Lol van het uitzoeken is inderdaad zeker een deel. Toen ik begon met vliegen, nog niet zo heel lang geleden in 2021 weet ik nog dat ik niet snapte hoe de linkerstick (mode2) werkte. Hoe kan je nu throttle en collective tegelijkertijd geven . Na heel veel lezen (Bedankt Student voor je geweldige FAQ wat betreft het instellen van een heli) , video's kijken, een 2e hands 450 gekocht van iemand hier op het forum. Na wat getest te hebben zonder bladen en ik de werking iets beter begreep mij zelf het vliegen aangeleerd. Voor mezelf vind ik het wel belangrijk dat vliegen voor mij op nr 1 staat. Ik heb geen zin om elke keer op het veld staan te klooien, dan wil ik gewoon vliegen. Rotorflight is zeker vliegbaar na de laatste update van de defaults. Voor sportvliegen zal je alleen je tail moeten tunen. Lees de gains verhogen. Wat ik overigens niet helemaal met je eens bent is dat vbar en Beastx geen aanpassingen nodig hebben om al goed te vliegen. Sinds ik gedwongen ben om meer aan de PID's te doen heb ik ook bijvoorbeeld voor een clubmaat zijn vbar neo afgesteld en het is bizar hoeveel meer je er nog uit kan halen. Er is bijvoorbeeld ook een standaard vbar tuning pdf die je bij de eerste setup helpen om je heli goed afgesteld te krijgen (tail optimalisaties, governor, precomps etc.). Daar ben je zeker ook 5 vluchtjes mee bezig maar het vliegt beduidend beter, alleen weinig mensen doen dit of nemen er de tijd voor. Het is iets nieuws. Dat betekend dat er een hoop mensen filmpjes maken, en mensen ideeën krijgen. Wat SystemX betreft dat is gewoon een community. Dat is dus geen setup programma. Waarom zoiets in een 35 minuten durende video moet worden uitgelegd begrijp ik ook niet helemaal . Als ik kijk naar hoeveel ik heb gelezen toen ik begon met heli vliegen dan vind ik het eigenlijk ook weer niet zo'n verschil met wat ik nu aan informatie doorgenomen heb met Rotorflight. Daarnaast moet je niet vergeten dat rotorflight pas 2 jaar bestaat. Als ik zie hoeveel er het laatste half jaar al is aangepast en de eerste heli die ik omgezet heb vrij slecht vloog met de defaults en nu met defaults al een goed vliegende heli heb ben ik heel benieuwd wat er volgend jaar nog allemaal uitkomt. Wat ook leuk is dat er verschillende hardware mogelijk is. Nu vroeg iemand waarom gebruiken we van die flut servo connectors voor de servo voorziening van nitro heli's. Is het niet mogelijk om een xt60 connector in de behuizing van een fbl te krijgen. De developer van de flydragons zei: "laten we het is proberen of dat past". Binnen een dag was er een voorbeeld design en het lijkt erop dat deze ook uitkomt.
dan lees ik dus inderdaad precies de verkeerde dingen Qua vbar/mb, staart is inderdaad altijd ff 2 tellen testen en proberen, dat is nooit 100% zijn ook veel te veel factoren die dat per heli beinvloeden, kun je absoluut nooit goed hebben met 1 default setting beetje strakker aandraaien van schroefjes, een servo die een haar langzamer is, andere staartbladen, alles heeft invloed op de kop is dat veel minder. Ik ben ook wel eens mijn vbar zijn instelling in gegaan, lang geleden. kwam er eigenlijk op neer dat ik hem heb terug gezet naar de standaard. zat voor mij gewoon een goed gevoel in, en heb er geen problemen mee. ze reageren ook gewoon zoals het hoort. Alleen mijn nitro heli, daar ben ik wat verder gegaan in het governor gedeelte voor het goed werkte (brandstof motoren hebben blijkbaar ook allemaal net een andere instelling nodig) wat je wel of niet lekker vind vliegen, ligt ook heel erg aan je eigen vlieggedrag en wens.. iemand die wild vliegt, 3d of in die richting, zal heel snel stop gains en precomb hebben, waar iemand die rustig vliegt dat verschil niet eens merkt. een beginner zal er ook niet veel van merken. maar die hebben ook nog geen "gewenst" vlieggedrag van een heli, die moet gewoon ergens beginnen. Als ik een heli voor iemand invlieg, is dat in de regel omdat die gene het zelf niet aandurft, doorgaans een leerling vlieger. dus die vlieg ik in, maar ik zet niet mijn gewenste vlieggedrag erin. dat vinden ze meestal wat te agressief sturen vanaf daar hoef ik aan de MB en vbar's feitelijk weinig te doen. alleen instellen dat de gain werkt, en aanpassen zoals nodig. op een bepaald punt gaat de leerling zelf sleutelen wat hij lekker vind vliegen. zo hoort dat ook, vind ik die stroom stekker is wel een mooie inderdaad. dat geklooi met servostekkers is ook niet alles. nu nog een mooie aan/uit schakelaar erbij, zodat je een ontvanger accu netjes buiten werking kan zetten..
Leuk draadje. Ben gek op anderen die het wiel opnieuw denken/proberen uit te vinden. ik lees alleen iets over vbar/mb; bestaat microbeestje nog steeds? pfff mijn leeftijd loopt lekker op[who's counting?!] One word y'all:BRAIN(2) Beste fbl unit voor weinig (geen discussie). Wil je wat gedaan hebben? Praat direct met een uitvinder v/h wiel/developer [Barry Stevens=]Vooral doorgaan! [/Barry Stevens]
Heb het System X filmpje ook bekeken. Vroeg me ook af wat ze nu echt aanbieden, volgens mij doen ze een poging om de drempel wat lager te maken, door het aanbieden van vnl. de files benodigd om een EdgeTX zender te voorzien van een (uitgebreid) model programma en dan ook de settings voor RotorFlight/Nexus voor een AK420. Redelijk beperkt en het word op een over de top manier gebracht, zoals te verwachten is in de USA. Wat hier in de toekomst nog bijkomt ??? Maar het is volgens mij wel een teken aan de wand net zoals het 2de filmpje van Bert Kammerer [media] Rotorflight word meer mainstream en 2 grote Amerikaanse Heli-shops nemen het op in hun assortiment. Even nog een kanttekening: de OMP M4 Max vloog gewoon goed vanaf moment 1, alleen de staart hadt een licht wiebeltje. Heb er nu zo'n 5 uur vluchtduur op staan. Waarin ik dus af en toe wat tijd heb gestoken om het tunnen in de vingers te krijgen. De radiolink was tijdens het vliegen altijd 100 punten. Alleen tijdens het instellen van de parameters liet de telemetrie verbinding af en toe een steekje vallen, vermoedelijk omdat mijn X10 niet meer de nieuwste is en qua firmware eigenlijk nog verbetering zou kunnen gebruiken, alleen worden die niet meer ontwikkeld.
Vlieg ook de standaard OMP M4, en met Brain 2. Ook dit vliegt goed. Maar denk niet dat het de beste FLB unit is die bestaat. Ben in 1 jaar tijd tegen een aantal dingetjes aangelopen die niet helemaal soepel verliepen. Heb dit ook gemeld aan de ontwikkelaar via hun forum, maar ben niet echt gediend van de manier waarop de persoon reageert naar zijn klanten. Reactie zijn meestal een beetje snauwerig dat gebruikers de uitleg niet goed lezen oid, zonder zelf-reflectie.
Niet 1 unit is de beste. al kan een unit wel perfect zijn voor een persoon. De unit waar het hier over gaat, zou niets voor mij zijn maar dat komt meer vanwege de leercurve, en het feit dat ik daar op dit punt gewoon geen zin in heb. En ik heb al spullen die het doen, waar ik de kwalen van ken. dat hou ik dan liever even aan losse opmerking over handleidingen: ik heb er ook een reeks geschreven, en het valt op dat inderdaad veel mensen maar de helft lezen of halverwege een proces denken dat ze het snappen, en zelf gaan verzinnen, maar daarbij gewoon stappen overslaan zeker in de IT wereld, is dat gewoon een probleem. tegelijk zijn er ook handleiding schrijvers die zonder 2e lezer schrijven of zoiets als je weet hoe het werkt, staat het er zeer duidelijk. heb je 0 kennis, staat er abracadabra, ben je continu aan het zoeken wat ze nu bedoelen JBF handleidingen zijn wel eens lastig te vinden.. KISS Dan heb je als ontwikkelaar / handleidingschrijver ook de plicht het uit te leggen.. zonder te snauwen. Verwijs dan gewoon naar het stuk waar het staat, en vraag hoe het beter opgeschreven kan worden. Leren alle partijen van, en de handleiding wordt beter. Zo is ook de heli algemeen sticky ontstaan. Heel veel topics waar hetzelfde in gevraagd werd (niet erg), maar steeds opnieuw hetzelfde typen in een andere volgorde wordt langdradig. Vandaar dat dat verhaal is gemaakt. Zijn er nieuwe vragen die vaak voorkomen, voegen we dat gewoon toe. Al is dat voor het basis verhaal al een tijdje niet nodig geweest
Toen ik mijn specter had gekocht had ik in het begin continue problemen bij een snel vliegende bocht dat ik oscillaties kreeg. Eerst hele tijd in de staart lopen zoeken en gains lager en hoger afgesteld maar niks hielp. Tot ik er achter kwam dat deze specifieke heli een hoge mechanische gain heeft op de mainrotor door het swash design. Daarna de gain omlaag en jahoor alle oscilaties weg. Dit was met vbar. Governor is met elektrische heli's niet heel kritisch inderdaad. Eens hoor. Ik heb het ook niet op mij afgesteld maar samen met hem dit afgesteld. Hij zat elke keer te puzzelen omdat de heli veel te tam vloog volgens hem zelf. Echter deze persoon heeft gewoon niet de durf /kennis om de vstabi software te openen en is wat aan te gaan passen. Helaas heb het aangedragen nadat je dit schreef maar dat werd door veel mensen afgeschoten haha. Tja brain ben ik zelf niet bekend mee. Toevallig zie ik wel de laatste tijd verschillende mensen die overgestapt zijn vanaf brain naar Rotorflight. Dit is absoluut waar. Ik merk zelf ook dat ik weleens wat schrijf en later terug lees dat ik denk: "hoe heb ik dit in vredesnaam op die manier op kunnen schrijven" . Daarnaast zijn het soms de simpelste dingetjes zoals bijvoorbeeld een enable knopje waar overheen wordt gekeken. Dit bedoel ik niet op de persoon maar blijkbaar is dat niet logisch. Nogmaals de heli FAQ die hier op het MBF staat is echt super. Een leuke functie waar ik zelf nu mee bezig ben geweest is het gebruiken van de trim switches. Met heli vliegen zijn dat eigenlijk nutteloze knoppen omdat je natuurlijk niet wilt trimmen. Maar op de tx16S zit een 6pos knop en door deze te gebruiken kan je in je banks de P-gain,I-gains, etc. selecteren en d.m.v. de roll, elevator en yaw trims deze waarden verhogen/verlagen. Op die manier kan je in 1 a 2 vluchtjes de heli helemaal strak afstellen zonder elke keer te moeten landen en op je zender schermpje deze waarden aan te passen. Dit kan overigens met vbar control (macrocells) ook alleen zet je dan elke trim knop vast aan 1 bepaalde gain echter heb je dan niet genoeg knoppen om alle gains aan te passen.
Vbar heeft ook een autotrim functie. geen idee hoe het werkt, nog niet nodig gehad. maar schijnt helemaal goud te zijn, volgens mn collega's die het wel gebruiken. Voor de stroomvoorziening en knoppen: wat veel mensen niet door hebben, is dat een heli met een ontvangeraccu (die je dus niet los trekt iedere vlucht) echt uit gezet moet worden. meestal schakelaar. ik vlieg brandstof, dus heb je zo'n ding. regelmatig 600 etc doen ze ook wel eens zo. wat velen ook niet door hebben, is dat de meeste schakelaars veerschakelaars zijn, die met wat trilling los kunnen komen intern. veerschakelaars gaan in principe tot 2,5 amp goed, daarboven gaan ze vlammen intern. zekers als het model wat trilt (heli...) tot het stopt met vlammen, en los laat. op een 500 en groter heli trek je best wat vermogen over de ontvanger heen, je moet daar iets hebben wat 10 ampere aankan zonder vlammen. zijn schakelaars voor, maar je moet ze even weten. en het is een extra ding. persoonlijk heb ik de + kabel verlengd, doorgeknipt, stekkers op gezet. dus stekker erop, accu aangesloten. maar soms wil je een knop... Stroomvoorziening wordt vaak een beetje vergeten, "zal wel meevallen" maar zo gaan er nog wel eens wat de grond in...
Ja de auto trim functie is inderdaad ook mooi van vbar. Hmm toch nog een optie die mist op rotorflight . Die is op zich wel handig om de laatste drift weg te kunnen trimmen van je heli. Inprincipe mechanisch goed afgesteld zal dat heel weinig zijn. Op de gasser die ik zelf bezit zit inderdaad ook een schakelaar. Zal die voor de zekerheid eens goed gaan bekijken of deze uberhaupt wel tegen trilling kan. Is een redelijk grote tuimelschakelaar. Wel zie ik best wel grote voltage wisselingen op de servo rail van deze heli en dit zal zeker ook te maken hebben dat die batterij van de voorkant tot aan de achterkant waar de fbl zit met een servo kabel loopt. Als die nieuwe unit uitkomt met een xt30 connector dan ga ik dit direct omzetten.
Ik gebruikte die auto trim , moest bij windstil en de heli rustig rond laten drijven en zonodig een correctie geven. Het systeem leerde zichzelf dan in. Ook het gemak waarmee de v bar zich liet instellen maakte mij fan van de v bar.
Twin, je genuanceerdheid spreekt me aan. Lekker off topic boys. Of niet? Ik lees niets ik praat gewoon na lol. Gewoon doorgaon. Xx
Twin: Maar denk niet dat het de beste FLB unit is die bestaat.. over de gehele linie. Daarmee bedoel ik alles. De beste niet de beste, who cares. What cares to me is dat we nog steeds heli vliegen. Keep de funnels alive Ervaring is leuk maar 99 vd 100x is het een user fout. Maar daar wordt niet op teruggekomen. Of iemand snappy reageert is subjectief, ik geef het je te doen al die ego's pfff. Daarbij doet het niks af aan mijn zgn. stelling. Gewoon doorgaan.. Love
Gelukkig . Dat zal ik ook zeker niet beweren hoor dat het de beste is. Ik ben er wel heel enthousiast over dat is wellicht te lezen in de berichten. Uiteindelijk is dat voor iedereen verschillend. Zeker vliegen blijft het belangrijkst en hoe meer keuze we uiteindelijk hebben is ook weer beter. Voor iedereen wat wils. Hans edit: totaal off-topic maar @Helihabit. Ik zie dat je uit Den Haag komt? Bij welke club vlieg jij?
edit: totaal off-topic maar @Helihabit. Ik zie dat je uit Den Haag komt? Bij welke club vlieg jij? Er is geen club in duh haag, nooit geweest. Vrije vlieger sinds 2005.
Nee dat weet ik. Echter rond den Haag zijn er ook nog wel clubs te vinden. Ik vlieg bijvoorbeeld in Valkenburg (voormalig marine vliegkamp) echter hebben wij helaas het bericht gekregen dat wij nog maar gebruik mogen maken van 1 veld en dat er een grote kans is dat ze in 2025 daar gaan bouwen dus wij moeten driftig op zoek naar een nieuw veld.
lol, je zou het als flauw kunnen kwalificeren als ik zou schrijven: "Waarom vraag je het dan?" 2nd] weet je wel hoe ver Valkenburg van DH ligt/rijden is?! Voor een wildvlieger is Rijswijk, de fietsenstalling van DH, al ver weg. Edit: Valkenurg: been there, seen it, T-shirt
normaal ga ik hier niet eens op in maar ik heb er nu wel ff zin in. 'Ooh, professor van Leipum zit ook weer in de zweefmolen' Bestaat Nootdorp wèl dan. If so dan zal die club dan wel voor die tijd zijn geweest. wat hebben we daar nu aan..