Scania R560, 2e poging!

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 9 jan 2023.

1. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Dat is niet gezond Rolf slaap problemen, goede nachtrust is belangrijk. Herken het probleem ivm mijn werk.

2. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Ik ben ook niet gezond..... Shit happens. Maar nu weer modelbouw mijn gezondheid is hier geen issue.

Helicor vindt dit leuk.
  3. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Kleine stapjes maken. Druk met printer, anderen helpen, filmen etc etc.....

Schijn een lichtje op mij.... Binnenverlichting. Gewoon wit en geen poppenkast ;)

ozy, Truckie, Hans2020 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    En zo ga ik van "zet maar in de hoek of mogelijk in de verkoop" binnen korte tijd naar "ik heb er echt schik mee" De Scania groeit onder mijn handen en ogen van een eendje naar een zwaantje zeg maar. Nu ben ik bevooroordeeld maar dit is een keer niet de zoveelste blauwe, rode of grijze Scania zonder echt iets bijzonders te zijn natuurlijk. Het is geen showtruck en de toeters zitten er wel op maar de bellen ontbreken zeg maar.

Maar praatjes vullen geen gaatjes dus even wat plaatjes....

Eerst maar even de electronica. Voor mij is zo'n achterwand echt een must. Er zijn mensen die dit allemaal in een dak vrotten maar dat lukt mij niet.
    Ik wil het ook altijd wel nog aan kunnen passen tijdens de bouw of op een later tijdstip dus verlijm ik hier niets.

Even wat uitleg voor de geĂ¯nteresseerden. Dit is de Beier USM RC2 met de AKL 10.

Naar links zit de Modellbauregler regelaar. Daaronder links de wagoklemmen voor de motorkabels. Iets naar rechts de wagoklemmen met de plussen en de minnen.
    Hier komt de accu binnen en de verbruikers halen er hun stroom weg. Daarnaast nog een wagoklem waar alle plussen van de verlichting samen komen. Er gaat vandaar 1 draad naar de USM RC2. Onderweg naar hier heb ik al wat plussen samengevoegd maar ik wil niet alles solderen. De achterbumper, voorbumper en cabine houden hun eigen plus.

Rechtsonder dan de ontvanger.

Aan de buitenzijde nieuwe treeplanken. De oude zaten helemaal verkeerd gemonteerd. Dat heb ik dan ook weer verkeerd overgenomen. Ook wilde ik de klompen er niet meer op hebben. Toevallig zag ik ergens hoe het wel moest. Deze horen te worden gemonteerd op de originele plastieke exemplaren en zo geschiede.

De binnenverlichting werkend en opa op de bok!

Nog meer lampies.

Groot licht natuurlijk en ook flitsers in de bumperlampen. Die zie je op een foto niet dus binnenkort op YouTube.

Achter natuurlijk ook incl kentekenverlichting.

On the road again....... Wanneer gaan we?

En voor ook al een kenteken.....

Beetje veel plaatjes maar ach er worden er toch al niet meer zoveel gepost hier.

Er moet nog wel wat gebeuren hoor. Ik heb ook nog spuitwerk maar dat kan nu even hier in huis niet door omstandigheden. Volgende week weer hoop ik.
    Dan gaat het snel en hoop ik 3 december op de helaas laatste rijdag bij RC in Tour de eerste rit te kunnen maken.

ozy, graafie68, bvdh en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Puntje van "opbouwende kritiek": Die bestuurders stoel moet een paar tandjes vooruit, voor de veiligheid; Of een 'tilt and pull' stuurkolom natuurlijk.
    Ik vind het heel knap hoe je de glimmende bumper kleur precies zo hebt kunnen vinden voor in de lettertjes op de voorkant van het dak: ziet er exact hetzelfde uit zo!
    Cor

6. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Stoel is niet verstelbaar. Vast gegeven en voor mij niet storend genoeg Cor. Zou ik een compleet interieur moeten maken. Niet zo mijn ding. De Bruder pop is ook te klein want 1:16. Ik vind het goed genoeg zo. Zoals je weet ga ik niet voor de exacte details.

De kleur van de folie..... Gewoon 5 kleuren bestellen en duimen dat de juiste erbij zit.

De bruine lak is een ral kleur maar kleinere hoeveelheden folie zijn maar beperkt leverbaar. Heb nu een bedrijf, de plotterie, gevonden waar je ook een meter kunt bestellen voor max €2

ozy en Mark300 vinden dit leuk.
  7. Catwoman

Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 jun 2013
    Mooi geworden Rolf :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    Groetjes, Charlotte.:bye:

8. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Weer een beetje gedaan. Klusje waar ik met mijn ene timmermansoog tegenop zag. Ook al omdat ik zeker niet op die vent ga stemmen.

Traanplaat snijden. Ik had de 3D geprinte set met platen dus gewoon langs de randjes snijden en steeds weer mes wisselen.

Nog losvast dus en in afwachting van spuitwerk. Even de deurtjes erin voor de pasvorm maar dat zit goed.

ozy, Leon1965, Catwoman en 7 anderen vinden dit leuk.
  9. Fixit

Fixit

Lid geworden:
    9 nov 2014
    dat is een mooie Scania trekker geworden

trialrolf vindt dit leuk.
  10. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Dank je wel, geworden is ie nog niet want ik ben nog niet klaar ;)

Maar het is wel wat aan het worden al zeg ik het zelf. Ben er wel content mee nu,

Een schotel afdekplaat of hoe heet dat truckers? Omdat het kan en de schotel is zo lelijk....

Verlengers aan de spoilers met mooie metalen inserts.

En de traanplaat op de dekplaten met een bruin randje.

Zo rommelen we aan.

gerard v Beuningen, Truckie, ozy en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Ditjes en datjes dus.....

Het gat onder de cabine is ook vaak storend. Op afstand zie je dan net weer die rode accukabel of driekleurige servo kabel. Gelukkig staat de 3D printer naast me geladen en wel en dit soort dingen kan ik nog wel tekenen....

Dit is net wat beter. Echter flikkert er op de Beier USM RC2 een strobo blauw licht van de SBUS verbinding. Wat een sof..... Kan niet uit?! Flikkert precies in de traanplaat door een spleetje van paar millimeter..
    De cabine er weer af dan maar en er een plaatje voor gemaakt. Ik moet toch nog een keer bij de USM. Ik ga dan dat ledje even aanstippen denk ik met plastidip.

En dan is daar de beroemde 99%. Ik heb stickers gemaakt voor de zijkisten. Beetje rustig gehouden en geen Greiff erop.

Nu eerst eens een keer mee rijden. Onder de kisten zou nog een lijst komen met contourverlichting en ik heb ook nog zo'n ledstrip voor langs de cabinespoilers. Nog wat of fire ofzo...... Maar weet het nog niet. Zit een beetje op de less is more toer nu en ga eerst eens kijken hoe hij op de baan werkt en in de film......

Catwoman, ozy, bvdh en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Mooi verschijning geworden...totaal anders dan het groene gevaarte van het begin

13. Mark300

Mark300

Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Netjes Rolf,

Ik had het er vandaag nog over.
    Een optie om de led op de USM uit te zetten zou fijn zijn.

14. andre van der weide

andre van der weide

Lid geworden:
    17 sep 2017
    Mooie truck Rolf en ja de bambu print perfect

15. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    @Leon1965
    Het is inderdaad wat anders als het groene gevaarte. Maar ik vond dat groene gevaarte ook niet zo slecht. Dat was echter doorborduren op andermans werk en dit is meer eigen. De volgende mag dan weer wat schreeuweriger.

@Mark300
    Ik heb op het Beier forum een bericht geplaatst Mark.

@andre van der weide
    Dank je wel. Ja de Bambu doet het goed maar ik heb nu met Bambu's eigen PETG toch wel een paar issues waar ik eigenlijk erg van baal.

Ik had het over 99% af maar ja die ene he...

De boel ligt alweer open.

Even de aanhangermodule testen en kijken of ik de sturende as ingesteld kan krijgen. De basis even zo is makkelijker als steends met die grote trailer te moeten hanteren.
    En het werkt.

Dan is er nog even het issue van de blauwe led. Gisterenavond nog even door de hobbykamer chaufferen en toch zag ik weer een schijnsel......

Dit had ik gisteren als afdekking gemaakt voor de inkijk achter.

Dit heb ik vandaag gemaakt voor de inkijk achter en de flikkerende ledjes.....

Kan er ook geen kabeltje meer onderuit glippen.

We zijn weer op 99%!

Leo Broers, stoomertje, Catwoman en 9 anderen vinden dit leuk.
  16. Swen

Swen

Lid geworden:
    29 aug 2022
    Hoi rolf, wat voor stekkers zijn dat die je gebruikt om je bumper los te kunnen maken en hoeveel functies kan je hierop aansluiten

17. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Je bedoeld de trailer bumper? Dat zijn mpx stekkers. Had ik er nog wat van. 6 pinnen.

Swen vindt dit leuk.
  18. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Beier heeft geantwoord op je voorstel mbt het uit kunnen schakelen van de status led.
    Gaan ze om gemotiveerde redenen niet doen. Dus afplakken, of de module zo inbouwen dat de led niet zichtbaar is.

19. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Ok , dank je Fred. Had ik nog niet gelezen. Maar inmiddels is de door mijzelf ontworpen en geprinte afdekking voldoende gebleken ;)

20. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    De Scania heeft op de jaarafsluiting ook proefgereden en is geslaagd....mmmhhh niet helemaal toch. Vooral in het donker is het wel een beetje saai dan weer.
    Achter de cabine mist iets, net wat meer details....

Deze spulletjes had ik nog op voorraad. Het slangenrekje heb ik ontworpen en had hem geprint en weer geprullemandeerd. Nah, was het niet.... Ietsie meer dus V2 al klaar maar de printer is even bezet.

Wel even de koppelingen verfje gegeven.

Er moet nog wat verlichting bijkomen ook. Ook dat is in de maak.

ozy, gerard v Beuningen, Leon1965 en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina