Scania T730 6x2

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door scania_freakV8, 3 sep 2012.

1. robbert-geveke

robbert-geveke

Lid geworden:
    29 dec 2007
    je loopt tegen een probleem wat mij bekent voor komt alleen heb ik al besloten ze zelf te gaan maken

het probleem is dat de verkerk lampen tamiya schaal zijn dus te groot

ik heb verder niks kunnen vinden maar stiekem ook niet verder gezocht

2. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008

Fechtner modellbau.de artikelnummer : 7162

3. scania_freakV8

scania_freakV8

Lid geworden:
    3 sep 2012
    Goedemorgen,

@Rikar, heb op school 25 powerled's van philips gekregen waar ik heel dankbaar voor ben ;) dus ik ga zelf knutselen,
    @Robbert, het zijn ook grotere die in onze zonneklep zitten dus dat maakt niks uit, ze zijn ong. 4 cm langer en 2 cm hoger dan ovale lampen... dus dan zou het niks uit maken,
    @Piet, hartstikke bedankt!! daar kan ik mee vooruit!
    iemand een optie om de rondingen mooi in de neus te krijgen?:
    Mvg Lex

4. rikar-7

rikar-7

Lid geworden:
    16 aug 2011
    met lagen werken en dan vijlen en schuren

5. scania_freakV8

scania_freakV8

Lid geworden:
    3 sep 2012
    heb ik ook aan zitten denken, dat is zo'n hoop werk, houd hout ook goed anders kan ik het van hout maken. gaat dat niet werken of zo? kan ik dat gewoon spuiten zonder het scheurt?

6. rikar-7

rikar-7

Lid geworden:
    16 aug 2011
    ja het is een hoop werk maar als je echt een torpedo wilt heb je dat er toch voor over kijk maar naar marker die is al meer als een jaar bezig aan de zijne en als je het hout eerst primed met een hout primer werkt dit goed ik gebruik persoonlijk altijd primer en spuitverf van de action omdat dit in 10 min droog is en een resultaat gelijk aan de tamiya verf welke in busjes van 100 ml is en de prijs voor 400 ml van de action is gelijk bijna vier keer lager dan die van tamiya

7. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Scania Freak V8,
    Je kan ook de torpedo motorkap in 3D kunststof laten printen, dit helemaal niet zo duur.
    Je moet wel een digitale 3D tekening aanleveren volgens mij.
    Maar dit kan je even vragen Marker, die heeft al div. onderdelen voor zijn Scania met stenentrailer in 3D laten printen.
    Hij kan je mogelijk advies geven over 3D printen.

8. Modeltrucker

Modeltrucker

Lid geworden:
    5 feb 2012
    Marker heeft toch geen torpedo:confused:

9. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    nee,maar die heeft wel in 3 D uitlaten printen,dus die kan hier over vertellen.Je moet het goed lezen en niet te snel reageren
    Dan hoef je niet.:confused:te zijn.:)

10. robbert-geveke

robbert-geveke

Lid geworden:
    29 dec 2007
    Adrie lees even de eerste regel van rikar-7 zijn laatste post in dit topic en ga dan vertellen wie er snel reageert :rolleyes:

11. scania_freakV8

scania_freakV8

Lid geworden:
    3 sep 2012
    goedemorgen,

Ik ga het navragen, als het te duur is ga ik er zelf mee aan de gang, het enige gepruts is de neus, dan komt het leukste, lampen monteren, sideskirts maken, achterbumper maken, topline dak maken (wat ook nog een uitdaging wordt) en dan natuurlijk de houten vlonder ;)
    Ik ga marker mailen,

Mvg Lex

12. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Lex,

Je vraag per pb heb ik beantwoord. Als je meer info wilt, vraag rustig verder.

Even de algemeen reagerend over 3D-printen van een neus (lijkt me ook interessent gezien de vragen en opmerkingen hier):
    • Je moet een 3D-model van de neus kunnen maken, waarbij je redelijk zeker bent van maten en sterkte. Dus je moet goed duidelijk hebben wat je wilt. Daarnaast kan detailleren best veel tijd gaan kosten.
    • 3D-printje laten maken is het probleem niet. Waarschijnlijk de kosten wel. Een korte berekening op basis van de volgende gegevens laat de prijs grof afschatten:
      • Neus: LxBxH circa 80x170x50mm met een dikte van 2,5mm levert een totaal volume van het materiaal van circa 72,5 cm^3 (voor de hoofdrekenaars onder ons: (80x170x50)-(77.5x165x47.5))
      • Per cm^3 betaal je voor plastic circa 2 euro:
      • Dus totale prijs is dan circa 145 euro.
    • Kortom, mijn idee, even (met klemtoon op even) een 3D-model maken, printen en op je model toepassen is er niet bij.
    Kostprijstechnisch gezien zou ik zelf beginnen met een styreen model gaan maken. Zie ook mijn opmerking in reactie 15:
    Je bent dan klaar met een paar platen Styreen van verschillende diktes voor zeg eens een totaal prijs van 10-15 euro (verkrijgbaar bij Quartel)
    Ik denk dat het net zo bewerkelijk is als het maken van een goed en gedetailleerd 3D-model. Het grote voordeel is dat je tijdens en na het maken van zo'n styreen model nog vrij makkelijk kunt wijzigen.

Kortom: het zelf maken van een neus (en de bijbehorende bevestigingpunten etc.) gaat je vooral veel tijd kosten. 't Lijkt me wel een zeer leuke uitdaging.

groeten,
    Erik

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  13. scania_freakV8

scania_freakV8

Lid geworden:
    3 sep 2012
    Hallo Marker en de rest ;),

Dat is idd wel heel duur, maar ik ben al zelf verder gegaan, heb 4 lagen van 2mm extra erop gezet, nu even laten drogen de lijm, dan kan ik gaan schuren en vijlen, zal dadelijk even een foto plaatsen, ben er wel even mee bezig geweest maar ik ben nu maar een euro of 7 kwijt, en dan word het hopelijk net zo netjes ;) maar zal dadelijk dan is even een foto'tje plaatsen...

mvg Lex

14. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    Toen ik de longliner gemaakt heb,maakte ik ook gebruik van ronde pijp van kunststof,voor de cabine.Misschien ook een hulp middel.En met plamuur bij werken.

15. scania_freakV8

scania_freakV8

Lid geworden:
    3 sep 2012
    hier een paar foto's, aan de zijkant staan 3 zwarte lijntjes, in die schuinte moet hij afgevijld worden, dus ik kan vanavond en morgen vijlen, maar hier dan de foto's:

wat vinden jullie ervan?

Mvg Lex

16. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    Noeste arbeid,het begint al wat te worden.Voor bepaalde dingen kun je ook smal hoekprofiel gebruiken.Om aan elkaar te lijmen.
    gr,adrie

17. woujaco

woujaco

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Wel zonde dat de schijfmaat word gebruikt als lijmtang :(

Ben benieuwd naar de rest :)

18. scania_freakV8

scania_freakV8

Lid geworden:
    3 sep 2012
    Haha, had geen lijmtang meer en moest snel, maar hij heeft er niks mee geleden:D dadelijk lijmtangen (en schuifmaat) eraf halen en dan beginnen met schuren en vijlen....

Mvg Lex

19. scania_freakV8

scania_freakV8

Lid geworden:
    3 sep 2012
    een kant bijna klaar, alleen boven aan de voorkant net ietsje teveel afgehaald:

nu begint het ergens op te lijken:p

20. scania_freakV8

scania_freakV8

Lid geworden:
    3 sep 2012
    Dadelijk andere kant afronden (letterlijk en figuurlijk ;) ) en dan ga ik is beginnen met de ronding van de voorkant, maten van de gril heb ik dus kan ik netjes verdiept maken, ik heb mijn bruder scania highline binnen maar krijg die uiteraard pas met sinterklaas, tot die tijd kan ik nog asn mijn neus prutsen,
    Als ik vanavond klaar ben zal ik wel een foto plaatsen

Deel Deze Pagina