Scania Topline

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 8 mei 2011.

1. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Er is ook chroom plak folie verkrijgbaar

BührmannUbbens :: Sign & Display

folie avery silver/gold films

metallized silver

Er is de mogenlijkheid online te bestellen

bij sign en display staan de plak folie's

de folie ziet er echt uit als chroom

deze tip is bedoelt als tip en niet uit commercieel gewin !

grt Ivar

2. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 50a

Dan komt hier maar eens een korte update. Ben vooral bezig geweest om te kijken hoe ik het interieur wil maken. Er zijn nogal wat aantal zaken om uit te zoeken:
    a - deurpanelen
    b - zitgedeelte
    c - achterste deel (waar de elektronica komt)

Voorlopig plan is om een zitgedeelte te maken, dat vast in de cabine gemonteerd wordt. Er komt een dubbele bodem onder cabine om de draden goed door te kunnen voeren. En achterin de cabine komt een ruimte voor de elektronica, waarvan de USM het grootste volume in beslag neemt. In mijn hoofd zit nu een leuk idee. En dat ben ik begonnen uit te werken.

Allereerst ben ik begonnen met de deurpanelen. Dit leek me een van de lastigste delen om te maken. Ik wil ze graag toch enigszins laten lijken op de echte panelen. Voor de deurpanelen zag ik drie opties: zelfbouw, bruderpaneel of 3D-printen.

Goed, in het kort: zelfbouw draaide uit op frustratie omdat het niet naar wens wilde lukken. Bruderpanelen zijn een op zich een leuke optie, maar ik vond dat het beter kon. Tevens wilde ik eigenlijk zelf wel wat doen. En nu kan ik redelijk met een tekeningpakket overweg. En qua model heb ik nu een leuk eerste resultaat staan, dat ik hier alvast wilde delen. En van de verwachte prijs voor 3D printen schrok ik niet (slechts iets duurder dan bruderpanelen.). Wordt vervolgd!

En hier de eerste opzet:

3. Timmi

Timmi

Lid geworden:
    10 aug 2008
    Hoi Erik,

dat is nog eens een goed idee, 3D printen.:banana:

Misschien kunnen we er een gezamelijke actie van maken.
    Ik denk dat er animo genoeg voor zal zijn.

Bij deze houd ik me in ieder geval vast aanbevolen, en ik denk dat ik nog wel iemand ken die er interesse in heeft.:wink:

MVG,
    Raymond.

4. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Hallo Raymond,

Het model, dat nodig is om een 3D-print te maken, zal ik vrij beschikbaar stellen aan mede-forummers. Ik denk niet dat een gezamenlijke actie het 3D-printen (veel) goedkoper zal maken. De prijs gaat per volume-eenheid.

Ben op dit moment nog wat aan het schaven met het 3D model om toch nog wat centjes uit te sparen. Al met al vind ik het model al aardig gelukt en ben eigenlijk wel benieuwd of het 3D-printje zal voldoen aan de verwachtingen. Ter info: de prijs lijkt af te steven op circa 11 euro per deurpaneel.

groeten,
    Erik

5. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 50b

En dan borduur ik nog even voort op de vorige update. Een 2D-print op schaal leverde de volgende plaatjes op. Persoonlijk vind ik het er niet onaardig uitzien.

Laatst bewerkt: 12 aug 2012
  6. rss17

rss17

Lid geworden:
    23 mei 2012
    heej

idd ziet er al goed uit. Ik wil binnekort ook de binnekant van de deur gaan maken ma ben ook nog aan het vogelen hoe het beste kunt doen :>

gr

7. jordi

jordi

Lid geworden:
    25 feb 2008
    hallo erik,

dat is inderdaad een goed idee! 3d-printen.
    ik heb ook wel interesse in een setje.
    wanneer het mogelijk is, zou ik wel van je model voor de panelen gebruik willen maken.

we lezen het hier wel denk?

mvg jordi

8. Timmi

Timmi

Lid geworden:
    10 aug 2008
    Hoi Erik,

€ 11,- euro voor een deurpaneel vind ik persoonlijk een heel nette prijs.
    We wachten met smart tot de eerste panneeltjes gereed zijn.

Bij wie kan je eigenlijk zoiets laten printen?
    En moet je dan nog de tekeningen in een bepaald bestand aanleveren, heb hier totaal geen ervaring mee.:confused:

MVG,
    Raymond.

9. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Voor alle geinteresseerden,

in het kader van mijn bouwverslag zal ik er niet te diep op ingaan. Maar je maakt met een 3D-pakket een 3D-model. Dit 3D-model kun je dan uploaden via internet naar een bedrijf dat 3D-prints maakt. Op deze sites kun je dan een bestelling plaatsen van een printje van je eigen 3D-model. Tijdens het doen van je bestelling kun je ook nog materialen kiezen. Maar hoe beter hoe duurder. Vooralsnog kies ik voor het goedkoopste plastic. Voor meer informatie kun je eens op de site van Shapeways rondneuzen (www.shapeways.com). Er zijn vast ook nog andere aanbieders. Ik moet dat zelf ook nog even doen, want volgens mij kan ik het model van de deurpaneel op die site delen, zodat iedereen een printje voor zichzelf kan bestellen. Je bent dan ook vrij om een ander materiaal te kiezen. Ook weer vrij simpel dus.

Als voorbeeld van een 3D-print herhaal ik de foto van de gereedschapkist van mijn oplegger. (Zie reactie 201)

IK zal de deurpanelen gaan bestellen en de foto's hier plaatsen. En zoals gezegd zal ik voor de geinteresseerden het 3D- model beschikbaar stellen.

groeten,
    Erik

10. Timmi

Timmi

Lid geworden:
    10 aug 2008
    Hoi Erik,

dank voor je heldere uitleg.
    Ik denk dat velen hier wat aan hebben.:yes::thumbsup:

Ga er zelf ook eens rondneuzen.

Succes met je project!

MVG,
    Raymond.

11. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 51

De deurpanelen zijn besteld. De levertijd is circa twee weken. Dus even geduld voor de foto's

Ondertussen ben ik begonnen aan de indeling in de cabine. Om even in te komen heb ik de traanplaten voor het chassis gesneden. Het tamiya-traanplaatje zit er nog even op voor de referentie. Ik moet nog een nieuwe styreenplaat bestellen voor de versteviging.

En mijn idee is duidelijk. Nu eens rustig werken aan de uitvoering. Ditmaal probeer ik het zonder nauwkeurige voorbereiding. Het idee is als volgt: ik maak een deel dat vastzit op het chassis. Hieraan wordt de USM bevestigd. In de cabine wordt dan een demontabele "binnencabine" geplaatst. In beide delen houd ik rekening dat er draden onderdoor kunnen lopen. Hier de eerste aanzet:

Wordt vervolgd.

12. Marccc

Marccc

Lid geworden:
    10 apr 2012
    Hey Marker, Een tijdje geleden heeft mijn vader ook kunststof tranenplaat gebruikt op zijn truck (waar ik nu weer mee verder ga) en had die tranenplaat op styreenplaat gelijmt maar daardoor is het krom gaan trekken zoals je op de volgende foto's kan zien.
    Dus misschien moet je even wat anders verzinnen.

13. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Bedankt voor de tip. Nu ben ik wel benieuwd welke lijm gebruikt is en hoe dit aangebracht.

PS: versteviging betekent trouwens niet dat ik een volledige styreenplaat ga gebruiken: Er komt een stukje plaat onder de arm voor de koppelschotel. Er komen wat strips of een stuk plaat onder de traanplaat boven de tank.

14. Marccc

Marccc

Lid geworden:
    10 apr 2012
    Hij gebruikt al jaren voor de modelbouw deze lijm of soortgelijke lijm.
    Geen idee hoe hij dat gelijmt heeft is al meer dan 5 jaar geleden.

15. Volvo_freak

Volvo_freak

Lid geworden:
    11 nov 2008
    @Marker: die spatborden welke je gebruikt hebt, vanwaar komen deze? of zijn dit zelf gemaakte?
    ik heb je topic nog even bekeken, maar vindt nergens het antwoord op mijn vraag

16. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    HOi,

ik heb deze spatborden op mijn oplegger gebruikt: EBH Singlereifenkotflügel (Paar)

groeten,
    Erik

17. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 52a

De traanplaat is afgemaakt. Ook het stukje achter de koppelschotel is nu bedekt.

En ook het electronicagedeelte in de cabine heeft wat meer vorm gekregen. De USM heeft voorlopig een plekje gekregen. Eens kijken of deze opzet goed uitgewerkt kan worden.:

Wordt weer vervolgd.

Laatst bewerkt: 19 aug 2012
  18. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 52b

Vervolg op het voorgaande. Ben begonnen met het interieur. De bedoeling is dat het een demontabele binnencabine wordt. Er zijn geen vastomlijnde werkplannen en ik ben maar gewoon begonnen.

De intentie is om bestaande montagepunten te gebruiken nl. de dashboardbouten en in het dak de bouten voor de speaker.

Het begin: middels een strip de twee stoelen onderling vastleggen. Ook heb ik een onderstel aan de stoel gemaakt.

Vervolgens na passen en meten een bodemplaat gemaakt:

Aan de binnenkant heb ik de motortunnel gelijmd. De originele steunen van Tamiya voor de stoelen wil ik nog verwijderen.:

Op de laatste foto kun je goed zien dat ik wat om het elektronicadeel moet bouwen. Volgens bestudering van plaatjes op internet kan dat prima door een bedverhoging toe te passen. Maar dat is voor de volgende keer. Hopelijk heb ik dan ook de deurpanelen binnen.

19. randy kolenbrander

randy kolenbrander

Lid geworden:
    13 mrt 2011
    zier er al mooi uit

20. Volvo_freak

Volvo_freak

Lid geworden:
    11 nov 2008
    aha ok, bedankt

en als ik jou was zou ik proberen om de bevestiging onder je stoelen weg te halen
    heb dat ook afgezaagd en er dan een bakje onder gemaakt en dit op de bodemplaat bevestigd, staat net wat echter ;)

Deel Deze Pagina