scale finish

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 26 mrt 2006.

1. hezik

hezik Guest

Hmm.. is die afbeelding strategisch gekozen? :p

Natuurlijk is het leuk als je een kist exact hebt nagebouwd van het origineel, zeker als dat jouw ding is. Maar wat als je, zoals ik, geen origineel kunt vinden wat je echt aanspreekt, maar wel iets wat er in de buurt komt?

Is een kist die voor de rest helemaal schaal is, maar qua kleurschema niet op een bestaande kist lijkt, niet schaal meer?

Tot leven wekken kan door exact nabouwen, maar imo kan het ook door het zo te bouwen dat je het zelf het mooist vind en dat hoeft niet persé iets te zijn wat iemand anders al eens bedacht heeft (voor het origineel)..

Daarnaast kan het ook gewoon onpraktisch zijn. Stel ik zou het door mij gekozen kleurschema wel helemaal schaal uitvoeren. Dan zou ik de cowl van mijn Cessna ook moeten modden. Nu is dat nog wel te overleven, maar 'het echte model' heeft geen kleur op de onderkant van de vleugels; je krijgt dan dus een hele witte vleugel van onderen. Dat is voor een beginner niet zo handig, want niet zo goed te zien...

2. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Dit is ook wel grappig :? 3x dezelfde kist maar toch anders, welke zou jij nemen als voorbeeld voor jouw model.

En zo was tie in '94 met 2 verschillende kleuern groen vanwege het oplappen en ook nog eens vol met stikkers.

Heb deze kist op Seppe ook ooit eens helemaal gefotografeerd maar baalde van de stikkers en heb deze dan ook nog niet gebouwd maar zou zeker een leuk project zijn.

Ton

3. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Hezik,

Niets moet 8) jij bepaald wat je wil :wink: en hoever je wilt gaan en als jij vind dat jouw model schaal genoeg is dan is dat prima en daarbij zeker niet minder mooi.

Een model dat op de echte lijkt is alles beter dan een funmodel vind ik.

Het kleuren schema en nog veel meer op mijn Spit is zeker niet correct maar heb daar vrede mee en is prima voor mijn model.

Wil ik wedstrijd gaan vliegen dan moet het kloppen met de documentatie want een schaalmodel is een nabouw van een groot voorbeeld en daarbij is geen ruimte voor je eigen voorkeur want dat kost punten.

Niets moet alles mag :wink: .

P.S.
    Maar zeg eens eerlijk denk jij dat je bij
    Code:
    Displaying photos 1 to 15 from a total of 979,700 matching your criteria
    gaan ene Cessna kunt vinden met de kleuren die jij mooi vind.
    http://www.airliners.net/search/photo.search

Ton

4. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Dave Platt zei: "It's more important that it looks right, then that it is right". :teacher:

Of woorden van die strekking . . . :?

jan.

(Zou de lente in de lucht zitten, of wat is dit?
    Zo is er weken geen z** te beleven op het schaalforum, zo wordt er ineens als een dolle gepost! . . . 8O

Beats me . . . :wink: )

5. hezik

hezik Guest

Dat bedoel ik inderdaad een beetje.. wat je er zelf van vind, dat is wat telt.

Dat hangt er vanaf imo. Een mooi ontwikkeld eigen ontwerp kan wat mij betreft ook mooi zijn. Waarom zouden alleen designers die een echt toestel ontworpen hebben, mooie toestellen kunnen ontwerpen?

Wat ik mij afvraag.. stel er is een wedstrijd en er zijn helaas maar twee deelnemers, beide met een spitfire. De eerste heeft zijn spit perfect afgewerkt, popnagels op schaal, schaal interieur, schaal retracts, etc, etc. Het enige niet kloppende is dat hij het ding pimpelpaars met roze stippen gespoten heeft. Wel weer mooi geweathered etc, maar een niet in het echt bestaand kleurschema. Daarnaast staat de miniem aangepaste ARF spit, in de juiste kleuren, maar op details minder mooi uitgevoerd, popnagels die in het echt zo groot als pingpongballen zouden zijn, geen schaal retracts, etc.

Welke van de beide zou de wedstrijd dan winnen?

Zuiver naar mijn mening en boerenlogica, zou ik zeggen dat het veel belangrijker is of het toestel er echt uitziet en of men er zichtbaar veel aandacht aan besteed heeft, dan of het helemaal klopt met een bestaand toestel. Het zou imo niet moeten gaan om of een toestel echt bestaat, maar of een toestel er zodanig uitziet dat men geloofd dat het echt bestaat.

Nou dat kan ik niet eerlijk zeggen, want er zal ongetwijfeld eentje tussenzitten :p

Ik ga ook zeker nog wel even zoeken maar het kleurenschema wat we nu gevonden hebben, vonden we beide gelijk mooi. Daarnaast zit het op een Cessna, alleen net een iets ander type. Ik ben nog niet toe aan het daadwerkelijk kleur geven aan het geheel (hell ik heb nog steeds niet gekozen tussen glassen of oracover) dus het kan maar zo dat ik toch nog een echt toestel als voorbeeld pak.

De vraag die je je daarbij natuurlijk wel kunt stellen is; waarom uren zoeken naar een kleurenschema, als je er al een gevonden hebt die je mooi vind? :)

6. Danny Mulders

Danny Mulders verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 aug 2004
    Vind persoonlijk die middelste foto het mooist....
    ik zit nog te twijfelen over de Fokker DR1, stuka, en Bf 109...
    denk dat het de fokker word want ik kan geen bouwdozen vinden van een stuka of een Bf 109 :? ......

@hezik
    het is maar net hoever je kunt en wilt gaan, ik heb eens gehad bij een plastic bouwdoosje dat het model er netjes uitzag, alleen toen vond ik dat de panellines ook zichtbaar moesten worden, resultaat: een compleet kermis model dat aan alle kanten glimt...

succes bij de afwerking :wink: .

7. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
  8. Danny Mulders

Lid geworden:
    7 aug 2004
    Heel erg bedankt jan!!!!! :worship:
    Dit gaat 'm worden!!!!
    met deze piloot erin gestouwd

veel plezier met scale afwerken iedereen!!!! :bye:

9. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Service with a smile! :D

jan.

10. hezik

hezik Guest

Totaal offtopic, maar 't is een beauty (de kist dan, niet die gay piloot ;P) .. ga dat bouwverslag zeker volgen!

11. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    Danny man! Nu gewoon een brave kerel zijn en die DRI gaan bouwen hé.

Stevo

12. Danny Mulders

Lid geworden:
    7 aug 2004
    Vind ik ook een hele mooie kist, alleen iets te klein naar mijn zin, en ik hou er wel van om ook te vliegen, niet alleen mijn kist meenemen en hem aan de kant laten staan omdat het te hard waait voor dat korte hoge rompje :roll: .

ik weet het, ik ben de aanstichter, maar we gaan allemaal weer ontopic nu, want het is al de zoveelste keer dat ik iemand zijn topic overgenomen heb met mijn posts :wink: .

13. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Hezik,

Heb het volgende onderwerp wat omhoog gehaald om wat duidelijkheid te geven in de schaalwedstrijden.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...&start=15&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Velen denken dat kleuren en klinknagels bepalen of een schaalmodel hoog eindigd in de wedstrijden.

Dat is helaas niet helemaal waar het is maar een onderdeel van het geen dat een model een goed schaalmodel maakt voor de wedstrijden.

Bij de modellen van jouw voorbeeld de twee Spitfire's, zal dan ook de Spit met de foute kleur winnen 8) omdat bij dat model veel meer zal kloppen van de te beoordelen onderwerpen.

Alleen een ARF Spit in de juiste kleur is dus zeker niet voldoende om te kunnen winnen.

Een mooi model dat er echt ziet is nog geen goed schaalmodel voor de wedstrijden, dat daar komt iets meer bij kijken.

Wil je toch met een model meedoen die afwijkt dan kost dat punten maar dat maakt de wedstrijd deelname zeker niet minder leuk, je leert daarvan en deelname is voor mijn al fun genoeg.

Ton

14. hezik

hezik Guest

Heb het goed doorgelezen en zie dat het toch complexer in elkaar steekt inderdaad. Denk niet dat ik ooit zo'n set zal gaan samenstellen, maar zeg nooit nooit :) Bedankt voor alle info in elk geval, erg nuttig!

Misschien, ooit.. eerst maar eens afbouwen en leren vliegen :)

Overigens: ik heb nu alle cessna foto's van airliners.net doorgenomen (ja echt waar, ALLE) en geen gevonden die ik mooier vond dan het voorbeeld wat ik al heb.. alleen doodzonde dat ze op 'de echte' de cowl zo vernaggeld hebben. Overigens zijn er van de Cessna 182Q aanmerkelijk minder foto's, maar een stuk of 32.. ik heb ze allemaal bekeken (dus ook eerdere/latere modellen) maar weinig echt mooie. Het is natuurlijk een kist die al langer aanwezig is en dat zie je ook terug in de soms oubollige kleurenschema. In mijn bouwdraadje post iemand perfecte foto's van de cessna die ik nog mooier vind, alleen is dat kleurenschema voor een beginner niet zo handig, want erg subtiel/erg veel wit..

Deel Deze Pagina