Saviem SC10 UPF

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Leon1965, 22 nov 2021.

1. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    En we houden over...1 bak met losse onderdelen

IMG_20220529_135335.jpg

Later in dit verslag de tweede poging

2. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Misschien een ideetje om de splass bus te bouwen die in de rotterdamse maas rijd en vaart.

3. Kranvogel

Kranvogel

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Hallo Leon,
    Ik heb je verslag niet gevolgd, maar ben onder de indruk van hetgeen je gepresteerd hebt. Ik dacht dat ik langzamerhand op het punt kwam om je te vragen om samen een artikel te maken voor De Modelbouwer, tot ik op jouw laatste mededeling las...Ik ben benieuwd wat je bedoelt met 'later in dit verslag een tweede poging' Want ik hoop wel dat de tweede poging weer de Saviem bus is.... ! Als oud-medewerker van Bova heb ik nu eenmaal een zwak voor bussen en zeker als ze uit de jaren '50-'60 zijn. Uit ervaring weet ik dat één van de lastigste problemen bij truckmodelbouw is het monteren van ramen, in het bijzonder de voorruit. Het rubber van Knupfer is prima, maar niet makkelijk aan te brengen is mijn ervaring. En gaat goed met een aluminium carrosserie van 1mm en plexiglas ruit van 1mm. 40 jaar geleden (!) was dit materiaal er niet, maar als 'luie' modelbouwer heb ik voor vlakke wanden een heel simpele techniek toegepast: de wand gemaakt van 2mm perspex, ramen afgeplakt, model gespoten en ramen vrijgemaakt. (De crashtender schaal 1:16 is helemaal uit dit materiaal) Gelukkig zaten de ramen toen nog in rubber: met tape afgeplakt en klaar was Kees. Bij de laatste modellen (2mm dik PLA uit de printer) heb ik de raamrubbers als T-profiel geprint. en met de juiste toleranties zitten de ruiten er strak in. Ik heb altijd een voorkeur gehad van plexiglas/perspex boven ABS omdat het materiaal zich goed laat bewerker en strak is. Je kunt er draad in tappen om boutjes vast te zetten. Het front van de Futura is gemaakt op met de stapelmethode (maar die is schaal 1:24). Van Fred heb je gehoord hoe hij het heeft toegepast bij zijn brandweer. Als je er in slaagt ze met de computer te tekenen kun je het laten laseren. Ik zou graag met jr overleggen hoe je, gebruikmakend van hetgeen je hebt, je plan alsnog kunt verwezenlijken. In mijn beschrijvingen kun je inderdaad lezen dat bij het zelf bouwen van modellen je achteraan moet beginnen: waar laat je de techniek, hoe maak je de bekabeling en wel zodanig dat je er bij kunt voor reparatie en onderhoud. Dit na 70 jaar ervaring met modelbouw. .. MAC 12 model.jpg Futura.jpg

ozy, Gerard uit Heerhugowaard en trialrolf vinden dit leuk.
  4. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Beste Gerrit,

De eerste poging was geen succes en op een gammele basis verder bouwen was geen optie.
    Ik ga deze weer opnieuw vanaf de eerste schroef bouwen. Ik ben nu bezig met het brainstormen en plannen van hoe het aan te pakken.

Het wordt dezelfde bus: SAVIEM SC10 UPF.
    Eerst zal het complete chassis gebouwd worden met electronica en verlichting. Het is en blijft een grote uitdaging, maar maakt het juist zo leuk.

5. Kranvogel

Kranvogel

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Leon, dat geeft de burger moed......
    Ik kon het niet laten om met men kennis en ervaring een quick scan te doen naar het ontwerp van een bus. Het grote verschil van een bus en een vrachtwagen is, dat je bij een bus niets ziet van het chassis, de assen etc. tenzij je hem omkeert.....
    Dit maakt dat je een totaal ander ontwerp kunt maken, bestaande uit een bodemplaat met daarop alle techniek: assen, aandrijving, besturing etc. Daarbovenop zit de hoofdvloer met het interieur. De carrosserie wordt er over heen geschoven, Elektrische verbinding via connectoren
    Het model gaat maximaal 3kg wegen en leent zich perfect voor het aandrijven met twee micromotoren (suggestie en ervaring Fred Keislair.). De vooras zou gebaseerd kunnen worden op het principe van een Faller vooras. Alle onderdelen zouden in mijn concept gemaakt worden van perspex/plexiglas: vloeren 3mm, wanden 1mm . Op de bodem een rand van 5mm: lijmer en schroeven. Als je kunt tekenen kun je de onderdelen laten lasersnijden:perfecte pasvorm. Mijn ontwerp is gemaakt in 3D software Ineventor., maar ik weet niet hoe handig je bent met computer. Anders zouden we dat als een test-project kunnen opzetten. Het plaatje geeft een indruk hoe zo iets er uit zou kunnen zien. Ik ben benieuwd of dit bruikbare suggestie is voor je brainstorm sessie... Saviem assembly.jpg

Bijgevoegde bestanden:

Leon1965, ozy en trialrolf vinden dit leuk.
  6. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Leon, ik vond het een schitterend idee om zo'n prachtige bus als uniek RC model te bouwen. Dus mocht je hulp nodig hebben, laat maar weten.

Leon1965, ozy en trialrolf vinden dit leuk.
  7. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Kijk, das pas mooie hulp en ondersteuning! Hoef je op facebook niet verwachten. Hulde aan het forum!

stoomertje, Leon1965 en ozy vinden dit leuk.
  8. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Hoi Rolf,
    Inderdaad !!! Hulde aan het forum !!!

Beste Gerrit, Fred,

Heel erg bedankt voor jullie tips adviezen en hulp

Ik ga zeker jullie om hulp vragen, de tweede poging zal binnenkort van start gaan.
    Ik beschik over een beperkte werkplaats en gereedschap, niet zo mooi uitgerust als velen van jullie, ook geen 3d CAD programma dus zal het leeuwendeel met de hand gemaakt moeten worden.
    Als chassis ga ik toch de Tamiya type chassis balken gebruiken zodat ik de assen kan laten veren, de binnenvloer zal dan wel een stukje hoger komen te liggen dan bij de 1:1 maar dat is optisch niet storend zijn verwacht ik. Ook geeft me dat gelijk een stevige basis. De ruimte tussen de binnenvloer ( die op de balken komt te liggen) en de onderkant van de carrosserie geeft me dan voldoende ruimte voor de electronica.
    Tegen het chassis wil ik een aluminium frame bouwen die de contouren van de carrosserie volgt zodat de carrosserie erop geschroefd kan worden.
    Een grote uitdaging zal weer liggen bij het dak en de rondingen ervan. Bij de eerste poging had ik spanten gemaakt en daar een styreenplaat op gelijmd, ik hoop deze keer de spanten beter vorm te kunnen geven en deze zo te maken dat er zoals bij de 1:1 voldoende hoofdruimte zal ontstaan.
    Andere uitdaging: de voorruit met de bolle vorm en hoe deze vorm te geven ( thermovorming met een haardroger was geen denderend succes, maar dat waren slechts 3 pogingen...) , op zijn plaats te krijgen en te houden...kortom een lange en leerzame weg te gaan nog.
    Voor de wanden denk ik bij Fred aan te kloppen en zien hoe we samen de wanden en raampartijen kunnen tekenen en laten lasersnijden.

Binnenkort ga ik weer van start...

ozy, stoomertje en Roelof_l vinden dit leuk.
  9. Kranvogel

Kranvogel

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Saviem assembly 2.jpg Saviem assembly.jpg Hi Leon,
    Uit je reactie begrijp ik dat je de uitdaging zoekt in het nabouwen van een de bus volgens de originele bouwmethode.Je hebt inmiddels al enige ervaringen met de uitdagingen die dat mee brengt... Als je dat principe zou verlaten en gaat voor een natuurgetrouw werken model is de door mij voorgestelde bouwmethode veel eenvoudiger. Daarbij wil ik een misverstand wegnemen: de technieken zijn dezelfde als die gebruikt hebt: zagen,boren, vijlen e.d. Om te kunnen laseren heb je van elk onderdeel een tekening nodig, kennelijk kan dat op basis van een .pdf. Dus:tekenen, scannen en omzetten naar pdf. We nauwkeurig... Heb je geen CAD voor nodig, maar wel een getekend ontwerp!. Onduidelijk is voor mij wat je beoogd met een frame waarop de carrosserie schroeft. Lijkt me onnodig gecompliceerd en zwaar.
    Laat je het principe van de originele bouwmethode van een een bus varen, dan geeft deze plaatje saan hoe het ook zou kunnen. Stevig, functioneel en goedkoop... Met verende aangedreven achteras. Maar ik laat het verder aan jou over. Tegen de tijd dat je aan de zijwanden, het dak en de voorruit toe bent dan kan ik je nog wat tips geven. Ik blijf het topic wel volgen, de vraag naar een artikel is meer dan ooit relevant...

Leon1965 en trialrolf vinden dit leuk.
  10. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Leon,
    Ik wil niet als betweter overkomen maar door het gebruik van chassisbalken en veerbladen icm met Tamiya assen ga je weer die doodlopende weg in.
    Je wilt die franse bus maken, schitterend idee. De vraag is dan hoe kan dat het beste en wat heb ik nodig. Jij draait het om, ik neem chassisbalken en assen en dan moet ik proberen daar de bus omheen te bouwen. Zoals al eerder opgemerkt, planning van je model, zeker als je alles zelf bouwt, is essentieel.
    Je wilt een verende achteras, prima, twee elektromotoren in een 3D houder, centraal draaipunt en twee veertjes eronder.
    Stuuras, in de fusees twee veertjes op de draaipunten, verende voorwielen, geen veerbladen nodig.
    Hier onder een paar foto's van zo' n constructie.
    Ojaa nog even over mijn hobbywerkplaats, behalve een lab voeding, een boorkolom van proxxon, een proxxonboormachientje, soldeerbout en sind kort een 3D printer doe ik alles met lijm, zaag, mesje, vijl etc.
    Ojaa en ik kan een klein beetje met Inventor onderdelen tekenen.
    20220706_121926.jpg 20220706_121850.jpg 20220706_122130.jpg

Leon1965 vindt dit leuk.
  11. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Fred, Gerrit

Jullie tips en adviezen zijn zeer welkom ! Zeker niet betweterig of vervelend!!!

Hopelijk gaan jullie me niet te eigenwijs vinden........

ik heb even snel een zeer summaire opstelling gemaakt van hetgeen ik gedachte had

IMG_20220809_154639.jpg IMG_20220809_154654.jpg IMG_20220809_154919.jpg

Het idee is om rondom de bus een alu profiel te verkrijgen, een 3mm dikke plaat met het interieur op de chassis balken en frame te plaatsen en daaroverheen de hele carrosserie ( zijwanden, achterwand, voorruit en dak) overheen te laten zakken en op te bevestigen. Alleen het achter platform en neus zullen op het chassis bevestigd worden ( wel zo handig voor de bekabeling, hoef ik alleen de stekker verbinding te voorzien voor de binnen verlichting en het front met lijnnummer en bestemming)
    Wel zal de binnen vloer hoger komen dan bij de de 1:1 maar geeft me dan plenty ruimte voor de electronica die van vanaf onderen bereikbaar blijft.

Ik hoop dat ik nu een beetje duidelijker ben geweest van wat ik voor ogen heb en ondanks ik toch voor de tamiya chassis en aandrijving ga ik wel degelijk jullie adviezen volg als het gaat over de bouw van de carrosserie en stekker verbindingen

Any comment is welcome!!!

ozy, Truckie en stoomertje vinden dit leuk.
  12. Kranvogel

Kranvogel

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Leon, het is duidelijk een andere keuze, maar ik laat dat geheel aan jou. Wel vraag ik me af of een 3mm dikke aluminiumplaat niet 'overdone' is, maar ook die beslissing laat ik graag aan jou over. ik ben nu eenmaal meer van de lichte bouw zoals je inmiddels begrepen hebt. en dat wijkt af van jouw voorstelling. Ik zal het project met belangstelling volgen

13. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Beste Gerrit,

De 3mm plaat zal van styreen worden zoals op de foto, geen aluminium. 3mm aluminium had idd overkill geweest, ander voordeel is dat ik op deze styreen plaat het gehele interieur kan plaatsen( lijmen). Dat gaat nog een monniken / serie werk worden met alle stoelen, banken en buizen, staanders en hanglussen enz.
    Eerst een degelijk chassis bouwen met alles erop en eraan

14. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    het is een beetje koeler in de hobbykamer dus maar een begin gemaakt met het chassis.

Ik begin met alles af te tekenen en boren op de eerste balk en daarna deze gebruiken als boormal voor de tweede.

Het prille begin.

IMG_20220817_174240.jpg

Wel alvast de plaats van de motor bepaald , deze zal op blokjes / profielen op het chassis geschroefd worden zodat de aandrijf as zo horizontaal mogelijk ligt en vooral zodat de motor nier boven de chassis balken uitsteekt

de proefopstelling

IMG_20220817_174259.jpg

Morgen weer verder met de volgende gaten voor bijvoorbeeld de spatborden, tussen balken enz

wordt vervolgd

Laatst bewerkt: 18 aug 2022
    ozy, raoul00123, Catwoman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. stoomertje

stoomertje

Lid geworden:
    20 jun 2018
    De aanhouder wint Leon.

16. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    En door met de gaatjes...

Ook gelijk bepaald waar de accu, Beier en ontvanger zullen komen

IMG_20220818_160126.jpg

De plaats van de tussenbalken bepaald, spatborden en accuhouder erop gezet en beugeltje voor de motor ge-fixed

IMG_20220818_165454.jpg

IMG_20220818_165503.jpg

IMG_20220818_165556.jpg

Vanavond nog eens goed nadenken of alles op de eerste balk geboord is, daarna kan ik deze gebruiken als boormal voor de andere balk.

Wellicht morgen, dus......wordt vervolgd

ozy, stoomertje, raoul00123 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Er zullen dus nog meer gaatjes geboord moeten worden..
    - voor de 3mm styreenbodemplaat
    - servo houder
    - de plaat waaraan ik de electronica ga bevestigen onder het chassis

Dus even aan het brainstormen geslagen en dit leek me wel een mooie oplossing om de electronica te plaatsen, een 3mm dikke styreen plaatje onder het chassis, uitsparing gemaakt voor het koel element van de SFR

IMG_20220820_140424.jpg

het zeeeer voorlopig totaal overzicht van hoe de onderkant dan komt uit te zien

IMG_20220820_134705.jpg

De SFR komt dan in het midden en de AKL klem en ontvanger aan beide kanten.
    Dit geeft mij de mogelijkheid om overal makkelijk bij te kunnen indien nodig en alles is helemaal uit zicht

Kleine detail foto van waar de stuurservo geplaatst zal worden, een alu hoekprofiel om maat gezaagd en uitsparing voor de servo gemaakt
    IMG_20220820_134714.jpg

En dan de indeling van de SFR, AKL en ontvanger
    IMG_20220820_134721.jpg

Zoals het er nu ligt heb ik hele korte kabeltjes nodig, dat houd het weer overzichtelijk

wordt vervolgd

ozy, Truckie, Marceline en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    De herkansing ziet er vast belovend uit Leon.

19. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Vandaag de tweede chassis balk geboord en gelijk het frame in elkaar gezet

zie foto's

IMG_20220821_160013.jpg

IMG_20220821_160038.jpg

IMG_20220821_160137.jpg

IMG_20220821_161337.jpg

IMG_20220821_161355.jpg

Al de electronica zal bereikbaar blijven via de onderkant

Voorlopig een 5kg servo geplaatst waar deze zal vervangen worden door een zwaardere (10kg)

De neus en kont ( het platform) zullen op de dwarsbalken van het chassis geschroefd worden zodat deze als losse onderdelen op het chassis komen.

Wordt vervolgd

ozy, Catwoman en Leo Broers vinden dit leuk.
  20. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Leon, hoe ga de neus en achterbalkon dan verbinden met de zijwanden??? Ben je niet bang dat niet naadloos aan sluit, en gaat kieren?
    Kun je niet beter de voor- en achterzijde aan de zijwanden lijmen en een bevestging op het chassis maken? Is dat gelijk de fixatie van de kap op het chassis.

Deel Deze Pagina