Sagitta 900 - naar de eeuwige thermiekvelden

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 21 nov 2007.

  1. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    met een masker bedoel ik zo'n ding met goede filters. Daardoor ruik je niks meer, ook geen polyester zegmaar. beschermt je nog enigzins tegen die troep..

    Dat je de lucht van Epoxy niet erg vind is idd logisch. Jammergenoeg is het daardoor dubbel gevaarlijk. Polyester is minder slecht voor je dan epoxy, Daarbij ruikt het behoorlijk en ben je al snel geneigd om de kamer te ventileren en ook de kamer te verlaten zodra je klaar ben natuurlijk. Epoxy blijf je vaak te lang bij in de buurt omdat je het toch niet ruikt. Ondertussen is het wel dus giftiger.... Met een beetje 5min epoxy zal je niet gelijk dood gaan, maar goed. met flinke vlakken lamineren enzo wat ik nu aan het doen ben (vooral op mijn werk) moet je echt gaan uitkijken...

    Als je nog eens wat moet lamineren zou ik toch eens aanraden om lang Ruud Zandvliet te rijden als je een keertje tijd heb (en hij ook). die heeft echt topspul en is niet te beroerd om het 1 en ander uit te leggen.
    Ik wil ook wel het 1 en ander uitleggen natuurlijk, maar voor spul kopen moet je nog niet bij mij zijn :)
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben begonnen met het snijden van de beplanking van de bovenkant vleugel.
    Wat is een goede methode om die beplanking vast te lijmen? Het moet natuurlijk mooi de contouren van de ribben blijven volgen. Hoe hou je de beplanking netjes tegen de ribben terwijl de lijm uithardt? Iemand leuke foto's van hoe ze dit doen?
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.504
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik leg altijd een rupsje witte houtlijm op de ribben. De bepanking zet ik vast met een berg spelden. Ziet er dan leuk uit.

    Het lijkt alleen op jouw foto's zo dat je geen "verdieping" in de ribben hebt zitten waar je de beplanking aan wilt brengen. Of is dat gezichtsbedrog?
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2008
  4. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Ik zit nu op Tenerife, dus kan niet zo uitgebreid reageren.

    Zelf gebruik ik altijd contactlijm. Bijv, bisontix. Dat doe ik al jaren zo en dat werkt echt geweldig.

    Geen spelden of zo, nodig. Tis flexibel, zit meteen vast, en houdt echt jarenlang stand.

    Maandag ben ik weer thuis dan zal ik het beter uitleggen. Maar misschien zijn er meer mensen die het zo doen.

    Wel eerst de hele boel goed vastzetten, en zorgen dat het geen kant meer opkan, want vast is vast.................

    ( Even off-topic) : Het is hier trouwens erg warm Raymond. Je weet niet niet waar je het moet zoeken. En in Nederland zie ik alleen maar regen voorbijschuiven op de buienradar. Gelukkig heb ik een winterjas bij me voor maandag.

    Groeten vanuit Tenerife.

    JH
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Jan-Hein, vlieg je komende maandag heel toevallig terug met de HV 674? Dat zou heel erg leuk zijn, dan zit ik nl zelf op de bok! Anders moet je even proberen je vlucht om te zetten (weet niet hoe moeilijk ze daarin zijn). Dan kan ik vast wel regelen dat wij voorin kunnen kletsen ;-).

    Berrie, er zit inderdaad geen verdieping waar de beplanking in zakt. Voorop komt beplanking te zitten, achterop komen houten strookjes (heten die niet 'cap strips'??) tussen de voorbeplanking en de achterlijst. Dus eigenlijk is de complete rib verdiept.

    Ik ga denk ik toch met houtlijm wat proberen. Volgens mij kan ik de voor- en achterzijde mooi klemmen met lijmknijpers. De rest kan dan wel met enkele spelden.
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Inmiddels heb ik al veel beplanking aan de bovenkant aangebracht. Lijmen gebeurt simpel met veel lijmklemmetjes.
    [​IMG]
    Ik moet nog een paar kleine stukjes en een aantal cap strips.

    De tipblokken worden opgebouwd uit 3 stukken hout. Onderop 6mm balsa, bovenop 10mm balsa en ertussen 0,6mm triplex. De plaat triplex is in de juiste vorm gesneden en bepaalt straks de exacte omtrek van de tip.
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik deze tipblokken op een bandschuurmachine grof in vorm geschuurd. Ze zijn bewust wat te groot gelaten, straks als ze aan de vleugel zitten worden ze mooi vlak geschuurd met de rest van de vleugel.
    [​IMG]

    Bij het lijmen kon ik niet goed een lijmklem gebruiken, want dan trok het tipblok elke keer scheef op de vleugel. Alles maar goed met lijm ingesmeerd (ook al om de gaten op te vullen, het loopt nooit over het hele vlak goed aan) en met wat schildertape vastgemaakt.
    [​IMG]

    In de beplanking boven de remkleppen had ik voor het vastlijmen de contouren van de remkleppen al uitgesneden. Nu moesten de stukjes hout die eruit waren gesneden op de remkleppen worden gemaakt. De kleppen vallen echter net iets binnen de behuizing (top remklep is lager dan top behuizing). Mijn idee was om dit 'gat' tijdelijk op te vullen met lijm uit een lijmpistool. Het idee was om wat drupjes lijm op de remkleppen te leggen waarna het stukje balsa er mooi ingedrukt kon worden tot het precies vlak was met de rest van de beplanking.
    [​IMG]

    Dat werkt dus niet. Als je de lijm op de metalen remklep legt trekt alle hitte meteen weg het metaal in waardoor de lijm meteen hard wordt. Dan is het niet meer flexibel en kan de remklep er niet op worden gedrukt. Dan maar andersom proberen: de lijm aanbrengen op het hout en dan het hout op het metaal drukken. Dan gaat het wel goed.
    [​IMG]

    Het stukje hout ligt nu mooi vlak met de rest van de beplanking. Deze lijm houdt niet erg stevig op het metaal, dus de spleet wordt straks verder opgevuld met een beetje epoxy lijm.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  7. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    En jij die in het begin niet graag bouwde, prachtig om je evoluties keer voor keer weer te bewonderen. Ga zo door! :thumbsup:
     
  8. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Ben net thuis en heb dat servobakje uit de prullenbak gevist. Die was gelukkig nog niet geleegd en op de weegschaal gelegd.
    Tot mijn verbazing woog het maar 6 gram en met een beetje meer moeite moet er nog wel wat afkunnen :).

    Blijft over: te veel werk, maar ik heb toch niks te doen.............

    Vrijdag kom ik wel langs om de boel te inspecteren.
    Probeer meteen om een demonstratie te geven met de bisonkit indekking.:p
    Is er echt niemand die zo de bovenindekking plakt ???????????

    Je ligt gelijk gevouwen. hahaha.

    Groet, JH
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben druk bezig met schuren van de achter- en voorlijsten. De achterlijsten vallen nogal tegen, hiervoor is redelijk hard balsa gebruikt en dat schuurt een stuk moeilijker dan ik dacht. Idem voor de onderkant van de tipblokken.
    De voorlijst van één van de vleugels heb ik zojuist in vorm geschuurd.
    [​IMG]

    Dit gaat wel redelijk vlot. Hij volgt niet helemaal mijn malletje, maar is wel mooi constant over de spanwijdte en ik twijfel een beetje aan de nauwkeurigheid van mijn malletje.

    Het lijkt nu allemaal wat minder op te schieten, maar dit schuurwerk kost veel tijd. Daarbij ben ik ook met een ander projectje bezig. Dit is met depron, bouwt lekker snel weg en dat pak je dus nog makkelijker even tussendoor.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.397
    Locatie:
    Harderwijk
    ...en ook bij dat andere projectje heb je een boel te schuren; zal wel een stoffige zooi zijn bij jou?! :)
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Ja Bart, dat klopt wel een beetje. En dat op de waszolder... Maar in dit weer ga je ook niet even lekker aan de tuintafel buiten zitten. De kruimelzuiger draait overuren!
     
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zit een beetje met de aansluitingen van de remklepservo's. Zoals eerder gezegd had ik bedacht hiervoor multiplex stekkertjes te gebruiken.
    [​IMG]

    Hierbij zou ik dan het vrouwtje in de romp vastlijmen, maar het mannetje moet dan zo gemaakt worden dat het snoer een stukje uit de romp te halen is om hem in te kunnen pluggen. Het gat wil ik net wat ruimer hebben dan de stekker zodat de boel nog enigszins kan bewegen. Het stekkertje mag ook niet helemaal in de vleugel kunnen verdwijnen (dan krijg je hem natuurlijk nooit meer te pakken). Heeft iemand hiervoor al eens een leuke oplossing gemaakt? Foto's?? Oplossingen met gewone servostekkers mogen natuurlijk ook.

    Jan-Hein heeft gisteren op de clubavond een tijd staan schuren aan de vleugels. De voor- en achterlijsten zien er nu puik uit. Jan-Hein bedankt! Als ik een oplossing voor de stekkeraansluitingen heb kan ik dat maken, sluitribben aanbrengen en dan het uiteindelijke schuurwerk doen. Dan zijn de vleugels klaar.

    Jan-Hein, post hier gerust je vragen/foto's/ervaringen van jouw kist!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.504
    Locatie:
    Schoonhoven
    Hoi Fotor,

    in de vleugel van de Grunau baby heb ik het zo:
    [​IMG]

    En in de romp zo:

    [​IMG]

    Het gat in de vleugel is groot genoeg om een stukje kabel kwijt te kunnen. De verlijmde stekker steekt ook wat uit. Dat moet ook in de uitsparing van de losse stekker kunnen.

    Heb je hier wat aan?

    Ik denk dat je probleem minder groot is dan je denkt. Je draagt zelf de goede oplossing al aan.

    Op jouw foto is de rechterstekker diegene die ik verlijm. Ik lijm de stekker tot de uitsparing in de stekker vast. (als je begrijpt wat ik bedoel :) )
     
  14. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Raymond,

    Die stekkers zijn prima. Gebruik ze zelf nu voor het eerst om een lipo aan een regelaar te kunnen bevestigen. Wat me opvalt is wel dat ze nogal "zwaar" in elkaar passen. Bovendien zijn ze nogal groot.
    Om ze in de romp te bevestigen moeten ze dus behoorlijk stevig zitten. De romp is vrij dun van kwaliteit en gemakkelijk te vervormen.
    Zelf zou ik gewone servostekkertjes gebruiken die uit de romp steken. Je kunt ze makkelijk in een ruim gat in de vleugels frommelen.
    Zoals Berrie al zegt is het helemaal geen groot probleem.

    Jammer genoeg heb ik er geen foto's van. Als ik het goed zie heeft Berrie ook gewone servostekkertjes gebruikt....

    Als je nodig hebt heb ik nog wel een stel stekkers en contrastekkers. Die neem ik dan morgen wel mee.

    Groeten, JH
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.504
    Locatie:
    Schoonhoven

    Nee, het zijn dezelfde stekkers als Raymond laat zien. Alleen die van mij zijn rood/bruin van kleur.

    In mijn Supra gaan groene, zoals die van Raymond. Maar dat duurt nog even voordat die zover is.
     
  16. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Op bladzijde 3 van dit topic zat ik zelf een beetje in mijn maag met de ontvangeraccu.

    Ondertussen is het cellenpakket vakkundig gesoldeerd door clubgenoot Paul, door de centrale neusplaat heen met een paar stukjes installatiedraad.
    Die zit nu dus als een huis.
    Even een plaatje erbij. Hoop dat het goed te zien is.

    [​IMG]
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Hij kan zo van het duin worden gegooid morgen!

    Berrie, bedankt voor de foto's. Waarschijnlijk denk ik veel te moeilijk. Gewoon los laten hangen en niet zeuren.
     
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    We hebben vandaag Jan-Heins Sagitta zijn eerste vlucht gegeven op Langevelderslag. Een kleine handstartje bovenop het duin gaf aan dat hij wel zou gaan vliegen. En dat deed hij! Ideaal weer voor zo'n kist: wind bijna recht op het duin, sterkte ongeveer 3 (kleine 4?). Een kleine impressie:


    Aangezien Jan-Hein nog vrijwel geen helling-ervaring heeft heb ik de starts en de landingen mogen doen. Het was even wennen aan het wat zwabberende gedrag dat grote zwevers zonder rolroeren eigen is, maar hij vloog prachtig. Wat me vooral opviel is het penetratievermogen van dit vliegtuig. Je kan hem heerlijk relaxed en langzaam vliegen, maar als de neus erin gaat pakt hij heel goed snelheid op zonder dat de glijhoek erg inkakt. Hieraan kan je zien dat het een oud F3B ontwerp is.

    Het geeft mij weer goede moed!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Eindelijk zit er weer schot in het Sagitta project. Andere projecten hebben even voorrang gehad, maar nu gaan we hier weer aan bouwen. Hij moet begin juni tenslotte klaar zijn om aan de Wasserkuppe te kunnen hangen.

    Jan-Hein heeft een paar weken geleden al geholpen om de voor- en achterlijst en de tippen helemaal mooi in vorm te schuren, waarvoor dank! Hier zie je dat hij al veel meer ervaring heeft met deze klussen.

    Ik heb eindribben gemaakt van 2,5 mm triplex. De eerste versies waren net te klein, dus weggegooid. Dat zou me niet nog eens gebeuren, dus de volgende heb ik flink oversized gemaakt. Dan maar iets meer werk met bijschuren.
    [​IMG]

    Ik heb besloten de aansluiting van de remklepservo's toch gewoon met servostekkers te doen. Niet te moeilijk denken.
    [​IMG]

    Het gat in de eindrib is zo groot dat je het overtollige stuk snoer inclusief stekkerverbinding goed tussen de eerste 2 ribben kunt frummelen. Ik heb gewerkt met een servoverlengkabeltje in de vleugel. Na het eerst opkloten van andere kabeltjes had ik even geen ander materiaal. Ik weet dat veel mensen een hekel hebben aan teveel stekkerverbindingen ivm storingsgevoeligheid, maar als het niet meer werkt is het maar een remklep en is er geen man overboord. De stekkerverbinding is vastgezet met een drop secondenlijm.

    Vervolgens is eindelijk het laatste stuk beplanking aangebracht. Onder het puntje (waar op de afbeelding het servosnoertje verdwijnt) heb ik onder de beplanking een extra stukje balsa gelijmd zodat je dit stuk hout niet te makkelijk naar binnen drukt. Het buitenste stukje hangt anders alleen maar op de lijmnaad.
    [​IMG]

    Ik heb vast wat folie meegenomen uit Dortmund, kostte daar slechts 9 euro/rol (2 meter). Ik heb 2 rollen transparant blauw-lila, 1 rol transparant rood. Het exacte schema moet ik nog bepalen. Tijdens de bouw heb ik er rekening mee gehouden dat er nergens strepen/nummers op het hout staan op zichtbare plaatsen zodat ik doorzichtige folie zou kunnen gebruiken. Ik vind dat ik netjes genoeg gebouwd heb om de doorzichtige folie te kunnen gebruiken.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  20. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Remkleppen

    Waar heb je die remkleppen weg:confused:

    Ben ook opzoek naar remkleppen voor een 2 meter ding.
    Wat kosten ze:confused:

    Mooie zwever. Moest ook maar eens op mijn verlanglijstje.:)
     

Deel Deze Pagina