Scania Topline

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 8 mei 2011.

1. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 029

Modelbouw tijdens de kerstdagen in 7 foto's :xmas::

Voorbereiden van de kleppen (scharnieren en sluitingen):

Bijna halverwege:

Klaar om de achterste kleppen op maat te maken. (Helaas wel wat verschil, maar dat had ik al verwacht vanwege mijn handwerk. Maar ik ben er stiekem wel een beetje trots op dat de ene klep met slechts een millimeter ingekort hoefde te worden en de andere klep met 2,5 millimeter. Niet slecht vind ik zelf.)

:)oops: Oeps op zijn kant): Tijdens de pauzes van een tv-film even de handgrepen gefabriceerd:

Alle kleppen zitten aan de opleggeer. Ok, ik zal het een en ander nog wel na moeten lopen en verstevigen, maar dat komt nog wel.

Even het totaalplaatje bekijken. Vind ik zelf altijd erg leuk om te doen.

De komende week zal ik alle kleppen eens nakijken of ze "werken" en meteen de scharnieren (opnieuw) vastmaken en versterken.

2. bvdh

bvdh

Lid geworden:
    17 jan 2009
    hee erik

dat ziet er erg goed uit ,word een wijze trailer:D

mvg bertus

3. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Erik,

De kleppen zien er uit strak uit, mooie trailer wordt het !

P.S.
    Weet Wessels al dat je deze Scania met Stenentrailer aan het bouwen bent !

4. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    dat ziet er geweldig mooi uit,
    en die 2,5 mm verschil zie je niet,en ik zal het niet door vertellen

5. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Ze hebben mijn 1:50 modellen al wel vaker gezien en weten dat ik nu met 'iets aparts' bezig ben.

6. Zozo,het is al een strakke trailer aan het worden :thumbsup: Heb erg veel waardering voor het feit dat je het meeste handmatig doet,en dan toch nog zo'n mooi resultaat neer weet te zetten :D

7. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 030

Ik ben goed in het wijzigen van de planning. De kleppen zijn van de oplegger gehaald en de "schade"qua scharniertjes geteld. Het viel mee. Slechts zo'n 25% (8 van de 30) scharnierbussen kwam los tijdens het open en losmaken van de klep. Al met al viel me dat mee. Ik had echter geen zin om al aan de slag te gaan en het in orde maken. En dat kwam hoofdzakelijk door nieuwe idee om de verlichting aan de achterzijde te maken. Dus de kleppen en scharnieren moeten nog even wachten.

Eerst heb ik een nieuwe lampenarmatuur gemaakt, waarin precies 9 leds passen.

Daarna heb ik middels een proefstukje uitgevogeld hoe groot het ronde gat waarop de glaasjes moeten komen moet zijn.

Al met al was het resultaat van de proef dat ik eigenlijk wel tevreden ben met deze opzet. En dus heb ik meteen de andere armatuur gemaakt en beide armaturen aan de oplegger gemaakt.

En zoals te zien, heb ik ook al lopen stoeien met de bumper. En als eindejaarskado heb ik mezelf een spatlap gegeven. Deze hoop ik dan aan het begin van het nieuwe jaar binnen te krijgen.

In een "verloren" uurtje heb ik de laadbak nog wat verder uitgebreid. De oplegger is nu voorzien van een verstelbaar kopschot.

8. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Erik,

Hmm, dat ziet er goed uit zeg.

De de lampglaasjes van de achterlichten heb je toch niet zelf gemaakt ??, of toch wel ?

Het verstelbare kopschot ziet er ook goed uit.

Succes met de verdere afbouw van de trailer.

9. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Dank voor de complimenten.

De glaasjes zijn gekocht.

10. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update(tje) 031

De scharnieren voor de kleppen zijn nu allemaal bevestigd en ook verstevigd met twee dunne stripjes. Dit voelt qua stevigheid heel goed aan. De kleppen zijn iets bijgeschuurd aan de zijkanten en kunnen nu allemaal open en dicht.

En voor de oplettende kijker. Alle leds zijn al voorzien van draden. Ik moet alleen nog de achteruitrijlichten maken. Door de draden alvast te solderen aan de leds kan ik zoeken naar een handige en goede manier om de draden (uit zicht) weg te werken.

11. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 032

Het werd eens tijd om te kijken hoe en waar alle electronica ingebouwd kan worden. Daarvoor moet een kist onder de opleggeer komen. Een eerste opzet heb ik bedacht en gemaakt.

De basis onderdelen:

En vanmiddag heb ik hoekprofieltjes gemaakt om de kist onder het chassis te hangen.

Ook heb ik de kist onder het chassis bevestigd om te kunnen kijken of mijn gedachte waar de batterij, USM-IR etc. zouden moeten komen ook uitgevoerd kan worden.

Laatst bewerkt: 15 jan 2012
  12. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 033

Het gaat nu weer in kleine stukjes. Allereerst omdat werk weer de nodige vrije tijd opslokt. Ten tweede omdat er nu gedetailleerd wordt. Best leuk om te doen. Ook als je het een keer over mag doen, omdat je ideetje niet helemaal werkte zoals je bedacht hebt. De uitdaging was/is om naast een relatief sterk scharnier een kleine sluiting te maken. De tweede poging is succesvol. Aan de kist zitten nu deuren.:

Laatst bewerkt: 15 jan 2012
  13. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 034

Toch nog even tijd gevonden om een eerste opzet te maken voor de afdichting van de oplegger aan de rechterkant. Hier komt een fietsenvanger.

De basisonderdelen:

En hier zitten de kist en de fietsenvanger even voor een pastest aan de oplegger. Zo kan ik prima bekijken hoe en wat ik nog moet doen om het onderdeel aan te passen. Resultaat: ik denk dat ik de deur van de kist ga vernieuwen. Van de fietsenvanger moet ik wat hoekjes en randjes nog wegwerken.

14. truckspotterdenny

truckspotterdenny

Lid geworden:
    31 dec 2009
    steen trailer

Hallo Marker.

Bij jou begint het ook ergens op te lijken.
    Mooi mooi. Bem je zelf chauffeur op een steen wagen?

Gr.Denny

15. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Hoi Denny,

het gaat veel sneller dan ik zelf dacht. Maar goed, ik ben er nog niet en het afwerken zal ook nog veel tijd en geduld vergen.

Nee, ben geen chauffeur, maar constructeur. Heb jarenlang zaterdags bij het transportbedrijf gewerkt. Vandaar de inspiratie.

groeten,
    Erik

16. sieb

sieb

Lid geworden:
    24 jul 2011
    woord echt gaaf!!!!!!!!!!!!!!!

17. Hoi Marker,

Wat een mooi project!!

Hoe bevallen die digitale servo's? Heb je ze al instelbaar gekregen?

18. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011

Dank je!

Ja, de servo's heb ik instelbaar gekregen. Ik heb een nieuwe programmerunit gekregen. Blijkbaar was de eerste kapot. Het programmeren van de servo's is daarna een fluitje van een cent. Wel een nadeel dat je het enkele keren moet herhalen, voordat het helemaal goed is. En omdat ik nog niet veel gereden heb met truck en trailer moet ik het echte finetunen van de servo's nog wel doen.

19. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Geen update, maar in het kader van "soms zit het mee, soms moet je toch even wat anders verzinnen" even wat voortgang laten zien.

Zonder dat er van tevoren gemeten of berekend is. De elektronica past precies op de gewenste plekjes. Het wordt nog wel een hele uitdaging om de spaghetti (niet zichtbaar op foto) van draden netjes weg te werken.

Vier rolletjes plakband blijken prima de juiste hoogte voor een spatbord weer te geven.

Maar als je dan even wat probeert, blijkt het niet net helemaal leuk te passen. De intentie was er om de voorste schroef in de ophanging van de as te vervangen door een draadeinde, waaraan het spatbord weer bevestigd kan worden. .

Helaas. Morgen zitten de spatborden nog niet aan de oplegger. Vanavond tijdens de visite maar even in mijn hoofd een andere oplossing zoeken ;):D. Zal wel neerkomen om de ophanging toch maar iets lager op de spatborden te maken

20. Timmi

Timmi

Lid geworden:
    10 aug 2008
    Hallo Marker,

kan je van messing buis geen kleine s-bochtjes buigen om zodoende toch de bestaande gaatjes te gebruiken?
    Als je het verdeeld over beide zijden, dan zal het best wel mooi staan.

MVG,
    Raymond.

Deel Deze Pagina