Scania Topline

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 8 mei 2011.

1. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    poppenhuisdraad bij conrad is ook een mooie oplossing.
    Daarnaast 1 plusdraad voor alle leds gebruiken. scheelt de helft aan bedrading.

2. Flinstonneke

Flinstonneke

Lid geworden:
    6 feb 2010
    Je hebt al zeer mooi werk geleverd!!! chapeau !! maar zeg, die breedtelampjes, geven die wit of geel licht?

3. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    De breedtelampjes geven oranje licht naar voren.

4. Flinstonneke

Flinstonneke

Lid geworden:
    6 feb 2010
    azo, dank u ;) volg je topic verder op, doe zo verder !!

5. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 019

Eerst maar even weer verder met de oplegger. De besturing moet nog in orde gemaakt worden.

Eerst heb ik de nieuwe kingpin gemaakt. Met behulp van wat materialen, gereedschappen en de oude kingpin, werd het volgende gefabriceerd.

Aan de bovenkant ziet het er zo uit. Een arm is loodrecht op de kingping geplaatst. De arm wordt verbonden met een schuifpotmeter. Deze schuifpotmeter zal zorgdragen voor de aansturing van de servo. Het zal dezelfde oplossing voor de besturing worden als Max (Alicon) heeft gemaakt.

De kingpin is nu weer ingebouwd in de oplegger. Met de potmeter wacht ik nog even tot ook servo is ingebouwd.

Al met al was ik nog niet tevreden zoals ik de servo in de oplegger had gebouwd. De constructie was te slap en te groot (zie update 016). Daarom heb ik een nieuwe ophanging gemaakt. Zie hier het eerste resultaat na het bewerken van stukken L-profiel.

De arm op de servo moest iets aangepast worden. Daarom heb ik een stukje strip bewerkt en toegevoegd. Ingebouwd zal de arm (kogelscharnier) op de servo dezelfde lengte hebben als de arm (kogelscharnier) op de draaikrans van de laatste as. Dus de laatste as zal de verdraaiing van de servo (ongeveer) een op een overnemen.

Ingebouwd zit het er dan zo uit. Net voor de vaste as. De as van de servo zit precies in het midden van de oplegger. De stuurstang loopt recht door het chassis.

Over deze ophanging ben ik tevreden. Het is compact en heel sterk. Bovendien heb ik een overbrenging minder omdat de servo de as direct aanstuurt. Door middel van het instellen van parameters op servo en PIC hoop ik straks een mooi stuurgedrag te krijgen.

6. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 020

Deze keer een update met maar 1 foto, omdat ik de fotoreportage tot de daadwerkelijke bouw wil bewaren. Maar omdat ik de afgelopen weken veel bezig geweest ben met het op 'papier' uitwerken van de laadbak, wilde ik toch even een update plaatsen.
    • Eerst een kartonnen modelletje gemaakt van de laadbak gemaakt. Dat werkte voor mij niet. Te snel, te onnauwkeurig. :cool:
    • Toen een opzet gemaakt middels een 3D-CADmodel aan de hand van foto's :)
    • Nadat de eerste opzet klaar was heb ik wat kartonnetjes gemaakt en gekeken hoe het een en ander viel ten opzichte van mijn Scania. Ja, toen lukte karton wel, omdat ik wist wat ik moest doen. :cool:
    • Het 3D-model heb ik daarna behoorlijk bijgewerkt aangezien de verhoudingen ten opzichte van de truck behoorlijk scheef ging.
    • Middels een paar stukje polystyreen heb ik de nieuwe maten wat bekeken met behulp van mijn Scania en oplegger:

PS: en ja, de eerste opzet voor de kist is ook meteen te zien. De kist heb ik gekocht, maar ik zal hem nog wat aanpassen naar behoefte. Het definitieve idee moet nog een beetje groeien :cool:.
    • Ondertussen ben ik klaar met mijn 3D-model. Ik ben (nog) niet helemaal tevreden, want het liefst zou ik de laadvloer 5mm naar beneden brengen. Maar dat gaat dan hoe dan ook ten koste van de kraanrails, die ik wil aanbrengen. Dat laatste wil ik echter heel graag. De oorzaak ligt waarschijnlijk in het feit dat het chassis gewoon 5mm te hoog is. Daarom heb ik besloten om hier gewoon mee te leven en in principe het 3D-model dat ik nu heb te gebruiken.
    • Om te kijken of het een en ander haalbaar was qua constructie heb ik uit afvalstukje styreen al wat testonderdelen, zoals scharniertjes en rongen, heb gebouwd (helaas nog geen foto's :cool:), maar de eerste indruk over de haalbaarheid is positief.
    Wat moet ik nog doen:
    • Eerst wil de oplegger in het echie opnieuw even bekijken en hem tevens even kennis laten maken met mijn rolmaat. Dan kan ik nog wat maten waarover ik zat te twijfelen nameten en terugrekenen in Tamiya maat. Tevens zal ik nog naar wat details kijken, die ik tijdens mijn modelleerwerk heb opgemerkt.
    • Het 3D-model geeft me nu wel voldoende informatie om styreen (verschillende profielen, strips en platen) te gaan bestellen.
    En als de bestelling er is kan ik aan de slag. Maar ja, er is ook nog genoeg ander werk te doen aan het gehele model. Ook leuk. Tevens begint het sportseizoen weer en dat slurpt ook weer veel tijd op. Dus omdat ik het liefst morgen al de slag zou willen, bereid mezelf (en jullie dus ook ;)) even voor dat het wel langer gaat duren voordat ik verder ga met de laadbak. De doelstelling is om eerst het de oplegger sturend te hebben.

7. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 021

Deze week even bezig geweest met nog wat reststukjes styreen, die ik had liggen. Hierbij het resultaat:

Wat past er in de kist?

Passen en meten: waar komen de doorvoergaten?

Waar zit de accu?

De afwerking met lampjes en opvulling middels styreen schermpjes:

En wat totaal anders dan een kist.

En zo komtie op de truck:

En zo ziet het er van boven uit:

Op naar de volgende update. Ben zelf al wel een beetje benieuwd naar wat ik ga oppakken als ik weer aan de slag ga.

8. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 022

Voor mijn eigen gevoel eindelijk dan weer een update. En wat mij betreft is het een doorbraak. Zoals al eerder aangegeven wordt de besturing gemaakt op basis van de unit van Max (Alicon). Met de broodnodige input van Max (zeer bedankt! ) ben ik aan de slag gegaan. Eerst heb ik een houtje-tape-kartonnen printplaat inclusief een testservo om de besturing te simuleren en zo enige ervaring op te doen. Ondanks wat foutjes (vooral te wijten aan mijn onervarenheid op dit gebied) kreeg ik het uiteindelijk voor elkaar om de servo aan te sturen. Wat ik vooral leerde was dat het een trial en error procedure zou gaan worden, voordat het systeem goed zou werken. Dus ik zou het een en ander moeten herhalen als ik de servo in de oplegger zou willen aansluiten. Daarom is de keuze gemaakt om een proto printplaat te bouwen om de opleggerservo te gaan gebruiken. Deze keuze bleek goed uit te pakken. Nadat ik toch nog de nodige uurtjes geworsteld heb met de software, is het me gelukt om de basis te leggen voor de besturing. De servo kan nu worden bediend door de potmeter. Het is nu zaak om de aanvullende instellingen (o.a. maximale uitslag, snelheid van sturen, dode hoek, etc) nog te programmeren in de PIC. Hiervoor moet ik nog zorgen dat de Scania en oplegger rijklaar zijn. Een mooi doel voor de komende weken.

De protoprintplaat:

9. oonsjan

oonsjan

Lid geworden:
    29 dec 2010
    misschien een domme vraag maar als je met een vaste oplegger rijdt waarom ga je de oplegger dan niet mechanisch aan sturen via de schotel zonder alle bekabeling en stroomverbruik zoals je nu gebouwd hebt??

ik rij zelf met meerdere gestuurde opleggers o.a. semitrailer en een 4 asser ballast trailer en het werkt perfect.

succes met bouwen. afz. jan

10. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    :D
    Domme vragen bestaan niet. Logische antwoorden wel :cool:. Maar dit is wel een interessante vraag. Misschien leuk voor iemand met een soortgelijk bouwproject om even mijn keuze te zien.

Oorspronkelijk was ik wel van plan om het allemaal mechanisch te doen. Maar toen liep ik tegen wat probleempjes (ehh..uitdagingen :D moet ik zeggen) aan. Als je het netjes wilt doen, dan vind ik dat je een behoorlijk nauwkeurig het hefboomsysteem moet kunnen bouwen. Daarnaast wilde ik een systeem hebben met een hele lage inbouwhoogte ter plaatse van de schotel in verband met de nog te bouwen laadvloer. Ik had op dat moment nog geen echte briljante ideeen qua mechanische constructie. Kortom, voor mij reden om ook te kijken naar andere oplossingen. Na mij wat verdiept te hebben in meerdere systemen, leek mij een servo - potmeter oplossing een leuke alternatieve oplossing. Een accu had ik toch al nodig voor de verlichting. Maar ook hier zaten wat nadelen aan. Uiteindeliijk gekozen voor de programmeer-oplossing van Max. Omdat hiermee naar mijn mening makkelijker een lage inbouwhoogte gerealiseerd kan worden en omdat ik wat parameters als maximale uitslag, snelheid van meesturen en dode hoek kan instellen. Tevens zag ik het het als leuke uitdaging om zelf eens te prutsen met elektrische componentjes. Iets anders dan mechanica. En het is dus gelukt (zij het met de nodige hulp).

11. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 023

en even wat anders tussendoor.

Even wat extraatjes (spiegels, airco, ledbalk onder spoiler) aan de cabine gemaakt om te kijken waar extra gaten nodig zijn. Tevens interieur (tijdelijk) gemonteerd om maten op te nemen voor de verbouw.

Na zelf geprutst te hebben met wat smd-ledjes en een protoboard om verlichting in de zonneklep te krijgen, was het resultaat me niet goed genoeg. Het logische gevolg van mijn onervarenheid :oops: op gebied van solderen.

Toen heb ik een mooie printplaat ontworpen (dat kan ik wel :cool:) en via een medeforummer de hardware ontvangen.

Meteen even gepast om te kijken hoe het staat en hoe ik precies de afwerking.montage zal doen.

En even een poging om de verlichting op de foto te zetten.

12. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    leuk om te zien dat we steeds meer elektronica techneuten op het forum beginnen te krijgen ;) was al bang dat het een uitstervend ras werd ;)

13. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Ben eigenlijk WTB'er, maar met een beetje electronica red ik me normaal gesproken wel. En anders is daar nog het internet.:D

14. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    dat klopt ;).
    Ik ben van nature automatiserings elektronica maar op mechanisch vlak red ik mijzelf in de hobby ook prima ;).

veel mensen schrikken echter snel terug als ze al dat kleine spul zien.

15. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 024

zoals jullie gemerkt hebben, doe ik graag allerlei dingen door elkaar. Maar soms moet je voor jezelf een grens stellen. Dat had ik ook gedaan. De regel was: "niet beginnen aan de opbouw van de oplegger voordat de truck + trailer rijden en goed kunnen sturen." Nu is deze regel allang gebroken door het een en ander voor te bereiden in een CAD-programma :cool:. Maar afgelopen maand reden de truck en trailer hun eerste rondjes door de kamer. Ok, de aftelling van de besturing is nog niet helemaal klaar. Maar hiermee vond ik dat ik genoeg had gedaan om nu toch met de opbouw te beginnen. :D Deze week kwam een mooie lading styreen platen en profielen binnen. En vandaag ben ik direct aan de slag gegaan.

Het resultaat moet een mooie mix worden van zo nauwkeurig mogelijk namaken van het origineel en enige vrijheid in de modelbouw. Zoals gezegd: de laadvloer is geheel voorbereid in 3D. Maar ja, theorie is anders dan de praktijk. En dat ga ik nu ondervinden. In het eerste onderdeel heb ik stiekem al wat kleine dingen gewijzigd ten opzichte van de werktekening.

De voorbereiding in 3D van het voorschot:

En hier de eerste opzet in styreen. Er moet nog wel wat aan gedaan worden, maar het begin is er.

In de komende weken hoop ik zo meer en meer onderdelen te maken en zal het eindresultaat steeds beter zichtbaar worden.

16. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Update 025

En weer een stukje opbouw gescratcht. Nu de eerste aanzet voor de achterzijde.

Eerst de grote onderdelen gemaakt. Even overzichtelijk bij elkaar leggen en vervolgens even de posities voor details nameten.

En hier zit het geheel al in elkaar.

Ook hier geldt nog: er moet nog het een en ander afgewerkt worden. De achterlichten worden in principe verzonken in de achterkant, maar omdat ik voor mezelf nog niet helemaal duidelijk heb hoe ik deverlichting precies ga maken, heb ik slechts de gaten voorgeboord met een 2mm boortje. Groter maken is dan altijd nog mogelijk.

17. Flinstonneke

Flinstonneke

Lid geworden:
    6 feb 2010
    Hya Marker

Mooie bumper zal dat worden (y)
    Heb vraagje, hoe sluit jij die ledjes aan ? ^^

grtz

18. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    met soldeer en draad lijkt mij XD

(sorry kon het niet laten LOL)

19. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011

:D

dat is dus inderdaad nog de uitdaging: (soldeer)draad of glasvezeldraad of beide?

20. Flinstonneke

Flinstonneke

Lid geworden:
    6 feb 2010
    @Cotjuh : me de draad rond elkaar te doen en plakband errond te doen lukt da ook zé ^^
    maar ik bedoelde, op welk bestaand circuit in de vrachtwagen? of een nieuw aansluiting maken naar MFU/ Servonaut ;p
    Of totaal apart op batterij? ;p

Deel Deze Pagina