Saito fg-20

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door rwijnhov, 8 sep 2009.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, Duh... dat is een motor met een dry sump systeem en oliecirculatie... Dat is nogal wat anders dan een motor die mengsmering krijgt en de aftap op de verkeerde plek heeft zitten...
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je had ze ook met automaat: dan zat er een aftel-mechanisme in wat die decompressieklep na 5 omwentelingen vrijgaf.

    Het klepje zoals Ernst dat beschrijft, of dat een apart klepje was weet ik niet, en of het over die Benz van de M109 ging weet ik ook niet, maar ik heb wel eens iets gelezen over een listig systeempje waarbij als er geen olie druk is, middels een veer wiggen tussen iedere nok en uitlaatklep (of inlaat, maar volgens mij niet want dan wordt die vloeistof alsnog aangezogen bij de eerstvolgende omwenteling) gedrukt werd, die door een plunjertje weggetrokken werd als er oliedruk opgebouwd werd tijdens het starten. Of dat tegen hydrolock diende of gewoon een maatregel tegen doorgebrandde startmotoren weel ik ook niet meer.
     

Deel Deze Pagina