hallo harry je zijt nog gaten vergeten aan de boeg rechts moeten er twee gaten en links drie gaten komen sorry dat ik je zo overval met dingen maar deze zie je wel duidelijk aanwezig op het model ook links die twee klein bultjes niet vergeten en hier boven die twee rijen zit er ook nog een gat zowat naar het midden van de boot toe dit zit aan de twee kanten gr raf
Hoi Raf, Ik weet het, maar er zijn wel meer gaten in de echte die niet in het model aanwezig zijn Te denken aan de achtersteven bij de roeren bijv. Ik weet niet of je die gaten er mooi in krijgt. Ik ga erover na denken of ik die ook ga maken. Je krijgt ze volgens mij nl. nooit zo mooi als van de fabriek uit. Zeker bedankt voor het meedenken Groet, Harry
hallo harry je neemt een stukje ijzer (inox is nog beter maar moeilijker te bewerken)en daar maak je de gaten in zoals ze moeten zijn (boren en vijlen)tot je ze goed hebt je kleeft papieren plakband op je model daar waar de gaten moeten komen dan kleef je met siliconen de metalen mal op zijn plaats boor of freesje van de juiste maat in de dremel en dan boor je de twee gaten op het einde van elk gat daarna met een vijltje het resterende stukje verwijderen daarna de siliconen doorsnijden en de plakband van je model trekken en zie daar je openingen gr raf
er was gevraagd naar foto's http://www.taringa.net/posts/imagenes/2609640/U-Boat-Type-VIIC---U-82_-En-escala.html http://r.gire.free.fr/collection/divers/uboot_type_viic.htm gr raf
Volgens mij wel ja. Met de markings van de befaamde U-552 Ben persoonlijk helemaal weg van onderstaande VIIC/41, ook revell en gebouwd door een Nederlands bouwer: Een meesterwerkje!
hallo ja en deze is wel juist gebouwd kijk maar die heeft op de laatste foto maar twee gaten rechts aan de boeg en aan de brandstof tanks achter heeft die bouwer die drie extra gaten ook gemaakt en de uitlaat is ook veranderd zoals het moet platte plaat met onder de uit gang was gedaan om het lawaai van de diesels te dempen de twee antenne uithouders daar heb ik mijn bedenking over of ze juist zijn door de breedte van de toren hebben ze de middenste staaf naar buiten gebracht om zo de driehoek schuiner te kunnen zetten zodat de draden meer naar buiten kwamen te liggen zoals ze nu staan geeft die derde stang niet veel houvast maar wel mooi gedaan deze boten ps je ziet als je goed kijkt ook de 4 ogen op de achterste duikroeren gr raf
Nu weet ik het ff niet meer Volgens gegevens die ik heb heeft de VIIB rechts 1 en links 2 floodholes in de neus. Citaat uit: Type VIIC Free-Flooding Vent Patterns by Dougie Martindale Early Type VIIBs had only one vent next to the stem rather than the two/three that were present on VIICs. I have not seen any photos of late VIIBs in which this area of the hull casing is exposed, so I cannot say which pattern was present on the late VIIBs. Wie heeft hier een afbeelding of tekst van de VIIB? Groet, Harry
hallo inderdaad een type B had maar 1 gat vooraan en links twee maar de boot waar het hier over gaat is een type VIIC en die had dus wel twee en drie gaten een type VIIB is ook een stukje korter dan een VIIC de 7 hadden ze verlengt om dat dan in de zadeltanks een paar 1000 liter meer brandstof kon worden mee genomen en dus een grotere actie radius had of langer in het oorlogs gebied kon blijven daar waren ook de melk koeien voor bedoelt om de aanvals boten te voorzien van brandstof en torpedo's alleen dat systeem werkte niet want het tanken duurde veel te lang en moest boven water gebeuren gr raf
hahahaha.....ik duizel van de gaten Ik verdiep mij er maar verder in en als ik er helemaal niet uitkom, doe ik 2 stuur en 3 bakboord. Groet, Harry
@ Raf Ik ga de U-47 VIIB ( Scapa flow) bouwen, want dan kan ik de orginele toren behouden en het 20mm kanon achterop het dek zetten. Ik weet dat de lengte van de boot en de tanks niet kloppen, maar dat laat ik dan maar onder "dichterlijke vrijheid" vallen Is dat dan 1 gat rechts en 2 gaten links?....
hallo harry ja dan 1 gat rechts en 2 gaten links ik ben juist aan de gaten bezig (toeval)en heb wat foto's gemaakt het gemak is dat ik nog vloedgaten heb van een model dat nog gebouwd moet worden en ik deze als maatstaf (breedte)kan nemen ze zijn wel iets korter dan de mal die ik dus gebruik je moet 1.5 cm meten (lijntje trekken)van de bovenkant van de dubbele rij gaten boven de lanceer buis (bovenkant gaatjes gemeten) dit is de lijn waarop de gaten komen het midden stukje vijl je met een platte vijl de rondingen (boren met een iets kleinere boor dan nodig)werk je daarna bij met een ovale vijl zo kan je mooi het verloop van vlak naar rond maken ik denk toch dat dit mooie vloed gaten zijn nu de andere kant van de boot hier komen voor mij dus 3 gaten voor u dus 2 de voorste is niet makkelijk vijlen je stoot direct tegen de romp aan de andere kant doordat de boeg zo smal is deze vijl ik nog een beetje uit als ik aan de andere kant ook het gat klaar heb want het is iets kleiner dan gat nummer 2 maar dat zie je wel op de foto gr raf
hallo zo de drie gaten aan de andere kant zitten er ook in hier nog een paar update fotos van wat er nog moet gedaan worden aan de boot dat zijn de roosters onder de brandstoftanks (deze zijn langs onder open ) en onderaan moet normaal de kiel worden aangepast maar dat kon ik bij deze boot niet meer doen daar er lood in de kiel gelijmt zit normaal versmalt de kiel in het midden daar waar ik die twee vleugels heb zitten (zitten er in het echt ook)terbescherming van de water inlaat naar de duiktanks(een soort van filters) de hol nieten in de beschermingen draai je anders om met de dikke kant naar buiten de binnen kant vijl je gewoon plat ik ben opzoek naar een foto van dat systeem maar kan er voorlopig geen vinden ik denk dat er een soort platen opdeze bussen gezeten gaan hebben want ik denk niet dat daar een lager zal gezeten hebben de water inlaat filters van de duiktanks gr raf
hallo er zijn type 7B die rond gevaren hebben met de toren uitvoering van de type C hier mijn reeds ten dele aangepaste toren van B toren naar C er is nog veel werk aan maar dat is martijn zijn schuld hahaha gr raf
hallo hier de inbouw van de achterste torpedo buis ik laat deze open daar er langs daar dan een beetje meer water in de tussen ruimte kan lopen maar eigenlijk hoort er een deksel te zitten dat naar boven open draait dus opletten als je de scharnieren monteerd op de deksel het stukje schuurpapier dat ik op een buisje heb gelijmt om het gat mooi te kunnen schuren hier de opening waar de buis terug wordt ingelijmt de buis begint hier want de inwendige torpedo buis eindigd juist daar inwendig is er dus een opening bovenaan om de deksel de ruimte te geven de buis volledig vrij te geven hier het stukje buis op zijn plaats nu vast lijmen met endfest300 en dan weer dat plamuren en schuren je ziet het is niet dat ik gewoon weg info geef maar ook echt deze technieken toepas op mijn eigen boot gr raf
Raf, Die gaten zitten er mooi in! Ik ga het ook proberen... Ik heb een steunplaat voor een gebroken sleutelbeen meegenomen van het werk als mal voor de gaten. Kijken of die gaten groot/klein genoeg zijn. Zo niet...probeer ik het vanuit de hand te doen. Kwestie van goed tekenen Ik heb er gelukkig maar 3 te doen Ik heb in ieder geval een goed voorbeeld aan je foto's Groet, Harry
hahahaha........ Ik ga eerst wel oefenen op een stukkie plastic. Gaat het niet goed, zie ik er inderdaad geen gat meer in en dan maar geen gaten in de boot