Rock crawler en scaler topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door douwe, 28 okt 2010.

1. Bertsjuhn

Bertsjuhn

Lid geworden:
    4 aug 2011
    Ik ben recentelijk begonnen met me te verdiepen in het hele crawler gebeuren. Toevallig wat plekken om wat kennis op te doen? Of suggesties voor een goed model om mee te beginnen.
    Ben niet vies van zelf bouwen en beschik al over een (aantal) zender(s), dus hoeft geen RTR te zijn (met zender.)

2. prof.bd

prof.bd

Lid geworden:
    29 apr 2012
    Boom Racing, mooi real scale. Ik heb de nieuwe Land Rover 109 Serie 3, Niet de goedkoopste, wel de mooiste. Mijn volgende wordt de Toyota LC70.

3. JDS73

JDS73 Moderator team

Lid geworden:
    15 apr 2020
    Op Facebook zijn een aantal goede groepen waar je dingen kunt vragen over zelfbouw of RTR modellen. Daar zitten ook de kenners en ervaringsdeskundige.

1. Trailhunters
    2. RC Crawlers Zuid-Holland
    3. Crawler RC Vrienden Brabant.

Voor een goede buitenlandse facebook groep kan ik je verwijzen naar.

- RC Advantures Shildon

Deze is Engelstalig

4. JDS73

JDS73 Moderator team

Lid geworden:
    15 apr 2020
    Boom Racing is een goed merk maar een beetje over prijst.
    Als je instapt in de crawlers en je hebt er 0.0 ervaring mee zal ik beginnen met een instapmodel.
    Het werkt toch net even iets anders dan een Basher of buggy.
    Andere gewicht verdeling, andere banden. Slow speed controll, zware servos van 45KG, andere vering enz.

Een merk wat het tegenwoordig heel goed doet is FTX of RTG. Dit zijn Engelse merken en komen uit dezelfde fabriek. Kosten niet zo veel. Tussen de 200 en 400 euro. Mocht je het niets vinden dan ben je niet gelijk Traxxas geld kwijt.
    Ik ben zelf begonnen met een FTX outback Texan. Leuke auto en hij doe het RTR uit de doos best goed. Deze koste toen €369

Ik ben geen Traxxas fan vanwege het alleen recht wat ze willen op batterijen en laders. Je moet persee een Traxxas batterij en lader hebben of een andere ESC plaatsen.

Wil je toch uitgebreider of duurder kan ik je Axial of Element RC aanbevelen. Daar zijn ook legio aan upgrades voor te krijgen. Het nadeel daarvan is dat die vaak standaard met Spectrum zenders en 2 in 1 ESC/ontvangers geleverd worden.

5. Exzeiler

Exzeiler

Lid geworden:
    17 jan 2021
  6. JDS73

JDS73 Moderator team

Lid geworden:
    15 apr 2020
    Dit zijn mijn auto's 20230808_140928.jpg 20230627_191449.jpg

Herby63 vindt dit leuk.
  7. Exzeiler

Exzeiler

Lid geworden:
    17 jan 2021
    Mooi hoor!

8. Bertsjuhn

Bertsjuhn

Lid geworden:
    4 aug 2011
    Thanks voor de reacties, heb ik weer wat informatie om door te lezen :) Zal ook eens rondsnuffelen op de website @Exzeiler.

9. JDS73

JDS73 Moderator team

Lid geworden:
    15 apr 2020
    Ik heb zeer recentelijk een nieuwe crawler/scaler gebouwd.
    Misschien leuk om dat hier te delen.

De Axial SCX10.3 Jeep Wrangler Rubicon.
    De kap heb ik met de airbrush gespotenet lexaan verf van Proline.
    Het was een leuke maar niet al te ingewikkelde bouw. Binnen 5 dagen was die klaar inclusief het spuiten van de kap.
    De electronica die eringaat.
    Hobbywing Fusion SE 1200KV, 35KG stuurservo, 2.7KG Dig servo en een ontvanger van Flysky met light controler een LED kit voor de kop en achter lichten.
    Op dit moment zit het er nog niet in omdat het nog ergens rondzwerft bij het postbedrijf in China

20230914_163317.jpg 20230914_163233.jpg 20230915_032828.jpg 20230915_135505.jpg 20230917_115345.jpg 20230917_031916.jpg 20230917_115355.jpg 20230917_205304.jpg 20230917_205338.jpg 20230917_205356.jpg

Unusual RC en Exzeiler vinden dit leuk.
  10. krl.x

krl.x

Lid geworden:
    16 aug 2023
    Ik zit al een tijdje te kijken naar een klein crawlertje. Ik dacht eigenlijk dat het de TRX4M zou gaan worden, maar toen kreeg ik allerlei youtube filmpjes voorgeschoteld van de FMS fcx18 lc80, die zag er toch ook wel erg leuk uit! Krijgt ook goede reviews.
    Maar helaas blijkbaar nog te nieuw en daarom nog enkel in de USA verkrijgbaar.. Vandaag nog maar eens gechecked of daar al verandering in was gekomen en warempel! Nog steeds USA only, behalve de gele uitvoering, in beperkte oplage beschikbaar voor international shipping! Dus meteen besteld! Blijkbaar houden de amerikanen niet van gele auto's?

FCX18_LC80_Action_-5.jpg

11. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Geel zal voorbehouden zijn voor de taxi's :koud:.

krl.x vindt dit leuk.
  12. JDS73

JDS73 Moderator team

Lid geworden:
    15 apr 2020
    FTX heeft ook hele leuke mini scalers/crawlers.
    Denk aan de FTX outback Texan mini. Ikzelf heb de 1/10 variant hiervan ik en vind dat een hele leuke beginners auto.
    Alleen als je wil upgraden zijn de onderdelen wat moeilijker te verkrijgen. Je zal dan meer buiten de EU moeten gaan zoeken.

Als je veel wil gaan upgraden kun je denken aan Axial of Traxxas. Axial heeft een nog betere aftermarked(buiten de EU) dan Traxxas en Axial is ook meer competitie gericht. Je zult daar minder scale modellen vinden als bij Traxxas. Het voordeel van Traxxas is dat je bij iedere RC shop in de BeNeLux en Duitsland onderdelen kunt kopen.
    Ik ben on bepaalde redenen geen fan van Traxxas maar dat heeft niets met de kwaliteit te maken. Traxxas maakt zeer goede auto's van een hele mooie kwaliteit.

Heb je al ervaring met Crawlwers/scalers of niet?
    Als je net begint in de crawler/scaler hobby dan raad ik je aan om een niet al te duur en instap model aan te schaffen. Als het virus over slaat kun je altijd nog kijken voor een duureldere/betere auto.

FTX is een heel goed voorbeeld daarvan.
    Die kleintjes zijn rond de €90 euro

krl.x vindt dit leuk.
  13. krl.x

krl.x

Lid geworden:
    16 aug 2023
    Hah! Dat zou zomaar kunnen ja!
    Ik dacht dat ze wellicht geen fan zijn van japanners. Wie weet is het de combi :)

Iig ben ik blij dat deze uitvoering wel beschikbaar is, want dat was sowieso degene die ik al op het oog had.

14. krl.x

krl.x

Lid geworden:
    16 aug 2023
    Thanks, goede tips! Ik heb m echter al besteld, stond niet heel duidelijk vermeld moet ik toegeven. Dit wordt idd mijn eerste crawler.
    Ik ben sowieso vrij nieuw in de hobby. Pas sinds een paar maandjes m'n eerste RC auto. Een HPI Trophy truggy, 1/8 basher. Heel tof, maar er gaat wel vaak iets stuk. En hoewel er nog niks van te merken is zijn er met de herfst en winter natuurlijk minder momenten om buiten te rijden (of veel meer poetsen). Zo'n indoor behendigheids parcours lijkt me daarom heel leuk.

Hoe gaat met die kleine/goedkope crawlertjes? Ik ben dan een beetje bang dat dat niet lekker crawled. Te weinig torque, geen grip, stuiterig en dat soort dingen. Top prestaties krijg je natuurlijk pas bij top prijzen, maar ik hoop dat de fcx18 goede prestaties biedt voor het geld (€171 ex import)

De TRX4M lijkt me ook heel tof, maar als je alle upgrades meerekent wordt het best wel een beetje prijzig. De FMS fcx18 is standaard al goed uitgevoerd.. (als ik yt moet geloven)

Van de TRX4M zou ik dan de Landrover Defender hebben gekozen. Maar, toen moest ik denken aan een quote (geen idee waar ik die nou vandaan heb overigens) : you need a Landrover to get into the bush, but you need a landcruiser to get out of the bush!

15. JDS73

JDS73 Moderator team

Lid geworden:
    15 apr 2020
    Leuke auto alleen behoorlijk topzwaar als je het mij vagen mag. Het ligt er ook aan wat je er mee wil gaan doen natuurlijk. Als je echt de rotsen wil trotseren zal ik iets kiezen met een lichte en lage body. Wil je meer trailen over bospaden of lage stenen en keitjes dan is de Defender een top auto.

Van de goedkopere modellen kun je zeker een FTX model kopen. Dat zijn naar mijn mening in dat sigmet de beste crawlers. Leuk en volledig uitgerust en zo RTR uit de doos.
    Wil je wat geavanceerder dan moet je toch aan een Traxxas, Axial of de Furitek Fury Wagon gaan denken. Die laatste is het duurste (€ 239)maar daar zit ook een brushless systeempje in.
    Het enige model van Axial dat 1/18 is is de UTB18 en die is vrij groot voor een 1/18 model
    Anders zit je aan de SCX24 van Axial die is 1/24..

Om je een idee van de UTB18 te geven zal ik een foto van die van mij plaatsen zonder en met upgrades.

Zonder upgrades
    20230718_001843.jpg

Met upgrades
    20230831_134723.jpg

Als je precies wil weten wat erin zit laat maar weten. Anders wordt dit bericht wel heel lang.

16. JDS73

JDS73 Moderator team

Lid geworden:
    15 apr 2020
    Mocht je nog vragen hebben stuur maar een PM.

17. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Nu maakt u ons benieuwd :)

18. JDS73

JDS73 Moderator team

Lid geworden:
    15 apr 2020
    Ik ga het zo goed mogelijk proberen uit te leggen in een notendop.

Naar mijn idee heeft Traxxas een "Apple" mentaliteit.
    En de reden dat ik geen "Apple" producten bezit is dat ik niet van bedrijven hou die hun ziel aan de duivel verkopen om marktleider van een bepaald pruduct te zijn. Traxxas heeft al verschillende concurrenten (bijna) kapot gemaakt. Als je zo te werk gaat, ga je een bepaald cultuur creëeren binnen de RC.
    Kijk maar naar Apple. Die heeft ook de naam dat ze gek zijn op rechtzaken. En hebben succesvol een angstcultuur om zich heen gebouwd.
    En wat mij ook niet lekker zit is dat Traxxas totaal niet tegen critiek kan op hun forums en als je een onderdeel van een ander merk noemt dan wordt je direct gebannd van het forum.

Het heef dus niets met kwaliteit te maken.
    Hun auto's zijn gewoon goed alleen hun mentaliteit niet.

Mijn laatse bouw was een Axial die heeft wereldwijd een veel betere service en 3rd party aftermarket producten dan Traxxas.
    Het enige voordeel van Traxxas hier in Nederland is dat het hun is gelukt om hun producten in alle RC winkels te krijgen en dat je de origine onderdelen makkelijk kan krijgen.
    En ik ken mezelf. Ik koop een Crawler en 2 weken later is er niets origineels meer aan.
    Dus er moet wel een goede 3rd party aftermarket voor zijn.

maar van die 2 in 1(smart) systemen van Spectrum die Axial overal in stopt ben ik ook geen fan.
    Bij mijn Axial Capra UTB18 had ik hem er al na een uur uitgesloopt.

En mijn volgende bouw wordt een RC4WD Bully 2 MOA 1/10
    2 motoren 2 ESC's enz.
    Dus ik ga sowiso de wat meer competative/robotic-drive kant op.

19. krl.x

krl.x

Lid geworden:
    16 aug 2023
    Het heeft ff geduurd maar de LC80 is afgelopen donderdag eindelijk aangekomen. Gek genoeg heb ik maar €9.- import hoeven betalen, ik had meer verwacht, maar minder is altijd goed natuurlijk.
    Mijn 2 dochters vinden m ook fantastisch. Na over wat dozen en boeken te hebben gereden hebben we van wat restantjes hout wat opstakels gemaakt. Erg leuk, je kan eindeloos variëren.
    Screenshot_20231029-210805-687.png

Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat de kids het zo leuk zouden vinden. Dus nu moet er nog 1 komen, want 2 kids (3 als ik mezelf meereken) en 1 auto betekent veel te veel wachten.

Na de tips van @JDS73 ben ik ook eens bij Axial gaan kijken en daar zag ik de AX24 met 4 wheel steering, dat ziet er ook heel leuk uit. Ook weer ff net wat anders dan een normale auto.
    Ik vind t alleen wel lastig te peilen wat men nou van dit voertuig vind. Zo zag ik op YT van 1 persoon een video waar ie helemaal fan was, in de volgende video was t niks en moest er geupgrade worden, wat ook niet t gewenste resultaat had overigens.. Heeft er hier iemand ervaring met Axial AX24?

Ik ben overigens niet van plan om te gaan upgraden, het bouw-virus heeft hier nog niet toegeslagen haha. Dat komt waarschijnlijk nog wel een keer, maar voorlopig is t vooral rijden (en repareren, wat hopelijk met crawlen minder nodig is)

20. JDS73

JDS73 Moderator team

Lid geworden:
    15 apr 2020
    Op speelgoed betaal je maar 4,7% invoerrechten boven een bedrag van €150.

Ik ben niet bekend met 1/24 modellen ik heb zelf alleen de Axial SCX10.3 jeep Rubicon Wrangler en een FTX Outback Texan 1/10 en Axial Capra 1/18.

Haha. Daar hoeft heen bouwvirus voor toe te slaan. Als je wat meer buiten gaat rijden en gaat merken dat je auto tekort gaat komen ( want dat doen ze allemaal. Hoe groot of duur ze ook zijn) ga je vanzelf wel upgraden. Want die ene moeilijke lijn wil je persee halen. Wat ik wel adviseer is dat je de bandjes wel upgrade. Goede banden zijn 80% van een goede auto. En voor een 1/24 model ook niet heel duur.

Deel Deze Pagina