Robbe San Diego ( ja weer eentje!;-)

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bluey, 22 mei 2014.

1. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Oh, wat een klassiekertjes komen hier weer voorbij...:D

2. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Servo met mechanisch ontkoppelde terugmeld-potmeter op normaal kanaal zetten, zender schuif/knuppel in middenstand. Servo-motortje zal enthousiast gaan draaien, en blijven draaien. Servopotmeter zodanig stellen dat servo-motor stopt. Potmeter fixeren. Nu kun je met schuif/knuppel snelheid en draairichting instellen. Dat zal wat grofstoffelijk zijn, uitslag van die functie beperken om het instellen van snelheid wat makkelijker te maken.

3. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    Kijk ron, daar hebben we wat aan! En als ikhem met een schakelaar wil bedienen omdat ik geen zin heb de hele tijd een knuppel vast te houden om de radar te laten draaien?

4. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Knuppel hele tijd in positie houden krijg je rsi van, maar is wel even makkelijk om te experimenteren/proberen. Ik dacht aan een schuifregelaar. Schakelaar kan ook, mits jij in zender kunt bepalen welke uitslag bij bepaalde schakelaar positie hoort.

5. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    Geen idee. Ik krijg een graupner 16/20 en heb net op ebay een 3 weg schakelaar gekocht. Weet jij dat?

6. pimboly

pimboly

Lid geworden:
    9 feb 2013
    op de pag 19-21 van de handleiding staat de manier om de uitslag te regelen.

7. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Nou!... je kan de (gemollesteerde)radarservo op een gear-delay zetten, voorals je niet te veel wil pielen. Je split de gasknuppel uitgang op de ontvanger... die koppel je aan een delay zoals bijvoorbeeld deze.

Met behulp van zo een dingetje klappen de pootjes van een elektrisch uitklapbaar landingsgestel voor een modelvliegtuigje, lanzamer uit, hetgeen optisch interessant is voor een schaalgetrouw modelletje...

Als je er op gaat zoeken tref je wel meer van dit soort grappenmakerijen...

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11258__Adjustable_Retract_and_Door_sequencer_w_Display.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__46891__Dr_MadThrust_Retract_Delay_Device.html

Veder zou je kunnen denken aan weerstandsdraad. Dat wikkel je rond een stukkie glasvezelbuis (isolator). En dan ga je testenderwijs steeds verder op de wikkeling aftasten... zie je het servootje steeds langzamer draaien.
    Daar waar het mooi draait, knip je de wikkeling en soldeer je het vast... DIY weerstandsnelheidsregelaar...

Maar... beziet hier... flimpje bij. Heb radars vlot zien draaien...
    http://www.vosper-perkasa.com/blog/...cale-radio-control-rc-model-build-log-part-8/

Laatst bewerkt: 23 jun 2014
  8. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    Hoi ron,

Net geprobeerd en werkt zoals je zegt, maar de minimum snelheid van het motortje is nog steeds te hoog. Het lijkt alsof het motortje niet langzamer kan draaien. Wellicht moet er toch een tandwiel tussen maar weet zo niet hoe

9. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    Hoi ron, heb net via ebay een schuifregelaar, een draaregelaar en een 3 standenschakelaar voor de mc 16/20 gekocht dus we hebben van alle smaken wat

10. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Da's vreemd, want net als in normaal servo bedrijf moet servo zelfs tot stilstand kunnen komen bij goede positie van de schuif op de zender.

11. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    Hij Komt ook tot stilstand, en gaat daarna ook wel langzaam draaien, maar als hij begint te draaien is dat bij minimale uitslag van de knuppel al te snel.

Het zou kunnen dat het met een schuif beter gaat, maar ik ben bang van niet.

Tenzij jij nog andere ideeën hebt….

Het probleem hier is dat de radar op een spoilervleugel staat, en er aan de onderkant dus 0 ruimte is om iets weg te werken. Het motortje moet in de schacht van de radar gebouwd worden, en dat gaat net.

12. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Het stelt nu te grof in, daarom uitslagen van dat kanaal begrenzen om wat fijngevoeliger in te kunnen stellen.

13. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    Okee. Nog even de zender afwachten, want dat kan nu niet.

14. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Als je de motor zonder de servovertraging gaat gebruiken om een radar antenne mee te laten draaien gaat die veel te snel rond.

Als zelfs die servomotor nog te groot is kijk dan hier eens rond

http://www.lemo-solar.de/shop/modelleisenbahnmotoren.php

zoek er één met een laag toerental en plaats die aan de servoprint, als je geen plek hebt voor de vertaging. Mogelijk werkt dat wel lekker.

15. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    Haha ja klokankermotoren, we zijn weer terug bij de treintjes!

Maar om nou 50 euro voor een draaiende radar uit te geven....

16. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    Zo. Daar zijn we weer.

Inmiddels de radar aan het draaien gekregen met een geminimaliseerd miniservootje. Deze heb ik half in de steun ingebouwd, aangesmeerd met stabielst en na het wit spuiten zie je daar niet veel meer van

Nu alleen de radar er nog op monteren ;-) Het toplicht en heklicht zijn eveneens van smd ledjes voorzien.

17. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    Inmiddels waren ook de nieuwe 700 motoren binnengekomen (Johnson, 4,95 in Duitsland!)

fout 1: De oude motoren met kruiskop vastgezet en geen ruimte voor schroevendraaier. Opgelost met dremel en nieuw leermoment: volgende keer inbusboutjes ;-)

fout 2: Motorsteunen + High tack kit + ABS romp = Heeeel erg vast en gaat niet meer los. Gelukkig had ik de steunen groot genoeg gemaakt, dus de gaten uitgefreesd. Daarna niet mooi meer, want de koelsleuven die ik voor de 600 gemarkt had maken nu deel uit van het nieuwe gat. Leermoment: volgende keer plaatje hout in de romp lijmen, en daarop de motorsteunen schroeven.

Daarna motoren na het inlopen ingebouwd met inbusbouten en moertjes om afstand te creëren voor de koeling. Tevens nog even een extra in en uitlaat voor het koelsysteem aangelegd. Nu worden de borstels van de motoren door 1 in en uitlaat gekoeld en de nieuwe vaarregelaar (Graupner V40 met dank aan Pimboly die nu ook een San Diego gaat bouwen ;-) ) door de andere. Mocht er nog een vaarregelaar bijkomen, dan kan een regelaar en een borstelkoeling per in en uitlaat. De mantel hebben we niet gekoeld, omdat er al een geforceerde koeling op de collector zit.

Bij de eerste testvaart werkt de boel perfect! Wordt niet warm met de 36 mm schroeven en vaart behoorlijk snel.

Wel komt er nog water in de boot waardoor de eerste proefvaart toch weer op stilvallen uitliep (water in de ontvanger) Ik denk dat het water tussen dek en romp doorkomt (dit had de vorige eigenaar al gedaan, en ik zie wat naadjes die open staan. Eerst maar eens aansmeren.

18. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    stilstand

rustig

sneller (half gas)

en voor de liefhebbers een filmpje

[URL="[/URL]

Sorry voor de kwaliteit, is maar met mijn telefoon genomen

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Roland,

Als je de telefoon eens 90° draait, scheelt dat ook in beeldformaat?

Het vaarbeeld is typisch voor te kleine props; de motoren maken voldoende toeren maar de snelheid neemt niet navenant toe.
    Dat wordt wel beter als er grotere props onder komen.

Groeten, Jan.

20. Bluey

Bluey

Lid geworden:
    21 mei 2014
    Haha jan, ja vast wel maar heb er niet zo op gelet

Ben benieuwd naar de grote props ( heb ik al binnen maar wacht nog op asje)
    Hoewel ik moet zeggen dat ie eigenlijk op half gas het mooist vaart

Deel Deze Pagina