Robbe Uboot U-47

Discussie in 'Duikboten' gestart door ducharry, 29 nov 2011.

1. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo harry
    inspireren wel maar ik heb de boot die in atlantis tegen het plafond hangt aan een kant rivet per rivet aangebracht en daar baal ik nu nog zo van hahaha dat ik inet de moed heb om aan de u47 te beginnen plakken
    al gaat het makkelijker gaan dan ze een per een aan te brengen
    ik moet nog de vloed gaten maken achter aan de roeren en dat lukt ook niet zo goed
    ik ben begonnen maar ik ga het over nieuw moeten doen want het ziet niet uit
    gr raf

2. ducharry

ducharry

Lid geworden:
    8 aug 2007
    Hier kan je mooi zien, dat het dek van de VII een houtkleur heeft.
    Op deze foto's is het wel erg houtkleurig, want de dekken waren over het algemeen grijs overgeschilderd, maar slijtage deed meestal wel zijn werk.

Groet,
    Harry

3. Rob Landsbergen

Rob Landsbergen

Lid geworden:
    28 okt 2005
    Ik zou wel wat voorzichtig zijn met het gebruiken van dergelijke foto's als referentie, want het zijn wel heel duidelijk achteraf ingekleurde zwart-wit-foto's. Werd veel gedaan in die tijd, zodat je van die mooie zuurstokkleurtjes kreeg. Kijk maar naar die golven en de lucht.

Groeten,

Rob

4. ducharry

ducharry

Lid geworden:
    8 aug 2007
    Je zou daar best wel eens gelijk in kunnen hebben, Rob

Ik volg met de bouw van mijn boot maar een beetje de kleur opbouw van de U-47, voor zoveel dat mogelijk is.
    Je leest zoveel verschillende verhalen, dat het meer een overlevering wordt:)
    Kortom: Het dek wordt grijs gewashed.:)

Ik heb bij de weg, een te gekke site gevonden met 30 pagina's vol foto's van de duitse Uboten!!!

http://www.subsim.com/radioroom/showthread.php?t=149950&page=1

Groet,
    Harry

5. Rob Landsbergen

Rob Landsbergen

Lid geworden:
    28 okt 2005
    Kleurenfotografie stond in die tijd nog in de kinderschoenen, was - dus - heel duur en vooral ook heel bewerkelijk. Niet iets om "kiekjes" mee te maken aan het front of op een onderzeeboot.

Je ziet nog wel eens op Discovery of National Geographic van die series als "World War II in colour". Ook dat zijn de bekende standaardbeelden die ze achteraf hebben ingekleurd (zoals de laatste jaren ook gedaan is bij bioscoopfilms uit de jaren vijftig). Blijkbaar denkt men dat het niet interessant of te ouderwets is als het in zwart-wit is.

Maar goed, even terugkomend op die dekken. Ook al zou het wel in blank hout zijn geweest (wat niet zo was) of al is de laag grijze verf afgesleten, dan nog is het hout binnen de kortste keren vaalgrijs. Door het zoute water, zonlicht en zo.

Groeten,

Rob

6. ducharry

ducharry

Lid geworden:
    8 aug 2007
    Het dek gewashed, gedrybrushed, gewashed, gedrybrushed.....enz.

Het resultaat: een dek van hout, grijs geschilderd en genoeg slijtageplekken om de hout kleur er weer subtiel er doorheen te laten komen en zoutaanslag van het zeewater gecreerd om de boel wat geloofwaardiger te krijgen:)
    Smerig zat, denk ik zo.

Het houteffect wordt iets versterkt door de flits van de camera. In het echt is het dek iets grijzer.

Deze week verder gaan met....weet ik nog niet:)

Wordt vervolgd.

Groet,
    Harry

7. Rob Landsbergen

Rob Landsbergen

Lid geworden:
    28 okt 2005
    Ja, mooi geworden!

Al zou ik zelf die zoutaanslag nog iets nuanceren; als je dit terugbrengt op 1:1 is het wel wat veel. Maar nogmaals: mooi geworden!

Groeten,

Rob

8. ducharry

ducharry

Lid geworden:
    8 aug 2007
    Bedankt Rob.

Ook geldt bij de aanslag dat dit ook een versterkt beeld geeft door de flits.
    Het echte beeld is echter veel minder aanwezig

Groet,
    Harry

9. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo Harry
    ik weet het is voor u een eind rijden maar als je het ziet zitten dan nodig ik je hierbij ook uit op de pool run op 30 september in zutendaal (zie het topic poolrun)
    er is ook een boot terbeschikking als je er toch eens mee wilt varen ;maar het is ook een gelegenheid om je model eens aan het publiek te tonen
    meestal zie je mooie proper door de werf afgeleverde modellen
    en die van u is nu net eens iets anders
    bijdeze ook iedreen die een boot heeft die statische is of nog niet helemaal klaar, ook dat interreseert de bezoekers en mede modelbouwers om ook eens een model te zien dat anders is dan anderen ;en het inspireerd misschien andere modelbouwers om ook zo eens boten te gaan maken die er net dat beetje echter uit zien

gr raf

10. ducharry

ducharry

Lid geworden:
    8 aug 2007
    Hallo Raf,

Ik had de topic al gelezen van de poolrun.
    Dank je voor de uitnodiging, maarre.....ik ben dan op vakantie en nog verder verwijderd van Belgie:)
    Wel jammer eigenlijk.....lijkt mij wel briljant om eens mety een sub te varen, want dat heb ik nog niet gedaan....tenminste niet serieus eens geprobeerd.

Ik was anders absoluut gekomen, om te kijken naar al het moois en om de mensen achter dit onderwaterforum te ontmoeten.
    Nogmaals bedankt voor de uitnodiging en ik zal zeker wel eens naar een meeting komen, want ik vind deze onderwaterclub erg leuk, veel mensen met tips en niet te beroerd om je te helpen met allerlei dingen.

Groet,
    Harry

11. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Is ook een van de redenen dat ik dit forum nog steeds volg, heb wel geen boot, laat staan een onderzeeboot, maar ben wel zeer geïnteresseerd in de techniek als techneut zijnde.

12. ducharry

ducharry

Lid geworden:
    8 aug 2007
    De techniek was voor mij ook een reden om het RC gebeuren op te pikken.
    Qua techniek was voor mij de helikopter een hele uitdaging. 8 jaar lang gevlogen.

Ik heb wel alles verkocht wat met vliegen te maken heeft en de onderzeeboot is nu de uitdaging:)
    Ik heb al wel mijn hele leven onderhand aan de statische modelbouw gedaan. Deze schaal van de Robbe boot is wel helemaal top om eens los te gaan op de detaillering. Ik moest wel wennen dat je alles echt allemaal zelf moet maken. Dat kende ik nog niet. Bij de plastic modelbouw is alles al voor je gemaakt, zogezegd:)
    De boot waar ik nu aan werk zal nooit gaan varen, omdat eigenlijk alles van de WTC krom is en niet waterdicht te krijgen is. Ik wil ooit weleens een vaarklare boot kopen. Het lijkt mij reuze gaaf om eens met een sub te varen maar dat komt wel eens een keertje denk ik:)
    Eerst deze maar eens af maken en ik heb nog wel ff te gaan:)

Goet,
    Harry

13. ducharry

ducharry

Lid geworden:
    8 aug 2007
    Een begin gemaakt met het washen van de romp.
    Ik heb het bovenste gedeelte van de romp in de wash gezet.
    Om de details nog weer te laten leven, wordt over de wash de nagels gedrybrushed om die nog meer naar boven te laten komen.

Vanavond de andere kant van de romp doen.

Wordt vervolgd.

Groet,
    Harry

14. ducharry

ducharry

Lid geworden:
    8 aug 2007
    Een gehele kant van de romp gedaan!
    Vele uurtjes drybrushen heet dat.....phoei:)
    Romp vaal gekregen en redelijk voor elkaar gekregen om de rompplaten apart te creëren.
    Nu alles laten drogen, om daarna met de andere kant te beginnen.
    De echte verwering ( roest en zeewaterverwering)doe ik op een later tijdstip, denk ik

Als de romp klaar is ga ik met de toren verder, om die "vuil" te krijgen.

Wordt vervolgd.

Groet,
    Harry

15. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo harry

??? zie ik nu goed ben je acher aan de brandstoftanks die drie ontluchtings gaten vergeten ????
    op je laatste foto zou ik ze toch moeten zien staan
    maar voor de rest prachtig gedaan
    als mijn boot af is stuur ik die jouw richting uit om een lak beurt te krijgen hahahaha
    nee geen angst ik doe dat liever zelf maar het probleem is dat ik het nooit gedaan heb en dus op een ander stukje romp eerst eens ga oefenen voor ik aan de type VII ga beginnen
    gr raf en roest heb ik in een potje zitten
    staalwol met wat water mengen en dan verroest die heel snel en na opdroge heb je echt ijzer dat veroest en dat kan je dan aan brengen op matte vernis
    maar ik moet het zelf ook nog proberen

16. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hoi Harry,

Aan welk museum heb je die boot beloofd ..? Wordt een waar kunstwerk! :thumbsup:

17. ducharry

ducharry

Lid geworden:
    8 aug 2007
    @RAf:

Ik weet het. Ik ben ze ook niet vergeten:) Er zijn wel meer floodholes die er niet in zitten:)
    En de verf is kwestie van een goede verdunning en een strakke laag primer.
    En de verfstrepen krijg je weg met een stukkie scotch brite. Ik vind persoonlijk schilderen meer "leven" dan spuiten. Het hoeft er nl. helemaal niet strak op te zitten.:) Zelfs een "zakker" in de verf helpt mee aan het effect van slijtage.

@Lex,

hahaha.....dank je, dank je

18. Danny Mulders

Danny Mulders verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 aug 2004
    ziet er goed uit! ben benieuwd wanneer mijn model binnenkomt, heb zin om er aan te beginnen maar heb sinds donderdag niets meer gehoord van de verkoper, terwijl ik al wel betaald heb... ik zal het nog een paar dagen geven.

In ieder geval ziet jouw model er echt netjes uit, ik ben benieuwd hoe je de roest aan wil gaan pakken.

19. ducharry

ducharry

Lid geworden:
    8 aug 2007
    Heb je de boot via marktplaats gekocht?

20. Danny Mulders

Danny Mulders verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 aug 2004
    Nope, via ebay, de verkoper had een betrouwbaarheidspercentage van 100, maar ik ben zo stom geweest om het model buiten de officiële weg om te kopen... Ik heb dus niet op het model geboden maar direct via email contact opgenomen... Als ik nu mijn spullen dus niet krijg kan ebay mij ook niet helpen...

Deel Deze Pagina