SCANIA R620 6x4 LZV met zelfbouw licht en geluid

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Alicon, 18 dec 2010.

  1. Alicon

    Alicon Guest

    UPDATE: Verlichting electronica.

    De aansturen van de verlichting van de trekker wordt gedaan door een PIC16F887, het geluid wordt verzorgt door een PIC18F2685, de verlichting van de trailer door een 16F690. Allen zijn verbonden d.m.v. een seriële verbinding. De trailer is met de trekker verbonden met 3 aders.
    De besturing voorziet in:

    Trekker verlichting
    • Interieur verlichting (uit/aan)
    • Voor Dagrijverlichting (uit/aan)
    • Voor Koplamp 1 (uit/dimlicht/Stadslicht/Grootlicht)
    • Voor Grootlicht in koplamp 2 (uit/signaal/aan)
    • Voor Mistlicht (uit/aan)
    • Voor Lichtbalk 1 zonneklep (wisselstand met mistlamp)
    • Voor Lichtbalk 2 radiator (uit/aan)
    • Achterlicht (uit/aan)
    • Achteruitrijdlicht (uit/aan)
    • Achter Mistlicht (uit/aan)
    • Knipperlichten (links/rechts/beiden)
    • Zwaailicht (uit/aan)
    • Bijzonder vervoer flitslampen (uit/flitsen stroboscoopeffect)
    Trekker
    • 4x ingang voor RC signaal van ontvanger
    • 1x uitgang voor Stuurservo
    • 1x uitgang voor ESC
    • 1x ingang voor deur contact
    Trailer
    • Achterlicht (uit/aan)
    • Achteruitrijdlicht (uit/aan)
    • Achter Mistlicht (uit/aan)
    • Knipperlichten (links/rechts/beiden)
    • Zwaailicht (uit/aan)
    • Bijzonder vervoer flitslampen (uit/flitsen stroboscoopeffect)
    Geluid
    • Starten motor
    • Stationair
    • Op toeren afhankelijk van snelheid
    • Stoppen motor
    • Claxon (aan)
    • Piepende remmen bij remmen
    • Ontluchting na remmen
    • Achteruitrijd pieper

    Functionaliteit
    • Knipperlichten gaan aan direct na sturen
    • Uitgang stuurservo heeft een neutrale centrale zone, hierdoor kunnen eerst de knipperlichten worden geactiveerd en daarna zal pas de stuurservo draaien
    • Achteruitrijdstatus wordt ingeschakeld bij aansturen achteruitrijden, achteruitrijdverlichting gaat aan en piepje wordt geactiveerd. Deze status blijft actief tot er weer voorruit wordt gereden.
    • Remlichten gaan kort aan na vooruit of achteruitrijden en het verwijderen van het gas.
    • Bij actief remmen gaan remlichten aan en hoor je piepende remmen.
    • Schakelen alle verlichting functies door middel van 1 kanaal / pookje.
    • Mode 1 (start/stop)
      start: stand 1 binnenverlichting gaat aan, stand 2 contact aan (binnenverlichting gaat uit en dagrijverlichting aan), stand 3 motor gestart.
      stop: stand 1 motor uit / binnenverlichting aan, stand 2 contact uit / verlichting uit, stand 3 binnen verlichting uit
    • Mode 2 (verlichting)
      aan: stand 1 dagrijverlichting uit / dimlicht aan, stand 2 stadslicht aan, stand 3 mistlicht aan, stand 4 mistlicht achter aan
      uit: stand 1 mistlicht achter uit, stand 2 mistlicht uit, stand 3 stadslicht uit / dimlicht aan, stand 4 dimlicht uit / dagrijverlichting aan
    • Mode 3 (mistlicht) toggle mistlamp - lichtbalk 1
    • Mode 4 (lichtbalk 2) lichtbalk 2 aan/uit
    • Mode 5 (grootlicht) stand 1 grootlicht tijdelijk aan voor signaleren / grootlicht uit, stand 2 grootlicht vast aan in beide koplampen
    • Mode 6 (claxon) claxonneer 1 maal
    • Mode 7 (noodverlichting) beide knipperlichten aan/uit
    • Mode 8 (bijzonder vervoer verlichting) stroboscoop verlichting aan/uit
    • Mode 9 (achterverlichting op cabine) aan/uit
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. TimV

    TimV

    Lid geworden:
    29 dec 2010
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Antwerp Belgiüm
    Er is iets mis? Want ik zie nergens foto's... Allen maar lege kadertjes :(

    *Edit, HOLA, niks gezegd, nu is het ineens opgelost, precies een wonder :turn-l:
     



  3. die USM-RC van beier-elektronik ziet er mij wel ingewikkeld uit is dat zo
    of valt het wel nog mee ?


    dylan
     
  4. Alicon

    Alicon Guest

    Hoi Dylan,
    Ik heb net zelf de USM-RC bekeken. Zoals je ziet bouw ik mijn eigen licht en geluid module en het geluid werkt al heel goed. Ik heb een en ander overgenomen van iemand die een dergelijke module als product op de markt brengt. Ik heb zelf nu alle vrijheid.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 aug 2011
  5. Alicon

    Alicon Guest

    UPDATE: Aansturing motor en versnellingsbak

    Ik ben nu bezig met een digitale versnellingsbak. De PIC besturing wordt geplaatst tussen de ontvanger en de ESC en servo’s.

    Hierdoor ben ik in staat om binnen de processor de sturing van de motor en de servo's te regelen. Ik gebruik zelf een spektrum dx6i en deze heeft voor de besturing van mijn vrachtwagen het nadeel dat de throttle pook niet in het midden blijft staan. Dit alles is echter geen probleem meer met mijn digitale versnellingsregeling. Even een uitleg over de gehele besturing.

    Ik maak gebruik van 4 kanalen als ingang, throttle, steering, ch3 en ch4.

    De rechter stick wordt gebruikt voor het schakelen van allerlei uitgangen voor verlichting enz. Switch Mode schakelt door een lijst met schakel modes. Met Switch On/Off kan je de geselecteerde mode aan/uit zetten. In sommige gevallen wordt bij het verder doorduwen van de knuppel meer in of uitgeschakeld.

    De digitale versnellingsbak werkt als volgt.

    • Na aanschakelen van de besturing kan er niet gereden worden. Throttle forward/Reverse worden niet doorgegeven naar de ESC. De auto staat in zijn neutraal.
    • Met de switch stick kan nu de auto gestart worden. De versnelling staat in zijn vrij. De motor gaat aan. Het gas reageert op Throttle forward, toeren en volume lopen hoorbaar op maar de ESC en dus de motor wordt niet aangestuurd.
    • Tikje gear up, er klinkt een schakelgeluid, we schakelen in zijn 1. Bij gas geven wordt nu de ESC en dus de motor aangestuurd. Het bereik is echter beperkt. Vol gas geeft slechts een heel laag toerental maar de motor draait hoorbaar op vol vermogen.
    • Nieuw tikje gear up, we schakelen naar zijn 2. Nu is het bereik groter, bij vol gas is de snelheid aanzienlijk hoger.
      Voor de versnellingsbak rijders. Bij opschakelen naar 2 en 3 wordt de servo voor de versnellingsbak naar de juiste positie gedraaid. De linker knuppel hoeft echter niet naar links of naar rechts gehouden te worden. Een tikje bij op of terugschakelen is voldoende.
    • Nieuw tikje gear up, we schakelen naar zijn 3. Nu is het bereik volledig, vol gas geeft ook maximale snelheid motor.
    • We drukken de hendel naar achter. De ESC reageert en remt. De remlichten gaan aan. We horen piepende remmen.
    • Throttle gaat terug in neutraal stand. We horen het ontluchten van de remmen. Remlicht gaat uit.
    • We drukken de throttle weer naar achteren. Er gebeurd niets. Achteruitrijden wordt niet doorgegeven naar de ESC. Vanaf de vrij en alle versnellingen voorruit reageert de besturing alleen op een voorruit signaal en remmen.
    • We schakelen terug van de 3 naar de 2, naar de 1 en naar de vrij. We schakelen nu verder terug naar de achteruit. De achteruitrijdverlichting gaat aan met de bekende beepjes. Nu werkt de throttle stick wel voor achteruit maar niet meer voorruit. De snelheid van de motor wordt evenredig met het throttlesignaal doorgegeven.
    • We schakelen weer op en zitten in zijn vrij.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 aug 2011
  6. Skirmitt

    Skirmitt

    Lid geworden:
    29 okt 2007
    Berichten:
    286
    Locatie:
    België - West Vlaanderen
    Lekker bezig zie ik. Ik vond het systeem van Marten77 echter iets beter, die schakelde automatisch in combinatie met zijn eigen ESC en USM-RC.
    Verder zal je hier toch snel tegen de geheugenlimiet van de 18f2685 gaan aanlopen. Ipv een schakelgeluid zou ik de voorkeur geven aan een horn of de luchtremmen die ontluchten. Hoe meer geluiden hoe lager je sample rate zal worden en dit heeft drastische gevolgen.
     
  7. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.332
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Alicon,

    Dat ziet er allemaal zeer indrukwekkend uit :)
    Altijd wel lekker, dat jezelf je eigen wensen kunt vervullen qua licht en geluid.

    Zoals Skirmitt al heeft vermeld, maak ik gebruik van de USM-RC, daar deze al ruim aan mijn wensen voldoet.
    Ik heb destijds inderdaad wel mijn eigen ESC aangepast, met een soort semi-automaat functie :)
    In combinatie met de USM-RC geeft dit een leuk en realistisch effect.

    Hier 2 video's:

    Hier kun je het horen in samenwerking met de USM-RC.
    Helaas niet al teveel ruimte. (het piep-signaal van het achteruitrijden is inmiddels zachter gezet :) )


    En hier zie je voornamelijk de werking van het schakelen, in combinatie met een tamiya 3-bak.

    Ik gebruik maar één zenderkanaal voor mijn ESC.
    Dit mede, daar ik gebruik maak van 2 onafhankelijke mixen via mijn zender.

    Daar ik ook een stick heb die blijft staan, is deze werking van de ESC zeer prettig...
    Ik gebruik nu het volledige gebied van de stick. (onder<-->boven)
    Dit geeft gelijkertijd meer controle in de snelheid, daar de resolutie hoger ligt.


    Ik ben zeer benieuwd naar jouw eindresultaat en wens je daar alle plezier en succes mee ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Alicon

    Alicon Guest

    Marten,
    Bedankt voor je reactie. Ziet er fantastisch uit wat je daar hebt. Ik heb nog wel wat vragen en hoor graag jouw mening. Ik kom hier verder op terug. Wil eerst even mijn huidige status doorgeven.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 aug 2011
  9. Alicon

    Alicon Guest

    UPDATE: Opbouw SCANIA

    27 Januari eindelijk de SCANIA R620 ontvangen. Er zijn genoeg bouwverslagen dus ik laat alle tussenstappen maar even achterwege. Dit is het eindresultaat na 2 weekenden zwoegen.
    [​IMG]
    Alles dusdanig dat hij deels weer uit elkaar kan want hij moet nog een kleurtje krijgen. Natuurlijk voorzien van de eigen controller met een diversiteit aan verlichting.
    Dagrijverlichting - verlichting aan. (Door hoogfrequent schakelen branden de lampen incl knipperlicht licht)
    [​IMG] [​IMG]
    Dagrijdverlichting, achterlicht aan
    [​IMG] [​IMG]
    Stadslicht aan, achterlicht aan
    [​IMG] [​IMG]
    Bij linksaf bermverlichting aan + knipperlicht
    [​IMG] [​IMG]
    Mistlicht voor - Mistlicht achter
    [​IMG][​IMG]
    Knipperlicht voor en achter
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
    Zijverlichting - Achteruitrijdverlichting
    [​IMG]
    PCB LEDS voor kentekenverlichting

    Door een compacte print probeer ik de cabine vrij te houden zodat ik deze gedetaileerd kan opbouwen. De speaker heb ik geplaatst achter de gril waardoor het geluid mooi van voren komt. Ik weet nog niet of dit zo blijft want de speaker is wel licht en geeft nog niet het geluid dat ik wil.
    [​IMG]
    Ik heb nu meerdere PIC's gebruikt. Zo wordt de gehele voorverlichting door 1 processor geregeld. Hierdoor kan ik alle verlichting appart schakelen. Zo zag ik op de weg een truck met bijzonder vervoor waarvan de dagrijdverlichting als stroboscopische alarmlichten knipperden. Komt hier natuurlijk ook.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 aug 2011
  10. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    netjes die verlichting,kan je in elk geval in t donker rijden,
    en nu netjes spuiten,
    en het voorbereidende werk is het meeste werk,
    en is altijd vervelend om iets wat je in elkaar hebt gezet weer te moeten demonteren,maar t resultaat is er wel naar hoor,
    ik heb laatst een model gebouwd in opdracht en dacht ach het past allemaal wel dus laten spuiten,
    bij in elkaar zetten pastte de spatborden/bumper/carrosserie voor geen meter kon ik in de gespoten delen gaan dremelen grrrrrrrrrrrr
    maar kon het met bij gehaalde verf wegwerken,maar toch baal je ervan dat je eerst niet alles gepast had,voorbereiding is echt belangrijk hoor,
    mvg markioo
     
  11. Alicon

    Alicon Guest

    Status ontwikkeling geluid module

    • Het geluid is nog niet wat ik wil. Ik werk nu met een eenvoudige DAC, d.m.v. weerstanden (overgenomen van een ander ontwerp). Er zijn standaard DAC IC's, heeft iemand ervaring en is het aan te raden een DAC IC aan te schaffen?
    • Het geluid uit de speaker is niet wat ik wil. Ik weet dat de kwaliteit van de speaker een grote bijdrage levert aan het geheel. Heeft iemand nog een tip welke speaker ik kan toepassen.
    • Het motor geluid werkt al heel leuk. Het volume en toerental passen zih aan aan de snelheid. Maar ik heb nog lang niet dat wat een USM-RC geeft. Vraag me af of ik de geluid uitdaging niet opgeef en een goede geluid module aanschaf en me richt op de verlichting en het rijgedrag / automatische versnelling.
    • Ik werk nu met 1 DAC. Ik wil echter verschillende WAV's combineren. Naast het motor geluid wil ik een piepende rem, achteruitrijd toon of een claxon mixen. Digitaal de WAV waarden mixen lukt me niet netjes, ik stop het geluid nu tussen de motor door maar dat hoor je. Ik denk er nu aan een tweede DAC op te nemen en beide naar de versterker te sturen. Nog een optie is om een 2e PIC te gebruiken. Iemand ervaring.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jun 2011
  12. Alicon

    Alicon Guest

    Status aansturing ESC en servo, goed rijgedrag

    • Ik gebruik een SPEKTRUM AR6200 maar het inlezen van de signalen verloopt niet flekkeloos. Ik heb al diverse methodieken geprobeerd, in de main of op interrupt basis, heeft iemand een tip hoe dit goed op te lossen in een PIC.
    • Ik stuur vanuit de PIC ook de servo's en de ESC aan. Dit om een automatische versnelling te bouwen. Het signaal naar de ESC komt erg nauw (anders geeft hij storing). Het in één PIC inlezen van de RC signalen en het daarnaast nauwkeurig aansturen van de ESC en servo's is een lastig klusje. Ik zit er aan te denken dit ook over 2 processoren te verdelen. Heeft iemand een idee.
    • De snelheid van de motor is inderdaad (zoals me al is verteld) een probleem. Ik heb is even wat cijfers op een rij gezet.
    diameter band = 1076mm
    => omtrek = 3.380,35 mm
    => omtrek = 3,38 m
    => snelheid = 90 km/u
    => snelheid = 90000 m/u
    => snelheid = 1500 m/min
    => snelheid = 25 m/s


    => toerental = 7,40 omw/s
    • Het maximale toerental van de wielas mag dus maar ca 8 omw/s zijn. Ik heb dit proberen te bereiken door de ESC daar op af te regelen, maar dit is maar een fractie van het bereik van de motor. Toch maar op zoek naar een andere motor.
    • Brushless of brushed? Bij brushless moet ik dus ook over naar een andere ESC (Ik heb nu de TEU-302BK).
    Nou alle advies is welkom. Alvast bedankt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jun 2011
  13. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.332
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Alicon,

    Zelf heb ik geen ervaring betreft het geluid via een PIC of wat voor een processor dan ook.
    De USM-RC werkt met audio-files in dit formaat: mono, 8bit, 22Khz (WAV file)
    Voor het motorgeluid gebruikt de USM-RC 2 verschillende audio-files.
    De 1e is het stationair geluid, die zich in een loop blijft afspelen.
    Zodra je een beetje gas geeft, dan neemt de 2e audio-file het over en vervalt de 1e.
    Die 2e is een opname waarbij de motor al iets meer toeren maakt dan stationair...
    Zodoende is die digitale versnelling een stuk minder noodzakelijk. (hoe minder, hoe beter het geluid)

    Als motor gebruik ik nu een Bühler die op 12V een toerental heeft van ongeveer 3.000 r/pm.
    Dit is een prima r/pm voor een truck. (zowel Wedico, als Tamiya trucks)
    Een ander voordeel is het aantal ankers van deze motor, dit zijn er 7 i.p.v. 3 !
    Dit laatste is ook een belangrijke item, zeker voor het laag toerental gedeelte.
    (de aanloop van de motor is vele malen beter...)

    Er zijn natuurlijk vele andere motoren te verkrijgen.
    Brushless heb ik nog geen ervaring in, maar lees er wel positieve berichten over.

    Voor een Brushed motor zijn er een aantal keuzes.
    O.a. de Truck-puller II (7,2V of 12V) motor en Carson heeft nu ook een truck-motor die qua prijs een stuk lager ligt.
    Met beide heb ik overigens zelf geen ervaring...

    Betreft je probleem met het inlezen van het Puls-signaal vanuit de ontvanger...
    Ik maak zelf geen gebruik van een interrupt, maar wel van de standaard Pulsin commant. (programmeer met Proton)
    Afhankelijk van je kloksnelheid, leest de PIC een X waarde in, wat je vervolgens weer omzet via een juiste formule...
    Naar hetgeen waarvoor je het wilt toepassen.

    Indien je ook servo's gaat aansturen, dan is het wel belangrijk dat je maximaal rond de 50Hz de servo's weer een puls geeft.
    Probeer deze routine zo constant mogelijk te houden, daar anders de servo's niet goed zullen functioneren.

    Hopelijk kun je hier iets mee...;)
     
  14. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    de verlichting ziet er goed uit!
    ik heb op mijn scania in aanbouw ook de knipperlichten aan de voorzijde lichtjes branden met de contour verlichting mee.
    verder heb ik dim-rij-groot en mistlicht aan de voorzijde.
    dagrijverlichting heb ik niet. mijn scania is van voor die tijd! haha

    succes met het geluid en de verlichting!

    m.v.g. jordi
     
  15. mobieleke

    mobieleke

    Lid geworden:
    2 okt 2010
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Dordrecht
    dat ziet er machtig mooi uit man m vr gr ad de bruyn
     
  16. Skirmitt

    Skirmitt

    Lid geworden:
    29 okt 2007
    Berichten:
    286
    Locatie:
    België - West Vlaanderen
    De DAC is echt het probleem niet, ik speel hiermee perfect wav files af. Onlangs speelde ik hiermee een hele geconverteerde CD af op een installatie. De collega's stonden versteld van de kwaliteit van deze simpele opstelling.

    22 KHz is mogelijk maar dan moet je op 32 MHz gaan draaien. Een ringbuffer kan ook ervoor zorgen dat je geluid altijd netjes afgespeeld wordt. Ik kan je niet veel verder helpen daarmee want ik programmeer in een andere omgeving. Als je een ringbuffer gebruikt zorg je ervoor dat je geluid speelt in de interrupt en vul de buffer in je main loop.

    Aangezien jij je geluid in de flash opslaat van de PIC zie ik niet goed in waarom je nu slecht geluid hebt. Met het stuk code dat ik je gaf en de HW die je nu hebt MOET je in staat zijn om goed geluid te produceren. Indien dit niet het geval is moet je echt gaan zoeken naar fouten in de code of HW.

    Een DAC in IC vorm zal geen betere resultaten geven. Geloof me maar. In vele DAC's vind je net hetzelfde R2R netwerk terug...

    Voor het inlezen van je servo signalen. Dat kan op veel manieren gebeuren. Doe echter wel altijd een controle van je resultaat in hoeverre dit geldig is. Hier denk ik aan de 1 tot 2ms range en het verschil met het vorige ingelezen signaal.

    Veel succes nog. De basismodule had ik zelf ook snel in elkaar maar om alle kleinigheden eruit te halen ben je maanden bezig.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2011
  17. Alicon

    Alicon Guest

    Bedankt voor je reactie. De speaker is inderdaad belangrijk. Ik heb even een zwaardere speaker aangesloten en dat is een wereld van verschil. Ik maakte ook nog steeds gebruik van de 5 volt voedingsspanning voor de versterker. Ik heb deze nu afgetapt van de batterij en dat doet ook heel veel. Klinkt nu echt wel goed.

    Ik vul de buffer inderdaad in de main loop en gebruik een timer trigger om met 8MHZ de output aan te sturen. Dit werkt goed. Ik pas het toerental aan wat goed werkt (ik doe dit door bij een hogere snelheid punten over te slaan in de wav data). Het aanpassen van volume laat ik achterwege.

    Ik zoek nog wel een goede oplossing om een extra geluid door de diesel motor heen te mixen. Daarvoor loop ik nog met het idee van de tweede DAC (ik gebruik nu PORTB voor DAC1) ik kan bv PORTA gebruiken als 2e DAC en de uitgang verbinden met die van PORTB, PORTA wil ik dan gebruiken om bijvoorbeeld de WAV van een claxon naar te sturen. Zou dit werken?

    Het inlezen van de ontvanger signalen heb ik maar weer eens terug geplaatst in de main loop. Dit geeft het minste verstoringen. Ik gebruik een timer om mijn signalen naar de ESC en de servo's te sturen.

    Ook de semi-automatische versnelling werkt. Handmatig tik ik naar een volgende versnelling en de besturing regelt de motor snelheid en het schakelen. In neutraal kan ik de motor laten toeren zonder te rijden. Ik gebruik ook het gehele throttle signaal, dit werkt goed, er is ook goed mee te rijden. Na het terugschakelen in de achteruit draai ik het sinaal om en rijdt hij achteruit.

    Ik werk aan een filmpje, volgt binnenkort.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2011
  18. Skirmitt

    Skirmitt

    Lid geworden:
    29 okt 2007
    Berichten:
    286
    Locatie:
    België - West Vlaanderen
    Geluiden mixen is eenvoudig. Tel gewoon de bytes van de 2 samples op. Zorg er natuurlijk wel voor dat je niet boven de 8 bit range uitkomt.
     
  19. Alicon

    Alicon Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jun 2011
  20. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.332
    Locatie:
    Gouda
    Ik zou voor die 2e gaan.

    Overigens is die 3e niet geschikt voor deze toepassing !
    Daar het geen breedband-speaker is en allen is bedoelt om het mid/hoog weer te geven vanaf 4000 hz
    Of wilde je deze combineren met de 2e ? (dit lijkt mij overigens niet verstandig.)
     

Deel Deze Pagina