Right & downthrust

  • Topicstarter Topicstarter Pistol66
  • Startdatum Startdatum
P

Pistol66

Guest
Ik ben bezig met de bouw van een Raven, wingspan 96 cm
Vliegewicht 400-425 gram.
Aandrijving Typhoon 6/15 (niet helemaal ideaal maar toch) met 1500Mah
3Sp1 Lipo. Prop 7 x 3.5

Nou is mijn vraag hoeveel Rightthrust en hoeveel downthrust moet ik gebruiken voor deze combinatie.

Ik dacht zelf aan 3 graden right en 2 down.

Advies :?:
 
Even een vraag over die right en down trust, hoe meten jullie dit zo precies?
 
Geodriehoek er boven houden....
Righttrust is afhankelijk van propgrootte t.o.v. spanwijdte.
Voor een 96 span Raven met 7" prop is een graadje rightthrust denk ik al voldoende, downthrust meestal gewoon op nul bij een shockflyer.
Kist invliegen met alle roeren (vooral richtingsroer) op 0 graden, trekt de kist naar rechts en ligt diet niet aan een andere oorzaak dan heb je dus teveel righthrust....
 
Meten ten opzichte van de hartlijn.

kan met een geodriehoek tegen de voorkant van de motor, maar als je met sinus en cosinus om kan gaan kan je berkenenen hoeveel mm je uit de loodlijn moet zitten.

Handigste is om dit soort dingen enigzinds verstelbaar te maken, zodat je het kan uitproberen en aanpassen.
Bij verstelbaar niet denken aan ingewikkelde fijn meganika. Lostrekken en opnieuwe lijmen werkt ook al.
 
Een raven is toch zo'n 3d shockfly achtig dingetje?
Ik dacht dat bij shockflyers de motor altijd gewoon recht zat? :?
Zo zit het bij mij tenminste en werkt perfect :)
 
Een shockflyer zonder side thrust zal echt niet spontaan uit de lucht vallen.

Wil je er echter ook strak en precies mee kunnen vliegen ben je vaak enkele weken bezig om de thrustline zo goed mogelijk aan te passen.
Het is natuurlijk afhankelijk van wat je onder perfekt vliegend verstaat. Voor een wedstrijd vlieger is een shockflyer zonder goed afgestelde side thrust al snel een rampzalig vliegtuig.
 
Effe verder over xyz-thrust ...Hebben daar momenteel interessante discussie over op RcGroups... stel : je hebt een warbird met serieus wat downthrust ( prop wijst dus enkele graden naar beneden ) ...

Gaat het vliegtuig daardoor :

a) als een gek gaan klimmen als je 'm de sporen heeft .... of

b) net mínder gaan klimmen zodat je veel snellere horizontale snelheden haalt zonder dat ie als een ballon de lucht in gaat en zonder fors down te moeten geven ...

Wie wint de twee dagen Parijs :wink:
 
Okay ...

Dit lijk de meest voor de hand liggende uitleg, Les ...

Dit kan volslagen BS zijn wat ik nu neerschrijf, maar als je nu eens zo redeneert : de prop wijst naar onder, waardoor je dus een serieuze hoek krijgt tussen de motoras en de vleugel ...anders gezegd : als je het model zó houdt dat de spinner RECHT vooruitwijst, dan wijst de Leading Edge van de vleugel serieus naar boven en de Trailing Edge naar beneden, waar door je immens veel drag krijgt en ( evenueel ) een opwaarts flap-effect ?

Zoals gezegd, kan volslagen larie zijn hoor ...

Wie denkt mee ...? :idea:
 
maar ga je niet alleen je motor downthrust geven ivm instelhoeken van het vliegtuig, zodat ie rechtdoor zal vliegen?
en als de leading edge van je vleugel hoger staat betekent dit (volgens mij) dat de wind of luchtstroming of hoe je het ook wil noemen harder tegen de trailing edge blaast, waardoor deze(TE) meer naar omhoog wordt geblazen, en de neus van het model weer naar beneden zal gaan.. Maar ook dit kan volslagen larie zijn want ben niet zo thuis in de aerodynamica enz.. lijkt me gewoon logisch.
maar nu ik erover nadenk, bij modellen zonder hoogteroer, die dus stijgen dmv motor, heb je ook een grote instelhoek :?
zal ik het denken dan toch maar aan de ietwat intelligentere mensen over laten? :lol:
 
Inderdaad , laten we dat maar doen ... :)

De aerodynamica-specialisten mogen zich NU aanmelden aan onze receptie ... :D
 
hmmm .... pretty quiet here ...

Discussiepunt niet interessant genoeg ... :P ?

Komaan heren , zitten hier dan helemaal geen afstammelingen van Bernoulli ? :D
 
Back
Top