Schaalwedstrijden 2006

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 26 mrt 2006.

1. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Hoi Bert,

Heb het gisteren al gedaan :wink: maar als ik nu zo de foto's zie dan is de behaalde eerste plaats van zondag zeker een extra felicitatie waard.

Hoewel men altijd steld dat een Piper een eenvoudige schaalkist is, blijft het zeker een prachtige kist als die mooi wordt voorgevlogen en dat ook nog eens in windkracht 5.

Ben natuurlijk ook blij dat het posten van de foto's gelukt is en beter nog dan is er ook geen excuus meer voor het plaatsen van foto's van je volgende projecten 8) :wink: .

Laat maar komen die foto's ben razend benieuwd naar je Flybaby en wat de status daarvan is.

Baalde zelf wel een beetje van het stuk gaan van de motor in de Bristol maar heb de spirit al weer flink te pakken om te werken naar een volgend en beter schaalproject.

Moet het toch maar eens wat serieuzer aan gaan pakken en als ik zo de Hurricane zag dan is zo'n warbird van 1700/1800 spanw best een leuk en handelbaar formaat.

Nog een klein verzoekje zou je de M willen omruilen voor een N.

Groet

Ton

2. hezik

hezik Guest

Dus we moeten jou Tom van Nunsteren noemen? ;)

3. jetpropdlx

jetpropdlx

Lid geworden:
    10 jun 2004
    Hoi Ton,
    Het vliegprograma van de ogenschijnlijk simpele figuren is moeilijker dan verwacht (zeker met die wind van zondag), niet zo zeer het figuur zelf maar de plaatsing , de symetrie , timing en de schaalgetrouwheid er van.
    Ik heb niet geoefend voor de figuren :oops: (ik had dat beter wel gedaan) , het was de tweede vliegdag met de Beech dit jaar.
    Een jaar of 8 geleden heb ik de figuren wel geoefend (en ook een paar Belgische wedstrijden mee gedaan) met mijn P-38.

Het was een fijne en leerzame ervaring.

ps weet je al wat er mis is met je motor van de Bristol

MVG Eric

4. Phoenix

Phoenix Guest

@jetpropdlx,
    zou je mij dat vliegprogramma kunnen toesturen, of zeggen waar dit te vinden is?

@Ton,
    om mee te mogen doen met sportschaal wat zijn dan de vereisten, bijv. KNVvL lidmaatschap of andere?

Niet dat ik nu direct mee zou willen doen met een sportschaal wedstrijd, maar wie weet ooit nog eens in de toekomst. En het oefenen van te vliegen figuren kan nooit kwaad om alvast te oefenen met wat voor kist dan ook.

5. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
  6. jetpropdlx

jetpropdlx

Lid geworden:
    10 jun 2004
    Inderdaad daar heb ik hem ook gedownload
    Er staat wel een klein foutje in, voor de F4c klasse is de max massa geen 12Kg maar 15Kg (op de side van de FAI staat het zelfde reglement in het Engels)

Om mee te mogen doen met "officiele" wedstrijden (bv sportschaal) moet je een sportlicentie hebben, die kun je krijgen bij de KNvvL (je moet wel lid van zijn/worden)

7. Bert van Eijk

Bert van Eijk

Lid geworden:
    15 sep 2004
    Hi ToN :oops: en andere scale-fans,

Je wordt wat dyslectisch van dat vliegen en die afplaktape.
    De vraag is al gesteld, maar wat was er nu met jouw motor? Inderdaad een magneet los of heb je wat anders moeten ontdekken.
    Jullie zijn wel handig hé, één keer lukt het je om foto's te plaatsen en dat moet het weer ietsje meer zijn.

Komt voor elkaar hoor!

Bert

8. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Eric,

Ja :lol: valt nog tegen he die figuren, als het moet is het toch heel anders dan een beetje dat veld over knallen.

Kwam er zelf ook achter dat oefenen zeker geen kwaad kan en dat er nog veel met de Bristol en Spit gevlogen moet worden om lekker door de figuren te gaan.

Heb het probleem gevonden met de motor van de Bristol en was zoals verwacht een losse magneet.
    Met die windkracht 5 moest er flink gas worden gegeven en had al eerder gemerkt dat de prop dan flink wat trilling zou kunnen veroorzaken, waardoor de magneten wel eens los zouden kunnen rammelen.
    Moet dus toch nog eens aan de slag met de prop en die eens proberen goed uit te balanceren maar beter nog misschien een nieuwe spinner soppen.

Eigenlijk zou een nieuwe spinner een beter optie zijn want die klopt niet wel met de 3 zijde tekening maar niet met de foto's.
    De spinner zou platter moeten en dat zou denk ik ook een voordeel zijn tegen trillingen en onbalans.

Heb nog een tweede magneetschild en ben beide aan het volgieten met dikke CA om de magneten beter te borgen.
    Mocht er een als nog loskomen dat is het schild met 10min gewisseld en zijn we weer klaar voor de volgende wedstrijdvlucht.

Iwan,
    Zoals Wouter al meld in de link kun je daar alles downloaden en is het alleen nog een kwestie van oefenen en natuurlijk meedoen.

Voor deelname is eigenlijk een sportlic van de KNVvl nodig maar een daglic is een optie of gewoon meedoen ter kennismaking, je doet dan niet mee aan het kampioenschap.

Ton

9. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Bert,

Ja sorry maar van foto's kunnen we natuurlijk nooit genoeg krijgen.

Dank u voor de medewerking :p :wink:

Zal zelf ook nog even de reglementen downloaden, heb gemerkt dat er van 2004 naar 2006 toch wat wijzigingen zijn.

Ton

10. Bert van Eijk

Bert van Eijk

Lid geworden:
    15 sep 2004
    Hi scale-fans,

Hierbij wat foto's van de afgelopen wedstrijd in Tilburg.

Ton geconcentreerd met assistentie van zijn dochter??

De AT-6 Harvard, die jammer genoeg maar één vlucht maakte.

De Koolhoven van Bert Hazenborg.

De Piper J-3 van achteren gezien.

De jury volgt één van de vliegtuigen van Ton.

Zonder jury geen wedstrijden, zeer belangrijk dus.

De Piper van Bert van Eijk.

De Beech van ..... jammer dat je een naam vergeet na het voorstellen, :? sorry.

De Hurricane can Robbin van Rossum.

De Beechcraft van Gerard Rutten.

De Spitfire van Ton.

Al met al hebben we een geslaagde dag gehad, ondanks de stevige wind.
    Alle mensen die twijfelen om eens mee te doen roep ik van harte op.
    Je kunt bij de Sportschaal voornamelijk het vliegen van figuren eens in de praktijk brengen.
    De ervaren mensen geven je wel raad over wat er nog het beste moet gebeuren voor deelkname aan de F4C.

Bert van Eijk

11. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Morgen 2de schaalwedstrijd te Valkenburg, heb er veel zin in maar als je naar de voorspellingen kijk......:

:eek:nweer: :eek:nweer: :eek:nweer: :eek:nweer:

Hoop toch op een paar opklarinkjes.

Groet,
    Gerald

12. Paulraaf

Paulraaf

Lid geworden:
    20 aug 2002
    Op Weeronline ziet het er niet eens zo heel slecht uit voor morgen. Nu is het echter behoorlijk winderig en af en toe een druppel, vliegbaar maar of het nou echt pret is... :roll:

Paul

13. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Regen lijkt idd mee te vallen Paul, (of moet dealtje voor horeca geweest zijn 8) ) zal waarschijnlijk meer probleem met wind zo aan de kust worden.
    Zullen het wel zien, ga er gewoon naar toe, hunker een beetje om te vliegen!

Groet,
    Gerald

14. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Vandaag zondag 28 mei is op marinebasis Valkenburg (Zuid-holland) de tweede schaalwedstrijd gevlogen voor de F4C en sportschaal 2006.

Voor sportschaal waren er 6 deelnemers en voor de F4C 5 deelnemers, wederom niet echt een grote opkomst maar zeker een leuk deelnemersveld.

Helaas was de wind niet afgenomen en was kracht 4-5 en stevig te noemen, ondanks dat hebben alle modellen gevlogen.

Heb wat plaatjes geschoten en hoop dat dit jouw eetlust opwekt voor de volgende wedstrijd.

Na afloop van de wedstrijd werden er flink wat ideen uitgewisseld voor de nieuwe projecten die men wil gaan bouwen en natuurlijk vliegen.
    Moeilijk is toch altijd de juiste gegevens te vinden vande kist die je wilt maken en waar moet je nou die documentatie als foto's en driezijde aanzichten vandaan halen die je zo hard nodig hebt.

Ton

15. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hey Ton, je bent er ook snel bij! Hieronder ook nog een paar plaatjes van mij. Blij dat het in ieder geval droog is gebleven, gezicht zelfs mooi rood verbrand!!! :oops: Wind was echter wel lastiger, vooral voor de langzamere kisten was het hard werken geblazen. (Hier komt dan het kleine voordeel van een jet naar boven, hoewel ik ook wel moest roeren met de sticks hoor!)

Vond het ook leuk dat er weer een redelijke opkomst was, hopelijk een paar blijvers er tussen? :?: ?

Groet,
    Gerald

16. Muxje

Muxje Guest

Mooie plaatjes... en jullie hebben zo te zien nog geluk gehad met het weer!

17. jetpropdlx

jetpropdlx

Lid geworden:
    10 jun 2004
    Zo te zien was het weer een gezellige wedstrijddag. :D
    Is de uitslag ook bekend :oops:

De pilatus PC-6 ziet er ook mooi uit (ik zie de echte PH-JFD regelmatig langs komen)

MVG
    Eric

18. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Gerald,

Ja haha, zo te zien was ik je net even voor met de plaatjes :p

De opkomst was eerlijk gezegd groter dan ik had verwacht en dat is hopelijk een goed teken.
    Misschien is het forum toch van invloed en kunnen we er nog meer deelnemers verwachten in de toekomst :wink: .

Ja je had misschien wel wat voordeel met de Jet maar je hebt verdienstelijk gewonnen, want wat er meer realistisch dan een jet met een turbine die mooi door de figuren gevlogen wordt.

Muxje,

We hebben zeker niet te klagen gehad, maar de wind had iets minder gemogen.

Eric,

Was zeker gezellig jammer was dat we pas om 12:00 uur konden starten met vliegen en dat op een vliegveld.

Dat was dan ook de rede dat we maar twee ronden hebben gevlogen omdat het anders te laat zou gaan worden.

Een nadeel daarbij was ook nog eens dat als je een eerste of een tweede vlucht gemist had, je heel laag uitkwam met de score want het gemiddelde van de twee vluchten telde.

Dat was dan ook pech voor Gerard met de Beech omdat hij de tweede vlucht moest afhaken, een van de motoren was losgetrilt.

Ikzelf heb de eerste vlucht voorbij laten gaan omdat ik de wind toch iets te sterk vond en rekende op het afnemen van de wind later in de middag.

De einduitslag is als volgt en noem dan de modellen omdat ik niet alle namen zo weet op te noemen en hoop dat ik het goed hebt onthouden.

F4C
    1. F15
    2. Koolhoven FK48
    3. Piper J3
    4. Beechcraft
    5. Bristol

Sportschaal
    1. Pilatus PC6
    2. Hurricane
    3. Fokker F36
    4. Spitfire
    5. AT6 Harvard
    6. Wanganui Aero Work (moet even zoeken wat dit voor een kist is hopelijk kijkt de eigenaar mee en wil hij de kist aan ons voorstellen)

Leuke was ook dat de Wangnui ook een elektromodel is.

Ton

19. Bert van Eijk

Bert van Eijk

Lid geworden:
    15 sep 2004
    Hi scalefans,

Zo te zien hebben jullie niet veel tijd tussendoor gehad (Ton en Gerald). Alleen zorgen dat alle lezers op de hoogte zijn met jullie mooie plaatjes en een bijpassend verhaal.

Ook ik heb uiteraard weer genoten van de collegiale wedstrijd met veel gespreksstof tussendoor. Ben met jullie eens dat er best een leuke opkomst was, gezien het verleden. Maar ... er is nog meer ruimte.

Heb zelf geen foto's gemaakt en ben nog blij dat ik de lamp naast de landingsbaan (op een haar na) miste bij een touch and go :)

Het zit wel eens mee en daar was ik wel weer aan toe.

Groet,

Bert

20. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Bert,

Ja die landingslichten waren wel wat link, is gelukkig allemaal goed afgelopen.

Je hebt dus goed naar de teammanager geluisterd toen hij vooraf aan de wedstrijd zei, heren deelnemers voor de WK let op hou de spullen heel want de WK staat voor de deur.

Was het verder eigenlijk nog een leerzame dag met het bepalen van de positie bij het ingaan van de figuren, want de manager stond flink wat aanwijzingen te geven. (lastig voor de concentratie tijdens het vliegen lijkt mij.)

Ben je ook nog iets verder gekomen met de P47 Mary Lou.

Ton

Deel Deze Pagina