RJX Hobby X-Treme 90EP Flybarless + VIDEO

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Jurrien Saelens, 16 nov 2009.

1. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Toen vloog je nog niet met de nieuwe sensor neem ik aan ?

Bas

2. Ik heb zo'n blauwe mini op mijn Trex700E staan. Nu zo heel veel verschil maakt dat ook niet hoor. Iets beter misschien wel, maar trillingen zijn nog altijd nefast voor de vliegeigenschappen.

3. Ik heb nu sinds een paar weken de ICE120HV ESC in de RJX zitten. De reden dat ik overgestapt ben is omdat ik die autorotation features eens wil gebruiken.

Ik moet zeggen dat werkt vrij goed als je autorotaties wil oefenen en je opeens merkt dat het niet gaat lukken. Je kan dan zeer snel optoeren en de auto afbreken. Ook kan je van die grapjes uithalen zoals Nick Maxwell op 3D masters.

Je moet wel opletten dat je de headspeed haalt die je ingesteld hebt anders wordt dat autorotation feature niet actief!!!

Ook wil ik de Scorpion 5020-520 eens testen en met mijn Kontronik Jive80 zal dat niet lukken vrees ik, maar dat is voor volgende week.

4. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    hoe werkt dat ? stel je gewoon een heel lage headspeed in en als je dan niet onder een bepaald (programeerbaar?) niveau komt dan kun je de motor weer snel optoeren ?

en hoe is de governor van de ICE ?

Bas

5. Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    ik heb de set-up video bekeken en de rpm ondergrens is te varieren begrijp ik, rpm hoeft niet perse 0 te worden als je dat niet wilt.

In de (indrukwekkende) video van mat is zeer duidelijk te horen dat het opstarten vanuit de throttle hold erg snel werkt. Volgens mij krijgen de tandwielen/vrijlooplager flink op hun donder als het verschil tussen throttle hold en hoog toerental groot is. Ligt natuurlijk ook aan de rpm van de bladen tijdens autorotatie.

Ik begreep van de CC regelaars van "vroeger" dat ze geen al te beste governor hadden, dit hebben ze dus flink verbeterd ?
    Een goede zaak dat andere fabrikanten dan kontronik ook flink aan de weg timmeren ! Laat er maar eens flinke conrurrentie komen

Bas

Laatst bewerkt: 17 nov 2010
  8. Nee, dat klopt niet, die motor staat echt helemaal uit in autorotatie mode!

Je kan 3 dingen instellen

1) Motor startup power
    2) Motor spool up snelheid (voor een start met bladen die stilstaan)
    3) snelheid om van headspeed te veranderen

Met punt 3 kan je dus de snelheid van optoeren na een 'mislukte' auto bepalen (waarde tussen 10-16).
    Belangrijk is dus dat de blades nog draaien anders gaat de heli spinnen ofwel gaan de tandwielen eraan. De idee is dus dat een soft spoolup niet nodig is als de blades nog draaien.

De governor is echt super en in SET RPM mode kan je gewoon het toerental instellen.

9. Dit weekend voor het eerst met de Scorpion HK5020-520 gevlogen (100T/10T). Voorheen vloog ik met de HK4035-500.

Deze motor is een pak dikker en korter waardoor de lipos gemakkelijker in de heli gaan. Het grootste voordeel is echter de extra power en het feit dat de motor gewoon koud is na een vlucht. Dat was met de 4035 reeks wel anders.

De motor heeft een as van 10mm, maar voor het pinion gedeelte gaat ie naar 6mm. De as is vrij lang zodat je de tegenlager op de as kan laten draaien en niet meer op de pinion. Ik heb wel een stuk van de pinion moeten zagen maar vind het wel beter zo.

De motor trekt wel een pak meer amps, maar je krijgt er ook wat voor in de plaats! Ik zal binnenkort eens wat logfiles van de ICE posten.

10. S.T.O.R.M. EvO

S.T.O.R.M. EvO

Lid geworden:
    24 feb 2006
    Hey Jurrien, heb je een paar foto's van je lipotray verlaging? weet niet goed hoe ik eraan moet beginnen

hoe heb jij je 2 6S lipo's aan elkaar gezet? met een stukje balsa?

alvast bedankt
    Steven

11. Hier een paar foto's.

Picasa Web Albums - Jurrien Saelens

Picasa Web Albums - Jurrien Saelens

Ik gebruik een carbon plaat om de lipo's te verbinden. Die plaat komt uit mijn Suzi Hans Trex. De lipo's kan ik dus ook in de Trex gebruiken! De plaat klikt vast achter de alu blokjes met die lipjes. De lipo's kunnen dus niet verschuiven tijdens de vlucht!

Groeten,

Jurrien.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 dec 2010
  12. Vorige week is mijn ICE120HV uitgebrand in de vlucht, dat was even schrikken. Gelukkig bleef de externe BEC goed werken zodat ik 'm netjes kon neerzetten.

Buiten een ongelofelijke stank geen verdere schade. Die moet terug naar Castle om te zien wat er aan de hand is...

13. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
  14. jwtje

jwtje

Lid geworden:
    18 okt 2007
    bij mij ook gebeurt paar weken terug. kon hem gelukkig ook veilig aan de grond zetten. opgestuurt naar castle netjes mail ontvangen toen ze hem ontvangen hadden. heb ze mailtje terug gestuurd dat post erg langzaam was en geen zin had om 3 weken te wachten op reparatie, volgende dag stuurde ze mij al een nieuwe toe was binnen week in huis.

gr,jw

15. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    ik kom op steeds meer forums (fora?) mensen tegen met CC regelaars die spontaan in brand vliegen, hopelijk gaat CC hier iets aan doen, want dit kan natuurlijk echt niet ...

Bas

16. >geen zin had om 3 weken te wachten op reparatie

Ik hoop dat ze die van mij niet gaan proberen te repareren ;-)
    Dat ding ziet er niet uit, helemaal zwart en een ongelofelijke stank.

Ze gaan 'm wel nakijken om proberen te achterhalen wat de oorzaak was. Op hun site staan 2 mogelijke oorzaken

Castle Creations - Service Advisories

maar bij mij is dit niet de oorzaak, dit had ik nagekeken voor de eerste vlucht.

Groeten,

Jurrien.

17. Mijn RJX staat te koop.

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Reden: Ik ben toe aan wat anders.

Groeten,

Jurrien.

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  18. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004