Scania Topline 10x10/6 trekker met autolaadkraan

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Steve Billast, 9 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Werkendam


    Hallo Steve,

    wat mij aan je tekening opvalt is dat de voorste stempels nog voor de bumper zitten.

    Ik vraag me af of dit wel goed is.:?:

    In deze situatie zullen de stempels weinig tot niets van nut zijn daar er bij de draaikrans ook stempels zitten en de afstand tot de voorste stempels vrij klein is.
    In het echt ben ik deze opzet (nog) niet tegengekomen.:D

    MVG,

    RAymond.
     
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    zitten meerdere stempels op raymond.
    vlak bij de kraan heeft hij opklapbare getekend.

    je ziet dit vaker bij grote autolaadkranen vooral als ze over de cabine heen willen gaan tillen.
     
  3. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Rotterdam
    Klopt inderdaad wat cheeta zegt.

    Zo heb je namenlijk gewoon een 360 graden tabel.
    Heb je deze stempels niet wordt automatisch gemeten dat je minder kan pakken en je alarm eerder af zal gaan.

    Daarvoor worden voor deze stempels gekozen.

    Grtz.
     
  4. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    10x10/6

    De voorste steunpoten zijn dan misschien nioet echt nodig maar dit heb ik gezien bij de Grollitsch 5 assige trekker en ja dat is om zware lasten over de cabine heen te kunnen hijsn dat is zeer juist .
    Deze steunpoten kunnen eigenlijk achter de bumper geplaatst worden dan zou dit wat minder opvallen ,
    Het spreekt mij wel aan om er een 4 asser van te maken dan zitten er meer stuurventielen tussen de 2e en de 3e as .
    Langs deze zijde kan er dus een 9 delig ventiel staan en aan de andere zijde de pomp met motor en een 2 delig ventiel .
    Boven de hoofd steunpoten is aan beide zijden nog eens 2x 2 delig stuurventiel .
    Nog hogerop kan dit nog eens herhaald worden maar dan moet de laadkraan terug iets meer naar achteren toe .
    Dus eigenlijk oogt deze 4 asser beter dan de 1e getekende 5 asser of zo .
    Graag jullie reactie en dank u daarvoor .



    Mvg,
    Steve .
     
  5. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    Hallo kraanbouwer ;

    Ik heb reeds aangedreven stuurassen en achterassen dus ga deze niet zo maar aan de kant leggen om er gewone stuurassen onder te zetten .
    Ik heb er voor gekozen dat alle assen aangedreven zouden worden en dit te meer om samen met een oplegger ook op de aarde te kunnen rijden .
    Nu niet specifiek door modder want dat lijkt me niet zo mooi en met die elektronica ben ik er niet zo gerust in water / modder / vuil en dan niet meer werken zeker .
    Neen ik zou me gewoon op de weg en op aardewegen behouen .
    Achter deze vrachtwagen trekker zou nog een 3 assige tridem aanhanger komen en als trekker oplegger , een 4 assige oplegger dieplader met liefst elktrische rampen .
    De vorige oplegger dieplader met hydraulisce ramp gaat terug uit elkaar .


    Mvg,
    Steve .
     
  6. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Werkendam
    @ Cheeta, Kraanbouwer en Steve.

    dank voor de uitleg, dit wist ik niet en dus weer wat bijgeleerd. haha.;)


    MVG,

    Raymond.
    -\8/-
     
  7. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    Hallo Timmi ;

    Als het lukt is het nog mogelijk dat de steunpoten van op de voorbumper aan de achterzijde onder de cabine komen om wat minder op te vallen en het zicht iets anders te maken .
    Dat moet nog even getest worden want ook de stuurstang van de 2 stuurassen zit daar .
    Dat is voor een andere keer , eerst bedenke of het een 4 asser wordt of de 5 asser blijft maar denk wel om om te schakelen naar de 4 asser .
    Is voor binnenkort dat allemaal eens te proberen .


    Mvg,
    Steve .
     
  8. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Werkendam
    Hallo Steve,

    een 4 asser in combinatie met een 3 of 4-as semidieplader is dan denk ik een heel mooi span.;)

    MVG,

    Raymond.
     
  9. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    Hallo Trimmi ;

    Ik heb nog wat twijfels tussen een 3 en een 4 assige oplegger dieplader .
    Ik had eerder aan een 4 asser gedacht om 4 - 4 te hebben en dan allemaal stuurassen of niet .
    De modellen die ik hier heb op schaal 1/50 hebben bij de 3 asser > 1 stuuras en bij de 4 asser > 2 stuurassen .
    Waarom sturen deze allemaal niet , zowel bij de 3 als de 4 asser ?
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2011
  10. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    Je hebt het een nog niet aangevangen en begint nu al over een dieplader.
    Hou je nu eens bij het een voor je over het andere met je vele vragen aankomt.Op deze manier kom je niet erg geloofwaardig over.Bij je trekker is het nog steeds 4 as 5 as.neem een keer een besluit.

    .
     
  11. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    Hallo Adrie ;

    Ik wacht nog op de Osswald laadbak voordat ik beslis of het een 5 asser blijft of een 4 asser wordt .
    Eens deze toegekomen weet ik wat het wordt tussen de 4 en de 5 asser .
    De oplegger dieplader is nog niet voor direct , eerst de trekker afbouwen , daarna de rest .


    Mvg,
    Steve .
     
  12. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    Heeft er iemand van jullie problemen met bestellingen bij Osswald modelbouw ?
    Ik heb er een bestelling gedaan maar hun IBAN nummer klopt niet en er onbreekt 1 cijfer .
    Ik kan de bestelling niet betalen en Osswald reageerd niet op een geschreven e-mail om de juiste IBAN nummer terug te sturen .
    Kan er iemand van jullie Duits schrijven en Osswald het volledige IBAN en SWIFT / BIC nummer vragen ?
    Dank U .


    Mvg,
    Steve .
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2011
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Steven,

    Dhr. Osswald is een betrouwbaar adres, maar hij reageert niet op e-mails.
    Je kan hem wel telefonisch bellen.

    Hij heeft lange levertijden, soms wel een half jaar, maar hij levert de bestelde en betaalde artikelen altijd af.
    Dus je hoeft niet ongerust te zijn dat je artikelen niet geleverd krijgt.

    Hij heeft tegenwoordig weinig artikelen meer op voorraad, want gaat veel geld in onderdelen zitten, zeker in deze resessie.

    Hieronder heb ik voor jou het jou IBAN rekeningnummer van Dhr. Osswald.

    DE31790500000044098499

    Dit IBAN rekeningnummer klopt.

    Een Duits IBAN rekningnummer bestaat altijd uit 2 letters DE en 20 cijfers
     
  14. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    10x10/6

    Hallo Piet ;

    Dank U voor het sturen van het juiste overschrijvings nummer , heb uiteindelijk de rekeningen kunnen betalen waarop nu op de bestelling te wachten en deze hopelijk snel mag ontvangen .


    Mvg,
    Steve .
     
  15. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    Hallo ;

    Zit toch nog wat na te denken tussen het gebruik van aluminium en messing .
    Bij messing kan men onderdelen met elkaar solderen wat bij aluminium niet al te best gaat om deze te solderen met ander materialen .
    Is misschien dan toch ook beter om de stap ook te maken en de kokers te gaan bouwen uit 1mm messing en het eindpunt te solderen .
    Het aluminium zal dan wel voor andere te bouwen opleggers gebruikt worden .
    Nadeel is dat 1mm messing meer weegt dan 1 + 0,5mm aluminium .
    Eigenlijk dacht ik in mezelf om aluminium kokers uit 2 delen (van elk 1mm dikte) aan elkaar te verlijmen met daaromheen een plaat in 1 geheel van o,5mm dikte .
    Zou dan in totaal de 1,5mm dikke aluminium dan sterker zijn dan de 1mm zwaardere messing ?
    Aluminium is toch nog altijd lichter dan messing .
    Ik weet niet eens welk materiaaldikte de kokers van de palfinger kraan vanop het Duitse forum welke daar gebruikt wordt en of deze 1mm bedraagd of minder , of meer is .
    Heb lange tijd stil gezeten met bedenkingen en te wachten op bestellingen voor er verder gewerkt kon worden .
    Dus hierbij graag wat meer van jullie te weten willen komen daar ik twijfel tussen aluminium te verlijmen en messing te solderen > tussen licht en zwaar materialen .



    Mvg ,
    Steve .
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2011
  16. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    Hallo ;

    Sorry even nog iets vergeten te vragen .
    Is het mogelijk om met 1 stuurventiel > 2 cilinders in werking te brengen mits er tussen de hydrauliek leidingen een Y koppelstuk zou staan , is dit dan mogelijk of niet ?
    Dank U hiervoor .


    Mvg,
    Steve .
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2011
  17. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    Is de edit toets defect?
    verder geloof ik dat je eens terug moet lezen in je eigen topic.
    en gebruik maken van tabel boeken waarin je de soortelijke gewichten van materialen terug kan vinden.

    Mijn mening is dat je zelf eens wat onderzoek moet gaan doen.
     
  18. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    10x10/6

    :( zal niets meer vragen dan
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2011
  19. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    steve het gaat niet om het vragen.
    vragen is vrij. maar het valt niet alleen mij op dat je best zelf ook wat mag opzoeken.

    Je hebt een project uitgekozen waar een hoop techniek bij komt kijken. Om dit tot een goed einde te brengen zul je tijd moeten besteden in het leren van de techniek.

    Ik ben zelf een elektronica man alles op metaal gebied heb ik mezelf aan geleerd door te proberen en door dingen op te zoeken.

    Probeer niet alleen maar op andere te hangen.
    Het is al eerder gezegd maar ik denk dat je de lat te hoog legt voor jezelf.
     
  20. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    verwijder mijn profiel hier maar dan stoppen ook alle vragen .
    ik stop met de modelbouw en zal anderen niet meer lastig vallen hiertoe .
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2011
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina