Scania Topline

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 8 mei 2011.

1. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Foto's:

Gebundelde spaghetti:

Bijna klaar met de verlichting:

Nog te doen qua verlichting:
    - rijrichting en achteruitrijverlichting op elkaar afstemmen.
    - rekje achter de cabine van leds voorzien.
    - manier van vastzetten van de spaghetti verbeteren. De cabine haalt op enkele tie-wrap.

2. Jhma36

Jhma36

Lid geworden:
    1 apr 2013
    Hè marker, ziet er goed uit, ben nu bezig de achterlichtunits te spuiten, maar lees in jouw topic iets over verbeterde units, heb je hier een duidelijk foto van en als dit nieuwe zijn mag ik dan weten waar je ze weg hebt.

3. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Jan Hendrik,

verbeterde units betekent dat ik de achterlichtsunits, die ik eerder al had gemaakt, aangepast en verbeterd heb. Om precies te zijn: ik heb alle leds vervangen, zodat beide achterlichtunits nu gelijk zijn. Dit was namelijk nog niet zo.

Tevens was het makkelijker om de kappen te spuiten zonder dat de leds erin gemonteerd waren.

Voor wat foto's, kun je eens kijken in reactie 137: [post137].
    PS: er zitten nu allemaal 5x2 rechthoekige leds in.

groeten,
    Erik

Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  4. Jhma36

Jhma36

Lid geworden:
    1 apr 2013
    Dank je voor het antwoordt, de vorige eigenaar heeft de glaasjes van de achterlichten verkeerd beschilderd vandaar mijn vraag. Moet nog nieuwe glaasjes bestellen.

5. HJ86

HJ86

Lid geworden:
    3 feb 2014
    Hallo Marker,
    Ik ben Henk-Jan, een nieuweling hier in de zin van dat ik mij aangemeld heb, echter ik volgde dit forum al jaren op de achtergrond :)
    Ik vind dat je een prachtig resultaat hebt behaald, petje af voor jou bouwkunsten !
    Zelf ben ik eveneens bezig met het ontwerpen van een stenentrailer. Nu mijn vraag is, in post 70 gaf je een draaikrans weer welke je toegepast hebt op je trailer, zou je me misschien (via pb) willen aangeven waar je die gekocht hebt?
    De kunststof profielen had je van raboesch en/of evergreen, maar het linkje werkte niet. heb je hiervan een catalogus?
    Alvast bedankt voor je reactie,
    groet Henk-Jan

6. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Hoi Henk-Jan,

dank je voor het compliment!

Omdat de vraag naar de draaikransen vaker is opgedoken, geef ik het antwoord in mijn topic

De draaikransen komen van: mini TRUCK shop Bönning - Darmstadt.

Ik heb zowel profielen van Evergreen als Raboesch gebruikt. Mijn voorkeur ligt op de Evergreen (ondanks dat dit wat duurder is). Deze profielen zijn namelijk wat beter qua maatvoering. Het voordeel van Raboesch was dat de er lengtes van 1 meter beschikbaar zijn.
    Raboesch catalogus: http://www.jotika-ltd.com/Brochures/Raboesch-Styrene.pdf.
    Evergreen overzicht op deze site: Evergreen Scale Models
    Mijn tip: ga wel even goed shoppen in de diverse (internet) winkels om je kosten wat te reduceren. Ook in je ontwerp goed nadenken kan wat euro's schelen.

En laat (te zijner tijd) maar eens wat zien van jouw ontwerp. Ga je dit eerst middels iets van 3D opzetten?

groeten,
    Erik

7. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    eindelijk een goed document over de afmetingen van buis loop de hele dag al te mailen en zoeken daarna ;). Toch ook nog zijn voordelen zo af en toe meelezen ;).

De wagen is erg mooi geworden erik heb hem vanaf begin al zo;n beetje gevolgd vooral de trailer omdat ik nog soort gelijke ideeen in mijn hoofd heb.

8. HJ86

HJ86

Lid geworden:
    3 feb 2014
    Hallo Erik,
    ik ben ook een werktuigbouwer en ja zowel het 2D als 3D tekenen is mij niet vreemd, daarom zal ik deze eerst construeren in 3D. Uit ervaring weet ik wel dat een goed begin het halve werk is ! Hoop tzt als ik start met de bouw wel een verslagje bij te houden. Ik heb trouwens ook een tamiya Scania in aanbouw, alleen 4x2 uitvoering.
    De randprofielen van de oplegger had je opgebouwd uit PS strippen, is het geheel constructief nog een beetje sterk ? Heeft de laadvloer redelijk wat draagvermogen ? Ik zit namelijk even te tobben of ik de dwarsliggers nu beter uit alu kan maken danwel PS of ABS.
    De draaikrans, staat zo geen afmeting bij, weet je zo de afmeting ? Schat zo'n 45-50mm?

Nu je oplegger en truck zijn voltooiing naderen komt denk ik nog een heel spannend stukje en dat is de kraan. Heb je deze ook getekend in 3D ? (gaat veel tijd inzitten, dat begrijp ik)

@Cheeta, staat jou oplegger ook al in de steigers ? :)
    gr Henk-Jan

9. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Henk-Jan

de volgende maten had ik nog ergens in mijn notities staan:

Höhe 10 mm
    Grundplatte 60x60 mm, Lochbild 48x48 mm
    Drehkranz außen 54 mm Durchmesser, Kabelbohrung 20 mm
    Lochbild oben an Fahrgestell 21x21 mm

Qua sterkte van de laadvloer: het styreen is op zich (lokaal) sterk genoeg. Zeker als de laadbak op het chassis is geplaatst. Maar het houdt echt niet over en het kan dus wel beter. De kantbalken had ik inderdaad van strippen gemaakt. Met de Revell-lijm is dit een behoorlijk sterk C-profiel geworden. Als ik de laadbak opnieuw zou doen, zou ik wel overwegen om de dwarsliggers en misschien ook wel de kantbalken van aluminium te maken.

Ja, ik ben begonnen met voorbereidingen voor de kraan. Hij wordt inderdaad eerst in 3D getekend. Vooralsnog heb ik alleen nog geprobeerd om een 3D-model op internet te vinden. Hoewel ik wel een leuke file heb gevonden, kan ik deze helaas niet downloaden. Nu wil ik eerst even een flink aantal foto's maken van een Hiab in actie, zodat ik maten kan gaan afschatten.

groeten,
    Erik

10. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 74

Ik had mezelf voorgenomen om niet eerder verder te gaan met de oplegger dan dat de Scania helemaal af zou zijn. Dat is dus niet gelukt. Er zijn wat kleine karweitjes om te doen. Het allerbelangrijkste dat ik nog moet doen, is een steun maken op plaats van de cabinescharnieren, zodat de cabine rechtstandig omhoog afgenomen kan worden.
    Maar de truck rijdt. En ik had ook gedacht (misschien ook wel eens getypt hier) dat zodra de truck zou rijden, dat ik de besturing van de oplegger zou inregelen. Dat heb ik vandaag kunnen doen. Dat is geen heel leuk karweitje, want je moet elke keer een waarde in de software aanpassen, downloaden op de PIC en de PIC weer in de oplegger plaatsen, proberen hoe het werkt en dit opnieuw totdat je tevreden bent. Het gaat dan ook nog eens om 7 waardes, waarbij de ene waarde makkelijker te vinden is dan de andere. Maar goed. Hier zijn geen foto's van te maken. Echter bij de laatste drie waardes is het beter om toch even de Scania voor de oplegger te plaatsen en het uit te proberen. Dit leverde de volgende foto's op:

Binnenshuis lijkt het er in ieder geval op dat de oplegger nu redelijk netjes stuurt en achter de Scania loopt. Om te dit controleren te vergelijken aan andere combinaties moet ik in de komende tijd maar eens een meeting bezoeken.

Zo even rondrijden levert ook nog wat verbeterpuntjes op: de Scania rijdt veel te hard ondanks de truckpuller motor. Misschien toch maar eens de schakelbak vastzetten. Tevens met er nog iets aan de vooras of spatbord (rechterzijde) gedaan worden. Deze raken elkaar tijdens het sturen.

11. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    dit vind ik nou een nette truck
    je hebt je best gedaan :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    succes met de trailer afbouw
    ben benieuwd naar het totaal plaatje

12. zeagle

zeagle

Lid geworden:
    5 apr 2008
    Hoi Eric,

Heb je topic eens flink doorlopen en ik moet zeggen dat het iets bijzonders aan het worden is. Het geheel vindt ik zeer natuurgetrouw gebouwd en benaderd de werkelijkheid behoorlijk. Ben erg benieuwd naar je vorderingen betreffende je kraan. Als dat op de manier gaat zoals je dat nu hebt gedaan, gaat dat zeker goed komen volgens mij! Ga zo door zou ik zeggen. Kunnen wij blijven genieten!

13. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Vanavond de oplegger weer opgebouwd. En getest. Hier een paar foto's.

Een aandachtspuntje opgemerkt: de verbinding tussen de IR-led en de ontvanger valt uit bij bochten. Binnenkort maar eens rustig kijken wat de exacte oorzaak zou kunnen zijn.
    Een mooie oplossing zou zijn om dit te verwerken in de kingpin, maar dan moet ik eerst maar eens uitzoeken of hier ruimte voor is.

En ja, nu ga ik beginnen aan de kraan. Het zal nog wel even duren voor de eerste resultaten zichtbaar worden, want eerst wordt dit voorbereid middels een 3D-model.

14. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Erik,

Ziet er heel mooi natuurgetrouw uit, Super Hoor !

(Volvo) petje af voor jou bouwkunsten.

Ik ben echt benieuwd naar het eindresultaat.

15. HJ86

HJ86

Lid geworden:
    3 feb 2014
    Hallo Erik,
    Wat een mooie combinatie zo, prachtig om te zien. Hier kan ik nu echt van genieten.

Hierbij misschien nog tip omtrent de kraan, ik wilde zelf destijds weleens weten wat het was om kunststof te bewerken (snijden/vijlen/zagen/lijmen) daar ik dit nog niet eerder had gedaan. Als proefje eens geprobeerd om de Hatz motor te fabriceren. Viel me niet tegen eerlijk gezegd. De motor, een 2L41C kun je de aanzichten zo in dwg of dxf formaat downloaden, handel verschalen naar 1:13 (althans dan zit je qua schaal er volgens mij een beetje tussen in) in 3D of autocad, plaatwerk ervan tekenen en dan zo gunstig mogelijk tegen elkaar nesten en dan deze 'nesting' schaal 1:1 uitprinten (past dan met gemak op A4 en heb je door goeie nesting tevens weinig restafval) en dan met lijm (heb zelf met pritlijm geprobeerd) op kunststof plaat plakken en uitsnijden. papier na t snijden eraf trekken (dan kun je in lauwwarm water de lijm eraf spoelen) en delen aan elkaar lijmen. heb zelf met secondelijm gedaan omdat je het plaatwerk eromheen moet buigen en dan moet dit ook gelijk vast moet zitten. Dit vond ik wel wat friemelwerk (komt wat handen tekort :)). Ik weet echter (nog) niet of dit tzt als deze een likje verf krijgt of deze dof wordt., dat zien we dan wel weer.
    Zal zo proberen even fotootje van te maken.

gr Henk-Jan

16. HJ86

HJ86

Lid geworden:
    3 feb 2014
    Ik loop tegen een probleem aan, moet eerst even uitzoeken hoe ik een foto moet plaatsen ? waar kan ik de instructie vinden hier op het forum ?
    Ik dacht dat ik deze zo kon importeren maar dat ging toch niet

17. HJ86

HJ86

Lid geworden:
    3 feb 2014

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Dank voor alle complimenten.

@Henk-Jan,
    dat is al een prima resultaat.

Dank je voor de tip van de motor. Ik ga zo ook eens op zoek naar onderdelen in plaats van een hele kraan.

De plaat buigen kun je ook even in warm water doen. In het kort: je kunt bijvoorbeeld een buis of kopje ofzo van de goede diameter zoeken en hier de plaat omheen vouwen. Even laten weken in warm water om de spanning eruit te laten trekken.

19. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    papier op kunstof plakken en later verwijderen
    neem spuitbuslijm

als je t op 1 kant inspuit is t net een pritt plak papiertje wat je eraf haalt en ergens anders weer kan plakken

spuit je beide delen in dan plakt t echt vast

te koop bij bouwmarkt

20. groen

groen

Lid geworden:
    17 feb 2013
    laadkraan

Beste Erik,

Ik heb nu totaal 5 autolaadkranen gebouwd.
    Als voorbeeld heb ik gebruik gemaakt van folders van HIAB kranen.
    Hierin staan maten vermeld.
    Het is een kwestie van de maten omrekenen of op een printer op de juiste schaal afdrukken
    De laatste kraan die ik heb gebouwd is een EFFER.
    Deze heb ik werkend gemaakt middels servo's en spindels.

Veel succes met de bouw

gr
    Wim

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina