Scania Topline

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 8 mei 2011.

1. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Erik,

Wat voor merk vaartregelaar gebruik jij ??

2. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Piet,

ik gebruik een Robbe (rookie truck) regelaar.

grt,
    Erik

Laatst bewerkt: 29 mei 2011
  3. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Erik,

Bedankt voor je antwoord.

4. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 005

Wat is een trekker zonder oplegger? Eenzaam :rolleyes:? Het oorspronkelijke plan was dat zodra de truck af was, er wel een oplegger zou komen. Maar ik ben vooral mechanisch ingesteld en omdat ik het opzetten van licht en geluid vooral op mijn gemak wil doen, wilde ik daarnaast toch al wat anders aanpakken. Kan ik het werk mooi afwisselen. Daarom heb ik toch veel eerder dan gedacht alvast een oplegger laten bezorgen. Een ding is in ieder geval zeker. Het wordt grotendeels zelfbouw (op de basis na.) Vandaar de keuze voor onderstaande chassis. Lekker eenvoudig en ik zie de mogelijkheden om dat te creeren wat ik voor ogen heb.

Het eerste plan is om de achterste twee assen gestuurd te maken. Dat zou dan moeten gebeuren doormiddel van draaikransstellen, die door een stangensysteem aangesloten moet worden. Om vast wat feeling te krijgen, heb ik alvast de afstanden tussen de assen bepaald. Nog niet helemaal duidelijk op de foto, maar het is een prima indicatie van de eerste geplande forse aanpassing op het chassis.

Meer volgt als ik ook een eerste opzetten en ideeen heb verwerkt. En in het komende lange weekend hoop ik daar toch een poosje over na te denken.

5. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 006

De onderdelen voor de voorloopas kwamen toch weer iets eerder binnen dan verwacht. DHL kan het wel. :).
    Mooi weer met hemelvaart. En dan kun je met een kopje koffie en een dienblad van onderdelen best achter het huis in het zonnetje een begin maken met de voorloopas.

Eerst de as gedemonteerd, omdat ik hem tijdelijk al op het model had gezet. En toen de benodigde gereedschappen en materialen verzameld in het dienblad en lekker buiten gaan zitten.

Omdat het een aangedreven voorloopas wordt, moet er een 'wielmeenemer' gemonteerd worden:

En de originele asbehuizingen moeten iets ingekort worden:

En met de kogellagers worden de fusee's weer in de behuizing geplaatst. Ps, niet zichtbaar, maar ook in de fusee's zijn kogellagers verwerkt.

En de fusee worden opgesloten door twee plaatje met een (mini) kogellager.

Daarna de as onder het chassis bevestigd. Op moment van foto's maken had ik nog niet de juiste lengte van schroefjes, maar dat was op zich ideaal om mijzelf alvast een beeld te geven voor het vervolg.
    (PS: de schotel is nu ook zichtbaar. De onderplaat hiervoor is omgekeerd op het chassis geplaats. Hiermee hoop ik de oplegger op min of meer de juiste afstand achter de trekker te krijgen. Met een eerste pastest lijkt dit te lukken. Het was trouwens wel nodig om een hoekje (2x) uit de dwarsligger onder de onderplaat te halen.)

Toen de wielen gepast. De super single vind ik te breed voor deze as. En dus worden de super singles op de vooras geplaatst en blijven de gewone banden op de voorloopas zitten.

En even een overzichtsfoto:

Ondertussen heb ik al een stuurstang aangemaakt (geen foto). En ik ben nu bezig om te bestuderen hoe en waar ik de servo zal plaatsen. Dat gaat nog wel een gepuzzel worden. Wel is het duidelijk dat de accuhouder verplaatst moet worden. Dus lijkt het me verstandig om meteen maar naar de hele opbouw te kijkenn. Ik ga denk ik eerst maar weer een polystyreen opzetje maken voordat er definitief iets in elkaar geknutseld gaat worden. Maar dat allemaal in een volgende update.

grt,
    Erik

6. Timmi

Timmi

Lid geworden:
    10 aug 2008
    Hoi Erik,

ik zie dat je al lekker op dreef ben.:yes:

Op 1 van de foto's zie ik dat de stuurarmpjes van de asbehuizingen precies in het verlengde van de jointcup (cardanbusje) zitten. Gaat dit geen problemen opleveren met je stuurstang bij het in- en uitveren?:confused:

Of ga je hiervoor de Carson stuurstang gebruiken welke gebogen is.

Overigens wel leuk om te zien dat je gebruik maakt van een aangedreven voorloper daar dit in de praktijk bij mijn weten niet voorkomt.:yes:

Suc6 met de verdere bouw.

MVG,

RAymond.
    -\8/-

7. Steve Billast

Steve Billast

Lid geworden:
    6 jan 2010
    Sorry te vragen , maar die : robbe futuba FP-R118F waarop servo's op aan te sluiten , kan je mij hiervan mogelijk eens de afmetingen van doorsturen hoe groot dit bakje is en hoeveel servo's kan men erop aansluiten ?
    Dank U hiervoor .

Mvg,
    Steve .

8. xxsanderxx

xxsanderxx

Lid geworden:
    23 okt 2009
    het ziet er goed uit hoor.

ik neem aan dat het bij de getriebedokter vandaan komt??

even een offtopic vraag.
    ik wil mijn king hauler ook gaan ombouwen naar 6x6.
    nu zit ik te zoeken maar snap niks van die maten (type I en II, 15 en 20)

ik heb dus een vooras nodig met de stuur hubs waar dus aan bijde kanten een stuur hevel zit.
    de prijsen zijn nog al uiteen lopend, ik weet dus niet welke ik nodig heb.
    iig zonder dig. (spare). maar wel compleet met diff.
    kun jij me vertellen welke ik nodig heb???

alvast bedankt.

en succes met de verde opbouw van je truck.

gr Sander.

9. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    @Sander

Sander,

ja, het komt bij de getriebedoktor vandaan. De rest van het antwoord krijg je per PB om zo een teveel eventuele reclame te voorkomen.

@Timmi

Het klopt wel wat je ziet. Ik heb nu van een draadstang M3 (1m voor 1 euro :D) een gebogen stuurstang gemaakt. (Maar voor degenen, die ook willen buigen met een draadstang: niet teveel, want dan knaptie :cool:) Ik moet nog even kijken hoe ik de kogelscharnieren en de servostuurstang precies ga bevestigen en daarbij moet ik inderdaad rekening houden met de vering en cardanas. Maar daar ga ik wel uitkomen, maar ik zal even moeten zoeken naar en wachten op nieuwe kogelscharnieren.
    En nog even een kanttekening: in de definitieve montage laat ik de fusees inderdaad naar voren wijzen. Hierdoor wordt de stuuruitslag wel beperkt. Ik verwacht echter dat het wel goed gaat komen met de verhouding met de vooras. Maar dit is misschien wel een reden om de toekomst toch een andere constructie te gaan gebruiken. Maar eerst ga ik verder op het ingeslagen pad.

Het klopt trouwens van de aangedreven voorloper. Die bestaat niet. Maar dit was voor mij de makkelijkste manier om zonder al teveel zelf onderdelen te maken (alleen stuurstang e.d.) een voorloper te krijgen. En ik vind het ook leuk om zo als modelbouwer wat "dichterlijke" vrijheid te hebben. En zoals opgemerkt we zien wel wat de toekomst brengt. Eerst maar even zo.

@Steve

ik stuur je per PB wel een link met de juiste reclame :cool:.

grt,
    Erik

Laatst bewerkt: 4 jun 2011
  10. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 006

Kleine update.

De voorloopas heeft nu een stuurstang in de juiste maat. Om hem goed te kunnen sturen, moest ik wel een klein verloopstukje maken om een goede verbinding met de servo te kunnen maken. Via ouderwets 'servo vasthouden met je vingers', heb ik al getest of de servo de as op de juiste manier kan laten sturen. De juiste stuuruitslag (in verhouding met de vooras) lijkt zo een op het oog haalbaar. Ook lijkt er geen botsing met de cardans tijdens in- en uitveren plaats te gaan vinden, maar hiervoor moet ik nog wel een slimme ophanging uit gaan werken. Helaas kwam ik handen en vingers te kort om dit mooi op de foto te zetten. Dus dat moet dan maar gebeuren als de servo gemonteerd is. Hiervoor moet ik nog wel een hobbel nemen, want de Hyperionservo wordt nog niet door mijn PC herkend en kan dus nog niet geprogrammeerd worden.

Ook even met de oplegger bezig geweest. Er moeten sturende assen onder komen. Hiervoor ben ik maar eens aan de slag gegaan. Ik heb geen draaibank of freesbank, maar met gammaprofielen, een ijzerzaag, een vijl, paar boutjes en een accuboormachine hoop ik een eind te komen.
    Het plan is om de boutgaten voor assen zolang mogelijk te laten zitten waar ze nu zitten en eerst de draaistellen te maken. Pas als deze klaar zijn, zal ik gaan zagen of laten frezen aan het chassis, zodat er aparte draaistellen ontstaan. Dit lijkt mij de handigste methode om de maatvoering relatief makkelijk in de hand te houden. Maar een eerste indruk is al te zien in de volgende foto's.

De draaikrans heb ik gevonden via internet. Een relatief grote diameter zodat ze op de werkelijke draaikransen lijken en toch een lage inbouw. Met wat siliconenspray zou het prima moeten werken.

De toekomstige draaistellen, die nu nog een geheel vormen met het chassis. Twee hoekprofieltjes met een plaat zullen de basis gaan vormen. Daarop komt de draaikrans. Pas als de draaistellen los zijn gemaakt zal ik de verder afwerken.

Nu moet ik even slim nadenken over waar de ophanging in het chassis komt en hoe ik dit ook weer constructief kan oplossen. Ik heb al een ideetje en hoop dat binnenkort uit te kunnen werken.

11. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo
    die draaikrans is die er voor gemaakt door de verkoper of had het een andere bestemming,
    het is wel een mooie oplossing zo,
    die voorloopas is helemaal niet verkeerd
    maar draait ie nou wel de goede kant op??!!
    aan de behuizing te zien niet,
    mvg markioo

12. Hallo Marker,

Zoals Markioo in de posting hieronder al vraagt: 'draait de as wel de goeie kant op?'

Volgens mij draait de aangedreven stuuras de verkeerde kant op,kijk maar eens naar deze foto,

Volgens mij moet je de as omdraaien.

Gr Robin

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Hoi Markioo,

de draaikrans is een standaardonderdeel via een webshop. Degene, die ook geinteresseerd is, kan via pb wel een link krijgen.

Even gecheckt en ja, je hebt gelijk. De as draait verkeerd om. Dus ik zal dadelijk de schroevendraaier maar even vasthouden.

grt,
    Erik

Laatst bewerkt: 11 jun 2011
  14. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 007

En nog even een uurtje aan de oplegger besteed.:

L-profielen aan de binnenkant bevestigd. Middels een plaatje naar de goede hoogte gezocht. En toch ging de eerste set geboorde gaatjes fout. :oops:. Tja, als je correct uitrekent dat L-profiel + plaat een hoogte van 15mm moet overbruggen en je gaat aan het boren met alleen een L-profiel in de handen, dan zit je ineens 2mm verkeerd. :(. Maar met dat ik zag dat het fout was, wist ik ook wat er fout was gegaan. Dus het is direct hersteld.

De plaatjes gemaakt waaraan de draaistellen komen te hangen. En het past heel mooi. Je kunt de platen met enige lichte druk precies tussen draaikransen en L-profielen schuiven. Met dat resultaat was ik best tevreden.

Even de assen ter referentie eronder, zodat heel duidelijk is dat ze van plaats zullen gaan wijzigen. De potloodstrepen geven de hartlijnen aan. (helaas vervormt de foto het effect een beetje.)

Nu is het zaak om de chassisbalken te zagen. En ik ga eens heel goed nadenken hoe ik dat het beste met het bij mij beschikbare gereedschap ga doen. Mijn voorkeur zou namelijk zijn om de zaagsnede niet helemaal recht te hebben. Vanaf de eerste as zou ik schuin omhoog willen. Dan recht naar achteren en vervolgens vlak voor het einde recht naar beneden om zo het ophangpunt voor de bumperpartij intact te laten. Frezen zou een mooiere oplossing zijn, maar helaas valt dat niet binnen mijn mogelijkheden. Ik denk dat de mix van heel veel geduld, goed pas- en meetwerk, een paar goedgeplaatste boorgaten, de zaag en de vijl de klus wel kunnen klaren.

Maar dat voor een volgende keer. Nu eerst de voorloopas omdraaien :oops:

15. Hallo Marker,

Ik maakte 'assen fout' tijdens de bouw van mijn Scania R620 ook,dus je bent niet de enige ;);)

16. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Het grappige is dat ik (en of het jouw verslag was, weet ik niet) al gelezen had, dat je de blokjes richting chassis moest plaatsen. Dit had ik prima gedaan. Alleen blijkt nu ik het nog eens bekeken heb, dat je in ieder geval na de verbouw het deel van de behuizing met de blokjes kunt omdraaien ten opzichte van het andere behuizingsdeel en dan zit de as inderdaad zoals scherp is opgemerkt door Markioo en jou ineens verkeerd om.

Maar het is nu bijgewerkt. En geleerd dat ik direct moet checken of het nog werkt zoals ik denk dat het werkt.

17. Blue Blade

Blue Blade Guest

mooi werk, precies wel een redelijk lange oplegger ...

18. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 008

Soms hebben lange reclameblokjes in een film best een voordeel. Met het truckchassis naast me begon ik rustig een leuke film te kijken, maar ondertussen kreeg ik een idee voor de ophanging van de voorloopasstuurservo. En dus heb ik de reclametijd zeer nuttig gebruikt om snel even de schuur in te sprinten en de zaag en vijl ter hand te nemen om een klein stukje L-profiel om te vormen tot een stevige ophanging. Na elke actie had ik dan weer zo'n dikke 20 minuten de tijd tot het volgende reclameblok om de volgende actie voor te bereiden en de maten op te nemen.

De foto's geven het resultaat weer:

Direct ook maar even getest of alles werkte, zoals ik hoopte dat het zo werken. Helaas ging het precies zoals ik verwachtte. Ja, tussen hopen en verwachten zit wel eens verschil :(. Om het uit te leggen: de stuurservo's van de vooras en voorloopas worden met een y-kabel tegelijk aangestuurd. En ja, de slimme lezer raad het al. Ze werken tegen elkaar in of met andere woorden: de stuuras stuurt naar links en de voorloopas stuurt naar rechts en andersom. Beetje lastig :yes:. Trouwens (niet goed zichtbaar op de foto's, maar) het veren van de as geeft geen problemen. Maar dat kon ik vooraf berekenen en proberen tijdens de film :).
    Maar op zich kan ik het probleem verhelpen omdat ik digitale programmeerbare servo's heb gebruikt. Ware het niet dat ik de software nog niet zover heb gekregen om de servo's door het programma en pc te laten herkennen :mad:. Ik ga het wel opnieuw proberen als ik enigszins minder frustratie hierover heb :cool:.

19. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 009

Ben eens begonnen met mij te verdiepen in de verlichting. Voor mij is dit eigenlijk heel nieuw terrein. Vandaar dat ik alles rustig uit wil zoeken voordat ik definitief aan de slag ga. Na wederom veel inlezen op het verlichtingsgebied, heb ik een schema opgesteld zoals ik de verlichting zou willen :)cool:) uitvoeren. Het schema is nog niet helemaal klaar, maar de basis is er. Ondanks het misschien wat onoverzichtelijke plaatje laat ik het schema toch even zien.

In principe wil ik de volgende verlichtingsfuncties proberen te maken:
    1 - stadslicht: alle pitjes en lichtjes aan voor, zij- en achterkant gaan branden. In principe wil ik pitjes in vrijwel alle lampen hebben. Als ze dan een dubbelfunctie met bijv. dimlicht, mistlicht of grootlicht krijgen, zullen ze zwak moeten branden.
    2 - dimlicht: koplampen gaan (feller) branden
    3 - groot licht: groot licht + lampen in grille gaan feller branden
    4 - knipperlicht links
    5 - knipperlicht rechts
    6 - zwaailicht
    7 - mistlicht: mistlicht voor en achter gaan branden.
    8 - remlicht
    9 - achteruitrijlicht
    10 - alarmlicht

De wens is in dit geval nog de vader van de hoop :). Er moet nog veel uitgezocht worden. Ik zal nog uit moeten zoeken of ik dit kan aansturen met de USM-RC (en dan ook nog het liefst zoveel mogelijk met de multiswitch uitbreiding.). Daarnaast moet ik de leds en weerstanden nog bepalen. Zeker met betrekking tot de dubbelfunctie, zal ik wat meer inzicht moeten krijgen. Al met al nog genoeg uit te zoeken, maar de eerste stap is gezet.

20. Blue Blade

Blue Blade Guest

schema ziet er precies toch goed uit, alles is duidelijk,
    nog een heel gepruts die verlichting, maar wel leuk om te doen ...

Deel Deze Pagina