Scania Topline

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 8 mei 2011.

1. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Laat ik het deze keer maar geen update noemen, maar door het mooie weer in het begin van de week kreeg ik zin om vooral buiten te zijn. Voor ik het wist, was het chassis ook zwart geworden :p.

Vandaag heb ik het deels weer opgebouwd:

Ongelooflijk wat een kleur doet met je model. Het lijkt alweer heel anders.

2. lindeboom

lindeboom

Lid geworden:
    13 feb 2012
    ziet er erg mooi uit,
    Kleur doet hem erg goed
    Ben benieuwd naar het eind resultaat

3. jordi

jordi

Lid geworden:
    25 feb 2008
    ziet er al netjes uit in kleur!

idd wat je zegt, kleur doet enorm veel met een model.
    ik heb mijn scania eind vorig jaar in kleur gezet na 2,5 jaar... echt een wereld van verschil! geeft je veel meer voldoening!

succes met dit mooie project!

mvg jordi

4. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 045

Kleur doet idd erg veel met je model. Vandaar wederom weer twee kleurenplaatjes nadat ik de assen onder de oplegger heb gemaakt.:

Zo is het chassis alweer bijna klaar. Alleen de kingpin moet er nog weer op. Maar ik wilde de stangverbinding van de kingpin naar de schuifpotentiemeter nog zodanig aanpassen dat de truck meer dan 90 graden voor de oplegger kan staan zonder dat de stang vastloopt. Nu loopt de stang op een gegeven moment tegen de moer aan van de kingpin. Lastig omschrijven zonder plaatje :p, maar goed in de volgende update hoop ik te laten zien wat het geworden is.

groeten,
    Erik

5. Volvo_freak

Volvo_freak

Lid geworden:
    11 nov 2008
    zeer knap tussenresultaat al
    word super als ie helemaal af is

een vraagje: ofwel heb ik erover gelezen ofwel heb je er nog niets over gepost, maar hoe lift jij je eerste as?

6. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011

De eerste as kan niet liften. Het idee om de eerste as te kunnen liften heb ik al wel gehad, maar ga dit (vooralsnog niet uitvoeren.) Misschien als de oplegger klaar is, ga ik een uitbreiding hiervoor maken. Dat lijkt me wel een wel weer een leuke uitdaging.

7. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 046

En toen was ik zelf wel een beetje nieuwsgierig geworden. Direct uit werk snel naar huis gegaan en de kingpin en schuifpotmeter geplaatst.

Na het eten en de afwas werd de scania en de oplegger rijklaar gemaakt voor een eerste rondje in de huiskamer om gewoon eens te kijken hoe dat ging. Zeer leuk om te doen.

Ok, met een half rondje was het ook weer bekeken. Het zou ook eens waar zijn, dat alle waarden in de software gewoon goed zouden zijn voor de aangepaste molenstellen en besturing :cool:. Wel zeer leuk voor de eerste indruk van de rijdende combinatie. Maar om leuk te kunnen rijden moet eerst de trailerbesturingsunit opnieuw worden ingesteld. De servonulstand moet goed bepaald worden. Het signaal van de potmeter zorgt voor een te snelle verdraaiing van de servo. En als laatste noem ik het instellen van de hoekverdraaiing. Maar dit zal ik wel als een van de eerste waarden proberen te bepalen. Volgens mij kan dit allemaal in de software van Max (Alicon), die ik dus gebruik, worden ingesteld. Nu eens op zoek naar een zaterdag met mooi weer, veel tijd en een grote dosis geduld :).

8. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Eerst maar eens een sneak preview:

9. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 047

Een van de dingen, die ik nog in orde moest maken, was het maken van een kabelboom voor de verlichting. Hiervoor was eigenlijk maar een eis: er moesten een aantal stekkers in komen, omdat de USM in het chassis zit en de ledjes aan de opbouw vast zitten. Qua inbouwhoogte is er ook niet veel ruimte.
    Schematisch had ik het een en ander al voorbereid. Vanmiddag heb ik het soldeerapparaat aangezet en ben aan de slag gegaan.

Na een aantal uurtjes was dit het resultaat:

Na het eten heb ik ook de stekkers aan de verlichting gemaakt. Kleurcodering moet foutief aansluiten in de toekomst voorkomen.

10. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 048

Hierbij een update van een langduriger karweitje.

Nadat ik de gehele laadvloer al een keer had geplamuurd en geschuurd, is hij met een dunne laag primer gespoten. Zo kun je mooi zien waar er nog wat meer aandacht nodig is en er dus een tweede keer geplamuurd en geschuurd mocht worden. Dat kost dan weer een avondje:

En na het schuren en schoonmaken, was het de volgende dag gelukkig droog rond het avondeten en kon de primerlaag opnieuw aangebracht worden:

Met het resultaat ben ik (redelijk) tevreden. Goed voor een echt gladde zijkant was er nog wel meer schuurpapier nodig geweest, maar ik moet eerlijk bekennen dat mijn geduld ook wel zijn eindje heeft :oops:. En zeker als het om plamuren en schuren gaat.

Dus heb ik besloten om door te gaan. De zwarte spuitbus werd gepakt:

Met dit resultaat ben ik erg tevreden. En dit zorgde voor enige druk om voorafgaand aan het aanbrengen van de rode verf om goed af te plakken. Hiervoor heb je dan wel een tweetal uurtjes, zeer veel afplaktape en een blokkerfolder nodig.

En toen kwam de rode spuitbus. En het resultaat was niet onaardig. Nog wel even spannend of het afplakken secuur genoeg gedaan was.

En zo kon ik vandaag in het stralende weer voorzichtig het papier en plakband verwijderen. Het resultaat was prima (vind ik tenminste). Door goed de tijd te nemen voor het afplakken was de zwarte laag niet geraakt.

En terwijl ik het chassis even wilde ophalen voor een paar overzichtsfoto's kwam de kwaliteitscontroleur even langs :D:

En dan hier het resultaat tot nu toe:

Rest mij qua kleurstelling alleen nog het witte deel van de achterzijde. Maar voordat ik hiermee verder kan, moet er eerst nieuwe afplaktape gehaald worden. Tsja, bij een oplegger van een meter schiet het aardig op ... :cool:

Tot de volgende update!

11. Modeltrucker

Modeltrucker

Lid geworden:
    5 feb 2012
    Super mooi

12. Strak gebouwd,echt een plaatje :thumbsup:

13. Volvo_freak

Volvo_freak

Lid geworden:
    11 nov 2008
    ik kan enkel bijtreden bij de vorige 2
    zeer strak en mooi plaatje :thumbsup:

14. rikar-7

rikar-7

Lid geworden:
    16 aug 2011
    ik heb het nog niet voorbij zien komen maar komt er zoiets als deze triangels op of niet [​IMG]
    en wordt de kraan werkend of statisch

maar tot zover is dit echt een heel dikke prestatie dus doe zo verder en dit wordt een super dikke combinatie :thumbsup::thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Dank voor de complimenten!

Maar de oplegger is nog niet klaar. De (houten bodem) moet nog uitgewerkt worden. Verder zullen er nog wat kleine details toegevoegd of aangepast worden. Kortom, voor de oplegger is het einde al wel in zicht. Er komen dus geen 'triangels' of hoe ze ook heten mogen achter op de oplegger.

Na de oplegger ga ik eerst verder met de truck. Daarna komt pas de kraan. Voorlopig is het idee om de kraan statisch te maken. Maar het zal nog wel een hele poos duren voro het zover is. Binnenkort moet er eerst verhuisd worden.

16. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    mooi plak en spuitwerk
    je kan beter 5 minuten langer afplakken en dat t fout gaat en dat je de rest van de tijd dat je het model hebt je er aan loopt te ergeren dat het fout gespoten is
    maar met krant/folder als afplak te gebruiken moet je oppassen dat de tekst niet af gaat geven op je werk,
    ik gebruik huishoudfolie of van mn werkcellofaan inpakfolie is wat dikker,
    daar worden rollen weg gegooid als er nog soms een meter of 2 op zit
    das zonde dus doen we hergebruik is goed voor milieu;););)

17. jordi

jordi

Lid geworden:
    25 feb 2008
    ik denk dat je zeer tevreden mag zijn over het behaalde resultaat!
    ik volg dit topic al vanaf het begin, en heb bewondering voor jou bouwkunsten!
    heb je de zijschotten al geprobeerd te plaatsen nadat je de trailer hebt gespoten? ik weet niet hoe precies pas je de scharnieren hebt gemaakt, maar hoop niet dat er verf in is gelopen, zodat de schotten nu heel moeilijk pas zijn :neutral:.
    succes met de verder bouw!

mvg jordi

18. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Hoi Jordi,

dank voor het compliment.

Ik heb maandag eerst het kopschot aan de laadbak gelijmd, voordat ik de schotten heb geprobeerd. En ter nfo: hiervoor had ik bewust wat stukjes styreen afgeplakt oplaadbak en voorschot om zo toch een mooie lijmverbinding te krijgen zonder dat ik last had van de verflaag.

Gisteravond heb ik voorzichtig de eerste twee schotten geprobeerd. Ik zat namelijk al met dezelfde gedachte als jij: hopelijk zit er niet teveel verf in de busjes. Maar het ging heel mooi. En nu moet ik eerlijk bekennen: hier zat al wat voorbereiding in. De busjes aan de laadbak zijn van het formaat 3x2 (buitendiameter x binnendiameter). De scharnieren op de schotten zijn 1,5mm. Dus er is ruimte, hoewel minimaal, voor een verflaag. Het enige wat nu een beetje spannend kan zijn, is dat ik deze minimale ruimte nodig zou kunnen hebben om de schotten naast passend in de scharnieren ook passend in de rongen te krijgen. Dus het blijft nog even spannend. Misschien vanavond :) .

EDIT: de schotten passen prima. Moet ik eerlijk bekennen dat 1 scharniertje dat in een rong hoort te vallen niet meer paste. Mijn actie van: snel even klein beetje afsnijden ging vervolgens niet helemaal goed. Maar een druppel lijm heeft het al weer opgelost :)

Hierbij de foto's:

groeten,
    Erik

Laatst bewerkt: 23 mei 2012
  19. rss17

rss17

Lid geworden:
    23 mei 2012
    heej erik

ik ben je projeckt al een tijdje aan het volgen maar ik moet zeggen kan niet wachten tot je weer een nieuwe update gedaan hebt. echt super mooi wat je maakt ik rij zelf ook op een steen trailer dus snap je keuze dat je een steentrailer maakt :>

gr rick

20. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 049

Ondanks het mooie zomerweer van dit weekend, heb ik binnen toch wat aan de modelbouw gedaan. Deels kon ik ook nog buiten aan de slag. Zo is nu het wit aan de achterzijde gespoten en zijn enkele details al aangebracht:

Ook de verlichting is deels weer ingebouwd. Dit ging niet helemaal goed. Nu had ik wel last van verf, die in de lampenunits was gelopen. Helaas brak daardoor ook een aantal pooltjes van de leds af. :mad:. Maar goed, met een ijsje in de zon, vond ik de zin weer terug. En dus ben ik meteen aan het repareren geslagen. De draden worden nu ook vastgezet door een grote plaat. Ideaal, want kun kan ik de laadvloer makkelijk op het chassis plaatsen, zonder dat ik last heb van al dat gefriemel met draden. Alleen het aansluiten van de stekkers blijft over. :)

En als laatste detail heb ik de handgrepen in de kleur gezet. En dat was het voor vandaag.

Deel Deze Pagina