Scania 143 steamline haakarm

he armin bedankt.

ik moet even kijken hoe ik dat ga doen denk dat bij mij de auto tezwaar is om het met een micro servo tedoen maar daar moet ik even wat testen nog mee gaan uitvoeren eerst in utrecht rijden volgende maand zonder aangedreven achteras kijken of dat gaat daarna maak ik de as liftend
 
Hoe bedoel je te zwaar jeroen? Ik heb 1 aangedreven achteras, de achterste is een trailer as die gewoon mee hobbelt en heeft verder geen dragende functie, als er 6 kilo op staat gaat de as nog steeds zonder problemen omhoog en omlaag, ik weet niet wat hij doet als ik er een bak optrek, zover ben ik helaas nog niet

mvg armin
 
wil je ook een paar detail foto's maken van je haakarm? ik wil van mijn MAN 6x4 ook voorzien van een containerafzetsysteem met een spindel. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd hoe je de container van voor naar achter schuift zonder te kiepen.
 
het is niet de bedoeling dat de laatste as een beetje mee hobbelt stel ik ga dat wel doen en trek een zware container op van ongveer 10 a 15 kilo dan komt het model helemaal de lucht in omdat het scharnier punt dan op de trek as licht. dus ik zal een systeem moeten maken dat als de as op de grond staat ook gewoon zijn werk doet.

@ arme man ik kan wel wat detail fotos maken voor je geen probleem denk dat je het systeem waar de haak mee schuift niet veel meer kan gaan zien omdat die helemaal in de schuifboom weg zit gewerkt. daar zit een micro motor in met een spindel die het voorste deel schuift
 
Bij de 1:1 wordt bij een containerinstallatie het volgende gedaan bij een tandemstel waarvan alleen de voorste as wordt aangedreven. Boven de achterste as wordt aan beide zijden een hydrocilinder gemonteerd. Bij gebruik van de installatie worden deze naar beneden gestuurd zodanig dat de zuiger op de as drukt. Op deze manier wordt voorkomen dat de achterste as omhoog komt ten opzichte van het chassis. Nu is een Hydro cilinder aanbrengen waarschijnlijk wat teveel gevraagd maar ik kan me voostellen dat je bijv. een kunstofblokje tussen het chassis en het aslichaam kunt schuiven. Mechanisch met een servo??????? Is maar een idee van een bootjesbouwer.
 
ja ik ken het systeem je bedoeld asstempels. maar dan ga je zoveel verbouwen voor een lift as dat ik net zogoed een boogie lift kan gaan maken. want vind het belangrijk dat het allemaal nog gaat werken ook dus een liftas die er achteraan hobbelt en daarna door asstempels naarbeneden gehouden word is geen optie.

ik denk dat ik op dit systeem ga uitkomen
full


dit is een op een gekopieerd van het echt.

alleen dan nog even kijken of de as aangedreven moetworden of niet
vroeger zag je ook zon soort van loop rad tussen de wielen om de achterste as in het terein aan tedrijven misschien moet ik zoiets maken.

iig leuk en leerzaam dat jullie meedenken met mijn probleem waar ik tegen aanloop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He, dat komt bekend voor:
[post20]

[post27]
en uiteindelijk zó geworden
[post37]

Maar houd er wel rekening mee, dat het scharnierpunt van de schommel niet in het midden hoeft te zitten, dat is afhankelijk van de asdrukken die je wilt krijgen.
Bij dubbel aangedreven assen wil je die ongeveer gelijk krijgen, maar als het een sleepas is, dan wil je veel meer druk op de aangedreven as hebben.
Succes verder.
Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je bedoeld een "robson drive" in het origineel was het een goede hulp om meer grip te krijgen als je was vast gereden. maar alleen rechtuit want anders lag het profiel van de banden af.
groete Peter
 
Dat weer alleen maar als het een stuuras betreft die door die rol werd aangedreven; zo'n rol tussen twee vaste assen heeft dat probleem niet.
Cor
 
ja dat systeem bedoel ik peter, het systym werd meestal tussen 2 vaste assen gemonteerd niet op een stuur as. het nadeel van dit systeem is dat je niet bij hogere snelheid kunt gebruiken alleen in het terein als je het nodig heb je banden knappen er ook meestel niet van op
 
de laatste 2 weken erg druk gehad met andere dngen dus niet veel kunnen doen.

vandaag weer even lekker bezig geweest met de voor bumper. de bumper zelf afgemaakt en gemonteerd

10419025_490244431113235_1725107673048440405_n.jpg


10168000_490244454446566_8182419799609686172_n.jpg


10342925_490244464446565_2143668868095947409_n.jpg


1613889_490244477779897_3071136946987397063_n.jpg


nu begonnen met de opstap en de voor spatborden
 
Vandaag weer het een en ander gedaan aan het model.

de voor spratborden voorzien van spatbord steunen en gemonteerd aan het chassis.

ook een stuk verder gekomen met de opstappen voor, en begin van de brandstof tank

10689563_490746841062994_4380999780108074896_n.jpg


1505516_490746854396326_7011969677737412106_n.jpg


10802006_490746867729658_4112496261813259996_n.jpg


10734074_490746884396323_2277330408022655807_n.jpg


1920593_490746901062988_4633782152631795169_n.jpg


10636002_490746917729653_7668958584966271647_n.jpg


10696328_490746937729651_7102486142762388002_n.jpg


10636215_490746954396316_4572327554428017488_n.jpg


1625531_490747014396310_3134750584697247021_n.jpg


10302635_490747034396308_3536362340870895223_n.jpg


10805610_490747057729639_7662755792412483339_n.jpg
 
van het weekend weer het een en ander kunnen doen ben onder tussen met de vulling van het chassis begonnen zoals de tanken en de kisten. ook ben ik bezig met de opstap van de cabine

10353583_492926614178350_4549461664981730793_n.jpg


1503896_492926557511689_959197744479767801_n.jpg


10303382_492926590845019_6257047365111137706_n.jpg


10435119_493085524162459_1727695157958177021_n.jpg


10653632_493085564162455_8257070326828449836_n.jpg


7609_493085617495783_1407026903153130499_n.jpg


10403210_493085647495780_1755478158255577600_n.jpg
 
Back
Top