Romp Willem Barentsz

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 21 dec 2024.

1. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Die tip die kende ik van verhitting:thumbsup:
    Er zitten inderdaad wat stukjes tussen gelijmd. E.a volgens de beschrijving. Deze hadden nog ietsie breder moeten zijn gelijk aan de dikte van het roer en rond geschuurd.
    De afschuining aan de voorzijde had ik al aan het roer geschaafd. Deze afschuining had daar niet gemoeten maar aan die er tussen gelijmde stukjes. Door deze afschuining konden deze stukjes niet breder. Maar de foto vergroot dit wel behoorlijk en je moet behoorlijk inzoomen om het te zien.
    Het is inderdaad nu een soort spacer.
    Ook de bijbootjes zijn nu klaar.
    20250302_110736.jpg
    Ik zal het schip zelf nog waar het nodig is schuren en nog wat afsluitende foto's maken en dan kan ik ze wegbrengen naar de tuigage-afdeling...ook de masten worden er daar ingehesen.

Laatst bewerkt: 2 mrt 2025
    Pingu57, Jaques, Clemens W. en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    In het zonnetje
    20250302_121440.jpg

Pingu57, Clemens W., janzwart en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Hopelijk krijgen we ook daar een inkijkje :)

Nette romp, Hans, doe zo verder, al iets op het oog?

4. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    En hierbij de afsluitende foto's.
    Ook nog wat los materiaal wat beter aangebracht kan worden als de afwerking is aangebracht.
    20250302_125100.jpg 20250302_125051.jpg 20250302_125020.jpg 20250302_124855.jpg 20250302_124849.jpg 20250302_124847.jpg 20250302_124845.jpg 20250302_124824.jpg 20250302_124757.jpg

DirkL, Erik B, Jaques en 7 anderen vinden dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Het kan zijn dat ik dit model nogmaals ga bouwen maar dan voor mezelf. Ik vind het namelijk toch wel weer een leuk model.
    Ik moet het wijdschip nog afmaken wat de tuigage betreft. Het is hier even wachten op enig denkwerk nog van Matthias.
    Maar ik denk dat Kolderstok binnenkort de Halve Maen kan gaan leveren. Dus daar heb ik ook wel weer zin in om aan te gaan beginnen.
    Ideeën zat dus! Maar zojuist zat ik buiten te schuren en zie ik dat de tuin ook weer wat aandacht gaat vragen. Gelukkig dus genoeg te doen :thumbsup:

Clemens W., Herby63 en janzwart vinden dit leuk.
  6. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Ik vind het schip heel mooi geworden!
    De Halve Maen vordert gestaag, maar afgelopen maanden waren erg druk, zodat het afbouwen heel erg traag gaat. Er gaat ook veel tijd zitten in het maken van de beschrijving, omdat ik deze in zowel Engels als Duits moet vertalen.
    @Hans: we houden contact hierover:)

Hans Groenenberg en Herby63 vinden dit leuk.
  7. Joost.B

Joost.B

Lid geworden:
    5 mrt 2025
    Ziet er mooi uit! Ik zit zelf ook te kijken naar een Kolderstok model. (Mijn tweede houten model.) Raad je deze aan?

Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Ik kan dit zeker aanraden en heb er plezier aan gehad om dit te bouwen. Het is zeker een schip wat spreekt tot de verbeelding. Ongetwijfeld zal je het verhaal van dit schip kennen als je een aantal jaren geleden hebt opgelet op school:)
    Je bent een jonge bouwer! Ook nog eens uit de Hoeksewaard en dat betekend dicht bij mijn eigen woonplaats. De Willem Barentz is nu nog even hier dus je mag deze komen bekijken. Ook meerdere modellen van Kolderstok staan te pronken hier.
    Natuurlijk ben ik ook benieuwd geworden welke ander model je hebt gebouwd.

9. Joost.B

Joost.B

Lid geworden:
    5 mrt 2025
    Ik ben op dit moment bezig met de “Henriette Marie” van Billing boats om te oefenen! Het is toch anders dan met plastic werken, en ik wil zo’n duur schip natuurlijk niet verpesten. (;

10. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit is een mooi scheepje geworden Hans, veel plezier met je volgende

Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina