Bouwverslag Saab 91D Safir

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door kvlasblom, 28 feb 2017.

  1. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    En de 'drag strut' gefreesd.

    WhatsApp Image 2023-03-14 at 19.37.38.jpeg

    WhatsApp Image 2023-03-14 at 19.30.36.jpeg

    WhatsApp Image 2023-03-16 at 20.54.24.jpeg
     
  2. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    ...en het stukje gefreesd wat in de retract komt om de boel in beweging te brengen.
    Hier had vast wel nog wat gewicht bespaard kunnen worden, maar dat kan later ook nog als het nodig is.

    WhatsApp Image 2023-03-18 at 15.16.19.jpeg
     
  3. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Prachtig, hoe krijg je het zo mooi voor elkaar :worship:
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  4. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Dankjewel!
     
  5. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Heel leuk, zo'n landingsgestel maken, maar dan moet ik wel iets hebben om te landen...

    Vroeger, toen de modellen nog klein waren, bouwde ik natuurlijk gewoon bovenop de papieren tekenening. Deze keer doe ik het anders. Ik pak een plaat goedkope multiplex en maak daar een mal van om omheen/bovenop te bouwen. Aangezien mijn hele tekening in 3D CAD staat (Fusion 360), is dat zo gepiept met de laser snijmachine van het werk. Die plak ik op en plaat MDF, die mooi vlak ligt op mijn bouwtafel. De gleuf in het midden past exact mijn grootste parallel in van mijn metaalbewerking gereedschap, om verder te zorgen dat de twee platen goed op elkaar gelijnd zitten. Eigenlijk zou door de verbindingsmethode dit al goed moeten gaan, maar toch... Ik heb ook een middenlijn gegraveerd.

    laserSnijdenBouwplaat.JPG

    IMG_20230314_122835.jpg

    IMG_20230314_123858.jpg
     
    jan brilman, Bruno van Hoek, jmk1 en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Ik wil geen banaan bouwen, en nu kan het nog gecontroleerd worden, dus toch bij het lijmen van de plaat op MDF er een laser bij gepakt om honderd procent zeker te zijn van een rechte romp.
    (Mijn aluminium profielen waren hier niet lang genoeg voor)

    IMG_20230315_092457.jpg IMG_20230315_104301.jpg
     
    jan brilman, Bruno van Hoek, jmk1 en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    En dan de boel om de mal heen bouwen.

    IMG_20230325_154810.jpg

    IMG_20230325_155653.jpg

    IMG-20230326-WA0013.jpeg

    IMG_20230328_212231.jpg
     
    Helikapoter, ramses, Bruno van Hoek en 9 anderen vinden dit leuk.
  8. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.269
    Locatie:
    Nunspeet
    Dat is hogeschoolwerk! Prachtig om te zien.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  9. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Met grote dank aan mijn sponsor, @Viperman, vanavond de te verlijmen onderdelen behandeld. Nu 24 uur laten, morgen lijmen.
     
    Berto vindt dit leuk.
  10. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Ik heb er spijt van dat ik alleen de oppervlakten waar lijm komt heb behandeld met Alodine. Waarschijnlijk is het een goed idee om ze helemaal te doen omdat ze verf nodig gaan hebben om te matchen met de echte. Misschien dat ik dat alsnog later doe.

    16802378054052508812546133969801.jpg
     
    Helikapoter, ramses, jmk1 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Ach ja, dan doe ik dat wel bij de afwerkfase. Anders had ik het ook nu meteen moeten verven.
     
    Henri Kaper vindt dit leuk.
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Je kan ook gewoon simpel afschuren en spuiten, doe ik ook vaak.

    Pak je scotch brite schuur sponsjes, van die paarse, alles goed behandelen, dan afdoen met vochtige thinner doek en dan gelijk spuiten.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  13. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.920
    Locatie:
    groningen
    En voor dat je het weet heb je een romp. :)

    Mooi hoor.

    Hoe kom je aan die wielen?


    jan.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  14. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Dat is wel de bedoeling, Jan. ;)
    De wielen komen van Electron Retracts.

    IMG_20230401_170803.jpg
     
    ramses, henky, jan brilman en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Wat is beter, de uitsparing in de sheeting boven de wheel wells meteen uitsnijden voor de wielen, of pas nadat de glasmat is aangebracht? Ik zit te denken dat dat beter later kan, nadat de glasmat laag is aangebracht, want dan blijft het denk ik beter in vorm. Maar als dat niet goed gaat (uitsparing netjes maken), is het denk ik moeilijker te corrigeren dan wanneer het alleen nog balsa is... Wat doen jullie?
     
    jan brilman en Bart83 vinden dit leuk.
  16. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.920
    Locatie:
    groningen
    Niemand?

    Ik pretendeer niet dat ik qua kennis en vaardigheden ook maar in de buurt kom van wat jij presteert, maar toch my two cents.

    Wat denk ik heel vervelend is, is dat de vorm die nu in de balsa indekking zonder uitsparingen zit, verandert, doordat je die uitsparingen er uit haalt.

    De oorspronkelijke vorm krijg je nooit meer terug.

    Dus ik zeg: eerst matje er op, zodat je een stevige huid hebt.

    Uitsparing netjes maken: jij kunt dat. :)

    Flexibele mal maken (negatief) van de vorm, zodat je niet kunt uitschieten, en dan heel voorzichtig, laag toerental, niet te grof schuurpapier, etc.etc.

    Komt goed.


    jan.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  17. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Ik denk dat het netter is als je het na het glassen goed, maar heb geen tot weinig ervaring met wielkasten ;)

    Mvg,

    Bart
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.720
    Locatie:
    Ede
    Ervoor dan is alles nog te corrigeren .
    Glasmat is naderhand prima te verwijderen van de wielkasten als de epoxy droog is .
     
    Bart83 en kvlasblom vinden dit leuk.
  19. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Bedankt voor de reacties. Ik maak sowieso eerst wel een malletje; even in Fusion 360 getekend en naar de 3D printer gestuurd. Om tien uur heb ik hem, haha....

    mal.JPG
     
    Helikapoter, jan brilman en Kjel Postema vinden dit leuk.
  20. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Zat net even terug te lezen, maar hoe heb je die drag strut "hol" gekregen, of zijn het losse plaatjes die je erin gezet hebt?
    Ziet er echt ongelofelijk uit, "even" een malletje printen voor voor de uitsparing van de wheel wells :wave
     
    kvlasblom vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina