Roest :(

• Topicstarter Topicstarter basbas
  • Startdatum Startdatum
B

basbas

Guest
Van een kennis die ging stoppen met de hobby heb ik een R&B TM728 overgenomen, maar nadat ik de motor voor inspectie even open had gemaakt zag ik dat de krukas en het achterste lager een beetje verroest zijn.
Nu denk ik dat ik de krukas wel weer roestvrij krijg maar dat het lager iets moeilijker zal worden.
Is er een mogelijkheid om deze weer enigzins roestvrij te krijgen en het liefst zonder het lager te hoeven verwijderen?
Als het toch nodig mocht zijn om het lager te verwijderen is dit goed te doen zodat ik hem dan na de tijd weer terug kan plaatsen :?: :?:

Als het om wat spikkeltjes gaat is dat niet erg, als het echt een laag roest is moet je gewoon een ander lager plaatsen.

Lagers krijg je uit het carter door het carter flink te verwarmen. Dit kan door het carter in de oven te stoppen, of met een hetelucht blazer te verwarmen. Bij een temperatuur van rond de 100 graden vallen de lagers er bijna vanzelf uit.
Let wel op dat olieresten bij een hoge temperatuur kunnen verdampen. Houd hier rekening mee als je de oven gebruikt.

Je kan het carter en de lagers een nacht in een bakje diesel leggen. Hierdoor zullen deze onderdelen goed gereinigd worden.

@ Roelof:
Het gaat niet echt om een dikke laag maar toch wel meer dan een paar spikkeltjes.
Een nieuw lager kost 60 euro en dat vind ik wel een hoop geld.

@ Dirk Jan:
Helpt diesel ook tegen roest dan??

hoe krijg je roestvorming van je uitlaatbocht weg?

Matthijs NED 469 zei:
beetje lager kan je ook vast wel goedkoper vinden. Maar je kunt de boel ook een nachtje in de cola leggen, roest gaat vast wel weg...

Daar had ik nog niet aan gedacht, en ga ik zeker proberen!!

TT-01 rcdriver zei:
hoe krijg je roestvorming van je uitlaatbocht weg?

Eerst heel licht schuren met een fijn stukje schuurpapier en daarna poetsen met bv commandant.

basbas zei:
Matthijs NED 469 zei:
beetje lager kan je ook vast wel goedkoper vinden. Maar je kunt de boel ook een nachtje in de cola leggen, roest gaat vast wel weg...

Daar had ik nog niet aan gedacht, en ga ik zeker proberen!!

Een antwoord uit Mythbusters: De huidige verkrijgbare Cola lost roest niet op, is een broodje aap verhaal.

Verder sta ik verbaast te kijken wat men wel niet doet om een motor weer aan de praat te krijgen... even het carter met hoofslager in de Cola ...

Ik kan je dan één ding beloven, die motor is dan nog sneller defect door de oneffenheden op de kogels in het lager.

Roest op een uitlaatbocht ????
Dat is gewoon aangekoekte olie met mogelijk rubber.

Poetsen met brillo doekjes en wat brandstof gaat redelijk goed. Muscle ovenreiniger werkt ook zeer goed maar maakt het aluminium een beetje dof wat wel weer te polijsten is.

Wat het lager betreft. Als het alleen oppervlakkig is zou je die ook met een schuursponsje en wat brandstof kunnen afvegen maar dan daarna de boel goed uitspoelen voordat je de motor weer in elkaar zet.
Op roesige delen werkt afterrn olie ook soms wel. Even indruppelen en dan een uur later met een doekje afvegen.

Dan denk ik dat ik de cola maar in de koelkast laat staan :lol:

hoezo? als je het lager eruit haalt, en dat in de cola laat liggen zien we vanzelf wat er gebeurd.... of de wijsneuzen en mythbusters krijgen gelijk en er gebeurt niets, of de cola zorgt er wel voor dat de roest verdwijnt en je krijgt vierkante kogeltjes.......

Zou gewoon een nieuw lager laten plaatsen, liever die 60 euro dan dat je lager kapot loopt en je je motor weg kan gooien.
Zou zonde zijn van zo'n mooi blok.
Maar zijn die lagers echt 60 euro, heb je niet naar een ceramische zitten kijken?.

Als het goed is is het een 14 x 25.4 lager welke in veel mooren gebruikt is. De motor is algemeen Novarossi dus kijk eens rond......

Ik vind dat wel heel prijzig hoor 60 euro voor een lager. Volgens mij moet dat dan een keramisch lager zijn ofzo.

M.v.g. Mark

Ik heb me door 2 brothers laten vertellen dat een lager 60 euro kost.
Ook heb ik op internet een beetje rond gekeken maar kon daar eigenlijk niks vinden.
Ik heb het lager goed in de afterrun gezet en dat heeft wel iets geholpen.
Ik denk dat ik de rest maar zo laat.

ik zou de lager even nauwkeurig opmeten met een schuifmaat en een ander merk kopen. ik heb bij mijn RB ook een novarossi lager erin zitten en die kostte echt geen 60 euro.

nusti zei:
ik zou de lager even nauwkeurig opmeten met een schuifmaat en een ander merk kopen. ik heb bij mijn RB ook een novarossi lager erin zitten en die kostte echt geen 60 euro.

Het lager wordt gemaakt "onder patent". Je kan dus meten wat je wil maar de prijs zal niet veel uitmaken.

Lager onder patent van Novarossi ?

Bij Bocabearing koop je voor nog geen 60 euro een ceramisch voor- en achterlager. Ook Ninja en ik geloof zelfs Picco gebruikt de 14 x 25.4 maatgeving.
Maar kijk eens rond,

Roelof zei:
Lager onder patent van Novarossi ?

Bij Bocabearing koop je voor nog geen 60 euro een ceramisch voor- en achterlager. Ook Ninja en ik geloof zelfs Picco gebruikt de 14 x 25.4 maatgeving.
Maar kijk eens rond,

Klopt, deze maatvoering is alleen *X de kostprijs vanwege patent. Vraag maar eens na bij een lagerboer.

Back