duidelijk. had het zelf niet geprobeerd maar is dus het proberen waard of de standaard waarde beter is.
Ik zou zoiezo maar 1 pad gebruiken. Ik vlieg zelf ook 2 heli's beide met beastX, allemaal gewoon met 1 foam pad er onder. Ik heb nergens last van met de staart of iets dergelijks, de heli is perfect stabiel. De foam pads die bij de microbeast zitten zijn overigens echt heel goed hoor! Maar dus gewoon 1 stuk monteren ipv dubbele... Ik denk dat dat je probleem al voor een groot deel kan oplossen. Succes! Bye the way, erg mooie heli!!
update Hallo, vandaag werd er een pakje bezorgd: De carbon tailblades, een paar extra ballinks (want van diegene die bij de RJX geleverd worden ben ik niet helemaal wild), en 'ballink tools' dus geen zere vingers meer als ik ballinks moet maken De Edge blades voelen toch een stukje stijver en hebben toch ook wel wat extra oppervlakte tov de standaard blades: Hopelijk krijg ik de staart nu naar wens afgesteld, maar voor ik dit zeker kan zeggen zal ik beter weer en een paar testvluchtjes nodig hebben... Hier nog een foto van de gemonteerde tailblades: Ook zichtbaar zijn mijn (voorlopig enige) 2 batterypacks en het kabeltje om ze te combineren tot een 12S pack, ik heb geprobeerd alle kabels zo kort mogelijk te houden. De batterijpacks kwamen echter met de juiste stekkers eraan, dus hek ik deze kabels niet meer ingekort, was eigenlijk ook niet nodig... Mvg Bavo
kleine update... ik heb dus een nieuwe tape (dunne) gebruikt om de beast x vast te zetten, zonder plaatje, het resultaat was nog niet ok, tail sloeg telkens een beetje door bij punchout (naar rechts, dus tail kon de torque niet genoeg compenseren), hij kwam daarna wel telkens terug naar originele positie. Bij tic tocs hield hij ook niet super, zowel bij ail als elev tic tocs... Ik heb de tailgain verhoogd, daarmee was het verbeterd maar nog niet ok, en ik kreeg ook een snelle wag in high speed bochten ! Thuisgekomen heb ik de tailassembly uit elkaar gehaald , alles mooi ingevet en gezorgd dat alles mooi soepel liep. Toen ik bijna alles weer in elkaar had gestoken, klikte ik de link die rechtstreeks op de tail blade grip zit, erop, hmm dat ging verbazend licht. Bij nader inzicht bleek de plastic link GEBROKEN te zijn. Je kon die gewoon met je hand zonder veel inspanning eraf en erop duwen.... Ik heb die dus alvast vervangen, en ben heel blij dat ik het gezien heb op de grond.. Volgens mij is het probleem met de tail nu opgelost, nog even testen..... Ik heb de heli tweedehands gekocht, geen steen naar de verkoper, maar hierbij nog eens een pleidooi om alles goed te checken voor de vlucht en al helemaal als je de heli gebruikt hebt gekocht.......
Hey Dieter, ik denk dat jij de oorzaak wel gevonden zal hebben nu! goed dat je het op deze manier kan ontdekken en niet in de lucht! Welke tailblades gebruik jij trouwens? Gisteren even overlegd met een heli-piloot van mijn vliegclub, hij zei me de zender ook nog eens na te kijken voor alle zekerheid; blijkbaar staan er bij futaba een heel aantal mixers standaard actief... Mvg Bavo
Vraagje aan Flexis of andere personen die de 50 met een 100T main gear vliegen. Het probleem is dat de control arms de maingear kunnen raken bij full negatief en full aileron Hoe hebben jullie dit opgelost of laten jullie dit gewoon zo?
Ik gebruik op mijn RJX50 de 90T maingear (vanwege een 400Kv motor) en deze is ook 11mm dik. Dus als die 100T even dik is is er normaal geen probleem. Het is inderdaad zo dat je in theorie de maingear kan raken met die control arm. Maaarrr... wanneer je de cyclic limiet op je flybarless systeem (eender welk) instelt zat je zien dat je cyclic limiet op de elevator bellcrank zit. Meer specifiek de onderste elevatorlink die the belcrankas raakt bij vol negatief en vol backwards elevator en tegenvergesteld raakt de bovenste elevatorlink de canopystand bij vol posietief en vol forward elevator. Als dat niet duidelijk is maak ik wel een foto morgen. Hierop stel je dus je cyclic limiet af, in mijn geval haal ik hiermee 13° pitch en 10° cyclic. Gecombineerd dus 23°. Daarbij staan de elevatorlinks wel afgesteld zodat ze op een haar na de canopysupport en bellcrank niet raken bij maximum inputs. Bij deze limiet raken als het goed is de controlarms de maingear niet bij maximum input. Als je meer cyclic wil zal je iets minder pitch moeten gebruiken,ofwel kortere balljoint standoffs op de swashplate gebruiken zodat je meer cyclic input hebt bij de zelfde input van de controlarms. Hiervoor kan je een eenvoudige mod doen met wat balljoints van de flybarkop. Volgens beastx is 10° cyclic limit voldoende om het systeem goed te laten werken. Ik veronderstel dat dat bij V-bar ook voldoende is. Kijk eerst eens even hoever je komt met je limits en dan zien we wel weer
Hey Nic, bedankt voor je reply! Het probleem met de 100T is dat die maar liefst 14mm dik is. Die is eigenlijk voor de 90 bedoeld. Dus de bovenkant van de maingear komt 3mm hoger te liggen. Als ik de microbeast afstel zodat die nergens bind, kom ik slechts aan 7 graden cyclic wat uiteraard echt te weinig is (dit bij 11,5 graden negatief). Ik ben gisteren reeds aan de slag gegaan en ik heb gewoon een flinke sleuf in de maingear gefreesd waar de ballink in kan lopen. Nu kom ik aan 10,5 graden cyclic en -11,5 collective zonder dat er ergens iets bind Wat je zegt over de canopysupport is inderdaad waar, ik had dit zelfs nog niet gezien. Ik checkte net even en zag inderdaad dat ik daar ook wat binding heb, dit moet ik nog wat beter afstellen dus. Maar het gaat dus de goeie richting uit
Hey Dieter, Mooie oplossing die je daar gemaakt hebt voor de maingear. kan je me uitleggen hoe je dat gedaan hebt zodat ik eventueel nog mensen hiermee kan verderhelpen? Vind het best wel vervelend dat die 100T zo dik is, omdat ik hem zelf niet gebruik was het me nog niet opgevallen dat dit een probleem geeft voor de cyclic. Hier moet ik in de toekomst rekening mee houden als ik mensen een setup aanraad. Ik ga toch eens mailen met RJX of ze geen 11mm versie kunnen maken van die 100T. Hieronder nog enkele foto's van een simpele swashmod die in theorie ook nog een beetje extra cyclic toelaat, ga het zelf proberen dit weekend te testen, eens kijken of ik er iets mee kan winnen. En de links op hun limiet.
Ik heb de maingear met one way en alles op een spare main shaft gestoken, die ik vastgezet heb in een boormachine, boormachine in een bankschroef geklemd. Dan heb ik deze frees op mijn dremel gestoken: Dan rustig frezen terwijl boormachine draait, ging perfect
Goed idee, hiermee kan ik vast wel een paar mensen verder helpen! Ik heb de kortere links op de swash gezet en hiermee heb ik ongeveer 1,5° extra cyclic. Ik kan nu 13° pitch en 11° cyclic afstellen zonder binding 8)
Trouwens,wat je ook zou kunnen doen is een nieuw gaatje boren in het frame om de controlarms wat hoger te monteren en dan de links naar de swash iets korter maken.
Net getest met de aangepaste swash, op eerste zicht weinig verschil te merken met ervoor. Kan misschien zijn omdat ik sowieso al genoeg cyclic had op de limit. Heb wel ondervonden dat pot 1 en pot 2 serieus omhoog mogen, dan voelt de heli veel directer aan. Als je de neutrale instelling als 6h beschouwt zit ik nu met beide pots tussen 10 a 11h.
Ok, merci voor de tips Flexis. Die van mij staat nu ok.. tail heading lock (parameter D) heb ik op 'high' gezet, tailgain staat op 72 in zender, pot 3 staat 3 streepjes hoger dan het midden. Tail houdt zeer goed en ik heb een paar heel lange tailslides gedaan en achterwaarts inverted getrokken tegen wind (5 beaufort), hield gewoon goed. Bij tic tocs hield hij ook goed, zowel elevator als aileron. Funnels ook, achterwaartse rolls met zijwind, allemaal ok. Kortom, super. Super heli.
Blij dat te horen Ik moet wel effe m'n woorden terugnemen over de instelling van de pot's. Ik zei dat ze op 10 a 11h stonden maar dat klopt niet. Had een verkeerd beeld in mijn hoofd. Anyway bij mij staan alle 3 de pots nu op +4. Geeft tot nu toe het strakste resultaat. Welke blades gebruik je trouwens?
Ok, ik heb dit weekend een testvluchtje kunnen makken, met een dubbel resultaat... De staart hield al veel beter dankzij een setje carbonblades, hij was nog niet volledig naar wens, maar dat lag waarschijnlijk aan de nogal lage gain en de tail heading lock die terug op low ingesteld stond. De pots staan ook nog allemaal neutraal bij mij, ik wil alles eerst zo goed mogelijk afstellen met de parameters, en dan eens kijken of de pots nog verbetering kunnen brengen. In het tweede deel van de vlucht ben ik ook even naar mijn hoogste toerental geswitched, en heb ik enkele pitch pumps gedaan, de staart sloeg nog een klein beetje weg, maar hield al veel beter, en ook piro's waren stabieler en stopten nauwkeuriger, behalve dan die ene... Ik had net een snelle pirouette gedaan en de heli stopte, maar bleef lichtjes doordriften, ik stuurde tegen zonder reactie en de heli begon steeds heviger te tollen, en toen ging het allemaal heel snel, een beetje wind blies de heli weg van mij richting boom, ik kon nog net op tijd throttle hold opzetten, vlak voor de heli in de kruin van de boom smakte... Snel naar de boom gelopen, gelukkig was het geen al te grote, maar mijn heli zat er wel helemaal vanboven in. Na wat klimmen had ik heb vast en kon ik de batterij lostrekken. Op het eerst zicht viel de schade goed mee, paar krakjes in de canaopy en blades aan flarden, maar de zachte takken van de boom hebben veel impact opgevangen. Toen ik de kap verwijderde zag ik meteen de oorzaak; de servo horn van de staartservo zat niet meer op de servo! dat verklaart veel... Ik heb de vijsjes niet met loctite vastgezet in de servo's, gewoon heel goed aangedraaid... ik dacht dat dat voldoende zou zijn het eerste wat ik ga doen is er nu wel loctite aandoen dus Het kan toch bijna niet dat deze vijs er op 1 vlucht uittrilt , dus ze moet na de vorige vlucht al losgestaan hebben, maar ik had de hele staartaansturing nog nagekeken om te zien of ze wel soepel genoeg liep, en toen zat de vijs nog goed vast (ze stak er zeker niet uit..) tjah, dat is een harde les geleerd dan zeker... De verdere schade valt eigenlijk heel goed mee, tanwielen zijn intact, mainshaft is volgens mij nog perfect recht, maar een voorzichtige spoolup zal dit bevestigen... ik heb de heli al grotendeels uit elkaar gevezen, en toen is me ook iets opgevallen: Toen ik de hoofd as en tanwdielen verwijderd had, kon ik mooi aan de drive pulley waarop de belt loopt. Als ik deze probeerde rond te draaien ging die toch nog altijd heel erg stroef, dus heb ik de staart ook gedemonteerd en alles apart nagekeken; de pulley loopt heel soepel in zijn lagers, en de staartas zelf loopt ook super soepel, het is enkel als de belt erop zit dat alles zo stroef lijkt te gaan, alsof de riem te stijf is ofzo... Is dit normaal voor deze heli, of zat er een slechte stijve riem in mijn kit? Aangezien de tandwielen nu toch gedemonteerd zijn ga ik de modificatie van dieter ook meteen toepassen, en bij de montage op alles en overal loctite gebruiken zekers... (tussen het studeren door wel te verstaan Mvg Bavo
Vreemd, ik dacht dat deze in de harde plastiek van de servo vast zitten. In combinatie met Loctite is dit toch zinloos.
Niet als je een metalen binnenwerk hebt natuurlijk. Ik vervang op mijn servo's de boutjes door inbusboutjes (beter aan te draaien dan kruiskopjes en raken nooit dol), met een heel klein beetje locktite.