Scania Topline

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 8 mei 2011.

1. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Verlichting op het dak en in de zonneklep. Ben erg tevreden over het resultaat. Helaas ben ik niet in staat om dit middels een goede en mooie foto te laten zien. Hierbij wel een eerste poging. Als ik binnenkort het geduld kan opbrengen, zal ik eens proberen betere foto's te maken. (Maar misschien kan ik die tijd ook beter besteden aan het verder afmaken van de Scania :cool: )

2. martijn77vanzwam

martijn77vanzwam

Lid geworden:
    22 mei 2010
    Mooi hoor, netjes ziet er goed uit

Succes met de verdere afbouw

Groetjes

3. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 70

en verder met de verf. Het interieur heeft de basiskleur (grijs) en al wat details gekregen. Voor het eerst heb ik met interieurvlokken gewerkt en dat bevalt eigenlijk heel goed. Het resultaat is erg mooi. Daardoor ga ik eerst nog een nachtje twijfelen over wat ik met de stoelen ga doen. Eerst wilde ik lederlook geven door de stoelen zwart te verven. Maar misschien ga ik ook hier wel met de interieurvlokken aan de slag.

Verder zullen er nog wat kleine details als een Truckstar, papierwerk en dergelijke volgen. Ook moet er nog wat beddengoed op het bed komen.

4. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    vervolg update 70

Het interieur is afgemaakt. De matras heeft een stofje gekregen. De stoelen zijn voorzien van lederlook. En zo gaat het interieur vooralsnog ingebouwd gaat worden. Eventuele accessoires volgen later:

Toen kwam het inbouwen. Dit zorgde als verwacht voor een probleempje toen de deurpanelen ingebouwd moesten worden. Als al te zien op de bovenstaande foto, heb ik een stukje van het paneel verwijderd. En wel zodanig dat de schroef voor de ruit zichtbaar en dus bereikbaar blijft.
    Om het deurpaneel goed te plaatsen had ik ook wat extra strippen aan de binnenzijde van de deur nodig. Hierop kan het paneel dan geplaatst worden en gelijk met de rand van het raam geplaatst worden. Merk op: hierdoor moest ook het dashboard ietsje ingekort worden

Het tweede probleem (uitdaging is een beter woord) dat afgelopen week al nadenkend over de inbouw van het interieur tot me doordrong, was dat enkele schroeven van ofwel het Toplinedak ofwel het interieur onbereikbaar werden. Dit was eigenlijk vrij simpel op te lossen: een constructie van restantjes styreen waarin twee M3-moeren op de cabine worden vastgelijmd

Daarna heb ik het interieur ingebouwd. Dat ging na het oplossen van de 'uitdagingen' vrij eenvoudig.

Onderaanzicht, waarin duidelijk de dubbele wand zichtbaar is.

Een poging om het interieur op de foto vast te leggen, terwijl het ingebouwd is, lukte niet. Helaas werken de ramen niet mee en weerspiegelt het teveel. Maar jullie moeten het maar geloven. Het staat erg goed.

Hiermee is de cabine nagenoeg klaar (nog antennes lijmen, de 'Scania'-sticker terugvinden en hoekjes maken voor de rechtstandige (de)montage). En het resultaat staat me erg aan. Een mooie foto zegt dan meer dan enkele zinnen:

5. hayabusa71

hayabusa71

Lid geworden:
    25 jun 2012
    Good job ;)
    I looked at your post from the beginning, I think you're doing a great job.
    I started the same trailer, a trailer Lako, such as PJ Hoogendoorn.

6. Jurgen76

Jurgen76

Lid geworden:
    23 aug 2012
    Hoi Erik, ziet er heel goed uit. Daar mag je trots op zijn.

7. Volvo_freak

Volvo_freak

Lid geworden:
    11 nov 2008
    allemaal netjes weggewerkt, knap gedaan
    het einde begint in zicht te komen :)

8. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 71

Een van de laatste onderdelen, die nog afgemaakt moet worden, is de kist. Het begin was er al. Maar ik was nog niet helemaal tevreden met de sluiting van de klep. Doordat de kist nogal vol wordt gepropt met elektronica, zit er wat druk op deze sluiting en daar kunnen ze niet helemaal tegen. Daarom heb ik twee scharnieren aan de onderzijde bevestigd en twee nieuwe sluitingen gemaakt.

Overzicht scharnieren en sluitingen:

Even testen met alle elektronica erin. In ieder geval de accu en de regelaar blijven erin. Wel moet de regelaar vastgezet worden om de sluiting niet te blokkeren. De ontvanger gaat waarschijnlijk in de cabine:

En van buiten kan de klep open en dicht met een schroevendraaier:

De onderste schroeven in de klep moeten nog weggewerkt worden. Maar dan moet ik eerst nog even naar de winkel. :D

9. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    vervolg update 71

vandaag in enkele vrije momenten weer verder gegaan met de kist.

Nadat de schroeven van de klep zijn weggewerkt met wat plamuur- en schuurwerk, is de kist van een kleur voorzien (als zwart tenminste een kleur is). De klep heb ik voorzien van 'metal foil' en ik moet zeggen dat het er erg goed uitziet.

Ook de traanplaat gespoten en met behulp ban dubbelzijdige tape op de kist geplaatst:

De gehele kist inclusief de sluitingen weer in elkaar gezet:

Daarna de zijverlichting weer in orde gemaakt en aan de kist bevestigd. Natuurlijk even getest of de ledjes branden:

En de laatste modelbouwactie van de dag was het monteren van de kist aan de Scania:

Nu de kist aan de Scania zit, wil ik gaan werken aan het aansluiten van de elektronica. Hiervoor moet ik nog wel de koplamp- en achterlichtunits 'renoveren' en opnieuw inbouwen.

10. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    nou ik vind het netjes staan onder de Scania
    kan je als sluiting soms kleine magneetjess nemen???
    doet scale art ook met zn Volvo deuren dicht te houden

11. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 72

Eindelijk dan zijn de koplampunits zijn bijgewerkt: een paar nieuwe leds en wat aangepaste weerstanden.

Meteen ingebouwd in de bumper:

En natuurlijk op de Scania:

12. Vonk

Vonk

Lid geworden:
    15 jun 2009
    hopakee! goed bezig erik! :cool:

13. mark-cat-M313D

mark-cat-M313D

Lid geworden:
    30 aug 2009
    Super mooie scania !!

14. Cor

Cor In Memoriam

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Hoe heb je die striping in de grille(s) zo mooi gekregen?
    Gespoten of zijn het zelfgemaakte stickers.

15. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    ben dit op ebay.de wel eens tegen gekomen de grille decals

16. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Cor,

de grille is geheel gespoten met Tamiya spuitbusjes. De lijnen/vlakken heb ik afgeplakt met veel geduld en Tamiya tape. Eerst is de hele grille rood gemaakt. Daarna werd het zilver aangebracht en toen de rode 'nevel' (gewoon 2 dunne laagjesgespoten, die niet volledig het gebied bedekken.). Benzelf ook tevreden met het resultaat

Dank je voor het compliment.

grt,
    Erik

17. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    zeeeer geslaagd hoe je dit gespoten hebt:D:D:D

18. Siebe75

Siebe75

Lid geworden:
    26 okt 2013
    Dat ziet er netjes uit. Ben bezig met de airbrush (voor het eerst) en dat wil nog niet zo vlotten.

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  19. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 73

Ook de verbeterde achterlichtunits zitten weer aan de Scania. Een korte fotoreportage:

De wirwar van draden (gelukkig kleurcodes gebruikt)

De draden worden in vier groepen via de 'dubbele wand' in de cabine geleid. Dit bosje draden moet nog wel netjes gesorteerd, uitgezocht en aan de USM gesoldeerd worden. Maar dat is voor een andere keer.

En dan hoop ik uiteindelijk op dit resultaat uit te komen (cabine en rek even losjes geplaatst):

20. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Geen update, maar wel even het vastleggen van wat informatie voor.
    Misschien wat meer voor mezelf, want door mijn verhuizing kon ik wat notities over mijn eigen testopstelling niet meer vinden en ook in mijn eigen topic vond ik de benodigde info niet terug. Dus na een middagje trial en error kwam ik weer op het volgende voor de indeling op de ontvanger en USM

Ontvanger
    1 - stuurservo
    2 - extra lichten via USM X2-2 (o.a. dimlicht)
    3 - rijden via USM X2-1 met rijregelaar op de 2e USM X2-1
    4 - schakelservo
    5 - extra lichten via CTI (o.a. grootlicht, mistlicht etc.)
    6 - geluiden via USM X3
    7 - (nog vrij)
    8 - (nog vrij)

Opmerkingen:
    - Ik wil indien mogelijk kanaal 2 verplaatsen naar 7 en een extra switch op F14 doen. Dan kan ik lichten schakelen zonder de rijeigenschappen te verstoren.
    - Geluid moet volledig ingesteld worden.

In de volgende update hoop ik nog wel wat foto's van het proberen te laten zien, want de spagetti is al wel wat verbeterd.

Laatst bewerkt: 15 dec 2013

Deel Deze Pagina