rolroer differentiering op de FC-18

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jan brilman, 15 jun 2005.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zou het er dan toch nog van moeten komen ;) ?

    Stuurknuppel/servo-as staat in neutraalpositie, servohevel/schijf is 45graden naar 'achteren' verplaatst t.o.v. uitgaande as. Nu zijn de uitslagen t.o.v. knuppel neutraal naar links en rechts duidelijk verschillend, zoals aangeven in het plaatje.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2009
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Nee, maar zet die flaperon nou eens aan! Dat heeft Bertus nog zo gezegd... :| ! Ook al wil je die niet, toch gewoon doen! Met menu 53 kun je die dan weer zo instellen, dat je daar geen last meer van hebt.

    Het menu 21 is overigens voor het wisselen van functie-posities, niet om kanaaluitgangen te veranderen. Hiermee kun je dus bedieningsorganen elkaars functie over laten nemen. Een schuifkanaal op positie 5 kun je dan de taak van bijv. een schakelaar op positie 7 over laten nemen. Meestal wordt dit menu alleen gebruikt om de juiste mode-instelling voor de kruisknuppels te verkrijgen.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.441
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Bertus, het is het activeren van de flaperon, die de 2e aileronservo naar kanaal 5 brengt. Daarom moet deze ook op 'act' staan. Menu 21 wisselt geen uitgangen (ontvangerkanalen) maar ingangen (knuppelfuncties en overige bedieningsorganen).

    Momenteel is niemand zo vriendelijk om zijn FC18V3.x stuk te maken, dus ik moet even wachten voordat ik mee kan kijken. Volgens mij heb ik dit probleem namelijk al eens een keer voor iemand moeten oplossen. Vroeger onthield ik dat daarna ook, maar dat was vroeger. Volgens mij had jij de volgorde al helemaal goed aangegeven: menu 65 - 56 - 53 en daarna moet het wonder zich hebben voltrokken.
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.441
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  6. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.027
    Locatie:
    groningen
    :music: :proost: :banana:

    Het werkt! :p

    In menu 65 moet je inderdaad de uitslag op bv. 100% zetten (en dus niet op 20%, wat ik had :? ).

    Daarna de differentiering instellen op 56. Dat werkt maar één kant op (hoe moet ik dat nu zeggen?); in mijn geval de uitslag naar onderen.

    Blijkt daarna de uitslag naar boven veel te groot, dan kun je die weer in menu 65 bijstellen (in mijn geval naar 75%). :teacher:

    En in 53 stel je inderdaad de wegen van de flapperon in. :yes:

    Het is zo simpel (als je het eenmaal weet . . . :hammer: )

    Ik begin zowaar weer enige sympathie voor de FC18 te voelen :D

    Met dank aan
    - Bertus, voor de raad en daad;
    - Corrien, voor de niet aflatende steun.

    :worship:

    :thumbsup:

    (Dit had ik echt even nodig, na de malheur van vandaag; zie
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=18038&highlight=birddog

    :bday:


    jan.
     
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    De aanhouder wint : [​IMG]Jan Brilman[​IMG]

    Dit forum is toch echt onmisbaar: :worship: Bertus :worship:
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.441
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015

Deel Deze Pagina