Riva Aquarama 1:10

Discussie in 'Speedboten' gestart door Taylorcraft, 6 apr 2021.

  1. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.105
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Vandaag de rondsnaarschijven ontvangen.
    Ben nu er 100% van overtuigend dat dit gaat slagen.
    Op de plaats van het elastiek komt er pu rondsnaar van 3mm.
    Het kruisen zorgt voor een tegenovergestelde loop van de propellers.
    Uiteraard komt er ook nog een spanrol om het geheel op de juiste spanning te brengen (denk erover na om een automatische te fabriceren met een constante druk).
    De schijf op de motor zal op de koppelingsklok worden gemonteerd.
    Vertanding zal worden verwijderd en de schijf zal passend worden opgeboord.
    Nu heb ik begrepen dat de propellers naar buiten moeten uitslaan.
    Door deze opstelling kan ik naar binnen en buiten straks eenvoudig gaan testen.
    P_20220324_134352.jpg P_20220324_134405.jpg P_20220324_134341.jpg P_20220324_134457.jpg
     
    M.l.v.Doesburg, Dim L, Tamiya1970 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.763
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ziet er goed uit.
    Ik ben heel erg benieuwd!
    Kwa geluid zal het ook goed zijn, geen extra herrie van tandwielen.
    Die 2-cilinder moet je horen en watergekletter, niks anders ;)
     
    Dim L en Taylorcraft vinden dit leuk.
  3. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.105
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Hetgeen ik als uitwerking voor ogen had, ziet er in werkelijkheid nog beter uit dan verwacht.
    Dit is nou het mooie van deze hobby.
    Lekker freubelen en dan ook nog iets bereiken.
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2022
    Dim L, Gerrit-Jan en Unusual RC vinden dit leuk.
  4. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.105
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Vandaag de aandrijfassen uitgelijnd dmv.twee houten hulpjes.
    De assen liggen onder een hoek van 10° in de romp.
    Dienen de schroeven/propellers ook een minimum afstand te hebben van de boot bodem of ...? P_20220402_170304.jpg P_20220402_170333.jpg P_20220402_170357.jpg
     
    Cnn, Unusual RC en Dim L vinden dit leuk.
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.013
    Locatie:
    Zwolle region
    @pompebled ... ik betrek even Jan bij deze vraag... volgens mij heeft hij er verstand van ....
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.880
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt Eric...

    Afhankelijk van het model/type prop is de straal schroefwater in min of meerdere mate conisch, hoeveel water naar de zijkant, en dus ook tegen de bodem van de boot wordt geslingerd, hangt af van de schroef.

    Omdat de schroefas onder mijn M.A.S. een zo klein mogelijke hoek maakt, zit er maar weinig speling tussen de prop en de romp, iets van 7 mm, iets meer dan 12% van de schroefdiameter:
    [​IMG]
    De rode plastic prop is een 60 mm Graupner, die flext onder last, de CNC props doen dat niet, vandaar de iets kleinere diameter.

    Nog eentje, die de vorm van de prop goed laat zien, op de as de 5875, ernaast de 5775:
    [​IMG]
    Deze props zijn ontwikkeld voor het gebruik op wedstrijdboten, de spoed is vrij hoog, wat voor een mooi 'gebundeld' schroefwater zorgt, de prop is er efficiënt en gooit weinig water naar de zijkant.
    De Ø58 mm prop draait onder last rond de 10.000 toeren en laat de boot krap 50 km/h varen, de motor levert rond de 1000W op 14,8V.

    De Raboesch props onder jouw Riva, zijn ontworpen voor schaalmodellen en niet geschikt voor hoge toerentallen, de bladen zijn ook niet geprofileerd en zullen relatief veel water naar de zijkant slingeren, ze zijn niet vreselijk efficiënt.
    Hoe groot zijn ze? Ik kon het niet vinden in het verslag.

    Te dicht tegen de romp aan lever je vermogen in, ruim 12% van de diameter werkt goed.

    Afhankelijk van welke last je props aan de poelies trekken, heb ik mijn twijfels, of je met een gladde riem voldoende grip zult hebben.
    Persoonlijk was ik voor twee getande riemen gegaan: ééntje rechtstreeks en eentje via een extra rol (en een tweezijdig getande riem).

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2022
    Unusual RC en Cnn vinden dit leuk.
  7. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.105
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Bedankt voor het antwoord.
    De propellers hebben een diameter van 35mm.
    Ik begrijp dat het nuttig rendement van een schroef op 12% ligt, als deze te dicht tegen de boot zal komen te liggen.
    Nu heb ik begrepen dat ik ook moet waken voor een te grote hoek van de assen.
    Is 10° een acceptabele hoek?
    Ik had zelf ook twijfel over de rondsnaar aandrijving, maar heb dit bijgesteld.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.880
    Locatie:
    Sneek
    1) Neen, ik bedoel dat de tip van de schroef rond de 12% van z'n diameter van de romp af moet staan, wil je geen rendement inleveren. Voor 35 mm schroeven is die afstand dus 4-5 mm.

    2) Ashoek liefst zo klein mogelijk, om 'helikoptergedrag' te vermijden. Op de foto de ashoek van mijn M.A.S. Zoals je kunt zien ligt die tussen de 5 en 6°, maar hierbij wordt ik wel geholpen door de rompvorm (de beide steps) en het feit dat de schroefas ruim 50 cm lang is.
    [​IMG]

    Met 10° moet het ook nog kunnen.

    Wat betreft de maat prop; 35 mm is vrij bescheiden, qua rendement en het feit dat de bladen niet geprofileerd zijn. Hoeveel toeren gaat dit straks draaien onder last?
    Reden dat ik dit vraag, is het gevaar van cavitatie bij dit type prop bij te hoge toeren.

    Groeten, Jan.
     
    eric_laermans en Unusual RC vinden dit leuk.
  9. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.105
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Zie het nu ook( beter lezen in het vervolg)
    12% komt mooi uit.
    De bescheiden diameter is bewust gekozen(op advies).
    De motor is een 7CC viertakt en de power hiervan zal bescheiden zijn.
    Onbelast draait de motor maximaal 12.000 omw/min.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2022
    Cnn vindt dit leuk.
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.013
    Locatie:
    Zwolle region
    Èn niet goed lezen èn zo heerlijk cryptisch communiceren….:rofl:
     
    Hans de H. en Taylorcraft vinden dit leuk.
  11. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.105
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    en dan ook nog geen contradictie of tautologie :offtopic:
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.880
    Locatie:
    Sneek
    Bij het testen met de nog lege romp van de 110 cm M.A.S., de motor en lipo's provisorisch vastgesnoerd begon ik het het zwaartepunt rond de 30%, dat was geen succes, door het slanke achterschip voer de boot met de neus belachelijk hoog en de spiegel half onder water.
    Met de Lipo's (2 x 4S 4500mAh) vlak achter het midden van de romp voer de boot aanzienlijk beter.

    Een Riva heeft een soortgelijk onderwaterschip (minus de steps) dus, zoals Leon al zei, het zwaartepunt zal eerder rond de 40-45% van de romplengte, gemeten vanaf de spiegel, liggen.

    Op snelheid vaart de M.A.S. ook vlak en tilt de neus amper op tijdens het accelereren.
    [​IMG]

    Je Riva zou een soortgelijk vaarbeeld moeten hebben:
    [​IMG]

    Op de onboard beelden kun je zien, dat tijdens het accelereren de neus amper omhoog komt:


    Jouw Riva Aquarama is als 1:10 model 90 cm lang toch?
    Dan lijkt me twee 35 mm drieblad schaalprops wat bescheiden en kon in plané komen wel eens een dingetje worden.

    Als dat inderdaad het geval is, en de motor kan het trekken, dan zou je om te varen twee Graupner 2318.36 speedprops kunnen nemen (die zijn links- en rechtsdraaiend verkrijgbaar), deze props zijn veel efficiënter dan de messing Raboesch, die dan voor op de kast zijn.

    Groeten, Jan.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.105
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Jan, bedankt voor je adviezen.
    Deze zijn eenvoudig op te volgen en ga dus ook gebruik maken van jouw adviezen in dezen.
    Ten overvloede : ik ben niet een echte boten bouwer en mis dus nogal wat kennis.
    Deze is nu, dankzij de fanatiekelingen in dit forum, redelijk bijgespijkerd,maar ben nog lang niet op voldoende niveau.
    Als het project slaagt, dan gaat de Riva samen met de Mathea als show model verder door het leven.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.763
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Van de Toyan website:
    Code:
    16000 RPM.  Displacement: 7.0cc (3.5cc*2) Output Power: 0.82ps.
    600W en maximaal 16000rpm.
    Inderdaad staat er niet bij of dit toerental onder last is.

    En überhaupt de vraag of met de enigszins geforceerde luchtkoeling de motor niet te warm wordt in een romp.
    In principe is hij voor auto's ontworpen.

    Jan's motor is al 1kW ter referentie.
    Ik kan alles uitrekenen voor een waterjet, maar er zijn vast wel anderen hier die de diameter van de schroeven voor je kunnen berekenen.

    Als je eenmaal de schroefassen vast heb gelijmd is een weg terug een stuk lastiger geworden ;)
     
    Cnn en eric_laermans vinden dit leuk.
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.763
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Gerrit-Jan en Dim L vinden dit leuk.
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.763
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Het hele forum staat vol met onafgemaakte projecten, daar hoor ik niemand over.
    Vorig jaar tig van zulke projecten de deur uit gedaan :D

    Mede door dit topic wil ik eind dit jaar ook weer een brandstofboot gaan bouwen!
    (maar ik ga wel proberen eerst de huidige projecten af te ronden :p)

    Neem de tijd, sommige topics hier halen met gemak 12 jaar looptijd.

    Snelvarende voertuigen horen hier thuis, en zeker een nitro-gestookte 2 cilinder 4-takt Riva Aquarama!
     
  17. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.664
    Locatie:
    Krabbendijke
    Wat een snellopers ;)

    Groeten,

    Arie
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  18. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.763
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Taylorcraft, laat je niet afleiden van je prachtige project!
    Zie hoeveel mensen hier plezier beleven aan jou verslag.
    De meeste lezen alleen mee zonder de behoefte te hebben om te reageren, wat niets zegt of ze het waarderen of niet.
    Geloof me, de meeste kijken en lezen met plezier mee!

    Alleen al jou oplossing met pulley's is al interessant voor vele anderen botenbouwers.
    Er zijn hier al eerder pogingen gedaan om met een enkele aandrijving twee of meerdere schroeven of waterjets aan te drijven.
    Conclusie is dat het lastig is, en jij gaat nu een nieuwe methode proberen die ik nog niet eerder heb gezien in een boot.

    Jan kwam met een waardevolle aanvulling, dus wat varen betreft moet het zeker goed komen lijkt me.

    Zelf had ik ooit een Eco speedbootje in het borstel/nicad tijdperk. En daar moest ook een 35mm 1.4 onder volgens de leverancier.
    Met 20.000rpm (onbelast) was dat niet vooruit te branden, maar wel lange vaartijd :D
    Deze vervangen voor een 40mm 1.4 en toen ging hij als de brandweer. Tuurlijk woog hij maar 1000gram vaarklaar, echter 150 Watt maximaal aan vermogen!

    Als het past, zou ik iets ruimte overhouden om idd. later evt. grotere props te kunnen proberen. 300W per kant moet zeker kunnen voor een 40mm 1.4
    Maar vanwege de ashoek snap ik dat het een lastig verhaal is.

    Echter varen zal je model zeker wel.
    De soundtrack die erin zit laat hem iig zeker "snel" klinken ;)
     
    Cnn, Gerrit-Jan en Dim L vinden dit leuk.
  19. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    896
    Locatie:
    Athens, Greece
    :thumbsup::thumbsup:
     
    Cnn, Unusual RC en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.880
    Locatie:
    Sneek
    Ik ga er van uit, dat de 16000 toeren onbelast is, dit zal onder last ongetwijfeld inzakken, hoever moet de praktijk uitwijzen.
    Het koppel aan de assen kun je nog beïnvloeden door een kleinere schijf op de motoras te kiezen.

    Met 600W moet je een lichtgewicht speedboot wel in plané kunnen krijgen, alleen deden we dat in het NiMH tijdperk met een Speed 700BB Neodym 9,6V op 12-14 cellen en een K45 prop.
    Het ligt in de lijn der verwachtingen, dat je om te varen niet aan een paar Graupner 2318.38 zult ontkomen, maar dat is een kleine investering.

    Ik ben benieuwd!

    Groeten, Jan.
    (Ik ben niet fanatiek, maar enthousiast...)[/QUOTE]
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2022
    Taylorcraft en Unusual RC vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina