Saviem SC10 UPF

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Leon1965, 22 nov 2021.

1. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Dit is ook een optie, maar is wel heel erg dun en heeft vierkante gaatjes.
    .

2. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Hoi Pieter,
    Bedankt voor het aanbod

Hoi Fred,
    bedankt voor het meedenken

Alleen het volgende: horrengaas is te fijnmazig tov de 1:1 ( had ik al geprobeerd..) ik ga weer een kleine inbreuk doen op het origineel en deze zwart laten met slechts een alu rand.
    Ik moet er ook bij vermelden dat ik ze in Parijs met verschillende grilles heb gezien...ook dit type front heb ik voorbij zien komen...ze repareerden met wat ze hadden

3. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Leon ik heb ook stukken messing benzinefiltergaas in mijn rommelbakjes. Ook etg fijnmazig, maar wel vierkante gaten.

4. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Het is hier even stil geweest ivm andere zaken...

beetje plamuur werk verricht

eerste laag op de het dak van het achter platform

IMG_20220520_111625.jpg

IMG_20220520_111631.jpg

en na de tweede laag en de eerste schuurbeurt

IMG_20220521_165433.jpg
    IMG_20220521_165453.jpg

Met de vullende grondverf en het daarop volgende schuren moet het goed komen qua vorm
    Al met al niet ontevreden

wordt vervolgd

ozy, Catwoman en bvdh vinden dit leuk.
  5. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Vrees dat je nog wel wat meer moet schuren, vullende grondverf gaat dat niet oplossen vrees ik.

6. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Nog flink schuren, primer, weer fillier gebruiken opnieuw schuren etc. Dit is het meest tijdrovende onderdeel maar zeer noodzakelijk. Anders heb je na het aanbrengen van de lak eeuwig spijt.

7. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Ik kon het niet laten...

Eerste licht en geluid test van de Saviem..

ozy, htenbrinke, trialrolf en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. stoomertje

stoomertje

Lid geworden:
    20 jun 2018
    Klinkt goed Leon

9. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Ziet er goed uit Leon

10. Langedijker truckertje

Langedijker truckertje

Lid geworden:
    23 sep 2018
    Nice, wordt een bijzonder mooie bus

11. Gerard uit Heerhugowaard

Gerard uit Heerhugowaard

Lid geworden:
    20 jul 2021
    Prachtig man! Krijg je gelijk weer zin om verder te gaan!

12. Fixit

Fixit

Lid geworden:
    9 nov 2014
    gaaf geluid man echt zo een ouwe bus mis alleen nog de zwarte diesel rook uit de uitlaat :rofl:

13. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Bedankt allen voor de complimenten en aanmoedigingen
    double thumbs.jpg

Alleen naar mate ik vorder in dit project worden de ontwerpfouten ook steeds belemmerende.
    Bijvoorbeeld alle schroeven en boutjes op het chassis zijn niet of amper bereikbaar, nu zijn er met het schuren een paar losgekomen door de trillingen en kan ik ze op geen manier meer goed vast zetten.
    Ander ontwerp foutje..de wanddikte bij de ramen..de glaasjes worden 1mm dik, de panelen zijn nu 3mm dik dus geen enkele manier om de raamrubbers goed te plaatsen. Omdat de ramen gelijk aan de buitenkant van de panelen moeten lopen en niet naar binnen inspringen moet ik daar het ontwerp aanpassen.
    Derde en wellicht de grofste fout is dat ik alles van onder naar boven heb opgebouwd. Veel beter had geweest om de carrosserie en chassis los te bouwen en deze later te verbinden met schroeven zodat alle bekabeling enz mooi weg gewerkt kon worden en aangesloten kon worden.

Dit projet gaat dus voorlopig de plank op en zal hoogst waarschijnlijk weer vanaf schroef 1 weer opnieuw begonnen worden

htenbrinke vindt dit leuk.
  14. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Leon, als je opnieuw begint wil ik je wel een handje helpen. Ik kan de wanden tekenen en de ruiten, zodat alles dmv laser snij techniek exact in elkaar past. Denk dat je de kop en kont kunt bewaren, nieuw chassis met bodemplaat en inrichting. Buiten wanden er als een doos overheen monteren.
    Voorbeeld een opbouw voor brandweerwagen, de rode buitenwanden komen over de grijze binnendelen die op het chassis gemonteerd worden. De buitenwanden worden met elkaar verlijmt, en kunnen dus naar boven van de opbouw gehaald worden.
    20220516_104902.jpg
    20220523_171128.jpg

ArjanN vindt dit leuk.
  15. Leo Broers

Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Dat is een behoorlijke teleurstelling Leon:( Dan kan je het project inderdaad maar beter op de plank zetten en weer nieuwe energie opdoen en daarna met frisse moed weer opnieuw beginnen.:yes:

groet Leo.

16. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Hoi Fred,
    Heel erg bedankt voor het aanbod...ga ik zeker in mijn achterhoofd houden.:thumbsup:
    Het lastige van dit project is dat je met de enorme openruimte zit waar het interieur in komt en toch stevigheid moet zien te krijgen

Hoi Leo,
    Niet echt teleurstelling, meer een leercurve. Ik weet dat ik met dit project de lat aardig hoog heb gelegd voor mezelf. Nu dat ik deze fouten heb gemaakt kan ik ze in poging 2 vermijden:D:D:D

17. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Leon, van je fouten leer je, zeggen ze. Dan heb ik al heel veel geleerd in die 45 jaar modelbouwen, maar toch gaat het ook hier wel eens mis.
    Je zou gewoon eens moeten sparren met een paar modelbouwers op een beurs, hoe zou jij het doen, of, hoe heb jij het gedaan?
    Je zou de elektronika etc ook vanaf de onderzijde bereikbaar kunnen houden, moet je wel steeds het model op zijn kant leggen.
    En om ruimte te winnen, al eens gedacht aan elektro aandrijving op elk achterwiel?
    Scheelt het diff huis onder je chassis, en de dikke aandrijfmotor. Voorbeeld 4x4 met elk wiel een eigen elektromotor. 20220504_205736.jpg

18. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Dat is een vervelende maar ook knappe conclusie Leon want je hebt een hoop geleerd en ziet je fouten ook. Leercurve 2.0 is dat!
    Mooi ook dat Fred je al weer een stukkie de goede kant op stuurt.....

Goed dat je het even laat rusten, even weer ideeën op doen en een beetje aan de rest van je projecten freubelen!

19. stoomertje

stoomertje

Lid geworden:
    20 jun 2018
    Hoi Leon
    Dat is ook modelbouw de lat hoog leggen vast lopen, je lessen er uit trekken, dan opnieuw beginnen. Geeft alleen maar een nog beter eind resultaat. Kop op.... gewoon de draad van schroefje nr. 1 oppakken.

20. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Opnieuw beginnen is gewoon de beste oplossing..Op een gammele basis verder bouwen is zinloos en zou het eindresultaat gewoon teleurstellend zijn.
    garbage in = garbage out zal ik maar zeggen

trialrolf vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina