het goed dacht ik iemand nog tips?
In de ski lijkt me een heikele aangelegenheid. Sowieso wil je niet dat de water pick up continu water hapt ivm weerstand. In de drijver vind ik persoonlijk een mooie oplossing: ze werkt voor mij. Hoe heb je het titaan roerblad inclusief gaten vervaardigd? Schijnt nogal ondoordringbaar materiaal te zijn, vandaar de vraag…
Het is titaan van alie expres niet heel duur en het is inderdaad een stuk harder en moeilijker te bewerken dan bv rvs maar het is te doen. Roerblad is ong 1.4 mm en kan het bijna niet buigen met mijn vingers. Tnx voor de tip
Riggertje klaar gemaakt voor de eerste testvaart. Eerst een 40mm propje proberen en kijken of de koeling werkt.
Er zit een tenshock 2240 1800kv in op 6s 5300mah (800gr) het vaarklare gewicht is ong 2.2/2.35 kilo afhankelijk van de gekozen esc. In mijn beleving kan er nog wat gewicht af kabels inkorten etc zit ook een dikke laag verf op
Hij wordt gekoeld met een pick up in de ski mocht dat niet werken dan kan ik een spray pickup of roerblad proberen hij is modulear gebouwd
It seems quite impressive build, congrats @Carbohans! Good luck with your first sail. This "flag race" paint of the cowl is super nice! The black part is bare carbon right? cool idea.
Eerste testvaart!! Koeling werkte goed motortje was onder de 30 graden esc en lipo,s ook. Durfde nog niet heel de tijd volgas te varen maar het maar begin is er. Trekt nog een beetje naar rechts en vaart nog te nat en een paar druppels water in de romp. Dit was op 6s met een 40mm propje
Mooie maiden Hans Er zit zeker meer in, maar dat komt vanzelf. Met een groter propje komt er nog meer venijn in denk ik.