oude lagers demonteren doe ik met een dopje uit een kleine dopsleutelset. Die zet ik op de buitenring van de lager en dan een klein tikje met de hamer is al voldoende. Mits de lager natuurlijk niet muurvast is gezet met secondelijm ofzo. Erin zetten zal persen worden, maar daar moet ik nog even een manier voor vinden zonder het lager en de alu behuizing daarbij te beschadigen. Denk dat je iets moet nemen ( bijv. een plankje o.i.d. ) wat groter is dan het lager en het daarmee aan moet duwen in de behuizing. Maar misschien plopt het er ook wel zo in als je 't met de hand probeert.. nog niet getest.
Op zich is er niks mis met je methode, maar wat nog minder kracht op een lager geeft is het in de vriezer leggen van je lager, en het lagerblok in de oven doen. Vaak valt het lager precies op zn plaats, en zodra alles weer kamertemperatuur is zit het goed vast.
Die "temperatuur methode" van Laurens is idd de simpelste en de meest effectieve, en je maakt niks kapot !
Lager zou ik niet in de vriezer leggen, krijg je condens op en in je lager. Water en lagers = roest. Lagerblok in de oven zou voldoende moeten zijn, oh ja, lagers houden ook niet van temperaturen boven 125°C.
interessante theorie-en vandaag kwamen ook lagers binnen die ik voor de kop had besteld ... maar ik heb met m'n stomme kop niet opgelet en lagers besteld voor de tail. Gewoon 't verkeerde plaatje voor m'n neus gehad van de manual ... lekker handig. Ondertussen wacht ik ook nog op de loc-tite ... dus tot die tijd ligt 't projectje helaas een beetje stil
Dat condens, daar zou ik mij typisch helemaal niet druk over maken... Dat is maar zo ontzettend weinig water.... Daarnaast, het lager is voorzien van vet. De kogels en banen zijn bedekt met een laagje vet, en het water condenseert op het vet. Water en vet mengen niet, dus even een uurtje wachten tot het water weer weg is, voor je het lager belast, en er is echt totaal niks aan de hand... Als het nu een lager van een kilo steenkoud staal was wat nog eens een uur nodig heeft om op te warmen, dan heb je behoorlijke condensvorming, maar een lager van 5 gram koud staal, wat binnen 5 minuten op omgevingstemperatuur is, die condensatie is echt verwaarloosbaar.... Groet, Bert
Okey, dus lager in de vriezer, alu frame in de oven beetje groene loctite 648 aan de rand van 't frame en dan 't lager erin leggen en even wachten en restanten loctite schoonvegen.
Yup... En als je de boel dan onmiddelijk op de verwarming (CV-radiator) legt, is de lucht boven die radiator stijgt dusdanig droog, dat er nul kans op condensatie is... Maar nodig is dat niet. Ik zou alleen wel direct die restanten Loktite wegvegen, niet na even wachten... Voor je het weet kruipt het ergens waar je het niet hebben wilt (in het lager) Groet, Bert
Nee dat snap ik, dat wegvegen. Is het vereist dat lijmen? .. het word in de manual namelijk wel duidelijk aangegeven. Maar een goed lager moet toch zodanig soepel kunnen draaien dat het lager niet dol rond draait in het frame?
Ik zou de loctite er pas in laten lopen nadat het lager er in zit. Zo heb je ruim de tijd om te kijken of het lager goed zit. Om het te doseren doe ik de loctite op een tandenstoker.
De buitenring van het lager moet klem zitten, de binnenring moet demontabel passen op de as. Vaak wordt dit vastzitten met een lichte perspassing uitgevoerd. Past de buitenring zonder klemmen, dan gebruik je iets lijm. Bij waterdunne loctite kun je het aanbrengen met het lager al gemonteerd. Bij dikke lijm breng je iets lijm aan op de buitenring voor montage. Na verlijmen breng je de as aan. Dan kan die bij het drogen de lagers netjes uitlijnen.
hm .. ik zal vanavond eens kijken of het persen of plakken is Zo ja, dan kan ik van 't weekend door met bouwen van de goblin. Zo niet... dan kan ik mijn loctite leverancier de schuld geven dat ik niet verder kan ... 2-3 werkdagen levertijd ... jaja, inmiddels dag 7 en nog niets gezien.
Ik kan de lagers gewoon met wat druk van m'n duim in het frame duwen. Dus dat word wel een drupje loctite. Ze slippen niet rond in t frame, maar dit ging best makkelijk zo Morgen maar eens kijken of de lokale ijzerboer het ook heeft liggen in de winkel, die bestelling kon namelijk wel eens lang gaan duren.
Waar die regenachtige dagen al wel niet goed voor zijn. En met dank aan clublid Henk toch nog de loctite even in huis om te kunnen bouwen. Het begint weer op een machine te lijken. Transmissiehuis weer helemaal gebouwd en in het frame geplaatst. bouwt toch wel erg lekker zo'n goblin En ondertussen ook begonnen met het leggen en wegwerken van de bekabeling.
zeker freddie, het word straks alleen even wachten op lagers voor in de kop, en moet nog nieuwe main blades zoeken. Zit te kijken naar de Rail 516's. Maar opzich zou ik zonder kop al wel de esc / vstabi govenor kunnen inregelen. Daar moet ik me toch nog even in verdiepen, dat is nog een abracadabra verhaal voor me
Oke nu stop ik echt voor vandaag, anders heb ik morgen niets meer te doen De staart zit er inmiddels ook weer op, en de ontvanger is ook alvast geplaatst onderin het frame en met een s-bus kabel naar boven geleid om straks de vbar aan te sluiten. Toch verwonder ik me nog steeds over 't feit dat de staart eigenlijk gewoon achterin het frame schuift en met 2 nylon bouten en een klemplaatje op de plek word gehouden.. weird. het enige wat nu nog moet gebeuren is: - wachten op lagers voor de kop, dan kan die weer in elkaar en kan ie erop. - de vbar aansluiten en monteren - het programmeren van de YGE en de vbar - het correct monteren van de EC5 connectoren die nog onderweg zijn. De tailboom is helaas niet de mooiste meer, maar structureel nog wel prima in orde. Dus die vervang ik wel een keer als ik me verveel @floris, thnx.. ja vond dat wel fraai bij de heli. En gezien het toch prut vliegweer is. Het is ook een klusje van niks. Op de warp heb ik het niet gedaan.