D'r staat er ook maar 1 gek in een dun t-shirtje en een echte korte broek he Voldoende natuurlijke isolatie is het geheim!
Ja zojuist. Helaas slechts kort omdat het M3 draadeindje wat ik gebruik als roerhoorntje al bij de 2e vlucht afbrak. Hij bleef overigens goed bestuurbaar op een enkele aileron. Voor de rest ben ik laaiend enthousiast zowel over de motor als het toestel. De motor doet 7800 tpm op een APC 17*12. Dat is veel power op een kist van 5kg. Tevens is de kist vrij van rudder pitch en roll coupling. Echt waar, ik heb het nog nooit meegemaakt dat ik een kist op zijn kant kon rollen zonder een mixer en dat hij geen enkele rolneiging en pitchneiging heeft op rudder. Gewoon super en dat terwijl de vleugel en stabiloplaatsing toch geheel anders is dan bij de gangbare F3A kisten. Helaas heb ik hem niet echt uitgebreid aan de tand kunnen voelen. Het was vandaag het perfecte weer geweest om er meteen een programma mee te vliegen.
Absoluut, was echt super vandaag, kom net terug mooi toerental met die prop, scheelt bijna niks ivm een 160FX+reso
Ik kwam vandaag op het veld.. liep daar een 6 jarige hans van oor tot oor glimlachend rond te stuiteren
Ha Patrick, Hoe is de geluidservaring met deze uitlaat? Maw klinkt hij wat milder, doffer, zachter etc. Is hij ook mooi oliedicht. Ondanks dat ik bij het proefdraaien weinig rommel uit de uitlaat kreeg, heeft hij met het vliegen in het model toch wat aan zwartigheid losgelaten (zo te zien via dat 'made' inbusschroefje) Groet, Hans
Ik had er waarschijnlijk een 3W24/28i op gezet, maar waarschijnlijk koos Hans de Saito juist omdat het een 4-takt is
vandaag weer met de Saito bezig geweest. Een probleem ondervonden en ook opgelost. Ik vond dat er naar mijn wat te veel zwarte olie uit de uitlaat kwam. Dat doen mijn MVVS tweetakts overigens ook. De olie die gebruik is Mobile one, aangeraden door MVVS. Mijn idee was om eens BellRay te gebruiken die ik nog had. Dat leverde na de eerste vlucht inderdaad veel schonere uitlaatgassen (droger). Toen ik een tweede vluchtje wilde maken merkte ik bij het starten dat er iets mis was. Geen compressie. Op RCUniverse gelezen dat daar meerdere last van hadden, het zg sticky valve problem. Ik dacht door even de starter er op te zetten dat de klep wel los zou springen. Zo gedacht zo gedaan. En inderdaad ineens weer compressie. Starten en hij liep weer. Alleen niet veel harder dan half gas. Heb de oude mengsmering in de auto gemikt, en even nieuwe benzine gehaald en weer gemengd met Mobile one. Een paar cc olie in het carter gespoten in de hoop dat een en ander wat vast zit weer los zou komen. Resultaat motor blijft niet harder lopen dan half gas. Kleppendeksels dan maar los. Blijkt de stoterstang niet in het cupje van de tuimelaar te zitten maar op een randje er naast waardoor de klep slechts een klein stukje open gaat. De rest van de middag probleemloos gevlogen. Voorlopige conclusie, motor is gevoelig voor het type olie dat je gebruikt. Olie die meer verbrandt levert eerder problemen op met hangende kleppen.
Heb hetzelfde een keer gehad met een Saito 65, sloeg ineens af in de lucht en ook compressie weg. Sindsdien heb ik een hekel aan 4-takten Komt deze kist ook op de wedstrijden Hans?
Conclusie 3: Saito moet nog een beetje doorontwikkelen aan dit concept. Nu na een aantal vluchtjes hoorde ik een piep bij het draaien aan de prop en bij goed luisteren ook zo'n soort van knerpend veergeluidje. Kleppendeksel los en wat olie op thuimelaars, veren, kleppen en via de klepstoters naar beneden. Piepje was meteen weg. Ondanks dat ik 1:20 (aangeraden is 1:20 inlopen 1:30 daarna) meng blijft er te weinig olie achter in de motor.
In belgie zijn enkele piloten die met Syn 100 (motorcross olie van Denicol) vliegen. Deze heeft een goede smerende werking en mag tot lage percentages (1/80) gebruikt worden. Het is een olie op basis van esters. Misschien kan je dat eens proberen?
Ha Paul, ik denk dat ervaringen met een olie in tweetaktbedrijf niet representatief zijn voor deze toepassing. Bij een benzinetweetakt komt de olie via de spoeling overal waar er gesmeerd moet worden. Een viertakt is volledig afhankelijk van wat er langs de zuigerveer lekt. Bij een methanol-viertkat is dat niet zo'n probleem, er is veel olie en de verbranding is niet zo heet als bij deze. Hier verbrandt de olie voor een groot deel al bij de ontsteking. Dat wat er naar beneden lekt is waarschijnlijk ook niet meer van een behoorlijke kwaliteit. Onder het kleppendeksel was hij eigenlijk droog toen ik hem voor het eerst opende, in tegenstelling tot een methanolviertakt. In de gaten houden dus en dan maar voorafgaand aan een vliegdag wat olie inbrengen.
Stomtoevallig hebben we het daar vandaag over gehad. Geluid maakt ie wel, maar een diepere brom dan een tweetakt. Ik denk dus dat het op een dB(A) meter nog best wel eens mee zou kunnen vallen. Ik geloof dat Hans daar anders over dacht, die vond 'm wel relatief lawaaierig. Hoe dan ook, qua geluid en draging van dat geluid, maakte hij 'meer herrie' dan bv. de YS160 (170?) in een kist van een clubgenoot en zowieso fors meer dan bv. een 160FX. Dat is wel een indruk en vaak blijkt met een dB(A) meter dat indrukken niet kloppen.. de aard van het geluid heeft daar veel mee te maken, en het zou mij niets verbazen dat de aard van dit geluid zodanig is dat het bij een meting erg meevalt.
Bij ons mogen we echt niet meer dan 79 dB met een 4 takt maken, ik had goede hoop dat de FG36 wel binnen de grenzen zou vallen. Alhoewel een Saito altijd rauwer klinkt dan een OS of YS. Maar zodra er gemeten is zou ik graag de resultaten weten. GJ
Zuiver op gevoel, denk ik dat je aan 79dB nog wel een kluif zou krijgen. Mss met een andere uitlaat en een drieblads. Ik ben ook nieuwsgierig naar de meting!
Het is beperkt uitlaatje. Waarschijnlijk is die zelfgefabriceerde uitlaat van Vosje (zie deze draad) wel stiller. Ik zou over het obstakel van de geluidproduktie met de standaard uitlaat heen stappen, aangezien de motor zelf super is. Van alle verhalen op RCUniverse dat deze motor hikt en inhoud heb ik niets gemerkt. Hoewel ik nog nooit met een YS gevlogen heb schat ik hem wat betreft vermogen overeenkomstig met een YS160 in.