Saito fg-20

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door rwijnhov, 8 sep 2009.

  1. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Hoi,

    Even goed op letten geen 1:20 benzine gebruiken met klotz olie. Gewoon even castrol TTS 2 stroke olie halen en daarmee mengen. Verder heb je bij je motor een lang staafje gekregen met een platte kant aan het einde. Daarmee kun je de schroefjes in de carb verstellen, dit zijn de naalden. Carter ontluchting gewoon een slang aan zetten en deze vrij laten hangen. Je hoeft alleen de bezine aanvoer (klunk) naar je motor te brengen. En de andere slang dient als beluchting. Deze onder geen beding aan je uitlaat koppelen. Daar de motor een pomp carburateur heeft dus geen uitlaat druk nodig heeft. En lees ook eens even heel goed de gebruiksaanwijzing van je motor dat lijkt me heel verstandig. Mocht je er dan nog niet uit komen dan ben je altijd welkom om een keer met je kist langs te komen.

     
  2. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Oegstgeest
    OKe nu worden er al een aantal dingen duidelijk. Helaas heb ik zelf geen boekje anders had ik wel begrepen waar dat staafje met platte kantje voor zou zijn. Want die had ik wel gevonden;)
     
  3. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    type even "saito fg-36 manual" in google in en de 1e hit is dan meteen de handleiding in pdf vorm.
     
  4. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Oegstgeest
    Zojuist even de manual doorgelezen en daar staat alles idd netjes omschreven. Nu zit ik alleen nog met het probleem dat ik geen goede slang voor aan de klunk in de tank kan vinden. Syloconeslang is niet brandstofbestendig en de gele benzineslang is niet flexibel genoeg..... Wat gebruiken jullie voor slang in de tank?? Dit is het laatste wat ik nog moet doen voordat je motor tot leven gewekt kan worden:)
     
  5. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Oegstgeest
    Kan ik hier neopreenslang voor gebruiken?? Of is dat juist niet benzinebestendig??
     
  6. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Helaas geen succes. Heb vandaag de motor binnen gekregen en weer gemonteerd. drijfstang was vervangen en had een nieuwe ontsteking gekregen. Motor liep in eerste instantie prima. Na een kwartier gevlogen te hebben helaas weer stevige bijgeluiden en wat bleek weer de drijfstanglager volledig uitgelopen en weer kapot. Motor gaat dus weer retour japan. Hij liep nu in ieder geval wel heel goed. Dus nu nog even het probleem van de drijfstang opgelost krijgen en dan zou het goed moeten zijn :) . Lijkt er op dat de een stevige onbalans in de krukas zit. Motor trilt ook heel erg.
     
  7. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Onbalans in de krukas lijkt me erg onwaarschijnlijk.
    Bovendien heeft de krukas van nature een flink contragewicht, juist om het trillen te verminderen.
    Er zijn nog wel een andere redenen te bedenken waarom je motor vroegtijdig de geest geeft.
    - Foute timing. maar dat zou ook zorgen voor slecht starten en stationair lopen.
    - Detonatie. Hierbij komt het mengsel spontaan tot ontbranding. Maar dit zou ook te zien moeten zijn aan de bovenkant van je zuiger. Hier komen wel enorme krachten bij vrij op het verkeerde moment. Komt door te hoge compressie. Je zou eens met euro98 kunnen proberen, dat is wat klop vaster. (maar nu te laat)
    - Slechte smering van het big-end lager, door gebrek aan olie. Heb je van te voren olie in het carter gedaan? Een paar ml bedoel ik dan.
    - Te hoge toeren, boven de 10.000.
    - Starten met de startmotor.
    En een samenloop van dit alles natuurlijk, want ik vind 15m looptijd voor een big-end wel heel erg kort.

    Verder even aangenomen dat je een goed gebalanceerde prop hebt gebruikt en de motor niet op rubbers hebt staan.
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2009
  8. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Helaas:
    Timing is perfect motor snorde als een naaimachine
    Detonatie geloof ik eigenlijk niet. Dan zou dit de vorige 2 drijfstangen ook het geval moeten zijn. Ik gebruik dezelfde brandstof als bij mijn fg-36 en die loopt er prima op.
    Smering is meer als voldoende. Er zit veel olie bij de drijfstang.
    Toeren waren 9000.
    Als je volgas geeft, dan trilt de motor wel zo hard dat je de hoge snelheidsnaald bijna niet vast kunt houden. Prop is perfect gebalanceerd. Motor staat op een kunstof steun.

    Zoals gezegd zie ik wel dat de motor echt heel erg trilt (met hele kleine slagen).
     
  9. rcpilot

    rcpilot

    Lid geworden:
    27 dec 2004
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Hoi ,

    Ik heb sinds kort ook een saito fg 20,
    Deze heeft nu 3 tankjes gedraaid zonder problemen.
    Motor werd geleverd met aluminium motorsteun, word ook aangeraden om die te gebruiken.
    Ik gebruik castrol power rs olie en een 16x6 apc prop.
     
  10. hezik

    hezik Guest

    @rwijnhof: is je prop wel goed gebalanceerd? 9000 toeren lijkt mij erg veel, maar zou wel moeten kunnen.
     
  11. vosje

    vosje

    Lid geworden:
    19 dec 2005
    Berichten:
    616
    De mijne draaid 9200 omw/min met een 16 x 6 apc en geen enkel probleem.
    Ik ga nu met een 17 x 8 n vliegen er op , bij 7500 omw/min , trekt als een beest.
    Hij heeft nu al meer dan 10 uur gelopen zonder problemen.

    gr vosje
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Op welke benzine is dat?
     
  13. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Ik vlieg zelf met standaard shell benzine. Waarschijnlijk is dat van die fuel save? Maar dan nog mijn fg-36 loopt daar prima en probleemloos op. Ik vermoed gewoon dat er iets mis is met de krukas. Is gewoon niet normaal meer zoals de bus is weg gevreten na 10 minuten draaien.
    Hier ook even een foto en wat je links boven ziet in het drijfstang gat is dus geen schaduw maar dus echt weggevreten materiaal. zit gewoon meer als een mm speling nu in de drijfstrang en het gat is ovaal geworden. Gewoon een maandag morgen motor. Ach ja we sturen hem gewoon weer op. Heb gelukkig nog voldoende ander speelgoed.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. hezik

    hezik Guest

    Das geen reclame voor Saito die foto.. idd behoorlijk wat speling!

    Gezien je trillingenverhaal zal de krukas dan wel niet goed gebalanceerd zijn ofzo..
     
  15. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Jup zoiets vermoed ik ook. De krukas is niet krom want ik heb er een aluminium spinner op zitten en die laat dat meteen zien. Het probleem lijkt hem te zitten in de pen waar de drijfstang over heen gaat.
     
  16. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    De plaats met de meeste speling is op ongeveer 11uur. Dat is wel de plaats waar de krukpen begint te drukken in de compressieslag. Als op dat moment het mengsel detoneert, dan krijgt die daar enorm op zijn falie. De rest van de speling zit er door het rammelen zo in.
    Het trillen kan dus wel degelijk in de hand gewerkt worden door een te vroege ontbranding.
    Het kan zijn dat van deze motor de cylinder bijvoorbeeld een fractie korter is, waardoor de compressie net te hoog is.
    Heb je een foto van de bovenkant van de zuiger?
    Heb je die aluminum spinner ook even gebalanceerd? Dat gaat heel makkelijk door met een grote boor aan de zware kant wat putjes te boren.
     
  17. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Nee ik ga de motor verder niet demonteren, motor heeft 450 euro gekost dus Saito lost het maar op. Deze gaat weer terug naar Dennis en die zal hem wel opsturen verwacht ik. Overigens niets dan lof over de service van de Hobby In.
     
  18. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dit heeft echt niets met onbalans te maken! Denk dat je het probleem beter kunt zoeken bij een fout in de krukpen/kromme krukas of een losse/kromme pistonpen.

    De noepreen slang is idd benzinebestendig.

    Ik hoop verder dat ik zelf meer geluk heb mijn mijn FG36. Alles is nu klaar om te gaan proefdraaien en vliegen. Dus ik hoop dat er snel een weekend met mooi weer komt.
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Op basis waarvan zou het niet met onbalans te maken hebben? Dit kan 100% veroorzaakt worden door een slecht gebalanceerde krukas.

    De dingen die jij noemt, kunnen ook allemaal.. maar ik zie geen enkele reden nog een goed argument waarom onbalans niet zou kunnen.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.371
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En om er maar gewoon een eind aan te maken:

    Dit word maar door een ding veroorzaakt: onvoldoend smering van het big-end lager. Hetzij door bramen in het oliegat (als dat erin zit), hetzij door niet voldoende voorsmeren voordat de motor voor het eerst gebruikt is, hetzij door te schraal smeren, hetzij....

    Kijk maar goed naar de foto: op de foto zie je onderaan dat een stukje van de krukpen blauw is. Dit betekent dat hij hier zeer heet is geweest. Dit blauwe plekje zit precies op het punt waar de pen belast word tijdens het begin van de arbeidsslag, wanneer de druk op de zuiger op zijn hoogst is. Deze hitte krijg je niet van een te hoge lagerdruk (door bijvoorbeeld detoneren of kloppen) als er verder voldoende olie aanwezig zou zijn, daarvoor zijn de smeerolieën van tegenwoordig te hoogwaardig. Vervolgens gaat die beschadigde krukpen in de drijfstang vreten, en die vreetplek op de foto komt inderdaad overeen met het punt van het drijfstang-oog waar de drijfwerk-krachten het grootst zijn als je ook rekening houd met de massatraagheidskrachten tijdens bedrijf.
    Het zou overigens ook maar zo kunnen, dat na de eerste schade, alleen de drijfstang vervangen is, maar niet de krukas, dan is de schade aan de krukpen reeds aanwezig voordat je begint (met de nieuwe drijfstang), en dan helpt geen enkele hoeveelheid olie meer, omdat het pen-oppervlak dan niet meer in staat is een goede smeerfilm te behouden.
    Maar ook dan, is de oorspronkelijke oorzaak van het blauw worden van de krukpen een (tijdelijk) tekort aan olie geweest.

    Bij gebruik van benzine en mengsmering duurt het opbouwen van een goede smeerfilm langer als bij Methanol brandstoffen, doordat methanol en de daarin gebruikte olieën gewoon mengen (zoals melk in koffie), waardoor de gemengde brandstof als zodanig reeds smerende eigenschappen bezit. Maar bij benzine en tweetaktolie is meer sprake van een "oplossing" (zoals suiker in koffie), waardoor de olie meer tijd nodig heeft om neer te slaan voordat het en goed smeerfilm opgebouwd heeft. De met olie gemende brandstof zelf heeft namelijk vrijwel totaal geen smerende eigenschappen. Die ontstaan pas als de benzine bij een tweetakt in het carter verdampt en een deel van de olie achterlaat, of bij een viertakt verbrand en de (nagenoeg niet meebrandende) olie op de cylinderwand achterlaat. Vanaf de verbrandingskamer moet die olie dan eerst nog langs de zuigerveren, en dan als nevel door het carter verspreiden, voordat het big-end fatsoenlijk gesmeerd word. Het is niet voor niets dat kleine viertakten zoals in generatortjes NIET met mengsmering draaien, maar ondanks de extra afmetingen en andere nadelen, toch met een kleine hoeveelheid olie in het carter....

    Ook bijvoorbeeld de Zenoahs moeten als ze droog zijn, een klein schotje olie toegediend krijgen en even doorgedraaid worden voordat je ze voor de eerste keer start.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2009

Deel Deze Pagina