Schaal model Gelijkstroomschakelaar

Discussie in 'Diorama's' gestart door Martin '70, 4 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Na een weekje afwezigheid weer een kleine update:

    Er is nog niet zo heel veel bijgekomen maar het afgaande koperwerk zit erop 8O Het zit gebout op een grote isolator aan de onderzijde en de dwars verbinding van het T vormig stuk koper zit met 2 bouten aan elkaar getrokken.

    [​IMG]

    Nu is het het maken van 2 stukjes draad einde en de bussen voor de tulpcontacten aan de onder zijde.


    Wordt werderom vervolgd

    Gr Martin :D
     
  2. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Omdat ik het toch niet kon laten om de afgaande koperen aansluiting af te maken hier de laatste foto's :


    [​IMG] [​IMG]


    Gr Martin :D
     
  3. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zo het is weer tijd voor een kleine update:

    Onder de schakelaar in het frame komt een soort van T vormig board. Op dit board zitten diverse componenten zoals : Weerstanden, zekeringen, draadgoten, dinrail ( om diverse componenten op te klikken ) klemmenstroken en meetwaarde omvormers.

    Ik heb inmiddels een beginnetje gemaakt met de primaire zijde van het board, d.w.z. de zijde waar de hoogspannings componenten opzitten.

    De buizen ( buisweerstanden ) welke gedrieen naast elkaar zijn gemonteerd vormen een deel van het meet circuit waarmee de lijn weerstand buiten in de sectie wordt bepaald. Dit meet circuit wordt middels een tweetal zekeringen beveiligt. Deze zogenaamde buis zekeringen bezitten een slagpin waarmee een microswitch wordt bediend indien er een zekering zou aanspreken.
    ( zijn gemonteerd naast de linker buis weerstand. )

    [​IMG]

    De vierkante kokers zijn draad goten waar de bedrading door loopt, maar goed dat spreekt voorzich ;).

    wordt vervolgt..

    Gr Martin :D
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2007
  4. hezik

    hezik Guest

    Ik weet nog steeds niet wat je aan het bouwen bent, maar wel dat ik respect heb voor je bouwwerk ;)
     
  5. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Wat een gepriegel zeg...schitterend gewoon
     
  6. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hezik,

    Voor leken is het wat moeilijk uitleggen maar dit wordt een schaal model van een gelijkstroom schakelaar welke in het echt dus de gelijkspanning schakeld naar de bovenleiding van in dit geval de tram. Deze versie wordt gebouwd naar een type wat voor de HTM wordt gebruikt.
    Het is een niet allerdaags onderwerp hier op het forum, maar het blijft modelbouw :D het is weer eens wat anders dan auto's , vliegtuigen en schepen ;). Sterker nog ik zou er nu al een groot aantal kunnen bouwen voor geintereseerde maar helaas het blijft er maar bij 1 :yes:.

    Gr Martin :D
     
  7. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Update:

    vandaag in de weer geweest met de secundaire zijde van de inbouwplaat. D.w.z. dat hier de relais van de besturing op komen. Als eerste heb ik getracht een dinrail te frezen en dat is geloof ik wel aardig gelukt.

    [​IMG]

    Voor de niet elektrotechnisie onder ons dit dinrailtje is eigenlijk een plat profiel waarbij de buitenzijde van de twee u pootjes omgebogen zijn. Hierdoor kun je diverse componeneten er achterhaken of klemmen e.d. In de midden zitten ovale gaten waarmee je de dinrail kan vast schroeven.

    Verder zitten er aan de secindaire zijde dus de dinrail en draadgoten gesoldeerd, boven de dinrail zit nog een schakelaar gemonteerd welke in het secundaire circuit zit opgenomen. De werking hiervan zal ik niet uitleggen dat gaat te diep in op de functionaliteit van de totale schakelaarwagen.

    [​IMG]

    Aan de rechterzijde zot nog een weerstand welke in het uitschakelciruit van de schakelaar spoel zit opgenomen.

    De werking van de spoel van de gelijkstroom schakelaar berust op magnetisme. Dit wil zeggen dat met 1 puls de spoel geactiveerd wordt en in blijft door het achtergebleven magnetisme in de spoel. Door nu met een lagere spanning en middels ompolen van de spanning naar de spoel, zal deze weer uitschakelen. Deze lagere spanning wordt dus gecreerd door de weerstand aan de rechterzijde van de draadgoot.

    Zo dit was het weer even ;)

    Gr Martin :D
     
  8. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Is dat de 4 in 1 schaar uit het programma van Herman Buitenlaar?
     
  9. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
  10. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zo na de kerstdagen weer een kleine update:

    De twee boarden waarop de apparatuur gemonteerd zit heb ik in het frame gesoldeerd en tevens uit 2 stukjes messing een stekkerhuis gefreest. Hier zou later een 24 polige stekker op aangesloten worden welke de schakelaar wagen verbind met het vaste deel. En verzorgt dan de voedingspanning en signalen van de automatiek van de schakelaar met de beveiligingsunit.

    [​IMG]

    Wordt vervolgt...

    Gr Martin :D
     
  11. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ik blijf me maar verbazen over dit bouwwerk, Martin.

    Echt vakwerk! Daar heb ik veel respect voor.

    Chapeau! :yes:


    Droop
     
  12. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Droop dank voor het compliment ;)

    na een kleine modelbouw dip hier weer wat verder, ik heb de vergrendeling gemaakt. Deze vergendeling zorgt er voor dat de schakelaar wagen vast getrokken wordt in het vaste deel.

    De koppeling met het horizontale as aan de voorzijde van de wagen wordt middel een soort van stemvorm achtige beugel haaks overgebracht op de daadwerkelijke vergrendeling.

    [​IMG]

    Het messing werk zit er bijna op rest mij nog een voor front te maken met de nodige gaten voor drukknoppen en een ampere meter om de feeder stroom te kunnen aflezen.

    Wordt vervolgd

    Gr Martin :D
     
  13. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    weer even een totaal plaatje :

    Het front bestaat uit en grote metalen plaat welke is verstevigt aan de achter zijde met extra ribben waar straks de kabelgoten op gemonteerd zitten en de schuif om het gat af te schermen waar de vergrendeling mee bediend kan worden. Tevens komt er in het front nog een amperemeter voor aflezen van de feeder stroom en nog enkele schakelaars.

    [​IMG]

    Gr Martin :D
     
  14. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Update:


    het front gaat nu ook opschieten, de gaten voor de drukknoppen en andere mechanische bedienings middelen heb ik aan gebracht. Ook een amperemeter uit een blokje perspex gefreest en een schaaltje er achter geplakt zodat het straks nog ergens op lijkt.

    [​IMG]

    Nog een plaatje van de gehele schakelaarwagen zoals ik hem heb gebouwd, tevens ook een zicht op de achterzijde van het front. Hier zitten 2 c profilen op gesoldeerd als verstevigings ribben en daarop zitten de draadgoten.
    Rest mij nog enkele schakelaars te maken en een vergrendel schuif in het front wat het gat afdekt waardoor de snelshakelaar uit en in gereden kan worden. Deze schuif zorgt er voor dat het niet mogelijk is om de wagen tijdens bedrijf uit het veld te rijden. Als men dit probeerd als er vermogen wordt afgenomen dan sta je met las ogen :cool:. Of het geheel brand af tot op de grond. Het onderbreken van een gelijkstroom gaat namelijk gepaard met een vlamboog en de vlamboog die hier ontstaat wordt niet geblust als je de wagen uitrijdt als deze stroom voerend is.

    [​IMG] [​IMG]

    Wordt vervolgd

    Gr Martin :D
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2008
  15. Botter

    Botter Guest

    Je moet er niet aan beginnen als je net een paar pilsjes op heb Martin!! Machtig wat een priegelwerk.. Je zal wel niet zulke dikke vingers hebben :D Maar echt PRACHTWERK!! :thumbsup:
     
  16. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    euhmmm :oops: dikke vingers daarom ook schaal 1 :10 :D. Nee hoor het lukt ook nog in schaal 1:50 en 1:87 maar ik moet toe geven dat ik een rij met een pincet of 4 heb hangen mochten mijn tentakels toch een maatje te groot blijken te zijn :D voor het kleine gepruts.

    Gr Martin :D
     
  17. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.480
    Locatie:
    Belgie
    martin

    kben een beetje verwonderd dat er een kortsluiting kan ontstaan tussen de bovenleiding van de tram en de aarde....

    E
    en kleine uitleg van de gelijkstroom schakelaar of ook wel snelschakelaar genoemd. Dit is een kar met daarop een grote 1 polige schakelaar welke de spanning uit de gelijkrichter door schakeld via een verdeling in een onderstation naar de bovenleiding. De schakelaar is als het ware een grote zelfherstellende zekering voor de gelijkspanning waar de tram op rijdt in dit geval. Voordat de de schakelaar inschakeld controleerd deze of er een kortsluiting aanwezig is op de baan is dit niet het geval komt de schakelaar in, is dit wel het geval gaat de schakelaar een aantal maal een test uitvoeren om te controleren of deze sluiting nog aanwezig is en blijft deze kortsluiting aanwezig dan blokkeerd de handel en zit je als tram reiziger in het donker :shock: :grin:


    groeten
    steffe
     
  18. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Steffe

    lang leve het openbaar vervoer ;) maar dat is heel simpel hoor wat dachtje van defecte trams, gebroken bovenleiding welke op de rails terecht komt, kabelmantel fouten e.d. Veelal voeden deze schakelaars aparte baanvakken of kan ook dubbelzijdig worden gevoed, maar dan schakelen beide schakelaars uit ( en lees dan 1 schakelaar per onderstation welke op enkele km's afstand van elkaar op het zelfde baanvak staan in te voeden ). De bovenleiding wordt zowel electrisch als mechanisch belast en het is maar een koperdraad van ongeveer 500 mm2 dat is incl. rijdraad en hangdraad. en de rijdraad heeft redelijk veel te verduren slijtage door de pantograaf maar ook vonk overslag van de pantograaf na een lijnonderbreker ( een isolatie tussen 2 baanvakken ). Kortom wordt daardoor dunner en door de afspankrachten van de rijdraad kan deze breken en zo de rails raken kortom sluiting. Maar de bovenleiding kan ook gewoon kapot getrokken worden door een defecte pantograaf en over enkele 10 tale meters worden mee gesleurt door een tram, of kan worden kapot gereden door een te hoog voertuig op een overweg en wat te denken van afgewaaide takken of omgewaaide bomen ;) .Dus de schakelaar meet dan 0 Ohm tussen de bovenleiding en de min ( rails ) en ziet dat als sluiting en zal dan niet in komen. Ik hoop dat ik je zo weer een beetje logische info heb gegeven en dat het niet vreemd is dat je kortsluiting kan krijgen tussen de bovenleiding en min.

    Gr Martin :D
     
  19. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
  20. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.480
    Locatie:
    Belgie
    potverkoffie....

    500 mm2 = een diameter van de bovenleiding van 25 mm
    :eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:


    dat is heel wat..

    deze sektie ben ik nog niet veel tegengekomen
    welke diameter zouden de bovenleidingen hebben van de elektrische treinen in NL?




    steffe
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina