Hoi Bavo, ik zou zeker eerst beginnen met andere tailblades te monteren, die plastics zullen echt wel te veel flexen ! Dus carbon erop, zal al heel wat beter zijn. Welke zender vlieg je ? Futaba of Spektrum, want de waarden liggen anders bij beide merken. Bij Spektrum is alles boven de 50 heading hold, wat bij Futaba niet het geval is. Heb je in de BeastX de eindpunten goed vastgelegd bij het programmeren van de Beast ? Grtz, Dirk
Bavo hierbij mijn settings (zender is dx7) zender expo 20% op elev, ail en 0% op tail gyro gain: 72% throttle curve 95% flat endpoints elev en ail: 120 % beast x pots op de beast zelf: allemaal horizontaal in het midden (fabriekinstelling) B Control behaviour: transmitter (blue) C Swash pitching up compensation: medium (red) D Tail Heading Lock gain: medium (red) E Stick deadband: 2 (red flashing) F Tail torque precompensation: off (purple) Verder staat hij op +/- 12 graden ingesteld. Hopelijk ben je er iets mee. Staat je throttle curve vlak? Ik zou ook zeker opteren voor carbon tailblades ivm stijfheid Succes
Dag Dieter, ik vindt het vreemd dat jij je aileron en elevator endpoints op 120% moet zetten om de cyclic snel genoeg te hebben. Ik vlieg met 620mm fbl blades die van zichzelf een tragere cyclic hebben dan een gewoen 600mm blad en mijn cyclic is meer dan snel genoeg op 90%. Ik vlieg ook spectrum net als jij. Misschien je je punt J (6°) niet goed staan. Probeer ook bij setup punt L (cyclic limit) van minimum 10° cyclic te hebben of meer. Het kan zijn dat je wat met de achterste servoarm en pushrods moet spelen om geen binding te hebben maar ik kan mijn RJX op 10° cyclic limit zetten met vol negatief of positieve pitch (+ en -13°). (Bavo heb ik reeds gemaild ivm met de tail)
Tja, ik ontving een mail van Bavo waarop ik heb gereageert alvorens ik wist dat dezelfde vraag ook hier gepost stond. Vandaar. Bij deze een copy paste van de mail: Ik bedenk me ook net dat pot3 wel gerust wat omhoog mag, ongeveer 3 a 4 streepjes omhoog gaf bij mij het beste resultaat bij de stops.
Thanks Nic, allemaal goede tips! Ben ook bezig de staart optimaal te krijgen (weliswaar met andere heli) , hij vliegt erg goed, maar er is altijd wel iets waar je kan verbeteren of wat je over het hoofd ziet.
Dag Nic, ik vind het ook vreemd, maar op zich is het niet echt een probleem want nu vliegt hij wel ongeveer zoals ik wil (er zit enkel nog een beetje een shake in bij tic tocs, die eruit moet - moeilijk te omschrijven, hij zwabbert precies een beetje bij snelle tic tocs) ik zal eens kijken bij cyclic limit aan hoeveel graden ik kom. Punt J staat normaal gezien ok, het blauwe ledje brandde bij 6° Merci voor de tips PS hoe lang kan jij vliegen met je packs? (3000?)
Ik vlieg zo'n 4m30 maar dat is wel constant 3D'en met een dikke 2200rpm op de kop en relatief zware 620mm bladen. Hangt echt af van je vliegstijl, headspeed en bladen. I.v.m dat zwabberen, dat had ik ook, bij microbeast V1 was het precies nog iets erger. Wel alleen bij elevator tic-toc's niet bij aileron. Pot 2 drastish verhogen was toen mijn oplossing maar dan werd hij veel minder stabiel in FFF. Ik heb er nu SAB red devils 620mm (FBL versie)opzitten en dan is dat zwabberen al véél minder? Ook je cyclic limit in punt L zo hoog mogelijk zetten helpt enorm. Welke servo's gebruik je trouwens? Ik las ook dat je je pot's nog allemaal standaard hebt staan, probeer eens alle 3 pot's zo'n 3 streepjes te verhogen. Denk dat alles al wat strakker moet worden dan.
4'30, ok ik vlieg nu 6.30 met 4000 packs 40C met een headspeed van 2150 maar ik moet toch nog packs bijkopen en zat te kijken naar de 3300's of 3000's.. Een vliegtijd van 5.30 vind ik persoonlijk ideaal. Ik gebruik de align 600D blades maar ik gebruik die ook op 700 (690D) met 3g en die is wel perfect ok Ik heb er niet speciaal op gelet of het ook bij aileron tic tocs was maar het zou kunnen dat het hier inderdaad minder was. Ik probeer alvast eens de pots iets te verhogen. Cyclic servo's zijn BLS451 op 6V Bavo, heb jij intussen nog wat kunnen proberen?
Hey allen, Alvast bedankt voor de vele tips! Ik heb geen testvluchten meer kunnen doen, enerzijds omdat mijn examens dichterbij komen en anderzijds omdat het hier niet meer ophoudt met regenen... Ik denk dat ik als volgt tewerk zal gaan: eerst carbon tailblades bestellen en monteren. daarna de hoverpitch in rate mode afstellen dan, met een lage setting van de tail heading lock gain, de 'gewone' gain verhogen tot ik trillingen krijg en dan dus terug enkele % laten zakken. daarna de tail heading lock gain terug ietsje verhogen. Als ik dit allemaal gedaan heb hoop ik een stabiele staart te hebben Ik vlieg met een futaba T8FG, dus dat is inderdaad anders dan bij spektrum... Bij de beastX kwamen 2 soorten gyro padjes: iets dikkere en zachte grijze, en dan iets dunnere veel stijvere witte. Ik heb de microbeast vastgekleefd met de dunnere stijvere variant, maar deze is misschien nog niet stijf genoeg? bedankt iedereen en ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen! Mvg Bavo
Die dunne witte zou ok moeten zijn, de dikke is waarschijnlijk voor nitro bedoeld. Bij de eerste versies zat alleen die dikke en die werkte bij mij voor geen meter. Draai ook je pot3 wat omhoog ivm de stops. En probeer die revomix maar eens aan te zetten, baat het niet dan schaad het niet. Te veel pitch op de rotorkop in combinatie met een laag toerental kan ook een uitslaande staart geven dus overdrijf niet met pitch en zorg voor voldoende headspeed.
wel wat er nu opzit: een fijne pad, een metalen plaatje, daarop een dikke pad, en dan de beast Ik ga maar eens een fijnere pad proberen, is het metalen plaatje nodig?
In het geval dat je de 2 tapes zou gebruiken moet je zowiezo het plaatje met een dunne tape aan de beast maken. Deze dient gewoon om de beast zwaarder te maken en trillingen te dempen. De dikkere komt tussen frame en plaatje. Maar is volgens mij enkel nodig bij nitro? Iets in de aard van een futaba gyropad is ongeveer de dikte en hardheid die je moet gebruiken op een eheli.
Ik heb er op mijn T700N gewoon dunne dubbelzijdige foamtape tussen zitten (scotch). En dat werkt het beste .
EricW gebruik je dan 3M 4010 o.i.d. ? ik heb namelijk gisteren de beast hiermee vastgeplakt, maar heb nog niet kunnen testen.
Zoiets ja, heb het van mijn vliegmaat Danny gekregen. Hij doet het gek genoeg gewoon het beste met zeer weinig vering/demping. Ik denk dat het bij jou ook gewoon gaat werken. We hebben diverse dingen getest met zowel Nitro als elektro heli's. Ik kon de gain omhoog gooien, vliegt strakker en blijft prima stabiel in snelle tictocs e.d.
Op een elektro moet 1 dunne pad volstaan, en als dat problemen geeft een dikke pad. moet je meer gebruiken als dat, moet je op zoek gaan naar vibraties in de heli(tail, tandwielen, kop)
Het meest optimale zou zijn om de gyro vast te zetten met secondelijm oid, dus hardmounted. Of dit mogelijk is met de MB....? Met de nieuwe futaba CGY750 kan het wel. Het probleem van zachte/dikke pads is dat de gyro ten opzichte van de heli kan bewegen en hierdoor verkeerd gaat corrigeren. Dit is vooral zichtbaar bij 3d vliegen zoals je merkt met tictocs. Zoals EricW al aangaf hebben wij op allebei onze 700Nitro helis een dunne schuimtape gebruikt en dit werkt gewoon perfect met de MB @Flexis, weet je zeker dat de torque precomp een preset heeft anders dan 0?
Bij mij toch allesinds, kan je zien omdat de tail beweegt bij cyclic of collective inputs als je hem aanzet.