Bouwverslag Saab 91D Safir

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door kvlasblom, 28 feb 2017.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.145
    Locatie:
    Ederveen
    Exact, dat is de reden, zou hij uitbreken met de landing dan heb je handen aan de sticks nodig, niet aan een schuifje of zo moeten friemelen.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  2. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.145
    Locatie:
    Ederveen
    Iets anders Kim. Je stopt ongelofelijk veel werk in de bouw. Vergeet je niet het vliegen bij te houden? Het is een valkuil waar veel diehard schaalbouwers in tuinen. Te weinig vliegen.
    Dan een kist moeten invliegen waar je jaren aan gewerkt hebt. Beroerde combo. Optie is minimaal de eerste vluchten door iemand anders te laten vliegen. Iemand die goed kan vliegen, uiteraard, en die je vertrouwd. Die heeft geen bouwstress.
    Ik heb er helaas teveel voorbeelden van gezien dat het fout afliep. Vermijdbare crashes noem ik dat. Maar heb je je vliegenhandje ook up to date gehouden dan is er niks aan de hand.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  3. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Geen zorgen, ik vlieg minimaal één keer per week. Vanochtend trouwens gezellig (gast) gevlogen in Bruchem.
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.145
    Locatie:
    Ederveen
    Prima!!!!
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    En afgelopen woensdag was Kim gezellig met mij op Deelen, wij waren de 2 helden die dag :D
    En dat vliegen zit wel goed ;)

    Maar wat Richard zegt Kim, ik heb al mijn remmen ook mee gemixt met down hoogteroer als het gear uit is.
    Persoonlijk de enige manier, sommigen hebben hem op een schakelaar zitten maar dat lijkt mij niks (misschien een stick schakelaar maar dan nog lijkt mij dat niks).
     
    serge pot en kvlasblom vinden dit leuk.
  6. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.269
    Locatie:
    Nunspeet
    Deel 1. Wel in het Zweeds. (TeamM was een bedrijfje dat in DVD’s over Zweedse luchtvaart deed, met name militair. Ze zijn er inmiddels mee gestopt maar zetten hun films nu op YT)

     
    ISOLA2, Henri Kaper en kvlasblom vinden dit leuk.
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.269
    Locatie:
    Nunspeet
    Vanaf 6:46 display van twee Safirs, in 1990
     
    kvlasblom en jan brilman vinden dit leuk.
  8. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Thanks! Daar kan ik vast wel wat van gebruiken in mijn programma, bijvoorbeeld een stall turn.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.269
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik kom graag een keer kijken als hij vliegt!
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  10. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Vanochtend begonnen aan het shimmy blokje.

    upload_2023-9-10_12-20-36.png

    upload_2023-9-10_12-21-16.png

    upload_2023-9-10_12-22-21.png
     
    Bart83, Berto, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Precies zo heb ik het ook, al meer dan 20 jaar.....(Ik wordt oud...) Zowel elevator down tijdens landing uit rollen als de schakelaar die ik idd gebruik als parkeerrem tijdens opstarten van de turbine en tijdens shut-down fase. In gear-up alles gedeactiveerd, ik gebruik nog ouderwetse lucht remmen, anders onnodig lucht gebruik.


    Maarehhh.....schitterend werk Kim!!!!
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  12. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.145
    Locatie:
    Ederveen
    Gerald, idd, het werkt op lucht nog allemaal prima (UP6 valve), dwz werkte. Na 10 jaar in de Tuono bleek de UP traag te worden (laat pakken) en wisselende remdruk te leveren. Ik had nog een nieuwe liggen en presto, alle problemen opgelost. Mogelijk is het probleem dat het korte luchtcircuit (aparte tank voor de remmen) zó goed afsluit dat ik wel eens na 6 maanden nog remdruk aan trof. Dat is niet goed voor de pakkingen van de regelaars. Heb nu op mijn sjeklijssie gezet na de laatste vlucht de druk te "bleeden".
    Overigens heb ik afgelopen weekend Kim nu in het eggie ontmoet op Deelen, tenminste nu bewust dat hij van dit draadje was. Was erg gezellig en ik heb hem wat truukjes geleerd en tips gegeven over het afstellen van roeren. We reden in het donker weg en ik heb toen nog ruim een half uur met de wacht staan kleppen! Pas om 22u30 thuis....
    Ja "parking brake" moet ik ook maar eens instellen, hou hem nu steeds met een been tegen met het starten....
     
    kvlasblom en Gerald Rutten vinden dit leuk.
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Parking brake is ook wel een goeie, kan ik ook nog eens in gaan stellen.
     
    kvlasblom en Gerald Rutten vinden dit leuk.
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Je komt ze zelfs op WK's tegen, veel te weinig gevlogen, vleugje zenuwen er over en je jaren bouw trots in een paar seconden naar de gallemiezen....zonde!

    Precies daarom heb ik ook wat electro modellen. Alhoewel ik eigenlijk hélemaal niets met electro heb zijn ze wel erg handig om effe tussendoor mee te nemen naar je lokaal veldje. Niks opbouwen, 4 accu's mee, leeg vliegen en weer gaan, ideaal. Maar dit is inderdaad een dingetje bij veel schaalbouwers....véél te weinig stick-time.
     
    Bart83 en kvlasblom vinden dit leuk.
  15. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.145
    Locatie:
    Ederveen
    Idd, elektro is een mooie manier om je vlieghandje bij te houden, hieronder twee van mijn manieren om veel vlieguren te maken (en ditto starts en landingen). De grote is een "Swiss Trainer" voor het slepen (makkelijk 50 vluchten op een dag op treffens, maar geen elektro kist). Daarvoor de HK King Twin, (aka Beechcraft King Air) is behalve een mooie tweemotorige (en nou niet eens een oorlogsvliegtuig) eentje die zich leent voor heel veel testen met allerlei mixers, zoals taxiën, ondersteund met verschillende toerentallen van de motoren
    Ik maak er regelmatig vluchten mee met alleen touch and goes de hele 4S/4000 "leeg"vliegen, echt kicken. Retracts, alle servo's en motoren ingebouwd, flaps en verlichting. Daar kun je niet meer tegen bouwen.

    IMG_3920.jpeg

    Maar ik ben altijd wel een 50/50 modelbouwer/vlieger geweest, bouwen vind ik leuk maar het moet wel een keer de lucht in. Alhoewel het project waar in nu aan bezig ben, een schaalkist is, maar het duurt me al veel te lang en ben nog lang niet klaar :(
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2023
    kvlasblom en ISOLA2 vinden dit leuk.
  16. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    503
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik zag net dit verschijnen op Facebook, van iemand die schaal cockpits maakt, en blijkbaar eentje heeft voor de Saab Safir:
    2023-10-13 11_48_15-Model Aircraft Cockpit Instruments _ Facebook — Mozilla Firefox.png
     
    Bart83, ISOLA2 en kvlasblom vinden dit leuk.
  17. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch

    Ja, prachtig werk wordt daar gemaakt!! Ik ga het echter zelf doen, dat moet ook voor F4C. Ik heb contact met de eigenaar van PH-RLD en hoop gauw een afspraak te maken om de cockpit detail te meten en fotograferen.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  18. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Je mag wel onderdelen kopen. Je moet die alleen wel vermelden in je bouwersverklaring.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  19. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    In ruil voor minder punten? No thanks.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  20. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.145
    Locatie:
    Ederveen
    Het paneel was niet "fixed", in zijn geheel (wat je dus ziet) was het verend opgehangen zodat de instrumenten iets beschermd waren tegen de vibraties van de 4-cilinder.
     
    Bart83 en kvlasblom vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina