Robbe bijna failliet ?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Jan Hermkens, 8 feb 2015.

1. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    de leuke dingen zijn al weg hoor ;). heb verschillende leveranciers / winkeliers gehoord die al het nodige hebben weggekocht daar.
    dus voor de echt interessante artikelen ben je al te laat.

2. Schots en Scheef

Schots en Scheef

Lid geworden:
    25 jun 2008
    Ligt eraan wat interessant is.

Boten en vliegtuigen zijn niet interessant voor ons. We hebben wel paar hele leuke laders voor weing.

3. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Je bedoel door de Chinezen kan ik blijven vliegen.

Met mijn smartphone verstuurd

4. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Je bedoelt: Door de chinezen kun je (nog voor zolang het duurt) méér vliegen voor hetzelfde geld....

Zonder de chinezen had je 1 vliegtuig gehad i.p.v. 5 of 10, maar je had zonder de chinezen nog steeds in iedere grotere plek een LHS gehad en niet voor ieder wissewasje een bestelling hoeven plaatsen. Je had nog steeds grote Europese fabrikanten met een gedegen kwaliteitscontrole gehad.... Maar zodra die chinezen er mee ophouden (en als ik kijk hoeveel er bij bijvoorbeeld HobbyKing in backorder staat en maar niet aangevuld wordt) gaat het best lastig worden... Want zodra die chinees niet meer zijn 11/2 cent winst per artikel pakt, gaat hij spijkerbroeken verkopen, of slagroomkloppers, of ventieldopjes....

5. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Dan komen vanzelf de winkels weer hier.
    Dat heet markt werking.
    En wat de bekende merken verkochten werd ook gewoon in China gemaakt.

6. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Ik denk dat dit al vaker gezegd is, veel van die producten zijn wel hier in europa ontwikkelt en in Azie onder bepaalde kwaliteitseisen gemaakt. Chinezen daartegen hebben geen probleem met copyrights dus kopieren ze er op los met ook nog eens hun eigen kwaliteitseisen.

7. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Gelijk hebben ze.
    Ik ben er in iedergeval blij mee.

8. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Ach, afgezien van het feit, dat er zo af en toe spontaan wat uitfikt, zoals een regelaar en een paar laders, kun je natuurlijk uiterst gelukkig zijn met je Chinese leverancier(s) Bertus.

Nu moet iedereen uiteraard kopen, waar 't ie zelf wil, maar het gaat hier over het faillissement van Robbe en dat heeft heel andere oorzaken gehad. Misschien, dat dit soort flauwekul in een ander draadje geplaatst kan worden?

Er staan namelijk meer dan 100 man op straat, waarvan een groot deel geen ander werk meer zal kunnen vinden vanwege hun leeftijd en een gebrek aan arbeidsplaatsen in de regio.

PH_AJH vindt dit leuk.
  9. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ja.. dat is erg.... maar de pest is, wat doe je er aan? Het gebeurt overal, en het lijkt niet tegen te houden....

Groet, Bert

10. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Is dat niet wat kortzichtig? Die winkels moeten hun produkten ergens vandaan halen. Als "de Chinees" het niet meer produceert vanwege de reden die Bert noemde kán iemand die in Nederland een modelbouwzaak wil starten geen fabrikant meer vinden.
    Reden?
    De europese fabrikanten zijn er niet meer en "de Chinees"maakt ondertussen ventieldopjes. Tot zover je "marktwerking".

Inderdaad. Mijn Titanic, in een doos waar de tekst "Graupner" op stond, werd in China gemaakt. Maar... wél met Duitse kwaliteits-eisen. En dat gold ook voor regelaars, ontvangers, servo's enz enz. En waarschijnlijk ook voor vliegtuigen.

En we kunnen de zoveelste discussie starten over de giga winstmarge die de bekende europese fabrikanten erop gooiden, maar da's vrij zinloos, denk ik.

11. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik heb ook geen zin in die discussie.
    Zelf vind ik het ook triest voor de mensen die hun baan zijn verloren laat dat duidelijk zijn.
    Ik denk dat iedereen wel een grote modelbouw zaak om de hoek wil die de prijzen van hk heeft.
    Helaas is dat niet zo.
    Zolang er ergens vraag naar is heb je ook aanbod.
    Tenminste ik heb het nooit anders gezien.

12. alm

alm

Lid geworden:
    20 jun 2015
    Iemand al iets van Ripmax gehoord betreffende de levering van Futaba apparatuur op het vasteland van Europa? Op hun site staat dat ze een vestiging in Duitsland willen opzetten en van daaruit de service willen gaan doen? Zouden ze dan wellicht de Robbe serviceafdeling overnemen of opnieuw opzetten met oud-Robbe personeel (die dus bekend zijn met het servicen van deze apparatuur)?

13. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    De nieuw te vestigen locatie ligt op meer dan 250 km afstand van Grebenhain, waar zowel een service- als een verkoop-afdeling gevestigd zal worden. Over de personele bezetting daarvan is mij nog niets bekend.

14. alm

alm

Lid geworden:
    20 jun 2015
    Op het Duitstalige Futaba forum denkt men dat er maandag of dinsdag meer bekend is over Ripmax in Duitsland, zie: http://www.futaba-forum.net/showthread.php?8593-Futaba-Ripmax/page6
    Heeft wel niets met Robbe van doen, maar des te meer met verkrijgbaarheid en service van Futaba apparatuur.

Wat Robbe betreft hoop ik dat er een doorstart gemaakt kan worden, want hoe meer keuze er is hoe beter.

15. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Er wordt daar al verklapt, dat de nieuwe vestiging in Pforzheim komt, een stad die halverwege Karlsruhe en Stuttgart ligt.

16. Richard E

Richard E

Lid geworden:
    20 okt 2005
  17. alm

alm

Lid geworden:
    20 jun 2015
  18. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Zodra dit zo ver is krijgen eerst de winkeliers een mailing. Zover is het nog niet, maar dit zal niet lang meer duren. Men is momenteel nog druk doende voorraden op peil te brengen.

Een mega-operatie, zoals deze, vergt z'n tijd en aangezien er geen voorbereidingstijd aan vooraf is gegaan, vergt dit meer tijd dan men zou willen.

Schots en Scheef vindt dit leuk.
  19. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Inmiddels is de ex-vertegenwoordiger van Robbe voor de Benelux in dienst getreden bij Ripmax. Deze begint zijn werkzaamheden over enkele weken. De winkeliers zullen dus een vertrouwd gezicht blijven zien.

Tevens is er vandaag ook een principe accoord bereikt over de servicedienst. In de toekomst mag ik me ook Ripmax T.D. gaan noemen. Dit krijgt zijn beslag, zodra de Duitse vestiging op orde is.

Prutser 2015 vindt dit leuk.
  20. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Dat is goed nieuws Jan ! Proficiat.
    Ik had dit eigenlijk wel verwacht, maar toch zit je een tijdje in onzekerheid.

Deel Deze Pagina