Sagitta 900 - naar de eeuwige thermiekvelden

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 21 nov 2007.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb deze remkleppen voor weinig over kunnen nemen van een mede-forummer. Het zijn kleppen van Multiplex. Laatst gevraagd in de lokale modelbouwshop, en die had ze nog liggen, kostten iets van 35 euro/set. Ik heb nog een setje liggen, maar die hou ik zelf, ik loop ook nog met de nodige plannen voor komende jaren.
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    De vleugels zijn helemaal geschuurd. Nu alleen nog de achterste pennen voor de rompbevestiging erin en ze kunnen bespannen worden. Komend weekend ga ik alle oppervlakken met Jan-Hein samen bespannen. Zal erg mooi worden.

    Ik heb de vleugels nog even gewogen. Links 311 gram, rechts 307,5 gram. Het zullen niet de allerlichtste vleugels zijn, maar ze zijn in ieder geval beide evenveel te zwaar, en dat valt me helemaal niet tegen.
     
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    De achterpennen in de vleugel zijn geplaatst. Gaten boren (toch nog een klein beetje scheef :mad:) en pennen erin met 5 min epoxy. Eén van de pennen kreeg een klein tikje na met de hamer. Vervolgens zie ik het volgende:
    [​IMG]

    Het gat was dus net wat naar boven geboord waardoor het einde van de pen door de huid kwam zetten. Na wat schuren is alles weer vlak, je ziet net een heel klein stukje van de pen zitten. Zonde, maar niet zo'n probleem.

    Aan de binnenkant van de romp heb ik al een plaatje triplex gelijmd om straks de haak in te kunnen zetten. Gezien de idioot achterlijke plaatsing van de haak op de tekening (1,5 cm achter het zwaartepunt) zet ik er een verstelbare haak onder. Dan kan ik een stuk verder naar voren beginnen en langzaam de haak naar achteren verplaatsen tot het niet meer lekker aan gaat voelen.
    [​IMG]

    Ik heb zojuist mijn Sagitta voor het eerst in volle glorie kunnen aanschouwen. Hij is prachtig. Eigenlijk zonde om te bespannen, maar zonder bespanning schijnen de vliegeigenschappen wat minder te zijn (heb ik horen zeggen...).
    [​IMG]

    [EDIT]
    Ik zit net nog eens te kijken, zie ik dat de ophanging van de vleugels toch scheef is geplaatst.
    [​IMG]

    Verdorie. De vleugels heb ik op zicht geplaatst met het kielvlak. Dit lijkt toch wel redelijk recht op de vleugels te staan. Dat zou betekenen dat als ik het kielvlak netjes in zijn scharnieren hang (staat nu los tegen het de staart te leunen) dit wel recht op de vleugels komt te staan. De ophanging van het stabilo is ook nog niet definitief, dus ook die kan ik nog redelijk recht met de vleugels krijgen. Het zou dus nog wel mee kunnen vallen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Supermooi!
    Vind het idd altijd zonde om zulke kisten te bespannen. Had daarom op de Quickflick toen ook maar doorzichtig spul gebruikt... Nadeel is dan weer de zichtbaarheid..
    Daarmee zit jij nu wel goed met die kleuren gok ik :)
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Gisterenavond heeft Jan-Hein de eerste vleugel bespannen. Hij doet het iets anders dan wat ik totnutoe gezien heb. Met een aardig hete bout zet hij alle randen vast en het hele middenstuk (ook het beplankte deel) gaat helemaal met de fohn. Deze methode is misschien wat gevoeliger voor kromtrekken van de vleugels, maar gezien de eigen sterkte van deze vleugels zal dat wel meevallen. Het resultaat is erg mooi. De rest mag ik zelf doen.
    [​IMG]

    Ik zit te denken of ik de bovenkant van de remkleppen rood laat of dat ik daar een stukje paars overheen doe. Misschien een leuk accentje.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  6. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ziet er goed uit, welke kleuren krijgt de romp??
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Wat wordt hij mooi!

    Ik heb de rest van de bespanning zelf gedaan. Slechts op de achterlijst van het richtingroer zitten aan één kant iets teveel kreukels naar mijn zin, verder is het allemaal behoorlijk strak gelukt. Jan-Hein zal trots op me zijn.
    [​IMG]

    De donkere bespanning lijkt op de foto redelijk normaal blauw, in werkelijkheid is het donker pimpelpaars. Erg mooi. Persoonlijk vind ik hem prachtig worden zo.
    Robert, de romp blijft voorlopig gewoon wit.

    Het begint op te schieten! Alleen nog de besturing aanbrengen. Recht inlijmen van de hoogteroerschommel is nog een uitdaging, de rest een kwestie van geduldig priegelen in het heerlijk smalle rompje.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  8. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    prachtig gewoon.
    mooie zwever, mooi kleurenschema, mooi gemaakt, wat wil je nog meer?
    dat hij goed vliegt natuurlijk, maadat lijkt mij geen probleem te gaan worden als ik dit zie.

    Proficiat, nog even doorzwoegen en dit weekend de lucht in;)
     
  9. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Heel mooi zo !!

    En een mooie kleurencombinatie.
    Vooral de rechter vleugel ziet er strak uit :p

    Ik zie hem wel vliegen !!

    Groeten, JH
     
  10. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.031
    Locatie:
    IJsselstein
    Prachtig kleuren schema, nu nog de thermiek vluchten :p
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    De hoogteroerschommel is ingelijmd. In de schommel komt een klein messing busje (buiten 4, binnen 3). Door het kielvlak komt een wat langere messing bus (buiten 3, binnen 2) waardoor 2 mm verenstaal gaat lopen van het hoogteroer.
    [​IMG]

    Aan de binnenkant van het kielvlak zijn 2 triplex plaatsjes gelijmd waar de messing bus doorheen loopt. De schommel past hier precies tussen.
    [​IMG]

    Als ik de boel nu in elkaar zet (en dat doe ik graag, het blijft een prachtkist om naar te kijken :D) zitten de staartvlakken al een stuk rechter tov de vleugel dan de vorige keer.
    [​IMG]

    Voor de neusconus was een constructie bedacht waarbij je elke keer een schroef in de punt van de neus moet vastdraaien om de neus vast te zetten. Ik wil het simpeler doen. Aan de punt van het binnenschot heb ik 2 stukjes balsa gelijmd en in vorm geschuurd. Ik wil de verbinding neusconus-romp wat stroef gaan maken zodat hij vanzelf blijft zitten. Op mijn DLG's werkt dat prima. De balsa blokjes zorgen ervoor dat de punt van de conus gecentreerd wordt en niet heen en weer kan wiebelen.
    [​IMG]

    Voor de bevestiging van de batterij heb ik 4 gaatjes geboord waar tie-wraps doorheen kunnen. De batterij lijkt zo goed stevig op zijn plek te zitten.
    [​IMG]

    De gaten voor de servo's zijn ook al gemaakt. De ontvanger doe ik denk ik ook met een tie-wrap vastzetten.

    Net nog even een :bad-words: moment. Ik heb de horn voor het richtingroer recht op de scharnieras ingelijmd. Deze had dus recht met de onderkant moeten zijn.....
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    mooi hoor! maar uit welk jaar komt dat accu-pakje? Zijn nu al penlites van 2900mah en mini's van 1100 ofzo....
    heb je in ieder geval niet de angst dat je accu leeg gaat...

    prachtig hoorntje op je richtingsroer idd.... :roll:
     
  13. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    conrad.nl is ook lekker goedkoop met ontvangeraccu's ;)
     
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb dit pakket genomen omdat pakketten met meer capaciteit een stuk zwaarder zijn. Maar als ik nu zie hoeveel lood de Sagitta van Jan-Hein voorin heeft zitten kan er makkelijk een zwaarder pakket in. Eerst hier maar mee vliegen, ander pakket erin kan altijd nog makkelijk.
     
  15. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.031
    Locatie:
    IJsselstein
    Als je het roerhoorntje niet meer kan/wil losmaken kun je ook een ballink gebruiken, Dan is de scheve plaatsing geen probleem meer.
     
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Dat roerhoorntje heb ik goed kunnen zetten.
    Maar nu weer een nieuwe fijne ontdekking.
    [​IMG]

    Met de stuurkabel in de meest ingetrokken positie is hij nog steeds te lang. Het gat waar de kabel naar buiten komt zit dus ruim te ver naar achteren. Blijkbaar heb ik het uitgemeten zonder kwiklink erop. De plastic geleider zit natuurlijk al lekker vast met epoxy.
    Ik had nog enige hoop morgen de eerste starts te kunnen maken, maar dat wordt steeds moeilijker. Jammer. De aansturing van het hoogteroer lijkt wel naar behoren te werken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.397
    Locatie:
    Harderwijk
    Kan je die kwiklink daar niet gewoon weglaten? Zet er een inbus-busje op, dan is-ie niet te lang.
    Misschien is het mogelijk om ergens vooraan een S-bocht in de pushrod te maken om de overtollige lengte kwijt te raken.
    Of hem door te knippen en dubbel in het buisje van een kroonsteentje te schuiven. Ik geef toe dat dat geen schoonheidsprijs is, maar dan kan je ermee vliegen...
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2008
  18. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    @ Fotor.

    Als je de stuurstang vervang, of in ieder geval de kwiklink door een gebogen stang , dan kun je die met een borgclip vastzetten. Dan moet je voor natuurlijk wel een verselbare consrtuctie hebben.

    Simpel en makelijk zonder al te grote aanpassingen...
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Bart, inbus-linkje had moeilijk geweest, de stuurstang zit nl precies op dezelfde hoogte als de horn.
    Sanka, ik gebruik slechts 0.8mm verenstaal voor de aansturing (volgens Jan-Hein meer dan genoeg), en de gaten in de horn zijn natuurlijk veel groter dan dat.
    Vooraan ligt alles nog helemaal los, dus daar is het allemaal geen probleem.

    De plastic huls is inmiddels verwijderd (ging makkelijker dan ik dacht), en een nieuw gaatje reeds geboord. Nu zit er dus een gat teveel in de romp. Niet mooi, maar het zit wat verstopt achter de aansturing. Omleggen lijkt heel erg mee te vallen. Eigenlijk valt het herstellen van fouten me steeds heel erg mee. Bouwen is niet zo moeilijk als ik dacht :) .
     
  20. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Ik soldeer dan meestal ook een dikker stuk aan. Doe ik wel vaker.
    0.8 is vaak al meer als genoeg als de huls goeg vast ligt.
     

Deel Deze Pagina