Scania 143M 4x2 trekker

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door SCANIA 143M 400, 11 dec 2020.

1. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Ron,

Deze luchtslangkoppelingen kan je kopen/bestellen bij : Dieter Knupfer

Zie linkje :
    Bremsluftkupplungen (knupfer.info)

De juiste maat is : 1:10
    (nummer 2 op de bestellijst)

2. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Hoi Pieter,

Bedankt voor de info en link Pieter, daar had ik ze inderdaad wel eens gezien.

De BK-22 inderdaad 1:10 dat zijn ze....top!!,

Laatst bewerkt: 16 apr 2022
  3. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Ron,

Graag gedaan.
    Dat is het mooie van modelbouw en dit MBF forum, elkaar helpen, advies geven, tips geven, maar ook vragen stellen over allerlei uitleenlopende onderwerpen.

4. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Hallo iedereen,

Dat is waar Pieter, dat zijn de pure voordelen van een forum.

Weer zit ik met een dilemma zucht....na het hele forum binnenste buiten gekeerd te hebben, en de zoekfunctie meerdere malen misbruikt, heb ik niets kunnen vinden over: hoe je een servo onbeperkt rond kan laten draaien?

Weet iemand hoe je dit kan doen, het gaat om een kleine mini of micro servo.

De afmeting van deze servo is 2,5cm hoog 2,5cm breed [zonder de bevestiging oortjes] de dikte is 1cm, en is digitaal met metalen tandwielen, het is een merkloos ding..

Alvast bedankt....

Later....

VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  5. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
  6. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Je wilt een servo als permanente motor gaan gebruiken? Datis eat de servo van Rolf doet je kunt hem niet op een punt laten stoppen, het is draaien, Li of Re om. Ligt eraan wat ronddraait maar veel kracht kun je niet langdurig uit het motortje halen. Dan kun je beter een micromotor nemen met een kleine snelheisregelaar.
    Wat wel gedaan wordt is de slag van een servo vergroten, door de weerstandswaarde aan te passen. Hier staan veel voorbeelden van op YouTube.
    Als de servo uit elkaar haalt kun je door het nokje op de tandwiel as de servo al eindeloos laten draaien. Maar probleem is dan dat het nulpunt moeilijk terug is te vinden(mijn ervaring)

7. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Rolf, bedankt voor de link, en nee daar ga ik geen tijd insteken, ik bestel hem wel.

Fred Bedankt, ik wil de servo bedienen met een potmeter, alleen ben ik bang dat dit niet gaat werken, want het is wel goed dat de servo draait, maar wat je met de potmeter draait, moet de servo ook draaien, als hij als een razende gaat draaien, kan ik beter van een servo de slag vergroten!!

8. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Ron,

Vraagje :
    Waar wil je de kleine (ronddraaiende servo voor gaan gebruiken ?

9. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Pieter, je was me voor. Inderdaad, wat wil je ermee gaan doen? Een lier, een radar, een schijnwerper??
    Als je ons het geheim verklapt kunnen we meedenken voor een oplossing.
    Zelf ook veel "uitdagingen" gehad, maar tot nu toe altijd met hulp een oplossing gevonden.

10. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Hallo Pieter,

Ik had een keer gezien bij een Duitser die had de schotel bediening met een potmeter op de zender, ik had hier ooit een filmpje van op mijn pc, is een jaar of wat geleden gecrasht.
    Het zag er wel stoer uit, maar heel complex, nu maak ik het wel met die stang en mini servo.

EN WEER DOOR!!

Even aan de cabine het luchtfilter/snorkel systeem gemonteerd, en low banden op de achteras, om te kijken of ik de lengte van 15.5cm aan dieseltank kwijt kan [omdat een Lipo 3S een lengte heeft van 15.2cm] eeehhhh nee.
    Zelfs al zou ik naar een Lipo 2S van 13.5cm gaan, dan zou de tank minimaal 14cm worden, wat ook niet past, en de accu komt hoe dan ook in de dieseltank.
    De 1/1 trekker waar mijn model een replica van wordt, heeft een dieseltank vanaf luchtfilter unit tot het achterspatbord.
    Dan zit er niets anders op dan de accu achter de stoelen in de cabine te maken.

Dus de ruimte tussen luchtfilter unit en achterspatbord wordt dieseltank, wat wel een voordeel is dat in de dieseltank de Beier USM-RC2 komt, scheelt veel draden van de verlichting achter de stoelen.

Verder het deksel met de inlaat toevoer gemaakt, de buis is van aluminium en eindelijk mijn buigtool kunnen gebruiken.
    Wie had dat gedacht, dat Trix zich beschikbaar zou stellen!!
    Als ik Trix in waarde van 5 cent op de luchtfilter unit lijm, dan valt die kom er net overheen, meer vlees om de kom te lijmen.

Later....

Laatst bewerkt: 18 apr 2022
  11. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Ron,

Als ik het goed begrijp heb je de oplossing al gevonden.
    Probleem opgelost.

12. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Hallo Pieter,

Ja 2 problemen opgelost: accu onder het bed en Beier in de dieseltank, en de schotel wordt met de stang d.m.v. servo bediend.

Ik moet alleen een nieuwe voedingskabel solderen, maar dat vindt ik niet erg.

13. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Er zijn natuurlijk ook kleinere lipo's te koop.

Schotel bediening maak ik met een standaard mini Servo en een stukje staaldraad. Hoef je niets aan te doen qua slag oid, sterker je moet, de slag beperken feitelijk.

14. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Hallo Rolf,

Een kleinere accu zou te klein worden als hij in de dieseltank zou komen, ik had meer ruimte verwacht zodat ik minimaal een Lipo 2S kwijt zou kunnen.
    Oh de slag beperken, dat kan meen ik bij een computerzender in het menu aangepast worden, als ik het goed heb.

EN WEER DOOR!!

Vandaag messing dag, 2 stukken massieve staaf van 10mmx8mm, daar 4x 18mm delen gezaagd, geboord, geschuurd en 2 daar van getapt, en dan alles met de hand....
    Massief
    3mm geboord
    6mm geboord
    Het eerste geboorde gat gebruiken, de 6mm boor door het gat tegen de onderliggende stuk staf aan laten lopen en de markering voor het nieuwe gat is een feit.
    Stuk aluminium staf door het gat en de ijzerzaag er een paar keer langs halen, zodat het klonen worden.
    Alle gaten in de platte kanten geboord, het gat helemaal links is scheef geboord, dus vandaar 5 gaten.
    En vanmiddag kreeg ik een mail over de prijs van de De Wilde sticker set, alleen vroeg de beste man of hij de 3 verschillende blauwe banen ook moest maken tegen een meerprijs, direct terug gemaild met laten we dat maar doen dan....

Later....

Laatst bewerkt: 20 apr 2022
    ozy en Mark300 vinden dit leuk.
  15. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Hallo Ron, ik bedoelde een kleinere 3S lipo qua afmetingen van het ding zelf.

In een fatsoenlijke computerzender kun je dat instellen inderdaad.

16. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Hallo Rolf,

Bedankt voor het meedenken....
    Laat ik nou gedacht hebben dat een Lipo 3S als standaard afmetingen lengte 15,3cm breedte 4.8cm en hoogte 2.5cm had....
    Maar ik heb de knoop al doorgehakt, de accu komt onder het bed in de cabine, mijn cabine blijft rechtstandig afneembaar en magneetjes houden hem op zijn plek..
    Het vloerdeel waar de voor spatborden aan zitten, daar komt het scharnier aan, om de cabine te kantelen 'accu wordt vast gemaakt met klittenband' anders komt hij bij kantelen door de voorruit!! :eek:

Laatst bewerkt: 19 apr 2022
  17. ArjanN

ArjanN

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Lipo in standaard maat? Gelukkig niet anders had ik wel een probleem.

18. ArjanN

ArjanN

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Bouw is prachtig zoiets der allemaal netjes uit

19. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Hallo Arjan,

Bedankt voor het compliment....

Eerlijk gezegd heb ik me er nooit echt in verdiept, in de afmetingen van een 3S Lipo's.

Er is vanmiddag toch iets moois bezorgt, dat wilde ik graag delen hier....

Dus als iemand hier Low supersingels zoekt?
    Fury Bear maakt deze en meer type Michelins onder licentie....

Laatst bewerkt: 20 apr 2022
  20. Mark300

Mark300

Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Op bijvoorbeeld hobbyking kan je zoeken op maten van lipos.

De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Zeker in vergelijking met oude Sub-D cellen!

trialrolf vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina