Scania Topline

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 8 mei 2011.

1. mobieleke

mobieleke

Lid geworden:
    2 okt 2010

nou Piet dat vind ik nou netjes van u :thumbsup:
    en Erik ik zou zeer zeker naar Piet gaan in wierden

2. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Graag! :D. Zie PB.

3. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 036

Het is niet veel deze keer. Maar wel een mooie verbetering van achterkant van de oplegger (al zeg ik het zelf :) )

4. Volvo_freak

Volvo_freak

Lid geworden:
    11 nov 2008
    mooie kontje :D :cool: :lol:
    net zoals bij de meeste echte, zeer knap

5. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Erik,

Mooie strakke achterkant echt weer een mooi stukje modelbouw vakwerk.

6. sieb

sieb

Lid geworden:
    24 jul 2011
    ziet er goed uit

7. Kraanbouwer

Kraanbouwer

Lid geworden:
    8 jun 2009
    Hallo,

Ik weet niet of je geintereseerd ben maar ik heb nog een aantal foto's van kraantrailers. Van de kraan zelf/ trailer en de achterkant enzo.

Geen detail foto's maar die zou ik eventueel kunnen maken als het weer wat langer licht is.

Bij intresse stuur me effe een pb met je e-mail adres.

Mvg. Mitchell.

8. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Hoi Mitchell,

bedankt voor je aanbod! Maar als ik wil, kan ik hier zo naar het industrieterrein om de oplegger, die ik min of meer aan het nabouwen ben, goed te bekijken en te fotograferen. En dan kan ik meteen even bijpraten aangezien ik er jarenlang rondgelopen heb. En aangezien ik het zondermeer leuk vind om even te buurten, grijp ik elke reden aan om even te gaan :).

grt,
    Erik

9. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 037

Terwijl ik eigenlijk eerst op de oplegger af wilde maken, heb ik toch maar even wat geprobeerd met de Scania. Gewoon omdat ik wilde weten of mijn plannetje qua toplichten haalbaar zou kunnen zijn.

In de afgelopen 'donkere' weken hebben we natuurlijk een heleboel trucks met verlichting zien rijden. Zo heb ik de aandacht eens gevestigd op Scania's, die verlichting hebben in hun standaard lichtbak. Het blijkt dat de zes lampjes de lichtbak eigenlijk niet verlichten. Hooguit dat ze net wat licht direct om het lampje laten zien en wat reflectie op de onderste rand laten zien. Daarna eens nagedacht of ik dit in mijn model zou kunnen verwerken. En foto's zeggen meer dan woorden.

Eerst heb ik de posities van lampjes uitgemeten en daarna met een 1mm boortje (met de hand) voorzichtig een gaatje geboord.

Daarna even een ledje geprobeerd aan de achterzijde om te kijken hoe het licht door het gaatje valt.

En dat viel me op zich niet tegen. Wel moet ik ervoor gaan zorgen dat het licht niet door het plastic zichtbaar is. Het stukje plakbandje hielp dus niet :D. Misschien helpt het al als ik een stukje aluminiumtape aan de binnenzijde kan plakken. Maar goed. Als test ben ik redelijk tevreden en kan ik na gaan denken hoe ik de ledjes goed kan bevestigen binnenin het dak zonder dat ze los rammelen.

En wat ik nog meer wilde, was wat contourverlichting op het dak. Bij Veroma hadden ze de lampjes, die me eigenlijk wel wat leken. Maar toen ik ze thuis kreeg, bleek het toch niet helemaal te zijn wat ik zocht. Maar een kleine aanpassing leek me voldoende. En meteen weer even met een ledje uitgeprobeerd. Hierrna was ik redelijk tevreden. Het lampje bleek niet te fel te zijn (hoewel onderstaande foto wat anders doet vermoeden. Misschien maar eens een keer een internetcursus foto's maken nemen :D)

En zo ziet het eruit op de truck. Qua maat vind ik het toch eigenlijk wat aan de grote kant, maar ik kan er wel mee leven. Ook hier kan ik nu gaan nadenken over hoe ik de ledjes zal gaan bevestigen.

Leuk om even te doen en alvast wat vooruit te 'dromen' over mijn truck :D. Het zal nog wel even duren voordat ik hierop terugkom, want ik hoop eerst de oplegger af te maken.

Laatst bewerkt: 1 mrt 2012
  10. jordi

jordi

Lid geworden:
    25 feb 2008
    je zou de "lichtbak verlichting" misschien ook kunnen maken met glasvezel.
    je kan dat ook in 1mm krijgen. dan heb je maar 1 led nodig, en je hebt dan geen ongewenst licht onder je topline dak.

ben je bekend met het glasvezel principe?

leuke details in ieder geval! succes ermee.

m.v.g. jordi

11. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Dat vind ik een leuk idee en ga ik zeker uitproberen.
    Ik ken het principe

12. oonsjan

oonsjan

Lid geworden:
    29 dec 2010
    hallo marker, ik denk dat wanneer je je truck gespoten hebt met de diverse onder en toplagen verf en lak dat de licht opbrengst van je led niet meer doorschijnt. suc6 met bouwen.

13. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Daar hoop ik stiekem wel een beetje op :D.

14. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    een zwarte / zilveren onderlaag gebruiken kan heel veel schelen

15. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Dank voor de tip! Die staat nu genoteerd.

16. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    In de afgelopen week ben ik eens bezig geweest met het gladstrijken, plamuren en schuren van diverse naadjes en vlakken rondom de oplegger. Na een eerste ronde rondom mijn oplegger ben ik gematigd tevreden. Ja, het resultaat is dat de meeste putjes en naadjes grotendeels weggewerkt zijn, maar het is nog niet helemaal naar wens. Er zijn nog wat randjes en naadjes, die zeker nog een keer geraakt mogen worden. Maar ik zat me af te vragen of er mensen zijn met goede tips en tricks.

Zelf ben ik begonnen met dunne laagjes Revell Plasto aan te brengen met behulp van vlakke stukjes styreen en deze laagjes elke keer glad te schuren met korrel 400 schuurpapier. Vaak wikkel ik het stukje schuurpapier om een blokje (bijv. lego of duplo) als het wat langere vlakken betreft. Ook heb ik voor de hele kleine en dunne stukjes wat schuurpapier aan afvalstripjes styreen gelijmd. Het plan is dus nu om met kleinere korrel schuurpapier nog wat uurtjes te besteden om stof te creeren. Eventueel kan ik ook een eerste laag grondverf spuiten en daarna gaan bijwerken.

Een typisch geval waar ik nog even aan wil werken en om een idee te creeren wat ik moet doen. De achterzijde:

Hier moeten de kraanbanen weggewerkt worden in de achterkant.
    De bumper (met name de zichtvlakken) moet mooi glad worden
    Daarnaast moet ook de zijkant van de oplegger (drie strips op elkaar gelijmd) mooi glad worden. En dat is best lastig met al die scharnieren erop gelijmd.

Dus al je goede tips en tricks hebt, laat die lezen. ALvast bedankt.

17. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 038

En weer een klein stapje gemaakt. Ik heb eens rustig alle verlichting voor de oplegger op een rijtje gezet. Tevens heb ik met een proefopstelling de USM-IR-16 module uitgeprobeerd.

Deze module moet ook nog in de oplegger komen. Hiervoor heb ik maar een klein doosje gemaakt. Dit doosje met deksel kan precies tussen het chassis geplaatst worden.

Al voordat ik met de oplegger bezig was had ik al een schema voor de verlichting gemaakt. Daarom is de volgende stap om de weerstanden te
    controleren. Vervolgens kan ik het geheel eens maken en uitproberen.

Ik ben nog op zoek naar mooie kleine stekkerverbindingen om de diverse aansluitingen demontabel te houden na inbouw (of juist voor het inbouwen). Heeft iemand goede ideeen? Afhankelijk van de verlichting moet ik circa 4 tot 8 draden in de stekker hebben.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Een computer "com" poort heeft 9 pennen; als je nog zo'n ouderwets verlengsnoer hiervoor hebt liggen, dan heb je een stekker en contra stekker; anders heeft de bekende electronica zaak dit: neem een chassis deel en een kabel deel.
    Maar je kunt natuurlijk ook een mini Din plug en chassis deel nemen
    Mini DIN inbouwbus 8polig afgeschermd - DIN connectoren - Conrad Electronic
    zijn er met minder pennen ook.
    Cor

19. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 039

Na een middagje weerstanden solderen lag deze spaghettie op mijn bureau. Het zijn de ledjes voor de complete verlichting in de oplegger met nog een (over)lengte aan draden eraan gesoldeerd. Het is nog een mooie chaos, maar de bedoeling is dat alles t.z.t. nog helemaal weggewerkt gaat worden.

Na het avondeten een poosje bezig geweest om de aansluitingen voor USM-IR-16 in orde te maken.

Uiteindelijk moeten deze aansluitingen resulteren in de gewenste set met stekkerverbindingen, zodat de verlichting en de USM makkelijk in- en/of uitgebouwd kan worden. Voor de stekkerverbindingen heb ik al wat interessante suggesties kregen (waarvoor dank!)

Uiteindelijk zijn heb ik de USM en de leds op een knutselmanier even aan elkaar verbonden om te controleren of alles al werkt. En toen kwam ik erachter dat ik er zeer goed aan gedaan heb om de verschillende verlichtingen met verschillende kleuren draad te coderen. Fijn om zo'n conclusie te kunnen trekken :) .

En nog wat plaatjes van de verlichting:

En voor mezelf zie ik dan nog wat verbeterpuntjes:
    * de witte ledjes voorop zijn eigenlijk veel te fel.
    * de ledjes aan de achterzijde moet ik aan de onder/binnenkant van de oplegger beter afschermen, zodat ze niet zichtbaar zijn.
    * er zou nog kentekenplaatverlichting gemaakt kunnen worden.
    Maar dat is voor een volgende keer (of nog later.)

Laatst bewerkt: 4 mrt 2012
  20. jordi

jordi

Lid geworden:
    25 feb 2008
    ziet er goed uit de verlichting!
    je zou een stukje krimpkous om de led heen kunnen doen, en vervolgens krimpen. je houd dan je ongewenste verlichting aan de binnenzijde tegen.

kleurcoderen is idd een must als je verschillende soorten verlichting hebt! gelukkig heb ik dat ook vanaf het begin gedaan!

succes met je project.

Deel Deze Pagina