Scania Topline 10x10/6 trekker met autolaadkraan

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Steve Billast, 9 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    Hallo Cheeta ;

Het is niet echt de bedoeling om met deze laadkraan materialen te gaan heffen , het zou eerder zijn om er wat mee te schowen dat deze zoveel uitschuivende delen zou hebben en dan nog eens te werken met een jib met nog eens veel uitschuivende delen .
    Wat het totale gewicht gaat worden van de laadkraan alleen weet ik niet maar hoop wel dat de onderste arm het geheel omhoog kan houden .
    Dat is nog even af te wachten , ben zover nog niet .

2. sanderdekraantrucker

sanderdekraantrucker

Lid geworden:
    28 dec 2009
    Mooi idee

Hoi, mooi idee, zo veel uitschuifdelen, maar ik denk dat de haalbaarheid is minder dan realistisch. De 9 delen van de hoofdmast zouden eventueel nog wel mogelijk zijn, maar dan ook nog 7 voor de jib, dat wordt al te zwaar bij een volledig ingeschoven kraan, laat staan bij een uitgeschoven kraan. Als je van 15 cm per deel uitgaat voor de uitschuifdelen kom je op meer dan 2,5 meter uitschuiflengte.
    De enige kraan die ik ken die bij die maat in de buurt komt is een Effer 1750, die haalt iets meer dan 45 meter. Deze kraan tilt op die afstand nog 680 kg. Omgerekend zou jouw kraan een playmobil mannetje net moeten kunnen tillen, maar de kraan valt al veel eerder om door het gewicht van de mast en de jib.

Misschien is een kraan met 4 of 5 uitschuifdelen meer realistisch. en dan een jib met 2 of 3 delen lijkt me al heel wat.

Ik hoop dat je dit niet negatief opvat.

Groeten, Sander

3. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    hallo Sander ;
    het is ook een test voor mezelf .
    het kan zijn dat ik het behoud bij 8 uitschuivende delen om met de kraan nog iets te kunnen tillen , echter kan de jib ook gebouwd worden en dienen als obouw of als lading .
    dit valt nog te bezien of er met al de leidingen weg kan of niet .
    het is een grote uitdaging voor mezelf en hoop anderzijds dat het ook zou lukken om deze te bouwen .
    het uittekenen voor leidinggeleiders is niet zo moeilijk maar het bouwen van de kunststof gele"iders vraagt wel enige tijd en aanpassinhgen tot de juiste maat te bekomen .
    dus nog even verder opnieuw tekenen en uitmeten om kleinere afmetingen mogelijk te maken .
    zit nu in oostenrijk op verlof dus kan hier rustig alles uittekenen en uitmeten .

mvg,
    Steve .

4. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    De meeste laadkranen die ik al gezien hebben in de modelbowwereld hebben 1 hefcilinder en 1 cilinder onder de hofdarm .
    Bij mijn persoonlijke te bouwen palfinger kraan zouden dit elk 2 cilinders zijn onder de hoofd arm en ook onder de hefarm dus dan zou deze toch meer in gewicht omhoog moeten kunnen houden of niet soms ?
    Of dat de 8 uitschuivende delen in die 9e haalbaar zijn is nog even af te wachten van hoeveel kokers in elkaar te krijgen .
    Elke koker is uit aluminium met 1mm plaatdikte wat ik nu aan het tekenen ben e uit te rekenen hoeveel kokers er in elkaar zouden passen met telkens 0,5mm speling tussen elke koker .
    Al de 10 cilinders (6 steunpoten met voeten) en 4 betreffende het horizontaal uitschuiven heb ik voor op verlof te vertrekken al ontvangen dus na verlof best eerst hieraan verder te werken en zo origineel mogelijk te bouwen .
    Ik heb m´n model hier nu jammer niet bij me op verlof maar wel foto´s ervan om de afmetingen ervan te weten .
    Het is hier nu even wat uittekenen wat het beste zou uitkomen en bij het terug thuis komen gemakkelijker uit te voeren is .

Tot een volgende keer .

Mvg,
    Steve .

5. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    De kracht heeft te maken met 2 dingen.
    Werkdruk en oppervlakte waar je tegen aan duwt.

voorbeeld.
    1 grote cilinder heeft een binnen diameter van 20mm
    2 kleine cilinders hebben een binnen diameter van 10mm.

Pi * straal^2 = oppervlakte
    3,14 * 5^2 = 79mm²
    3,14 * 10^2 = 314mm²

2 kleine cilinders hebben samen dus 158mm²
    158 / 314 = 50,3%

om met 2 kleine cilinders aan de 314mm² te komen zul je naar 14mm moeten gaan.
    3,14 * 7^2 = 154mm² per cilinder.

http://home.planet.nl/~brink494/frm_nl.htm

Laatst bewerkt: 15 jul 2011
  6. Snap het helemaal! :rolleyes::rolleyes:

7. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    Sorry Cheeta en Robin ;
    dit is zowat chinees voor mij .
    wil dat nu zeggen dat 1 cilinder beter is dan 2 cilinders die dezelfde kracht moeten uitoefenen om de hoofdarm de lucht in te houden .
    dus als ik jullie begrijp is 1 cilinder beter tegenover 2 cilinders te willen gebruiken of niet ?

8. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    afhankelijk van de afmeting.
    verdiep je hier eerst eens in voordat je van alles wilt gaan bouwen.
    Je hefkracht is toch een zeer belangrijk punt om deze kraan werkend te krijgen.

Beetje knullig als je kraan niet omhoog komt.

9. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    wat is nu eigenlijk de schaal waarin alles om te rekenen daar de cabine van Wedico is , het chassis ook , de assen van Scale Art , de cilinders van Leimbach , de motor en verdeler van Veroma ;
    dus wat is de beste schaal om naar om te rekenen ?
    ik gebruik nu schaal 1/14,8 maar dit kan even goed 1/14,5 of zelfs 1/16 zijn .
    de laadkraan zelf met de 8 uitschuivende delen heeft een werkelijke uitschif lengte van 18,80 meter en dit zou op schaal 1/14,8 een lengte van 1,27 meter zijn .
    wat het gewicht hiervan zou kunnen worden is een geheel andere vraag .
    dit moet nog afgewacht worden .

mvg,
    steve

10. Steve,

Je praat nu erg veel, is het niet slim om een beetje te gaan bouwen??

Laatst bewerkt door een moderator: 16 jul 2011
  11. J.Bouwens

J.Bouwens

Lid geworden:
    21 sep 2010
    +1!

Laatst bewerkt: 16 jul 2011
  12. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    heren zie uw eigen topics.

13. J.Bouwens

J.Bouwens

Lid geworden:
    21 sep 2010
    Zie reactie op in em topic.

Laatst bewerkt: 16 jul 2011
  14. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    10x10/6

Robin en Jordie , het gaat niet voor dit moment , ben nog minstens 1 week met vakantie hier in oostenrijk dus veel bouwen zit er u nog even niet in .
    Wil wel maar gaat even niet , heb m'n model of ondedelen hier niet bij me .

mvg,
    Steve .

15. J.Bouwens

J.Bouwens

Lid geworden:
    21 sep 2010
    Oke. Dat wist ik niet. Sorry!

MetVriendelijekGroet,
    Jordie Bouwens

16. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    is geen erg , kon je ook niet weten , maar nu weet je het dan wel , groeten uit oostenrijk , uit de tirol streek

17. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    sorry te vragen hier via dezewebsite maar bestaan er RC Truck modelbouwers in oostenrijk in de tirol streek of zo ? ben hier namelijk op verlof maar weet er geen in de buurt te zijn , wie weet er hier mogelijke in de buurt zijn of hoe dit op te zoeken op het internet ? de meeste vindbare liggen allemaal in duitsland maat niet hier in oostenrijk , is dat hier dan niet ? weten jullie er moelijke websites of enige adressen ? dank jullie allen . steve .

18. mobieleke

mobieleke

Lid geworden:
    2 okt 2010
    he steve

heel simpel toch
    google RC TIROL links kom je van alles tegen

19. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    oke Ad , probeer ik even want het is hier m'n laatste dag dat ik hier internet heb .
    dank u hiervoor , doe ik meteen .

Steve

20. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    Jammer Ad , het is niet dat wat ik zocht van vliegers , is eerder van trucks zoals wij allen hier aan het bouwen zijn .
    Eigenlijk zocht ik dus meer naar de RC TRUCK Modelbouw maar dat is hier zo te zien niet .
    Geen truck modellen te vinden op schaal 1/50 en ook geen autotjes op schaal 1/43 te vinden van een of andere verkoper hiervan , niets gewoon of ik zoek het te kortbij .
    Ik zit hier nu wel in St. Johan in Tirol en de rest van modelbouw misschien eerder in grotere steden .
    T'zal ni meer voor vandaag zijn deze nog op internet te kunnen vinden , is toch de laatste dag van internet dus tzal noppes worden zoals heel de vakantie al maar tja het is vakantie voor iets he , om heler dagen meer binnen te zitten dan buiten te kunnen komen .
    Graag terug naar huis of iets te bezoeken maar is dus nog ni voor deze week , nog 7 dagen miserie .

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina