romp zr.ms bonaire

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door tradelord, 23 jul 2012.

1. tradelord

tradelord

Lid geworden:
    4 mrt 2011
    ik maak het met spanten en daar latten op en ja heb een spantenplan en lijnen

2. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010

Door dit antwoord kreeg ik even de hoop dat je met iets eenvoudigers zou beginnen, zoals iedereen tot nu toe heeft aangeraden, maar je wil toch doorzetten met een moeilijk model als eerste RC boot, en gezien je eerdere berichten heb je niet iemand met ervaring in de buurt om je "bij te sturen". In je eerste boot zul je bijna gegarandeerd fouten maken, die helaas ook wel geregeld "einde project, einde hobby" betekenen. Ik ben zelf begonnen met een Dolly, en daarbij al bijna een voor mij niet meer op te lossen fout gemaakt met de hoek van de schroefas. Het is dat mijn vader toen een goede oplossing wist te vinden, anders had ik nu misschien niet eens op dit forum gezeten. Zonder ervaring is zelfs een bouwdoos al een uitdaging, laat staan een schip van de afmetingen die jij op het oog hebt.

Maar ja, het heeft weinig zin om deze raad weer te herhalen, als het na 6 of 7 keer niet door dringt, zal het na 8 keer ook niet werken. Nogmaals, veel succes, ik hoop dat we er allemaal naast zitten en je over niet al te lange tijd ons een fraaie en goed in elkaar stekende boot kan tonen, maar ik ga er geen geld op zetten, als je het niet erg vindt...

3. tradelord

tradelord

Lid geworden:
    4 mrt 2011
    snap ik een kind van 13 die voor het eerst een boot maakt

4. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Begin daar eerst maar eens mee,
    Voorlopig WIL je het alleen maar.

5. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Al was je 31, dan zou het nog een uitdaging zijn om zoiets als eerste RC model te nemen. Maar wat Harm (baggeraar) zegt, laat maar zien, verbaas ons. ;)

6. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    ^^What they say^^

Begin nou eens met een Springer Tug, hééél basic qua romp en aandrijving enzo maar alle beginselen zitten er in. Zoals waterdicht maken, overkomend water buiten houden, bestuurd krijgen, balans... De hele reut. En je kan je ongelofelijk uitleven op de opbouw en zo ook een visueel aantrekkelijk bootje bouwen.

Volgende stap: "Springer met neus". Oftewel: Nog steeds een blokkendoos, maar nu met een schuin neusje. Gaat het opeens al op een bootje lijken.

Lees anders mijn minispringer- en aanverwanten topic maar eens door voor inspiratie. Die bootjes zijn dan wel klein, de bootjes zijn uitgegaan van een paar heel simpele principes:
    -Simpel te maken zonder al te veel gekkigheid
    -Uit het hoofd te tekenen en te bouwen
    -Robuust
    Te bouwen uit rechte platen - dat is voor jou vooral van belang, minder kans op kromtrekken
    -En in mijn geval - vandaar ook de maat - moest het uit 3mm triplex van 30x15cm te maken zijn. Daar hoef jij je natuurlijk niet aan te houden; je kan het gemakkelijk groter maken en dat zou ik ook doen als ik jou was. Mik op een model van 60-70 cm, dan heb je lekker de ruimte.

Als je dit soort simpeler modelletjes eenmaal onder de knie hebt en er een toonbaar en goed varend bootje van kan maken, ben je klaar voor de volgende stap: Een bouwdoos van redelijke haalbaarheid, of een simpel knikspant model van tekening bouwen.

Etc. Etc. Etc.

Wat ik ook al in je vorige topic zei: Je bent nog jong, je hebt je hele leven voor je. Als je nu éérst rustig begint, liefst met een ervaren modelbouwer naast je (is er een modelbouwclub in Den Helder?), maak je de mooiste modellen voordat je aan je eerste scooter toe bent.

Lees anders ook eens Jarvin's verslag van zijn boot door, dan begrijp je misschien beter waarom we zo ongelofelijk bij je op de rem staan. Jarvin's boot is ook een Springer-achtige, en als je ziet waar hij al tegenaan gelopen is... Zelfs met zo'n "simpel" model heb je al aardig wat uitdagingen!

Vergeet daarbij één ding niet: Je vindt die Springers nú misschien niet zo mooi, maar als je hem zélf bouwt zit daar jóuw werk in, en jouw ideeën, dus je "groeit" ook in zo'n bootje. En later heb je dan nog een mooi duwbootje op de koop toe, als je mooiste, nieuwste aanwinst op zijn maiden tóch ergens een probleempje heeft en je die niet meer naar de kant krijgt. Win-win ;)

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  7. Jarvin

Jarvin

Lid geworden:
    30 jan 2012
    Ik heb tekeningen hier voor je liggen met 1:1 schaal. Hij is 60X30cm dus als je hem wilt...

Ik ben natuurlijk een beetje appart met 1 plaat aan de voorkant maar er is geen voor aanzicht op de tekening dus je kunt daar gewoon 2 palen maken. Mocht je de tekeningen willen dan hoor ik dat wel.(ze zijn door een vriend van me getekent alleen omdat ze zo groot zijn heb ik het op van dat naaipapier staan)

Groetjes,
    Jarvin

8. tradelord

tradelord

Lid geworden:
    4 mrt 2011
    ik wil de bonaire bouwen want ze heeft een mooie boeg enzo

en heb het spantenplan enzo al...

9. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Zou je niet gewoon een keer beginnen?

10. tradelord

tradelord

Lid geworden:
    4 mrt 2011
    ik heb momenteel voor de spanten
    5.5 mm multiplex hardhout MR

ik moet nog wachten tot de bouwtekeningen uitgeprint zijn en dat wordt morgen
    en dan maar de spanten maar gaan zagen

gr.dominique

11. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    *zucht...*

Succes.

12. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Tradelord, waar zaag je mee? Een mooie truc is ook om met een strijkijzer de print op het hout aan te brengen, dat werkt wat schoner..

Gr.
    Pim

13. tradelord

tradelord

Lid geworden:
    4 mrt 2011
    bedankt voor de tip...

moet je dan de geprinte kant op het hout leggen en dan het strijkijzer er overheen?

gr dominique

14. tradelord

tradelord

Lid geworden:
    4 mrt 2011
    ik heb iets gemaakt/omgebouwd om water uit het schip te laten pompen als er water in de boot loopt.
    Morgen foto met uitleg

15. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    heb je nu al een boot dan?

wel zo handig he:D

16. tradelord

tradelord

Lid geworden:
    4 mrt 2011
    nee maar ik kon het snel en makkelijk maken dus ik dacht ik maak dit eerst

17. Jarvin

Jarvin

Lid geworden:
    30 jan 2012
    :S dus je hebt nog geen boot?

Het is misschien wat makkelijker als je eerst iets kunt laten zien en dan wat post. Praat een stuk makkelijker.

18. tradelord

tradelord

Lid geworden:
    4 mrt 2011
    [​IMG] hier de uitleg[​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Wat ik ga zeggen...
    ...komt misschien lullig over.
    ...is al heel vaak tegen je gezegd door mensen met een geduld waar ik ware bewondering voor heb.
    ...moet je nu echt eens aannemen van de mensen die het echt wel kunnen weten.
    ...voorkomt teleurstelling in deze hobby.

Doe ons allemaal een plezier en bouw nu eindelijk eens een schip die bij je skills past.
    Er zijn je tig handreikingen gedaan, doe er dan ook iets mee.

20. Germt

Germt Guest

Ik ben het volkomen met je eens Klaas, maar ik vrees dat als we hem straks goede bouwadviezen geven, hij er ook gewoon niets mee doet, en zijn eigen gang gaat.

Groet, Germt

Deel Deze Pagina