Scania Topline

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 8 mei 2011.

  1. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Update 010

    Vandaag heb ik me maar eens verder verdiept in verlichting en de USM-RC. Ik heb voor elke soort verlichting een lampje en een weerstand op een stuk karton geplakt. Vervolgens heb ik de USM-RC aangesloten (gewoon de handleiding zoveel mogelijk gevolgd.), maar dan wel lampje voor lampje. En elke keer: even proberen of het lampje wel deed via de USM-RC en afstandsbediening.

    Het was een beetje trial en error, maar het stadslicht bleek al snel te werken. Helaas is het een overdagfoto en niet zo goed te zien, maar het achterlicht, stadslicht en zijverlichting doen het.
    [​IMG]

    Ook het achteruitrijlicht (tegelijk met waarschuwingslichten) deden het vrij snel.
    [​IMG]

    En ook het remlicht werkt prima.
    [​IMG]

    Als ik nu kijk naar wat ik wil, dan heb ik het volgende al bereikt:
    1 - stadslicht: doet het. :)
    2 - dimlicht: nog niet gelukt :mad:
    3 -
    groot licht: nog niet gelukt :mad:
    4 - knipperlicht links: doet het :)
    5 - knipperlicht rechts: doet het :)
    6 - zwaailicht: nog niet geprobeerd
    7 - mistlicht: nog niet geprobeerd
    8 - remlicht: doet het :)
    9 - achteruitrijlicht- doet het :)
    10 - alarmlicht - doet het :)


    Daarnaast heb ik geprobeerd om verlichting de multiswitch op mijn zender te schakelen, maar ik heb het nog niet helemaal in orde. Knippers en waarschuwingslichten krijg ik wel brandend, maar stadslicht, dimlicht en grootlicht nog niet. Maar ben het nu een beetje zat en zal binnenkort verder moeten zoeken naar de juiste aansluitingen en instellingen. Tevens moet ik dus nog een manier vinden om (buiten de USM?) om mistlicht en zwaailicht te schakelen.

    Tot zover de huidige stand van zaken.

    En als er iemand goede tips heeft, dan hoor dat graag.

    groeten,
    Erik
     
  2. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    haha mooie wirwar van draden! maar je hebt het al wel aardig voor elkaar!
    ik gebruik een CTI mini multiswitch PS4A.
    hiermee kan je op 1 vrij zender/ontvanger kanaal, 4 uitgangen schakelen. bijvoorbeeld 4x verlichting. mooie kleine print. werkt erg goed!

    wanneer je met de USM-RC de infra rood wilt gebruiken, moet je 1 uitgang (uit m'n hoofd uitgang 4, in ieder geval de paarse+grijze draad) niet voor je verlichting benutten. hier komt de IR-led op aangesloten.

    succes met de wirwar aan draden ;) en het uitpluizen van de werking!

    m.v.g. jordi
     
  3. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Rotterdam
    Jordi,

    Hoeveel kanalen heb je eignelijk in gebruik voor je module plus ir?
    Ik heb nou 8 kanalen en vraag me af of dit genoeg is.
    En waarom een print? Ik heb 4 stick kanalen die 4 functies weer ieder bedienenen. Daarnaast heb ik nog 3 schakelaars die ook 4 functies kunne hebben. En nog 1 schuif voor mijn schotel open en dicht te doen.
    Is dit allemaal wel voldoende of kom ik kanalen tekort?

    Grtz.
     
  4. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Jordi,

    Als je je goed begrijp, dan gebruik je de CTI naast de USM. Toch? Hoe stuur je deze dan op de zender? Met een stick? Of gebruik je ook nog extra switches voor? Het lijkt me namelijk de ideale mogelijk om het dimlicht, grootlicht, mistlicht en de zwaailampen voor elkaar te krijgen.

    Dat van die IR-LED had ik inderdaad al gelezen. Ik denk dat ik deze draden straks in de definitieve opbouw maar bewaar voor de IR-module. :)

    Tja, wirwar. Vandaag had ik erg geen moeite mee om het te maken. Ben benieuwd of ik het de volgende keer ook nog snap als ik ermee aan de slag wil :cool:. Daarom had ik toch maar even aantekeningen met potlood erbij gezet. Maar zo kan ik mooi buiten het model testen of en hoe het allemaal werkt. In theorie kan ik daarna in 1x het goede systeem inbouwen.

    groeten,
    Erik
     
  5. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Hoi Kraanbouwer,

    dit vind ik ook een interessante vraag. Begrijp ik goed dat je vraagt naar de hoeveelheid kanalen, die de USM gebruikt?

    Het plan bij mij is dat hij 2 of 3 kanalen op mijn zender/ontvanger gaat (mee)gebruiken.
    1 - Combinatie van regelaar met USM ( De USM lust de regelaar door naar de motor. Dus dit kanaal bestuurt in hoofdzaak de motor)
    2 - Besturing van de verlichting via USM.
    3 - Multiswitchbesturing voor geluiden USM.

    De andere kanalen zijn dan voor:
    4 - (EDIT) CTI-switch
    5 - stuurservo (stuurt bij mij zowel vooras als voorloopas via y-kabel)
    6 - schakelservo
    7 - is nog vrij (optie voor schotel)
    8 - is nog vrij (optie voor poten oplegger)

    Volgens mij kun jij ook op deze manier je kanalen doornemen en bekijken of je genoeg kanalen heb.

    EDIT: terwijl ik op enter drukte en nog even mijn koffie opdronk en daarna onderstaande reactie van Jordi las, zat ik te denken dat ik op kanaal 4 de CTI ga aansturen em met kanaal 3 de multiswitch voor de extra geluiden ofzo. Ik zal het laten weten als ik alles uitgevogeld heb.

    grt,
    Erik
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2011
  6. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    hey erik,

    klopt. ik gebruik de cti naast de usm-rc en gebruik hiervoor een 3-standen schakelaar. de schakelaar moet wel in de middenpositie terug veren. je geeft een kort en een lang signaal naar boven/onder om de uitgangen te activeren.
    kort naar boven is kanaal 1 aan en uit, lang naar boven is kanaal 2 aan en uit, en omgekeerd naar beneden voor kanaal 3 en 4.
    het is overigens niet de enige oplossing met een schakelaar. wanneer je een stick beweging over hebt, kan je het daar ook mee doen.

    welke zender heb je? op de fc-16 kan je ook de stekkers van de stick los halen, en op die positie bv een schakelaar zetten. zo heb ik dat gedaan. vind de schakelaar prettiger werken dan de stick.

    ook schakel ik de kanalen van de usm-rc met schakelaars. hiervoor moet de 2x een 3-standen schakelaar met de juiste weerstand waardes bij elkaar solderen, en op 1 servo snoertje aansluiten voor in je zender.
    ik ben niet goed in schema's maken voor schakelaars met weerstanden enz, maar als je intresse hebt om de usm ook met schakelaars te bedienen, zal ik proberen om het voor je uit te tekenen.

    als je verder vragen hebt, hoor ik het wel.

    m.v.g. jordi
     
  7. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    @ kraanbouwer,

    ik gebruik voor de usm-rc 2 ontvanger kanalen. 1 voor de verlichting, en 1 voor de geluiden. (toeters enz)
    de extra print is omdat ik aan 6 uitgangen (de 7e is dus voor de IR) op de usm-rc niet genoeg heb om al m'n verlichting te kunnen schakelen.

    ik lus de regelaar niet over de usm-rc. je hebt namelijk 3 verschillende aansluit mogelijkheden.

    kanaal:
    1-trailer poten
    2-rijden
    3-usm-rc
    4-usm-rc
    5-cti
    6-versnellingsbak
    7-schotel
    8-sturen

    (dit is niet de aansluit volgorde in de ontvanger. puur even om aan te tonen hoe ik alles heb aangesloten.)

    m.v.g jordi
     
  8. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Ik heb een F14 (al met extra multiswitch).


    Ik denk dat als ik je verhaal lees, dat ik het begrijp. MOchten er aanvullende vragen zijn, dan hoor je van me. Ik zag in jouw eigen verslag ook al een foto van de zender met drie schakelaars en heb me inderdaad afgevraagd hoe je het precies voor elkaar had gekregen. Het is me nu enigszins duidelijk.

    Ik zal nog eens rustig nadenken over de besturing en daarna eens kijken wat praktisch is. De voorlopige insteek (na wat ik afgelopen half uur gelezen en geleerd heb) is voorlopig:

    Linkerstick - omhoog/omlaag: motor
    Linkerstick - links/rechts: schakelservo
    Rechterstick - onhoog/omlaag: verlichting USM (knippers, stadslicht, alarmlicht)
    Rechterstick - links/rechts: stuurservo

    3-standenschakelaar - CTI
    Multiswitch - extra geluid USM.

    En dan blijven er nog twee kanalen over voor toekomstige uitbreidingen.
     
  9. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    zoals je het nu beschrijft, zou alles moeten werken.
    alleen ben ik niet bekend met de werking van de multiswitch i.c.m. de usm-rc.

    weet je al hoeveel geluiden je kan afspelen (zonder de motorgeluiden enz.)? dus puur de toeters enz.
    ik heb er nu 4 en dat kost me 1 kanaal van de usm. (en dus ook 1 op m'n zender ontvanger)

    ik neem aan dat de multiswitch 1 kanaal bezet?

    bij de f-14 kan je volgens mijn ook de stekkers van de stick veranderen/los laten. je zou dus ook evt de stick beweging kunnen veranderen in een 3-standen schakelaar wanneer je het vervelend vind om de usm met de stick te bedienen.

    m.v.g. jordi
     
  10. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Rotterdam
    hallo,

    Ik heb een fc-16 boat en truck zender.

    Ik sluit geen schakelservo aan omdat ik dit overbodige luxe vind.

    dus:

    1: sturen
    2: rijden
    3: geluid
    4: licht
    5: zwaailampen
    6: schotel
    7: poten
    8: ir module

    Dus dan zou het goed moeten komen zoals ik het nu heb.
    Bedankt voor de informatie en als ik zover ben dat ik de usm aan ga sluiten zal ik je mischien nog een pb'tje sturen met vragen.
    Maar eerst is wat ruimte maken om het een en ander in te kunnen bouwen.

    Bedankt!

    Grtz.
     
  11. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Qua aantallen geluiden voor wat betreft de multiswitch weet ik het nog niet zeker. Ik had vandaag namelijk de luidspreker nog niet aangesloten om de eenvoudige reden dat ik geen goede stekker had om hem aan te sluiten op de USM.
    Maar ik heb wel geprobeerd om met via multiswitch de lichten aan te sturen. Dit kreeg ik dus niet helemaal voor elkaar behalve de knippers en alarmverlichting. Maar elke keer als ik een switch aanzette, knipperde wel het rode lampje op de USM. Als de luidspreker aangesloten is, zal ik meer verdiepen in het volgende schermpje van de Sound Teacher en bijbehorende geluiden. Hiermee kon ik in ieder geval de multiswitch aansturen. Dit kost me 1 kanaal. Zoals je ziet heb je dan keuzes voor switch naar boven en onder. Als je zelf even in je Sound Teacher kijkt, kun je zien welke keuze er precies zijn. Volgens mij zijn er ondere andere 12 geluiden (zusatzsounds 1-12) aan te sturen.

    [​IMG]
     
  12. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Update 011

    Na de elektrische draadjes wil ik toch nog even de zaag en de boor vasthouden. En er was nog tijd over in het weekend.

    Dus zou ik 'even' het chassis bijwerken. Oef, dat gaat dus iets meer tijd in beslag nemen als je alleen een simpel zaagje en een vijl ter beschikking hebt. Maar de tanden op elkaar en wat geduld, levert tijd een leuk resultaat.

    [​IMG]



    Omdat ik een beetje uit de hand werk in deze ombouw, merk ik dat ik het fijn vind dat de delen zoveel mogelijk aan elkaar blijven. Dus ik moet elke keer monteren, passen, meten, demonteren en zagen. En dat werkt tot nu toe goed. Dus voordat ik de andere balk ga zagen, maak ik het eerst mogelijk dat de gezaagde chassisbalk de draaistellen kan ondersteunen. Daarom heb ik maar eerst een draaistel deels in elkaar gezet. Maar net voor het maken van deze foto begon ik wat te twijfelen: zou het wel passen? :confused:. Wordt de opstaande rand niet te hoog?

    [​IMG]

    En ja hoor, het paste net niet. Op zich passen de draaistellen onder het chassis, maar de ruimte was minimaal. Zeg maar een zaagsnede, wat natuurlijk logisch is, want ik heb in principe de balk in de lengte door midden gezaagd. Jullie zullen het met onderstaande foto moeten doen.

    [​IMG]

    Toen was ik het enigszins beu en dan moet je gewoon stoppen. Gelukkig had ik nog wel energie om uit te denken hoe ik het zou gaan aanpassen. Het idee was er al snel en vandaag na werktijd ben ik even langs de gamma gegaan en heb wat materiaal erbij aangeschaft. Na het eten ben ik nog even aan de slag geweest om een beter draaistel te maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met deze opbouw ben ik tevreden. De basis voor het draaistel is hiermee gelegd. UIteindelijk zal ik hem nog wel wat verfraaien en mooi maken, maar eerst het allemaal werken. Het draaistel paste overigens prima (geen foto) en er is zelfs meer ruimte voor het stangensysteem dat er moet gaan komen om de draaistellen aan te sturen dan ik dacht. Maar hopelijk binnenkort meer over deze verbouwing, want het is nog lang niet af.
     
  13. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Vraag
    Over stangensysteem gesproken. Ik heb al het een en ander uitgedacht en al een beetje uitgewerkt als schets, maar ik heb zo nog wat open punten en vragen. Misschien hebben jullie wat advies of ideeen.
    Het basisprincipe wat ik voor ogen heb is, is dat de schotel van de truck een draaischijf middels een wig aanstuurt. Deze draaischijf zorgt dat de stangen gaan draaien. De stangen worden (eventueel via 1 tussenschijf , omdat ik moet kruisen) aangesloten op de achterste as, zodat deze as dezelfde uitslag krijgt als de schotel. De achterste as zal dan de middelste as gaan sturen middels een stang.
    Als schets ziet er dat zo uit:

    [​IMG]


    Nu zijn de vragen waar ik nog een beetje meeloop:
    • Wat zou ongeveer de verhouding van uitslag zijn met de middelste as? Of is dit afhankelijk van het draaipunt?
    • Zou ik het draaipunt exact kunnen bepalen of wisselt het draaipunt? Zelf denk ik nu dat ik een lijn in het verlengde van de as moet trekken en eentje loodrecht op de truck. Hier moeten dan de lijnen van de stuurassen altijd in 1 punt uitkomen. De starre as zal altijd iets blijven wringen en zeker bij grote stuuruitslagen. Voor mijn gevoel klopt dat wel met de praktijk. Zie onderstaande figuur (eerste opzetje in een CAD-programma.)
    [​IMG]
     
  14. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Werkendam
    Hallo Marker,


    even een vraagje.

    Waarom doe je het sturen op de mechanische manier?:confused:

    Als je aan de wig een servotester plaatst en deze doorverbind met een servo, dan kun je op deze manier zo de achteras op een relatief eenvoudige manier sturen.:yes:
    Deze oplossing is volgens mij al eens op dit forum in een topic voorbij gekomen ik weet zo even niet meer wie de topicstarter was.:(

    Misschien kunnen anderen je dat wel vertellen.:yes:

    MVG,

    Raymond.
    -\8/-
     
  15. Blue Blade

    Blue Blade Guest

    serieuze werkjes waar je uw hoofd moet bijhouden,
    en zoals je al zei, als je geen zin meer hebt, best stoppen,
    anders word het toch niks ...

    en het probleem van enkel een zaag, vijl, dremel en schroevendraaier heb ik ook,
    geen deftige machine's ter beschikking hier ...

    maar het is het eindresultaat dat telt, en dat komt wel goed ...
     
  16. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Vanwege de praktijk (ook stangbesturing) heb ik op dit moment een voorkeur voor de mechanische oplossing. Afgelopen weekend lag ik namelijk even onder de 1:1 oplegger. Maar hier werd me nog niet helemaal duidelijk hoe de schotel de verdraaiing op de stangen overbracht. Misschien is de servotester daarom ook wel een goede oplossing. Ik zal het in ieder geval meenemen in de overwegingen.

    Dank voor de tip: ik heb het topic gevonden (servotester is de juiste zoekterm :)): update-scania-b%F6rje-j%F6nsson
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo,

    Ik kan je wel het een en ander uitleggen of voor je vragen maar heb je er specifieke vragen over?

    Hoe het in 1:1 zit bij de firma waar ik werk. Dit is per merk natuurlijk verschillend.

    Boven de kingping onder het dek zit 1 grote cilinder die geeft het achter door aan 2 cilinders. Of 4 licht er aan wat voor trailer.

    Deze 2 cilinders sturen 1 as aan. Middels 2 stangen wordt de 2e as gestuurd.

    Als je nog meer vragen heb pb me anders even ik kan het zo navragen of zelf even kijken.

    Ik heb alleen momenteel de mogenlijkheid niet om foto's te maken.

    Grtz.
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Erik,

    Kijk maar eens in dit topic, in dit topic wordt de besturing uitvoerig beschreven.

    nieuwe-uitdaging
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  19. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    @Blue blade



    Probleem...;)... Laten we het uitdaging noemen.

    @Piet

    Piet, dank je. Pff, weer heel veel lezen. Maar het was de moeite waard. Ik heb zeker een aantal goede ideeen/tips gezien. Zoals jij het gedaan hebt, vind ik geweldig. Zo helpen alle goede ideeen om het duidelijk te krijgen. In ieder geval heb ik al dezelfde kogelscharniertjes klaarliggen :). Nu de boutjes nog.

    @Kraanbouwer

    Zoals jij het beschrijft, lijkt het op een hydraulische besturing. Maar dat is in principe natuurlijk hetzelfde als stangenbesturing. En zoals jij het beschrijft, heb ik het ook voor ogen. Het enige waar ik nog een beetje aan loop te denken, is om het niet dubbel uit te voeren qua stangen. Als ik het namelijk dubbel uitvoer, moet ik de maatvoering exact gelijk hebben. Dit lijkt me moeilijk realiseerbaar.

    Ik heb trouwens een Floor oplegger voor ogen. Maar het is en blijft een modeloplegger, dus helemaal de exacte waarheid hoeft het niet te worden. eigenlijk moet het vooral simpel blijven en goed functioneren.


    groeten,
    Erik
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hall Erik,


    Een Floor oplegger had vroeger staaldraadbesturing, dit werkte perfect, tenminste als de staalkabels goed strak gespannen waren.
     

Deel Deze Pagina