Scania Topline 10x10/6 trekker met autolaadkraan

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Steve Billast, 9 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    is 1 cilinder beter / sterker dan 2 kleinere cilinders die met elkaar verbonden zouden zijn ?

2. jordi

jordi

Lid geworden:
    25 feb 2008
    kijk nog even naar de berekening van cheeta. staat een mooi voorbeeld in. vul je eigen waarden in en je weet of het met 1 beter is als 2 of andersom.

3. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    Sorry Jordi , maar die berekeningen zijn Chinees voor mij , ik ken daar niets van .

4. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    hoeveel mag een model wegen ?
    staat daar een limit op ?

5. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    rekensom. wiskunde. moet je toch enigzins kennis van hebben wil jje zo'n model bouwen. zo ingewikkeld is het niet.

en maximaal gewicht is er niet voor schaalautos.
    wel voor vliegtuigen ivm vergunningen etc.

neem eens de tijd voor die berekening.
    het is de oppervlakte berekening.

6. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    wat de aluminium allemal zou gaan wegen weet ik nog niet zo .
    ik weet wel dat die 9 delen vanaf het middenpunt van de kraan een lengte zou hebben rond de 125 cm .
    of het te realiseren is nog even afwachten .
    en of het 2 cilinders zullen blijven , daar twijfel ik nu heel veel in , het origineel is zo maar zoals ik dit alles hier zo zou lezen zal dit niet echt sterk genoeg zijn .

7. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    10x10/6

Nog steeds zit ik met die grote twijfel om deze als 5 asser te behouden , ofwel er een 4 asser van te bouwen .
    Die laatste stuuras steekt me wat tegen en kan deze best gebruiken voor een volgend te bouwen model .
    De lengte zou behouden worden , alleen de opbouw zou een beetje veranderd worden .
    Als het een 4 asser zou worden kan de laadbak meer naar voren toe en kunnen de stuurventielen tussen de 2e en 3e as geplaatst worden en de tank alleen op de steunpoten .
    Is een 4 asser wendbaarder dan deze 5 asser ?
    Jammer dat er nergens aluminium laadbakken te vinden zijn van 300mm lengte .
    Wat de afmetingen zijn van Osswald laadbakken (voor de 4x4 , 6x6 en 8x8 MAN) , wie weet het het staat er jammer genoeg niet bij vermeld anders kocht ik die aan ?
    Weet er iemand van jullie de lengte van die laadbakken of waar er laadbakken uit aluminium / messing te vinden zijn van 300 - 350mm lengte ?

8. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    Zou een 4 asser beter en wendbaarder zijn dan deze 5 asser ?
    Wat is de maximum hoogte voor een model om onder een benzinestation onderdoor te kunnen of onder een bepaalde tunnel ?
    Wat is de meest gebruikte hoogte voor een model van Wedico > in centimeters ?
    Wat zou men bekomen als 4 asser waarbij 2 stuurassen en 2 achterassen aangedreven zijn ?

Mvg,
    Steve .

9. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    [mod]Geachte heren,

Geef elkaar de ruimte om te vragen en te antwoorden.

Ik heb al vaker gezegd, je mag reageren, maar je hoeft niet te reageren !!

Probeer als grote mensen met elkaar om te gaan en waardeer ieder zijn mening en laat iedereen in zijn waarde !![/mod]

Ik zal het topic morgen opnieuw opschonen en alles verwijderen wat niets met de bouw van de Scania heeft te maken.
    Hierdoor blijft het topic overzichtelijk.

10. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    Ik zal het toch maar even vragen .
    Heeft er iemand van jullie mogelijk contact met de Wendscher - Modellbau website ?
    Mogelijk dit jaar daarmee contact gehad of contact nog mee te hebben want ik heb er verschillende vragen over .
    Dank U voor diegene die mij hierbij kan vertellen die er nog mee gesproken heeft via e-mail of per telefoon of fax .

Mvg,
    Steve .

11. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    Wendscher Modellbau
    Schulstrasse 19
    25451 Quickborn
    tel.04106/82689
    fax.o4106/808989
    m.wendscher@rc-sandmann.de

12. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    Ja Adrie dat weet ik zijn adres e zijn e-mail en andere gegevens als website .
    Ik wil gewoon weten of er iemand van jullie dit jaar nog contact mee gehad heeft om iets te vragen of er bij te bestellen of zo .
    Dat wilde ik weten .

Mvg,
    Steve .

13. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    Steve,ik vermoed dat er maar weinige zijn die hiermede contact hebben.
    gr.adrie

14. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    Ook niet eens daarbij iets besteld te hebben of zo ?

15. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    Ik ben hier niet zo goed in thuis,dus zou het niet weten.
    gr.adrie

16. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    Op die Duitse website kom ik niet zo veel op , alleen volg ik daar diene met zijn Palfinger kaan wel op de voet .
    Ik kan geen Duits schrijven en in het Engels zal dat wel niet aanvaard worden denk ik .
    k'Zou misschien gewoon in het Nederlands kunnen schrijven , bij mij staat er toch zo een vertaler bij , misschien ook wel bij hun .

17. ruitje

ruitje

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Hoi Steve,

Je zou de tekst kunnen vertalen met deze site : Google Vertalen

Ik zou persoonlijk voor een 4 asser gaan. Dit omdat je dan meer ruimte tussen de assen overhoudt voor de ventielen zoals je al zei. Misschien een idee om een originele truck te zoeken die je aanspreekt en die na te bouwen? Dan kan je al een hoop afkijken om het zo maar te zeggen.

Je zou evt. een paar goedkope U profielen kunnen kopen en kijken hoe de auto reageert op een andere wielbasis en / of asconfiguraties als je benieuwd bent naar de wendbaarheid.

Wat betreft de hoogte van de truck lijkt mij dat je gewoon de 4 meter hoogte van een 1:1 truck kan hanteren en delen door de schaal waarin je bouwt.

Suc6! met de beslissingen en de verdere bouw :D

PS ik ben momenteel ook bezig met een misschien iets te hoog gegrepen chassis , maar soms moet je gewoon op het gemakje zoeken en blijven bedenken tot je een idee hebt hoe je iets wilt of kunt maken ;)

Groet,
    Marcel

18. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    Hallo Marcel ;

In het weekend ga ik het even eens tekenen wat betrefd een 4 asser en zien wat het het beste uitkomt .
    Als de tekening klaar is mag / kan ik jou deze dan eens door sturen via e-mail om jouw persoonlijke gedachten ervan te weten .
    Mag ik jouw e-mail adres weten ?

Mvg,
    Steve .

19. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    10x10/6

Hallo ;

Deze 10x10/6 misschien mogelijk nog om te bouwen naar een 8x8/4 model zoals onderstaande foto .

Uploaded with ImageShack.us

20. Kraanbouwer

Kraanbouwer

Lid geworden:
    8 jun 2009
    Hallo,

Ik vraag me alleen af waarom je 8x8x4 wil waarom niet gewoon 8x4x4?
    Dat is natuurlijk al een stuk makelijker en het bespaart weer ruimte.
    Aangezien je dalijk alle ruimte nodig heb is het mischien een idee?

Grtz.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina