Saab Viggen van Kyle Germanton (ptikyle)

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door Frits37, 14 feb 2024.

1. HvdG

HvdG

Lid geworden:
    8 jan 2017
    Nice
    Deze heeft inmiddels een aantal vluchten gehad. De canards niet bewegend uitgevoerd: IMG20240914131411.jpeg

Frits37 en prop-er vinden dit leuk.
  2. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Prachtig!

Ik ga proberen voor de Shmiggen een insert voor de uitlaat te printen, waarmee de straal wat naar beneden wordt afgebogen. Hij richt zich bij gasgeven nog steeds extreem omhoog.

Kan natuurlijk een mixer toevoegen, maar liever neem ik de oorzaak weg. Ook eens kijken of ik de EDF niet gewoon wat scheef kan verlijmen.

3. Frits37

Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    24 apr 2015
    Mooi geworden!

4. DaveB

DaveB

Lid geworden:
    14 okt 2008
    Leuk om hier de succesvolle prints en vluchten te zien! De Skyray spreekt mij wel aan, maar dan iets krimpen voor een 40mm EDF. Zal mijn printer nog even verder moeten afstellen voor LWPLA en dan maar eens proberen...

Hoe ervaart men hier de duurzaamheid? En daarmee bedoel ik bij normaal gebruik dus buiklandingen op gras?

5. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Ook wat hardere of ongeplande landingen geen probleem. Maar je kunt natuurlijk altijd een laagje glas aanbrengen.

DaveB vindt dit leuk.
  6. Frits37

Lid geworden:
    24 apr 2015
    Het klinkt misschien raar, maar als ik Kyle mag geloven (en dat mag ik) is zijn T7 een ideale start als EDF trainer.

En qua duurzaamheid doe ik inderdaad een strook 25-grams glasmatje van zo’n 8 á 10 cm breed onder de romp. Weegt bijna niks maar geeft wat extra stevigheid.

7. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Kyle's F-22 twin 40mm met vectored thrust.
    Mod: onzichtbare aansturing + cockpit met PETG transparante canopy.

Filament: Colorfabb PLA-LW
    EDF: 2x Xfly 40mm
    ESC: 2x Mantis G2 lite 20A
    Battery: 4S 1800mAh
    CG: net achter de dimples
    Servos: 2x Chaservo DS09
    Ontvanger: FrSky X4
    Gewicht RTF: 730gr

IMG_20241215_215820.jpg

IMG_20241215_215511.jpg

IMG_20241215_220147.jpg

IMG_20241215_220105.jpg

8. Frits37

Lid geworden:
    24 apr 2015
    Mooi, en succes met de maiden!

prop-er vindt dit leuk.
  9. Apfpv

Apfpv

Lid geworden:
    31 mei 2012
    Ontzettend mooie Prop-er.
    Heb jij de F22 nog nabewerkt of komt hij zo mooi uit de printer?
    Ik loop toch wat te stoeien met Kyle zijn files. Je kunt ze niet in vase mode printen, en retraction met LW-PLA lijkt onmogelijk. her en der ontstaan er daardoor gauw imperfecties.

Ben erg benieuwd naar je maiden! Ps, ben ook wel gechameerd van jou aansturing. Geen direct drive zoals zijn laatste kisten maar gewoon een scharnier..

10. Frits37

Lid geworden:
    24 apr 2015
    Bij LW-PLA gebruik je geen retractie.

11. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Dank!

Onbewerkt, zo uit de printer. Hooguit hier en daar wat draadjes wegsnijden met een scalpel.

Heeft wel heel wat afstelwerk gekost. Ik print met een 0,3mm nozzle, en ontzettend traag. Een typisch rompdeel duurt 12 uur of langer.

Een volgend project wordt een 70mm Twin. Ook weer aangepast naar mijn wensen, met andere aansturing, een airbrake, ailerons en verlichting.

Frits37 vindt dit leuk.
  12. Apfpv

Apfpv

Lid geworden:
    31 mei 2012
    Ik print met max 50mm/s zoals geadviseerd. Jij print nog langzamer?
    Om stringing te voorkomen zet ik de travelspeed wel op 500mm/s. Zo heeft het fillament minder lang de tijd om uit de nozzle te bloeden.

Verder ontkom je niet aan travellijnen mits je in vaas print. Het nadeel is dus dat als hij traveld en elders verder print hij een sliertje boven op jou werk neerlegd waarna hij er overheen print.
    Da's prima weg te halen maar je blijft het zien.

Ik ben onder de indruk van mijn prints vanaf mijn p1s met Esun fillament maar jou F22 lijkt smetteloos.
    Dus, zou je een aantal tips willen delen?

Ben benieuwd naar je maiden!

Excuus als dit wellicht wat offtopic is.

Frits, you Shmiggen ziet er fantastisch uit. Keurig en erg leuk zo in het rood. Een Viggen staat als volgende op de lijst. Hoe is het met de duurzaamheid van zo'n model? Ik overweeg de bodem van een laagje 25gr/m glas te voorzien i.c.m. glitsa..
    Ik weet dat retracten niet te doen is bij LW-pla maar ik heb soms stille hoop dat ik minder artifacts in de huid kruig wanneer ik niet in vaas print.

13. Frits37

Lid geworden:
    24 apr 2015
    Ik doe standaard een strookje 25grams glasdoek onder de romp, met epoxy. Dat weegt een paar gram, wat te verwaarlozen is.

Apfpv vindt dit leuk.
  14. Apfpv

Apfpv

Lid geworden:
    31 mei 2012
    Bedankt. Dan ga ik dat zeker doen. Ben ook wel eens aan het overwegen om het gehele model van een laagje 25gr/m glas te voorzien. Volgens mij kun je hem dan écht strak en duurzaam krijgen zonder teveel gewicht toe te voegen.
    Hoe is jullie oppervlakte huid?
    Het valt mij op dat het oppervlak niet zuiver vlak is. Je voelt en ziet de Gyroid infill waar hij het oppervlak ondersteund. Tussen deze ondersteumning ligt het oppervlak wat lager. Het valt nauwelijks op maar je voelt en ziet het echt wel.

2 wall lagen lost alles op alleen wil je dat gewicht niet.

15. Frits37

Lid geworden:
    24 apr 2015
    Als ik hem echt glad wil krijgen, schuur ik eerst licht (dat scheelt al een hoop) waarna ik hem licht met spuitplamuur behandel. Dat schuur ik weer bijna volledig weg. Voor mij is hij dan glad genoeg.
    In z’n geheel glassen heb ik nog nooit gedaan bij een 3D-print.

16. Apfpv

Apfpv

Lid geworden:
    31 mei 2012
    Ik bedoel niet zozeer de oppervlakte ruwheid zelf. Die is al vrij glad met minimale layer lines. Ik bedoel meer dat de huid niet "vlak" is. je ziet duidelijk waar hij ondersteund wordt en waar niet.
    Een beetje zoals bij een balsa vleugel met ribben. ondanks dat de vleugel gefolied is zie je alle ribben, maar ook dat de folie tussen de ribben lager ligt. De folie wordt daar niet ondersteund. Da's een overdreven voorbeeld maar je snapt het idee.

Ik gebruik overigens 3% gyroid.

17. coen_l

coen_l

Lid geworden:
    27 dec 2014
    Dit kan veroorzaakt worden door (overmatig) snel afkoelen van het materiaal. Krimp van het materiaal. Je kunt proberen om de part cooling fan uit te schakelen.

Ook en printbed temperatuur van 45/ 50 graden of hoger kan vervorming veroorzaken.

Groet,
    Coen

18. Frits37

Lid geworden:
    24 apr 2015
    Na behandeling met spuitplamuur en afwerking in kleur (meestal Action spuitbus) zie ik eigenlijk de (ook 3% gyroid) infill niet meer terug in de huid.
    Kan het ook aan het gebruikte filament liggen? Ik heb meestal lichtgrijs van 3Dlabprint. De lichtblauwe variant lijkt er meer last van te hebben, bij dezelfde instellingen.

19. Apfpv

Apfpv

Lid geworden:
    31 mei 2012
    Bedankt Coen. Ik ga het meteen proberen.

Ik gebruik de Esun Lw-pla variant. Wie weet maakt dat idd verschil.
    Ik zal eens een rol bestellen van colorfabb. Wie weet?

Deel Deze Pagina