Schaalwedstrijden 2006

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 26 mrt 2006.

  1. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Ton,


    Ja ik heb geluisterd naar de teammanager om de zaak heel te houden, alhoewel hij binnenskamers ook wel even iets gedacht :evil: zal hebben.

    Ik denk wel dat het goed is om zo nodig op de achtergrond te "sturen" zoals Ray dat deed. Je moet er inderdaad wel aan wennen. Allereerst zoals jij al opmerkte de concentratie. Je kunt snel worden afgeleid. Ten tweede, dat overkwam mij een aantal keren, niet gehoord hebben (door wind of juist de concentratie) en ten derde niet begrijpen wat er werd bedoeld. We moeten dus duidelijke signalen afspreken, denk ik. Eén keer had ik bijvoorbeeld niet in de gaten dat Ray bedoelde dat ik niet op de juiste aanvlieglijn zat en dus mijn figuur niet moest starten. Als je dat wel "binnenkrijgt" is het natuurlijk de bedoeling om eerst even een rondje extra te vliegen.
    Het is dus nog belangrijker om van de helper, die direct achter je staat, rustige aanwijzingen te krijgen.

    We hebben dus nog heel wat te trainen voordat we de reis naar Zweden aanvangen.

    Groeten,

    Bert
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    Bert,

    Ja eigenlijk wel slim om toch dat extra rondje te draaien als de positie niet juist is.

    Maar ik dacht dat jij ook mee hebt gedaan aan kunstvlucht wedstrijden en daarmee juist het belang van een constanten vlieglijn weet en daarop ook staat te trainen, sorry als ik het verkeerd heb.

    Heb daar zelf ook vaak problemen mee de juiste vlieglijn te vinden en eerlijk gezegd zou ook ik meer moeten trainen om de vlieglijn lekker constant te krijgen.

    Vlieg de wedstrijden meer mee voor de fun en ben al helemaal happy als ik de vluchten met mijn electromodellen goed heb kunnen afronden en dat is iets dat nu gelukkig redelijk begint te lukken.

    Ga dan ook zeker een beter model bouwen voor volgend jaar om te toppers wat meer concurrentie te kunnen bieden.

    Ton
     
  3. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Ton,

    Het klopt dat ik vroeger RC 2 wedstrijden heb gevlogen. Het verschil zit hem echter in het te vliegen programma. Bij kunstvlucht wedstrijden vlieg je en vloog je meestal turn arround programma's en dan was de vlieglijn ook min of meer constant. Nu vlieg je bochten om weer op de juiste lijn te komen. Dat vind ik in elk geval wat moeilijker.

    Een ander punt is het bekende : "oefening baart kunst". In mijn geval was het zo dat er makkelijker kunstvluchten te oefenen waren als nu de schaalfiguren. Op het veld vliegt iedereen door elkaar en ook al zijn er maar een paar modellen in de lucht (b.v. 3-D modellen) dan moet je een groot hart hebben om daar tussendoor je achten en driehoeken te vliegen. Je hebt zomaar schade.

    Ben benieuwd wat je volgend jaar meebrengt. Overigens ben ik nog niet heel druk bezig geweest om te zoeken naar foto's van de Miss Mary Lou. In het verleden uiteraard wel, maar momenteel ben ik bezig al mijn vliegende modellen klaar te stomen voor de vliegshow van onze club a.s. 10 juni.

    Bert
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    Bert,

    Ja dat is lastig oefenen en doe dat zelf meestal wat hoger en verder weg de positie komt later wel eerst moet de vlieglijn redelijk konstant zijn.

    Het is tenslotte belangrijk om de figuren goed in de vingers te hebben de en als dan de vlieglijn konstant is dan is alles redelijk goed dichterbij te halen.


    Twijfel nog tussen een aantal kisten, waar de documentatie redelijk tot goed van is te noemen en waar een leuk model van te maken is.

    Zou ook wat minder kritisch kunnen zijn want ik heb geen plannen voor een WK model wil natuurlijk wel het NK winnen.

    Ben dan ook niet van plan om een kist te kiezen die al hoog in de bonus ligt en daarmee gunstig statisch is maar moeilijker zal vliegen.

    Nee wil gewoon een kist dat statisch redelijk eenvoudig is en niet al te lastig vliegt en ook prima te vliegen is op ons veld Red Eagles Dordrecht.

    Toch lastig kiezen als je alles leuk vind en geen keuze kunt maken.

    Ton
     
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Merkwaardige 'vertyping'!

    :wink:


    jan.
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,

    Hoeps ja even een N-etje vergeten.

    Maar het woord dat je dan krijgt :oops: is typerend voor de gedachten die je hebt als je geen keuze kunt ( :p in een keer goed) maken.

    Ton
     
  7. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    tja To van Musteren... een typefoutje is zo gemaakt :p
     
  8. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Nu zondag 18 juni eerste Schaalwedstrijd voor het Belgische kampioenschap F4c in Dilsen niet ver van de Belgische-Nederlandse grens.
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Hmm, misschien dat ik eens kom kijken. Is op de fiets heel goed te doen vanuit mijn woonplaats. In Grevenbicht met het fietsveer de maas over en dan naar Dilsen is niet zover. Hey, het is Juni, dan zijn de meeste fietsveertjes toch gratis ivm die aktie van de beide provincies............
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De overtocht met het voetveer was dus idd gratis deze maand. Samen met mijn zoontje op de fietsen naar dat veld van Dilsen. Helaas via een grote omweg erheen. Ik ben ruim een uur daar geweest en heb de eerste vliegronde gezien van bijna alle deelnemende kisten. De modellen zagen er goed uit en er werd aardig mee gevlogen ondanks de vreemde turbulente wind. Hopenlijk plaatst dadelijk iemand nog enkele foto's van de modellen.
     
  11. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Hier inderdaad een paar fototjes en een heel kort verslagje

    Het was weer een ontspannen gezellige (maar onzettend warme) wedstrijddag.
    Er waren vijf F4c deelnemers en drie sportschaal.

    [​IMG]

    Na de statische beoordeling hebben we 2 ronden gevlogen met een lichte crosswind (zonder brokken te maken :D )

    [​IMG]

    De uitslag van de F4c:
    1ste Wim Reijders Tigercat
    2de Eric Smeets Spitfire
    3de Eric Kennis Beech 18
    4de Agustin Goddet Stampe Trainer
    5de Gust Jaenen Piper J3

    [​IMG]

    De volgende wedstrijd is zondag as (25juni) in Rozenburg
    helaas kan ik zelf niet van de partij zijn :cry:
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    Jawel de derde wedstrijd te Rozenburg voor het NK schaal zit erop.

    Hoewel de dag met prima vliegweer begon is de wedstrijd halverwege de tweede ronde gestopt, omdat er geen hoop meer was op droogweer.

    Hierbij een fotoverslagje van de dag.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zo dat is de eerste serie en er komt nog meer.

    Ton
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    Het vervolg van Rozenburg

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Volgende wedstrijd 10 Sept te Genk Belgie

    Ton
     
  14. Phoenix

    Phoenix Guest

    Ton, mooie foto's.
    Maar zie ik nu dat je de locatie van het main gear hebt verplaatst naar de 'schaal' locatie en hebt voorzien van wieldeuren? Of is dit een hele andere spit, erg mooi geweathered ook aan de onderzijde.

    En is die Hurricane nog heel gebleven na de noodlanding?
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    Iwan,

    Dank je,

    Was ook een leuke dag 8) tot dat het ging regenen :cry: , was echt heel jammer.

    Nee helaas :( dat is niet mijn Spit maar die van Eric Smeets een van onze Belgische deelnemers.

    De Spit van Erik vliegt al zo'n 10 jaar in het wedstrijdcircuit mee en is van een Brian Taylor tekening.

    Afwerking is van grote klasse en dat is ook te zien aan de scoren voor de static beoordeling.

    Grappig om te horen is ook deze Spit als eigenlijk alle Spitfire's een duiveltje is om te starten en landen en dat een verharde baan perfect is voor zo'n model.


    De Hurricane werd met de noodlanding keurig neergezet er heeft gelukkig geen schade opgelopen en kon weer meedoen met de volgende ronden.


    Echt zo'n dag dat je nog meer motiveerd om voor volgend jaar nieuw model te bouwen die weer een stap beter is en natuurlijk ook statisch lekker zal scoren.

    Ton
     
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ja hoor! Echt een keurige landing van die jonge Robin!!! :thumbsup:

    Een pootje wilde er niet meer uit na een aantal keer proberen en besloot met de overgebleven poot binnen te komen. Ik dacht nog dat het veel beter zou zijn om ze dan maar allebei binnen te houden maar de landing was echt super, om een puntje aan te zuigen. Hele zachte touch-down, meter of 15 rollen op de ene poot alvorens de andere vleugel héél zacht in het gras zakte, géén groundloop!

    Vond het ook een leuke dag, idd erg jammer dat het later begon te regenen. Van de andere kant; het had veel erger kunnen zijn :eek:nweer:

    Ik vind die Belgie/Nederland combinatie ook erg geslaagd, zit er meer wedstrijd element in het anders zo sobere deelnemers aantal..... :cry:

    Volgende en laatste wedstrijd alweer voor NK en tevens BeNeLux cub te Genk, Zwartberg op 10 september. Is meestal erg gezellige ambiance, hopen dat het ook hier lekker druk wordt. (Enige twijfelaars...kom toch eens lekker langs!)

    Groet,
    Gerald
     
  17. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Nu Zondag 10 sept
    F4c schaal wedstrijd in Genk(B)
    De laatste wedstrijd voor de Nederlanders en de voorlaatste voor de Belgen.
    EBZW sidemap acces voor een route beschrijving en meer info over het echte vliegveld

    see you there.
     
  18. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    953
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Dames en heren,

    Graag maak ik u er attent op maken dat aankomende zondag er en schaalwedstrijd is te Genk. Gezien de lange reistijd voor een aantal van ons willen we EXACT om 10:00 starten. Om 17:00 is de prijsuitreiking gepland. Dus graag op tijd aanwezig te zijn !!!!!


    Plaats: Genk (België)

    Datum: 10 September*

    Tijd: 10:00 uur (Eerste deelnemer start !!!!!)

    Inschrijving: vanaf 9:00 uur


    *De datum op de KNVvL site en in de modelvliegsport, wedstrijd op 17 september, is VERKEERD !!!!!


    Ik nodig een ieder uit om te komen en natuurlijk gezellig mee te vliegen. Mocht je nog mensen kennen die het schaalvliegen interessant vinden graag op deze mail doorsturen.


    Ray Struik
     
  19. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Van harte welkom!

    Op het mooiste forum van allemaal. 8)

    Vlieg je zelf ook mee? :?

    Met wat? :?

    (Ik stel gewoon maar een paar vragen . . . :wink: )


    jan.
     
  20. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Vandaag de laatste wedstrijd voor NK schaal en tevens Benelux Cub in het gezellige Genk, Zwartberg. Eindelijk weer eens wat geluk met het weer, zat afgelopen weken een beetje tegen zeg maar..... Daardoor prompt zonnebrand vergeten/niet aan gedacht en dus gezicht en armen flink rood, tja het is een zware hobby!!!!

    Deelnemersveld was redelijk, had er een aantal meer verwacht, misschien volgend jaar. (Waar was je Ton :?: :?: )
    Altijd errug gezelig op het Belsche vliegveldje van Genk, ook altijd veel te zien. Erg mooi om te zien hoe daar de grote luchtvaart samen in harmonie gaat met de model jongens. Zolang iedereen zich maar aan de gestelde afspraken houd is er niets aan de hand. (In Nederland een onmogelijke situatie alwaar de modelpiste hemelsbreed nog geen 100 meter van de general aviation piste ligt..., snappen de ambtenaren hier niet zo... :lol: )

    De wedstrijd verliep voorspoedig, geen grote crashes gelukkig, wel pech voor Gerard Rutten met zijn Beech C45. Tijdens de eerste vlucht viel na ± 5 minuten één motor uit. Kist veilig geland maar nadere inspectie gaf aan dat verder vliegen die dag niet mogelijk was: Een van de tuimelaar aluminium bevestigingen (Meegegoten met cilinderhuis) was zowaar afgebroken, heel apart!

    Voor de rest niet veel bijzonderheden behalve een hele mooie blauwe hemel met weinig wind, nu had je geen excusses om het weer de schuld te geven, de druk was hoog :D :wink:

    Helaas was ik mijn camera vergeten maar heb op het einde nog een aantal foto´s gekregen van Helmut Sodermanns (bestuurslid van het Belgische "Limburgse Vleugels"), Waarvoor mijn grote dank :worship: die ik nog hier mocht plaatsen. De meeste foto´s spreken voor zich, zijn tóch allemaal bekende gezichten/modelen.

    In willekeurige volgorde:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,
    Gerald
     

Deel Deze Pagina